Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käsityöt voisivat olla jees, mutta monilla tekijöillä ei ole silmää

Vierailija
04.03.2023 |

Tekevät todella rumia asusteita ja vaatteita.

Kommentit (98)

Vierailija
81/98 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jonkun verran myynyt käsityötuotteita ja huomioni on että sisustustuotteista nopeimmin menee kaupaksi neutraalit värit kuten valkoinen, beige, musta ja harmaa. Villasukista menee ensin harmonisemman värimaailman sukat, mutta myös kirjavaraidallisille löytyy lopulta ostajat.

Makuja on monia, mutta neutraalin sävyisiä käsitöitä uskaltaa hyvin antaa lahjaksi vaikka ei tietäisi saajan värimieltymyksiä.

Komppaan tätä täysin. Luonnonvalkoinen/pellavainen on kaikkein suosituinta ollut jo neljän vuoden kokemuksella. Mutta kaikelle tosiaan löytyy lopulta ostajansa. Oudoimmat yhdistelmät viime kädessä.

Vierailija
82/98 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sillä jotain merkitystä mitä kukin pirtin nurkassa iltapuhteinaan tekee? Pääasia että itse saa siitä tyydytyksen.

Täsmälleen, kyllä välillä meinaa naurattaa tätä keskutelua seuratessa. Mahtaisi olla mukavaa, jos kaikissa käsityökahviloissa ihmiset pääsisivät toistensa pään sisään: hyi helkuta kun tuolla marjatalla on täysin purjo väriskaala tänään. Ja: onneksi oma absoluuttinen värisilmäni takaa sen että olen tänään kaikista sinikoista etevin, kyllä muut nyt homehtuu kateudesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/98 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kunnan eläkeläiset pyytävät villasukista 40e/pari, ja ihmettelevät kun kauppa ei käy.

He itse ovat ainoita, joilla on varaa maksaa tuollaisia hintoja...

Vierailija
84/98 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän kunnan eläkeläiset pyytävät villasukista 40e/pari, ja ihmettelevät kun kauppa ei käy.

Hyvä, käsitöistä tuleekin pyytää ja saada arvoisensa hinta. 40e on työmäärään nähden täysin sopiva.

Vierailija
85/98 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, muuthan voivat sitten neuloa omat villasukkansa itse, ja myös myydä niitä halvalla.

Vierailija
86/98 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee itse sellaisia käsitöitä, jotka miellyttävät silmääsi.

Vierailija
87/98 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsitöiden tekeminen tuo iloa ja onnistumisen kokemuksia. Tarviiko olla mitenkään erityisen esteettisiä?

Vierailija
88/98 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha, muiden tekemistä käsitöistä valittavat voivat vapaasti tehdä mieleisiään itse, niin ei tarvitse valittaa.

Vierailija
89/98 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun mielestäsi hyvännäköinen on monen muun mielestä kaamea.

Makuja on erilaisia. 

Vierailija
90/98 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi sukulainen on todella taitava käsityön tekijä, mutta ne väriyhdistelmät! Miehelleen teki neulepaidan jossa oli vauvan kakan ruskeaa, oranssia ja turkoosia. Itselleen myös todella erikoisia yhdistelmiä.

Sama juttu yhden naapuruston harrastelijaleipurin kanssa. Mainostaa aina, että tekee mielellään kakkuja esim. lasten juhlille. Kakut onkin todella maukkaita, mutta värit ihan kummallisia! Joku Frosen Elsa hahmo saattaa olla turkoosi eikä sininen. Ryhmä Hau hahmot myös muuten oikean näköisiä mutta värit ihan kummallisia ja jotenkin sinne päin. Perusti jopa toiminimen leipomo toimintaan, mutta tilauksia ei kauheasti tullut. Esim. lapset on yllättävän tarkkoja siitä että lempihahmo näyttää oikealta.

Väittäisin että ihmiset vain näkee värit jotenkin eri tavalla. Kaverini esim. usein kommentoi jotain "saman värinen pipo kuin se mun urheilutakki (takki lila ja pipo vaaleanpunainen), en tiedä onko oikeastikin jotain värisävyjen erottamisen vaikeutta olemassa. Yhden viisikymppisenä sukulaismiehen voisin taas laittaa rautakauppaan ostamaan lisää maalia vaikka ilman värikoodia ja toisi varmasti ainakin lähelle saman värisen. On tehnyt paljon remppahommia, kunnostanut huonekaluja jne. ja on todella taitava värien käyttäjä ja yhdistelijä.

Joillakin on absoluuttinen värisilmä. Tästä hyväesimerkki tekstiilitaiteilija Sirkka Könönen.

Mitä tarkoittaa absoluuttinen värisilmä? Pystyy yhdistämään värejä onnistuneesti? Kaikki värit sopivat keskenään, riippuu vain niiden pinta-alojen suhteesta.

Kaikki värit ei todellakaan sovi yhteen. Ei voi sanoa noin koska tuohan on täysin makuasiakin.

Esim. ruohonvihreä ja kirkkaankeltainen ei sovi pätkääkään yhteen. Tai sitten oranssi ja ruskea. Ruotsin lippu on hyvä esimerkki väreistä jotka ei sovi yhteen.

Mikä väri on kirkkaankeltainen???

Kauppanimi???

Kadmium? Muna? Albertinkeltainen? Norsunluunkeltainen??? Tarkennusta.

Ruohonvihreä sentään löytyy mutta sekin vaihtelee riippuen tehtaasta.

Miksi pitää vetää herneet nenään mun mielipiteestä? Kaikki värit EI sovi yhteen ja se on kylmä tosiasia.

Luehan tuo viimeisin kommenttisi uudestaan ajatuksen kanssa, et vai vakavissasi ole noin täynnä itseäsi että kuvittelet mielipiteidesi olevan yhtä kuin kylmä, kiistämätön fakta? Itse rakastan värikkäitä välimerellisiä, afrikkalaisia tai amerikan alkuperäiskansojen värimaailmoja, niissä on vaikka minkälaisia yhdistelmiä ja vähän päälle, mutta ymmärrän minä ihmisiä jotka aina pysyttäytyvät valko-harmaassa. Ne kenenkään mielipiteet kun eivät ole mikään kylmä fakta.

Vierailija
91/98 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskustelun alussa kauhisteltiin sinapin ym. värisiä aikaansaannoksia. Ne olivat vuoden 2020 väriskaala, jos oli pakko vaikkapa ostaa uutta paitaa päälleen.

Joo okra oli ainakin tosi trendikäs vielä kolme vuotta sitten talvella. Koko ajan tuli myyntiä. Sittemmin menekki niiden osalta hiipunut.

https://thefashionography.com/wp-content/uploads/2022/09/chanel_fall-wi…

Chanelilla ollaan sitä mieltä että vielä kuluvana sesonkina ollut ihan ajankohtaista, niillä oli muutenkin neuleissa ko. mallistossa vahvana tällainen lookki jostain 70-80-lukujen neuleohjelehdistä

Vierailija
92/98 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole häävit katteet, toisaalta mikään käsityö ei länsimaissa kannata, harvoja poikkeuksia lukuunottamatta.

Vierailija
93/98 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makuja on todellakin monia ja eri sukupolvilla on omanlaisensa mieltymykset.

Omaa silmää ei miellytä yhtään nämä suositut Jonsukat, joissa esim. mustaa, valkoista ja turkoosia. Kuviotkaan ei ole kovin kauniita. Mutta ymmärrän, että se on vaan mun henk.koht. mielipide ja maku, koska todella moni niistä tykkää!

Vierailija
94/98 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli tuosta ap:n kommentista mieleen se, että makuja on myös monenlaisia. Joku on toisen mielestä kaunis, toisen mielestä karmea. Käsitöiden tekeminen on hidasta ja ei niitä voi massatuotantona sitten tehdä joka makuun erivärisiä ja sävyisiä, kuten jotain Kiina-tuotantoa taas voi. Joten voipi olla, että tulee tehtyä aina sellainen, joka on jonkun mielestä karmea, toisen mielestä hieno. Noin vain ei kudo 2-3 villapaitaa eri sävyisinä, vaan tulee tehtyä 1 kpl.

Itse kudon ystäville jonkun verran villasukkia, mutta kysyn heiltä aina etukäteen värisävyistä/malleista toiveita ja toki kun tunnen heidät sen verran hyvin, niin tiedän kunkin maun aika hyvin. Joku haluaa täysin yksivärisiä, joku maanläheisiä säyjä useampia jne.

Vierailija
95/98 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jutellaanpa tästä vähän näin joulun alla.

Vierailija
96/98 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

..Voi myös kesken patalapun virkkauksen iskeä silmäpako !

Vierailija
97/98 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta-valkoinen-harmaa

Beige-valkoinen

Ei koskaan! Ei kodin väreinä, ei vaatteina.

Makuja on monia, mutta töitä saa todella tehdä, että löytää värikkäämpää. 

Kirkkaat värit piristävät mieltä ja ovat kauniita.

Jokaisella vuodella on trendivärinsä. Ikävä kyllä Suomessa paletit juuttuu aina pidemmäksi aikaa ja kodit on vielä 50 vuotta tätä trendiä. Yök. 

Vierailija
98/98 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa keskustelua käsitöistä! Suurin osa viesteistä on joko villasukista tai värien käytöstä villasukissa.

On niitä muitakin käsityöläisiä. Mihin unohtui verhoilijat, koristeveistäjät, kulta- ja hopeasepät, sorvaajat, rauta- ja puukkosepät, suutarit, hirrenveistäjät, pukuompelijat, räätälit... 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kahdeksan