Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käsityöt voisivat olla jees, mutta monilla tekijöillä ei ole silmää

Vierailija
04.03.2023 |

Tekevät todella rumia asusteita ja vaatteita.

Kommentit (98)

Vierailija
41/98 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä mun paikkakunnalla oli kerran taidekutomo, kaksi naista teki ja myi kaikenlaisia tekstiilejä.

Taitoa siis oli mutta ne värit.

Muistan matot, joissa oli tasaraidat, värit vaaleaa hailakan turkoosia ja tummaa viininpunaista.

Kaikki muutkin matot oli oudon värisiä, mutta tuo oli kauhein.

Sitten oli mattoja, joissa kahta väriä vaihdeltiin ihan epämääräisesti ja epätasaisesti, kai sillä tavoiteltiin taiteellisuutta, mutta monet sanoi, että se outo epäsymmetrisyys häiritsi.

Harmitti, koska matot oli taidolla tehty ja hyvistä kuteista, kauniin huolelliset reunat ja päät.

Ei se liike kuitenkaan kauaa pystyssä ollut.

Voisin kuvitella, että matoissa on samallaiset visuaaliset lainalaisuudet kuin kuvataiteessa. Joku harmonia ja symmetriä. Nuo ovat varmaan aikojen kuluessa tulleet ihan luonnostaan. Samoja perinnemalleja on toistettu. Lisäksi värit eivät olleet niin kirkkaita kuin teollisesti tuotetut värit.

Luulisi, että kun on kaksi käsityöläistä, niin vaihtaisivat ajatuksia visuaalisuudesta.

Onhan se upeaa tehdä neuleita ja mattoja siten, että valitsee alusta pitäen värit ja materiaalit oman visionsa mukaan. Mutta eipä tuo monelle meistä ole realismia. Itse ostan lankoja ja kankaita aleista ja kirpputoreilta, ja leikkaan kuteita omista vanhoista tekstiileistä.

Toisaalta ekologisuus on tämän harrastuksen suola. Mistään ei tule niin hyvä mieli, kuin siitä että antaa kierrätysmateriaaleille uuden elämän. Mutta valitettavasti se tarkoittaa, että jokainen väriyhdistelmä ei ole täydellinen.

Olen omaksunut kirjoneuleissa 2/2-säännön. Nelivärisen kirjoneuleen väreistä voi ostaa kaksi kaupasta, jos ottaa kaksi omasta varastosta. Tällä tavoin olen löytänyt jonkinlaisen kompromissin esteettisyyden ja kulutuksen vähentämisen välillä. Mutta käytännössä se tarkoittaa, että vaikka minulla on suuri arkullinen lankoja, joudun koko ajan ostamaan uutta.

Olen harrastaja, mutta varmasti ammattilaiset joutuvat yhtä lailla pohtimaan samoja kysymyksiä, etenkin jos haluavat pitää tuotteiden hinnat millään tavalla saavutettavissa.

-eri.

Vierailija
42/98 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä mun paikkakunnalla oli kerran taidekutomo, kaksi naista teki ja myi kaikenlaisia tekstiilejä.

Muistan matot, joissa oli tasaraidat, värit vaaleaa hailakan turkoosia ja tummaa viininpunaista.

Sitten oli mattoja, joissa kahta väriä vaihdeltiin ihan epämääräisesti ja epätasaisesti, kai sillä tavoiteltiin taiteellisuutta, mutta monet sanoi, että se outo epäsymmetrisyys häiritsi.

Harmitti, koska matot oli taidolla tehty ja hyvistä kuteista, kauniin huolelliset reunat ja päät.

Voisin kuvitella, että matoissa on samallaiset visuaaliset lainalaisuudet kuin kuvataiteessa. Joku harmonia ja symmetriä. Nuo ovat varmaan aikojen kuluessa tulleet ihan luonnostaan. Samoja perinnemalleja on toistettu. Lisäksi värit eivät olleet niin kirkkaita kuin teollisesti tuotetut värit.

Luulisi, että kun on kaksi käsityöläistä, niin vaihtaisivat ajatuksia visuaalisuudesta.

Onhan se upeaa tehdä neuleita ja mattoja siten, että valitsee alusta pitäen värit ja materiaalit oman visionsa mukaan. Mutta eipä tuo monelle meistä ole realismia. Itse ostan lankoja ja kankaita aleista ja kirpputoreilta, ja leikkaan kuteita omista vanhoista tekstiileistä.

Toisaalta ekologisuus on tämän harrastuksen suola. Mistään ei tule niin hyvä mieli, kuin siitä että antaa kierrätysmateriaaleille uuden elämän. Mutta valitettavasti se tarkoittaa, että jokainen väriyhdistelmä ei ole täydellinen.

Olen omaksunut kirjoneuleissa 2/2-säännön. Nelivärisen kirjoneuleen väreistä voi ostaa kaksi kaupasta, jos ottaa kaksi omasta varastosta. Tällä tavoin olen löytänyt jonkinlaisen kompromissin esteettisyyden ja kulutuksen vähentämisen välillä. Mutta käytännössä se tarkoittaa, että vaikka minulla on suuri arkullinen lankoja, joudun koko ajan ostamaan uutta.

Olen harrastaja, mutta varmasti ammattilaiset joutuvat yhtä lailla pohtimaan samoja kysymyksiä, etenkin jos haluavat pitää tuotteiden hinnat millään tavalla saavutettavissa.

-eri.

Oolrait. Itsekin neulomista harrastellut jo pidempään. Itsellä sääntö menee niin, että teen suunnilleen joka toisen työn omien varastojen langoilla, siis niillä jotka on hommattu vaan koska sävy/materiaali/tms on kiva tai jämälankoja. Sitten toisena on työt, jotka haluan tehdä neulemallin perusteella. Ne on hienoja, haastavia tai jotain muuta vastaavaa. Kolmantena on työt täysin omasta päästä, niihin langat milloin mistäkin. Itse pidän arvossa myös tekniikoiden kehittämistä ja omaa silmää miellyttävien töiden luomista. Lisäksi joskus on kiva satsata ja ostaa pienen kotimaisen valmistajan lankoja, kun tietää että raha siirtyy lähelle eikä johonkin Islantiin. Ja en kylve rahassa, eikä minun tarvitsekaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/98 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa yksi, jossa käsinkudottuja myssyjä.

https://www.justbecozy.com/shop

Tuollaisia ei luulisi olevan kovin vaikea tehdä ja kate ok, jos hinta on yli 100 €.

Luuletko että se kutoja sen katteen saa?

Vierailija
44/98 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin on mun väriyhdistelmät kelvanneet muillekin. Enimmäkseen teen tosin vain omalle perheelle, itselleni ja parille kaverille joskus.

Juuri eilen sai kaverini minulta uudet lapaset, kun hänen poikansa oli vienyt ne lapaset, jotka kaverilleni aiemmin annoin. Niin että kelpasivat oikein hyvin.

Vierailija
45/98 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä täällä joku valittaa, että esimerkiksi ruskea ja oranssi tai keltainen ei sovi yhteen? No totta hitossa ne juuri sopivat yhteen. Ei ehkä jollekkin stadin glamourpissikselle, joka tykkää beigestä ja valkoisesta. Ja sitten esittelee että jollain suomalaisella suunnittelijalla on absoluuttinen värisilmä, ja sanoo että ruotsinlipun värit ei sovi yhteen. Siis keltainen ja sininen. Kun googletan tuon suomalaisen suunnittelijan, melkein ensimmäiseksi tulee vastaan kuva neuleesta, jossa väreinä, niin, keltainen ja sininen. Se on upea by the way. Ja itse tämän jo tiesinkin, mutta ne sopivat mitä kauniimmin yhteen.

Vierailija
46/98 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi sukulainen on todella taitava käsityön tekijä, mutta ne väriyhdistelmät! Miehelleen teki neulepaidan jossa oli vauvan kakan ruskeaa, oranssia ja turkoosia. Itselleen myös todella erikoisia yhdistelmiä.

Sama juttu yhden naapuruston harrastelijaleipurin kanssa. Mainostaa aina, että tekee mielellään kakkuja esim. lasten juhlille. Kakut onkin todella maukkaita, mutta värit ihan kummallisia! Joku Frosen Elsa hahmo saattaa olla turkoosi eikä sininen. Ryhmä Hau hahmot myös muuten oikean näköisiä mutta värit ihan kummallisia ja jotenkin sinne päin. Perusti jopa toiminimen leipomo toimintaan, mutta tilauksia ei kauheasti tullut. Esim. lapset on yllättävän tarkkoja siitä että lempihahmo näyttää oikealta.

Väittäisin että ihmiset vain näkee värit jotenkin eri tavalla. Kaverini esim. usein kommentoi jotain "saman värinen pipo kuin se mun urheilutakki (takki lila ja pipo vaaleanpunainen), en tiedä onko oikeastikin jotain värisävyjen erottamisen vaikeutta olemassa. Yhden viisikymppisenä sukulaismiehen voisin taas laittaa rautakauppaan ostamaan lisää maalia vaikka ilman värikoodia ja toisi varmasti ainakin lähelle saman värisen. On tehnyt paljon remppahommia, kunnostanut huonekaluja jne. ja on todella taitava värien käyttäjä ja yhdistelijä.

Joillakin on absoluuttinen värisilmä. Tästä hyväesimerkki tekstiilitaiteilija Sirkka Könönen.

Käsittääkseni sellaista ei voi olla, kuin absoluuttinen värisilmä. Värit ovat vuorovaikutuksessa keskenään ja valo vaihtelee. Ei ole mahdollista muistaa tarkkaa sävyä.

Ei siis ole absoluuttista värisilmää niinkuin on absoluuttinen sävelkorva.

Entä olettekos kinapukarit kuulleet semmoisesta mystisestä asiasta kuin makuasia? Makuja on monia? Eli suomeksi sanottuna jokainen tykkää mistä itse tykkää, eikä jollain muulla pitäisi olla varaa silloin ilmoittaa että omat tykkäämisen kohteet on parempia. Paisti jos toinen kysyy että mistäs sinä sitten tykkäät.

Vierailija
47/98 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhusten värinäköhän heikkenee joten heillä saattaa olla aika räikeitä yhdistelmiä koska se näyttää heidän silmissään hyvältä ja normaalilta.

Vierailija
48/98 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.nopeustesti.com/varinako/

Linkistä testaamaan omaa värinäköä.

Olipas hauska testi. Sain 29, muotoilija olen koulutukseltani. Kaksi virhettä, molemmat tummansinisissä, ei ole silmä harjaantunut vielä siniseen, sitä kun tulee vähemmän käytettyä.

Joskus olen jossain käsityömyyjäisissä ihmetellyt kun ihmiset ostavat vain niitä mielestäni kaikkein rumimpia villasukkia tms, kauniimmat eivät kelpaa. Siksi niitä rumia tehdään.

Vierailija
49/98 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi sukulainen on todella taitava käsityön tekijä, mutta ne väriyhdistelmät! Miehelleen teki neulepaidan jossa oli vauvan kakan ruskeaa, oranssia ja turkoosia. Itselleen myös todella erikoisia yhdistelmiä.

Sama juttu yhden naapuruston harrastelijaleipurin kanssa. Mainostaa aina, että tekee mielellään kakkuja esim. lasten juhlille. Kakut onkin todella maukkaita, mutta värit ihan kummallisia! Joku Frosen Elsa hahmo saattaa olla turkoosi eikä sininen. Ryhmä Hau hahmot myös muuten oikean näköisiä mutta värit ihan kummallisia ja jotenkin sinne päin. Perusti jopa toiminimen leipomo toimintaan, mutta tilauksia ei kauheasti tullut. Esim. lapset on yllättävän tarkkoja siitä että lempihahmo näyttää oikealta.

Väittäisin että ihmiset vain näkee värit jotenkin eri tavalla. Kaverini esim. usein kommentoi jotain "saman värinen pipo kuin se mun urheilutakki (takki lila ja pipo vaaleanpunainen), en tiedä onko oikeastikin jotain värisävyjen erottamisen vaikeutta olemassa. Yhden viisikymppisenä sukulaismiehen voisin taas laittaa rautakauppaan ostamaan lisää maalia vaikka ilman värikoodia ja toisi varmasti ainakin lähelle saman värisen. On tehnyt paljon remppahommia, kunnostanut huonekaluja jne. ja on todella taitava värien käyttäjä ja yhdistelijä.

Ihmiset muuten oikeasti näkee värit eri tavalla. Katsoin kerran jonkun ohjelman jossa ulkomaalaiset ihmiset kommentoivat värejä. Osa näki sävyjä vaikka omaan silmään kaikki oli samanlaisia. Makuja on hyvin erilaisia. Ystäväni kutoi raanun ja kauhistelin mielessäni värejä: ruskeaa, sinistä, punaista, vihreää, perusvärejä voimakkaina. Mielestäni eivät yhtään sopineet yhteen ja hänestä se oli kaunis yhdistelmä. Minä taas pidän murretuista värisävyistä ja luonnonläheisistä sävyistä mikä on jotenkin hölmö määritelmä koska luonnosta löytyy kaikki mahdolliset värit ja sävyt. Ihan jo perussukkia kun katsoo niin jokaisella on oma mallinsa. Ostohaluja ei herätä liian kapea varsi suhteessa jalkaterään tai liian pitkä kärkikavennus. Yksiväriset eivät myy. Monia syitä on ja sen ostajan löytäminen on työtä jos et satu tekemään jotain ajankohtaista hittituotetta. Eri.

Vierailija
50/98 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään on ollut poikkeuksellisen paljon näitä ketjuja, joissa on tarkoitus puhua pahaa muista ihmisistä ja heidän tekemisistään. En ole istunut koko päivää palstalla, mutta tämä on jo kolmas näkemäni "villasukkaketju".

Tällä palstalla on aiheesta kuin aiheesta aina se kolme aloitusta. Vähän eri kulmasta katsottuna. Joten joku näitä aloituksia tehtailee työkseen. Kokeilin tehdä oman aloituksen satunnaisena lukijana, sai vain muutamia sivuja keskustelua aikaan. Eli aloittaja/tehtailija esittää ilmeisesti myös kommentteja omaan aloitukseensa että saa pidettyä keskustelun käynnissä.

Vierailija
51/98 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ystäväni teki joulumyyjäisiin käsitöitä eikä saanut mitään myytyä. Taidokkaasti tehtyjä kyllä. Kysyi sitten ostajilta mikä on vikana. Vastaus oli vihreän sävyt, joka ei ollut tumma havunvihreä vaan lähinnä ruohonvihreä.

Vierailija
52/98 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosituimmat villasukat on sellaiset, joissa on suunnilleen kaikki värit sekaisin, oikein riemunkirjavat. Ne menee aina ensin.

Vierailija
53/98 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen mm koruja ja puutöitä ja ihan hyvän katteen saan ja ihmiset on tykänneet. Vaikka en itse tykkääkään vaikka valkeasta, niin sen väriset hyllyköt on kaikki mennyt heti.

Itselleni tekisin varmaankin sit niitä tyylittömiä töitä muiden mielestä.

Menestyäkseen kannattaa myydä sitä mitä asiakkaat haluavat ostaa. Jos väkisin yrittää tuputtaa oman maun mukaisia värejä tai tuotteita, yritys kaatuu hyvin äkkiä. Tästä esimerkkinä eräs pieni puutarha jossa yrittäjien suosikkeja ovat vihannekset mutta niiden myyminen torilla ei ollut kannattavaa. Ihmiset ostivat vain leikkokukkakimppuja, joita tekivät oheistuotteiksi. Muuttivat tilansa sitten leikkokukkatuotannoksi ja kauppa käy kuin siimaa.

Vierailija
54/98 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa testata myös useammalla laitteella, tietokoneella sain parhaaksi tulokseksi 24, puhelimella sain 31. Erityisesti musta oli sellainen, että tietokoneella en erottanut niistä yhtään erilaista, puhelimella se oli aivan selvä.

Vierailija
55/98 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään on ollut poikkeuksellisen paljon näitä ketjuja, joissa on tarkoitus puhua pahaa muista ihmisistä ja heidän tekemisistään. En ole istunut koko päivää palstalla, mutta tämä on jo kolmas näkemäni "villasukkaketju".

Kirjoittelin tuolla ensimmäisellä sivulla kakkuleipurista, eikä kyllä ollut tarkoitus mitenkään puhua pahaa. Hän on sata kertaa taitavampi kuin minä ja syön itse mielelläni hänen tekemiä herkkujaan. Nykyisin on tosi paljon taitavia kotileipureita ja tässäkin kaupungissa monelle taitavalla leipurille on tullut leipomisesta ihan pääasiallinen tulon lähde. Jopa eräs pitkän linjan konditoria yrittäjä sanoi, että he ovat näiden kotileipureiden takia joutuneet myös kehittämään omaa valikoimaansa ja ammattitaitoa. Joillakin vain on silmää enemmän kuin toisilla.

Vierailija
56/98 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olipas hauska testi. Sain 29, muotoilija olen koulutukseltani. Kaksi virhettä, molemmat tummansinisissä, ei ole silmä harjaantunut vielä siniseen, sitä kun tulee vähemmän käytettyä.

Joskus olen jossain käsityömyyjäisissä ihmetellyt kun ihmiset ostavat vain niitä mielestäni kaikkein rumimpia villasukkia tms, kauniimmat eivät kelpaa. Siksi niitä rumia tehdään.

Kannattaa muidenkin tajuta laittaa näytön kirkkaus mahdollisimman korkealle. Silloin nuo eriväriset erottuu helpommin.

Vierailija
57/98 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosituimmat villasukat on sellaiset, joissa on suunnilleen kaikki värit sekaisin, oikein riemunkirjavat. Ne menee aina ensin.

Niin, kyllä niissä sävyissä pitää joku harmonia kuitenkin olla. Murretut, syvät sävyt yhteen. Maanläheiset sävyt yhteen. Neonvärit yhteen. Pastilliset sävyt yhteen. Jotain mustaa ja valkoista voi sekoittaa kaikkien kanssa.

Vierailija
58/98 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisi puusilmää, kopioi huonoa tyyliä ja muuta. Nykyään kaikki luulee olevansa jotenkin, katso vaikka.

Pätee myös tekniikassa ja taloudessa.

Vierailija
59/98 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ROBOTTI

Värien erottelukykysi ja selviytymistaitosi ovat yli-inhimillisiä. Huomaat kärpäsenkin kilometrin päästä.

Sait paremman tuloksen kuin 98.45% testin suorittaneista!

Vierailija
60/98 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, kyllä niissä sävyissä pitää joku harmonia kuitenkin olla. Murretut, syvät sävyt yhteen. Maanläheiset sävyt yhteen. Neonvärit yhteen. Pastilliset sävyt yhteen. Jotain mustaa ja valkoista voi sekoittaa kaikkien kanssa.

Pastelliset. Pastilli on karkki.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yksi