Mitä mieltä olet sanonnasta: et saa enempää kuin jaksat kantaa?
Tämä on hyvin usein mm.uskovien käyttämä veruke ohittaa olankohautuksella lähimmäisen rakkaus tai hylätä kärsivä ihminen. Samaan sarjaan kuuluvat mm. "tutkimattomat ovat herran tiet" "kaikki kääntyy niiden parhaaksi jotka jumalaa rakastavat" ja "ja jumala siunasi jobin elämän loppupuolta vielä enemmän kuin alkua" "antakaa anteeksi jotta isänne taivassa antaisi teille anteeksi" ym fraseologia. Näiden lisäksi vedotaan toistuvasti siihen,että uskovaisetkin ovat vain ihmisiä, emme ole synnittömiä, tee parannus, olet itse syyllinen, joudut helvettiin epäuskosi tähden, muutkin kärsivät joten älä tee itsestäsi numeroa jne. Löytyykö täältä yhtäkään esim.hengellisestä väkivallasta,väärinkäytöksistä,valheista tai vastaavasta kärsinyttä ihmistä? Olen kiitollinen kaikista mielipiteistä, mutta ilman perusteluita ei kannata näkemyksiään jakaa eli jos haluat vain pilkata,jätä mieluummin ketju väliin.
Kommentit (61)
Taikauskoisten hevonpaskatsemppaussanonta. Lapsellista.
Karmea latteus, jolla lyödään lyötyä.
Moni sai enemmän kuin jaksoi kantaa, vaikka olisi elossa. Eli jotenkin outo sanonta siinä valossa. Toisaalta osa ei litistynyt kuorman alle maahan. Muiden apu saattoi auttaa, esimerkiksi taloudessa tai joku lohduttava lause. Mutta osa ei saanut rahallista apua, joka olisi voinut pelastaa asiat, jäi ilman. Siksi pitää tehdä parempi maailma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"antakaa anteeksi jotta isänne taivassa antaisi teille anteeksi"
Onko tämä se lempeä ja rakastava jumala, josta kristityt puhuvat? Kuulostaa pikemminkin kiristäjältä, joka on unohtanut, että itse loi ihmisen omaksi kuvakseen.
Anteeksi antaminen on terveellistä itselle, ja se auttaa antamaan anteeksi, kun sisäistää, että "he eivät tienneet mitä tehneet". Kyseiset sielut, jotka haluavat aiheuttaa pahaa, ovat kehittymättömiä vielä. Ei lauseella tarkoiteta, että on pakko antaa anteeksi heti kaikki, ja että pitää altistua pahaa tarkoittaville ihmisille toistamiseen. Muistakaa, että kaikki kristityt eivät tulkitse Raamattua epäreilusti ja epäloogisesti.
Niinno...
Mulla oli lapsuudessa pahoinpitelevä isosisko. Olen ollut kolmessa eri suhteessa jossa mua pahoinpideltiin sekä henkisesti että fyysisesti.
On ollut kylkiluu murtunut, aivotärähdyksiä, mustelmia, ruhjeita. En pysty normaaliin arkeen mitenkään henkisesti enkä fyysisestikään.
Kun en mä usko, että musta ikinä tulee normaalia ja kykenevää. Mä en vaan jaksa, terveydenhuollosta en apua saa, ei ole resursseja. Ei musta ole enää hyötyä kenellekään ja harkitsen vakavasti (taas) päivieni päättämistä.
Mutta pääasiahan on se, että aina annoin kaiken anteeksi, kyllähän mä niitä ymmärsin kun niillä oli paha olla.
Olin vasta viikon osastolla ja mut potkittiin pihalle. En ole neljään viikkoon uskaltanut poistua kodistani. Kiitos Jeesus.
Muistan kun isäni suolsi ystävälleen tuota "tutkimattomat ovat herran tiet" -roskaa kun ystävän talo paloi. En voinut käsittää miten kukaan kehtaa sanoa jotain tuollaista läheiselleen. Itse kyllä unohtaisin tuollaisen "ystävän".
Jos jokainen saisi vain sen verran murhetta ja tuskaa kannettavakseen kuin jaksaa kohtuudella kantaa, miksi meillä esiintyisi itsemurhia?
Eikö siis taakankantokyvyn arvioimiseksi luotu taivaallinen mekanismi toimikaan oikein?
Jos raskasta taakkaa jaettaisiin kannettavaksi ihmisen kestokyvyn mukaan, eikä silloin kaikkein rikkaimmat ja kaikkein onnellisimmat olisi kaikkein heikoimpia ja surkeimpia?
Heille ei olisi voitu antaa juuri minkäänlaista taakkaa, koska he eivät jaksaisi kantaa juuri minkaanlaista taakkaa ja taas kurjimmille annettiin paljon taakkaa, koska ovat niin kovin vahvoja. Tämä ei aivan kuulosta loogiselta selitykseltä.
Mielestäni karman laki on huomattavasti järkeenkäyvempi selitys. Niitämme tässä elämässä sitä, mitä olemme edellisessä elämässämme kylväneet. Saamme vapaasti valita toimiamme, mutta vastaamme myös niiden seurauksista. Tässä hetkessä rakennamme seuraavan elämämme satoa, hyvässä ja pahassa, ajatuksin, sanoin ja teoin.
Karman laki on paras ja järkeenkäyvin selitys mihin olen törmännyt miettiessäni elämän näennäisesti kohtuutontakin epäoikeudenmukaisuutta.
Itsemurhaan ajautuminen taas olisi seurausta huonosta henkilökohtaisesta karmasta. Ehkä omalla toiminnallasi ajoit edellisessä elämässäsi jonkun toisen ihmisen itsemurhaan tai teit itse itsemurhan varsin heppoisin perustein. Nyt joudut maksamaan menneestä ajautumalla itse jälleen samankaltaiseen elämäntilanteeseen. Sinun tulisi tällä kertaa toimia eri tavalla, viisaammin, välttääksesi jälleen uuden huonon karman kertymisen. Varsin reilua tämäkin, eikö totta?
Vierailija kirjoitti:
Jos jokainen saisi vain sen verran murhetta ja tuskaa kannettavakseen kuin jaksaa kohtuudella kantaa, miksi meillä esiintyisi itsemurhia?
Eikö siis taakankantokyvyn arvioimiseksi luotu taivaallinen mekanismi toimikaan oikein?
Jos raskasta taakkaa jaettaisiin kannettavaksi ihmisen kestokyvyn mukaan, eikä silloin kaikkein rikkaimmat ja kaikkein onnellisimmat olisi kaikkein heikoimpia ja surkeimpia?
Heille ei olisi voitu antaa juuri minkäänlaista taakkaa, koska he eivät jaksaisi kantaa juuri minkaanlaista taakkaa ja taas kurjimmille annettiin paljon taakkaa, koska ovat niin kovin vahvoja. Tämä ei aivan kuulosta loogiselta selitykseltä.Mielestäni karman laki on huomattavasti järkeenkäyvempi selitys. Niitämme tässä elämässä sitä, mitä olemme edellisessä elämässämme kylväneet. Saamme vapaasti valita toimiamme, mutta vastaamme myös niiden seurauksista. Tässä hetkessä rakennamme seuraavan elämämme satoa, hyvässä ja pahassa, ajatuksin, sanoin ja teoin.
Karman laki on paras ja järkeenkäyvin selitys mihin olen törmännyt miettiessäni elämän näennäisesti kohtuutontakin epäoikeudenmukaisuutta.
Itsemurhaan ajautuminen taas olisi seurausta huonosta henkilökohtaisesta karmasta. Ehkä omalla toiminnallasi ajoit edellisessä elämässäsi jonkun toisen ihmisen itsemurhaan tai teit itse itsemurhan varsin heppoisin perustein. Nyt joudut maksamaan menneestä ajautumalla itse jälleen samankaltaiseen elämäntilanteeseen. Sinun tulisi tällä kertaa toimia eri tavalla, viisaammin, välttääksesi jälleen uuden huonon karman kertymisen. Varsin reilua tämäkin, eikö totta?
Olet vain korvannut yhden hölynpölyroskan toisella.
Luonto nyt vaan toimii miten toimii. Ihan turha yrittää etsiä sen syvempää tarkoitusta tai selitystä tapahtumille.
Ihan helvetin paska sanonta.
Mulle muutama vuosi sitten tapahtui ihan liikaa todella raskaita asioita ja saamari soikoon, että vitutti jokainen joka tuollaisen fraasin päästää suustaan.
Minä en olisi jaksanut kantaa niin isoa surutaakkaa, enkä oikeastaan jaksanutkaan, vaan romahdin itsekin lopulta.
Maailmassa tapahtuu niin karmeita asioita, että niitä ei voi käsittää. Esim kidutetuksi joutuminen. Miten ihmeessä sellaisen kohteeksi joutuminen voisi olla mitenkään oikeutettua. Jotkut saavat paljon raskaita menetyksiä kannettavaksi. Kyllä pahinmassa ahdingossa voi tuntua ettei kestä ja musertuu taakan alle. Eniten silloin auttaa lähimmäisten lämpö. Lämmin ruoka, siisti paikka jossa nukkua. Konkreettinen arjen apu. Ennen tämä ymmärrettiin paremmin. Kodinhoitajien apu kohdistui jo ennaltaehkäisevästi perheiden auttamiseen. Nykyinen yhteiskunta on osittain kylmempi.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kotoisin fundamentalistiuskovaisesta perheestä. On kokemusta siitä, että raamatulla hakataan päähän. Mutta en liitä sitä näihin sanontoihin. Minusta nämä sanonnat pyrkivät vain luomaan toivoa. Se ei ole paha asia.
Laitan kommenttini kahdessa osassa sillä yp tykkää sensuroida viestejäni :)
Ja olet kokenut kuinka vaikeita vastoinkäymisiä elämässäsi? Mitä sanoisit esim. naiselle, joka on fundis-taustoista, erittäin vakaumuksellisesti uskovainen, mutta joka joutuu näiden uskonnollisten oppien vuoksi hylkäämään terveen järjen käytön ja joutuu siitä syystä vangiksi esim. väkivaltaiseen avioliittoon vuosikausiksi, sillä: "eronneet Jumala tuomitsee" "joka eroaa tekee huorin puolisoaan vastaan" "tutkimattomat ovat herran tiet" "rukoilemme, muuta emme voi tehdä-tapahtukoon herran tahto" "nainen alistukoon miehensä tahtoon" jne.?
T.aloittaja
Jatkoa edelliseen..pahoittelen sanojen pätkimistä, johtuu sensuurista.
Jos erittäin vakavan pitkäkestoisen perhev äkiv allan uhri (toistuvia pahoinpitelyitä ja paitsi raskausaikana, henkeä vakavasti uhkaavia pahoinpitelyitä ja rais kau ksia alle 2 vuotiaan lapsensa nähden, vain oami sta, alis tam ista, kaiken asteista henkistä ja hengellistä väk ival taa,valehtelua srkssa,vi ra nomaisis sa,sukulaisissa ym. mie lisairast a käytöstä josta seurauksena lapsen laiton huostaanotto äidiltään ja äidin maineen must ama alaaminen, työkyvyn menetys, pysyvät henkiset tra umat,hen keä uhan neet h oitovir heet ja laim inlyönnit terv. huollossa jne) menee srkntaan ja saa vastaansa tällaisia latteuksia, miten sinä luulet että se häntä auttaa? Kadulla vastaan tullessa kirjaimellisesti vaihdetaan toiselle puolelle tietä. Tämä siis ihan perus helluntaipiireissä.
Missä sinun jeesuksesi siis oli, kun tämä äiti polvillaan tuntikausia ja viikkoja ja kuukausia rukoili apua taivaasta menetettyään aivan kaiken elämässään uskovaisten, viran o maisten ja piittaamattomien pumpulissa eläjien vuoksi? Ilman erään erittäin poikkeuksellisen elämän elänyttä henkilöä ja hänen väliintuloaan, tämä kyseinen äiti olisi ollut k uo llut jo vuosikymmen sitten-yhtei skunta, seurakunta,ystävyyttä ja välittämistä teeskentelevät ihmiset loistivat poissaolollaan kuten tekevät tänä päivänäkin. T.aloittaja
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä olen jaksanut elämässä rankkoina aikoina juuri sanonnalla, että kaikki kääntyy lopulta hyväksi.
Uskovaisuus perustuu nimenomaan tähän itsesuggestioon ja omaehtoiseen aivopesuun, samojen asioiden toisteluun, saarnoihin jotka manipuloivat tunne-elämää jne. Tuottaa valtavaa vahinkoa nuorille, elämästä vielä ymmärtämättömille ihmisille tämä. Tällä metodilla voi aivan yhtä hyvin olla buddhisti ja meditoida päivät läpeensä-siihen ei jeesusteluita tarvita, että kääntää päässään mustan valkoiseksi. Uskovaiset kutsuvat tätä tosiaan "uskoksi"-minä kutsun sitä itsehypnoosiksi,suggestioksi ja itsepetokseksi. Hetkellinen helpotus,kuten huumeista,muttei lopullista apua tai ratkaisua mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"antakaa anteeksi jotta isänne taivassa antaisi teille anteeksi"
Onko tämä se lempeä ja rakastava jumala, josta kristityt puhuvat? Kuulostaa pikemminkin kiristäjältä, joka on unohtanut, että itse loi ihmisen omaksi kuvakseen.
Anteeksi antaminen on terveellistä itselle, ja se auttaa antamaan anteeksi, kun sisäistää, että "he eivät tienneet mitä tehneet". Kyseiset sielut, jotka haluavat aiheuttaa pahaa, ovat kehittymättömiä vielä. Ei lauseella tarkoiteta, että on pakko antaa anteeksi heti kaikki, ja että pitää altistua pahaa tarkoittaville ihmisille toistamiseen. Muistakaa, että kaikki kristityt eivät tulkitse Raamattua epäreilusti ja epäloogisesti.
Ja tämäkö mielestäsi oikeuttaa uskovien ja muiden tahojen toetuttamat ihmisoikeusloukkaukset,kiusanteon,piittaamattomuuden,ylenkatseen "pakanoita" ja "luopioita" ja "syntisisiä" kohtaan? Elämänkokemukseen perustumatonta ja todellakin kehittymätöntä ajattelua.
Tottahan se on. Kun saa jotain mitä ei jaksa kantaa niin sitten kuolee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hirveä sanonta! Toiset joutuvat kärsimään täysin epäreilusti vastoinkäymisiä jotka musertavat ihmisen jaksamista.
Näinhän se on. On kuitenkin ihmisen oma valinta, musertuuko taakan alle niin, että tappaa itsensä, vai haluaako jatkaa elämistä.
Eikö se elämä ja kuolema olekaan Jumalan tahto?
Tuota viljelee sellaiset ihmiset, jotka ovat säästyneet kohtuuttomilta kolhuilta eivätkä ole traumatisoituneet mistään.
Mun korviini ihminen, joka noin toiselle sanoo, kuulostaa naivilta ja tunnekylmältä.
Vierailija kirjoitti:
Tuota viljelee sellaiset ihmiset, jotka ovat säästyneet kohtuuttomilta kolhuilta eivätkä ole traumatisoituneet mistään.
Mun korviini ihminen, joka noin toiselle sanoo, kuulostaa naivilta ja tunnekylmältä.
Eli suurin osa tuntemistani uskovaisista on niveja ja tunnekylmiä. Ei sinänsä ihme, kun miettii, millaisessa ympäristössä he elämänsä viettävät-aivan mielenvikaista arkitodellisuudesta irtaantunutta menoa.
Yhtä pitävä sanonta, kuin rehellisyys maan perii. Kun katsoo ympärilleen huomaa, että kaikenmaailman ketkut vaurastuu.
tavallaan se pitää paikkaansa. Ihminen jaksaa kantaa taakkaansa tiettyyn rajaan asti. Sit kun ei enää jaksa, niin murtuu ja tuhoutuu=ei enää kanna mitään taakkaa (usein im, mutta usein myös särkyneen sydämen syndrooma tms).