Miniasuntojen ja pieniin asuintiloihin ahtautumisen ihannointi Suomessa
vai onko tämä pelkästään vauvapalstan ilmiö? Jotenkin huvittavaa miten Suomessa, jossa lääniä riittää, ihannoidaan pieniä asuntoja ja niitä jotka ahtautuvat viiden hengen perheenä johonkin 50 neliön kämppään. Ja auta armias jos olet sinkku, silloin on suorastaan velvollisuus asua pikkuisessa yksiössä tyytyväisenä, mitä pienempi yksiö sitä sankarillisempaa. Onko muissa maissa samanlaista?
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset hypettää laumassa sitä mikä mielletään kulloinnin trendikkääksi. Tämä trendi on luotu vain siksi, että kasvavalle väestölle ei riittäisi tila kaupungeissa ilman ahtaaseen pakkautumista.
Mutta miksi ihmiset ajetaan kaupunkeihin? Maaseutua on heikennetty vuosikausia, vaikka Suomessa voisi helposti asua väljästikin.
Kansaa on helpompi hallita ja valvoa kun asuminen on keskitetty. Eikä tarvitse olla mitään foliohattua päässä, ihan noin byrokraattisesti katsottuna. Keskitetyt palvelut jne
Miten niin Suomessa, saati sitten vauvapalstalla, ihannoidaan pieniä asuntoja? Aina jos esim. Hesarissa on juttu jostain pienestä asunnosta, niin kommenttikenttä on täynnä haukkuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskeluaikana istuin tietokoneella 12 neliön soluhuonessa. Nyt istun tietokoneella 50 neliön kaksiossa. Ihan samalta tämä minusta tuntuu.
Normaali ihminen tykkää tehdä kodissaan muutakin kuin istua koneella.
Tai sitten ei tykkää, jos pikkukodit menevät kaupaksi. Joko ollaan kotona koneella tai nukkumassa ja muuten kaupungilla.
Pikkukoti tuottaa rakennuttajalle enemmän voittoa. Samat neliöt saa myytyä kalliimmalla laittamalla niihin enemmän asuntoja. Siksi niitä rakennetaan.
Unohtamatta sitä, ettei pikkukoteja myydä kodeiksi vaan sijoittajille.
Kun vanhat isommat asunnot korvataan uusilla pikkuasunnoilla (eli 22m2 yksiöillä ja 35m2 kaksioilla) joilla ei ole parkkipaikkoja, ihmisillä joilla ei ole varaa 500 000 - 1 000 000 euron omakotitaloon, ei ole muuta vaihtoehtoa kuin asua ahtaasti ja tyytyä julkiseen liikenteeseen josta on lopetettu kaikki paitsi työmatkalinjat.
Get this:
Kun olin köyhä opiseklija, asuin 37m2 yksiössä ja pääsin autolla harrastamaan kaikkialle. Nyt työssäkäyvänä ja yksinasuvana keskituloisena saisin juuri ja juuri sen 22m2 yksiö, ilman autopaikkaa.
Itse tykkään asua pienessä, kunhan kuopuskin lähtee kotoa, niin muutetaan vielä pienempään. Imuroiminen ei ole missään nimessä mun juttu, eikä muukaan siivous. Pienessä myös asumiskustannukset on pienempiä ja energiaa menee vähemmän, eli ekologisempi. Jotkut ihmiset vaan haluaa elämältä eri asioita.
Ja auto ei ole todellakaan mulle luksusta. Kuskin homma on duunarihommaa. Kuukausilippu julkisiin maksaa huomattavasti vähemmän ja sillä ostan itselleni kuskin. Ei tartte mun keskittyä muiden urpojen tiellä kyttäämiseen vaan voin esim tehdä opintojani samalla kun matkustan töihin tai kotiin. Se on mulle luksusta.
Vierailija kirjoitti:
No itse olen sitä mieltä, että ihminen ei loppujen lopuksi tarvitse kovin paljon tilaa elääkseen suht mukavasti.
Minä tarvitsen tilaa. On myös ahtaanpaikankammo. Joten sillä ei ole mitään väliä mitä mieltä sinä olet muiden tilantarpeesta. Toisekseen, kai nyt antisosiaaliselle vain pelejä pelaavalle ikisinkku-ukolle riittää vemppaushuone pytyllä ja mikrolla.
Vierailija kirjoitti:
Itse tykkään asua pienessä, kunhan kuopuskin lähtee kotoa, niin muutetaan vielä pienempään. Imuroiminen ei ole missään nimessä mun juttu, eikä muukaan siivous. Pienessä myös asumiskustannukset on pienempiä ja energiaa menee vähemmän, eli ekologisempi. Jotkut ihmiset vaan haluaa elämältä eri asioita.
Ja auto ei ole todellakaan mulle luksusta. Kuskin homma on duunarihommaa. Kuukausilippu julkisiin maksaa huomattavasti vähemmän ja sillä ostan itselleni kuskin. Ei tartte mun keskittyä muiden urpojen tiellä kyttäämiseen vaan voin esim tehdä opintojani samalla kun matkustan töihin tai kotiin. Se on mulle luksusta.
Ongelma on siinä ettet pääse muualle.
Useimmissa lähiöissä on se yksi linja keskustaan. Jos haluat vaikka retkelle tai maaseudulle, sinne julkiset eivät kulje. Edes oman kunnan sisällä.
Koko visio on suunniteltu ihmisille jotka käyvät kotona vain nukkumassa, ja kaikki harrastukset ovat kaupungin ydinkeskustassa.
Ihmiset halutaan pakottaa asumaan kaupunkeihin pikkukoppeihin ja kulkemaan julkisilla. Se on halvinta yhteiskunnalle.
En tykkää kaupungeista. En viihdy niissä. En kaipaa kaupungin huvituksia. Inhoan ahtautta. Minulle olisi ankeaa asua pikkukopissa kaupungissa. Se ei ole minulle luontainen tavoiteltava ympäristö.
Minun puolesta ihmiset saavat iloita pikkukodeistaan ja kaupungin riemuista. Olkoon onnellisia siellä sellaisesta elämästä nauttivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on siinä ettet pääse muualle.
Useimmissa lähiöissä on se yksi linja keskustaan. Jos haluat vaikka retkelle tai maaseudulle, sinne julkiset eivät kulje. Edes oman kunnan sisällä.
Koko visio on suunniteltu ihmisille jotka käyvät kotona vain nukkumassa, ja kaikki harrastukset ovat kaupungin ydinkeskustassa.
Samaa mieltä ensimmäisen kirjoittajan kanssa. Auton vaihto julkisiin oli ehkä suurin yksittäinen elämänlaatua lisännyt seikka. Julkisilla pääsee aamusta iltaan kaikkialle (paitsi ehkä maaseudulle, mutta miksi sinne haluaisin?) ja yksittäiset hankalat siirtymät keskellä yötä voi aina tehdä taksilla. Helposti saavutettavissa on vaikka mitä.
Vierailija kirjoitti:
Hybridikeskus hiljaa siellä. Turha aivopestä ihmisiä ihannoimaan ihmisensäilytyslaatikoita ja 15 minuutin kaupunkeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hybridikeskus hiljaa siellä. Turha aivopestä ihmisiä ihannoimaan ihmisensäilytyslaatikoita ja 15 minuutin kaupunkeja.
Tämä.
Oikeasti ärsyttää miniasumisen ihannoijien kommentit tyyliä ''ihminen ei tarvitse paljon tilaa ympärilleen''. Niin, sinä et tarvitse kuin sen 18 neliön yksiön, minä tarvitsen kunnollisen kokoisen kodin jossa on eri tilat eri toiminnoille, koska teen kotonani muutakin kuin nukun ja pelaan.
Vierailija kirjoitti:
Tähän vaikuttaa ainoastaan se, että samasta kerrosalasta saadaan enempi asuntoja vuokralle/myytyä. Samalla suomi sinkkuuntuu ja yksinhuoltajaistuu kovaa vauhtia. Ei isoja perheitä enää ole....
Etuovessa myynnissä törkeän hintaisia "koppeja" isommissa kaupungeissa. Ja vanhemmat talot on taas kaameita ja äänieristykset ihan surkeat, kuka viitsii ostaa.
Kyse on rakentajien ahneudesta. Tonttimaasta revitään kaikki irti. Meillä on yli sata neliötä pääkaupunkiseudulla, keskeisellä paikalla. Miehen kanssa kaksin asutaan.
Maalaiset luulevat, että täällä kaikki asuvat kopeissa. En ikinä vaihtaisi mihinkään omakotitaloon korpeen. Tiedän myös, että maallakin osa asuu ahtaasti.
Vierailija kirjoitti:
Varsinkin jossain isossa kaupungissa pitäisi nimenomaan olla isoja asuntoja koska edes ulkona ei saa olla rauhassa. Maalla nyt riittää se 25 neliön mökki, kun heti ulkopuolella on sitä lääniä missä ei muut häiritse.
Useinhan sanotaan juuri toisinpäin. Siis että kaupungissa riittää jopa joku 12 neliötä, kun "kahvilat ovat olohuoneesi" ja muuta diibadaabaa. En kaupungissa asuessa kyllä työn lisäksi juuri viihtynyt kodin ulkopuolella, mutta kai tällä viitataan niihin ihmisiin jotka muutenkin käyvät kotona vain kääntymässä ja kaipaavat muita ihmisiä ympårilleen.
Vierailija kirjoitti:
Asun yksin 180m2 omakotitalossa. En ahtaudu.
120 neliöö ok velaton tapere, yksin asun.
Vierailija kirjoitti:
Opiskeluaikana istuin tietokoneella 12 neliön soluhuonessa. Nyt istun tietokoneella 50 neliön kaksiossa. Ihan samalta tämä minusta tuntuu.
Sama! Muuttaessani etsin aina asumisen edullisuutta ja helppoutta (että ehdin istua siellä tietokoneella). Kaupat ja työ max 15 min kävelyn päässä, ei ruohonleikkuuta tai lumitöitä kuin enintään oman portaan verran, mahdollisimman nopeaa ja helppoa siivota. Asunnon koolla ei niin väliä, olen viihtynyt isommassa ja pienemmässä. Isommassa vain jäi yksi huone kokonaan käyttämättä.
Mitä hittoa se muille kuuluu, miten ihminen asuu!
Viisas pääsee helpommalla.
Ennen rakennettiin lämmitettäväksi hukkaneliöitä esim; 70-80 luvun ok-talot, näitä ei huoli nyt kukaan.
Olen asunut ja omistanut 170 neliön ok-talon enkä ottaisi semmosta edes ilmatteeksi.
En kyllä tätä tosiaan ymmärrä. Suomessa rakastetaan metsän kaatamista, yksityisautoilua ja lihansyöntiä, mutta samalla ihannoidaan säästeliästä asumista.
Pikkukoti tuottaa rakennuttajalle enemmän voittoa. Samat neliöt saa myytyä kalliimmalla laittamalla niihin enemmän asuntoja. Siksi niitä rakennetaan.