Kuulutko niihin hölmöihin, jotka käyttävät "pyykkietikkaa"
Tavallinen etikka on samaa tavaraa ja puolet halvempaa. Aika hyvä bisnes laittaa etikkaan vähän hajustetta ja se sitten nättiin pulloon ja hinta kaksinkertaiseksi. Mainostajat luovat pyykkääjille tarpeen juuri tähän tuotteeseen ja mainoksiin uskovat ostavat innoissaan.
No, sama juttu koskee paljon muitakin tuotteita.
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Äiti osti minulle pyykkietiikkaa lahjana ja sen jälkeen pyykit on tuoksunut raikkailta ja hyviltä ummehtuneen sijaan.
Miten normaalia etikkaa kuulu sitten hajustaa? Olen aina valmis oppimaan uutta.
Tiedoksi, etikka syövyttää putkistoa, näin kertoi minulle eräs rakennusalan ihminen. En ole koskaan käyttänyt enkä käytä. Miten teidän pestyt pyykit haisee ummehtuneelle. Onko asunnossa ne homeongelma, ettekö siivoa kotianne vai onko pyykinpesukone en "peseminen" unohtunut. Laitapa pyykkikone aikaa-ajoin pyörimään 90 asteen pitkällä ohjelmalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äiti osti minulle pyykkietiikkaa lahjana ja sen jälkeen pyykit on tuoksunut raikkailta ja hyviltä ummehtuneen sijaan.
Sun pyykinpesussa on kyllä ollut jotain vikaa jos pyykit on aina haisseet ummehtuneilta ilman etikkaa. Esim. liian pieni lämpötila, liian täydet koneet, huono kuivatus, likainen kone.
Juu, minulla ei ole omaa konetta ja etenkin talvisin pyykit kuivuvat huonosti kylmässä puutalossa. Pidän nuo kohdat mielessä, kun pääsen tästä joskus muuttamaan ja hankkimaan oman pesukoneen. Kiitos!
Ootko kokeillut laittaa tuuletinta kuivaamaan vaatteita? Ummehtunut haju voi vähentyä kun vaatteet kuivuvat nopeammin.
Vierailija kirjoitti:
Yhtään vanhempi kone, niin kyllä se pyykki tuoksahtaa märkänä, vaikka olisi miten hyvin hoitanut konettaan ja pessyt optimaalisesti pyykkinsä. Se nyt vain on niin että kaikenlaista kertyy koneeseen, eikä sitä saa pois sieltä millään keinolla. Eli turha kenenkään jeesustella, tai tuntea huonommuutta tästä syystä
T: pyykkikoneen korjaaja.
Älä puhu soopaa! Ei koneeni, saatika pykkini, ole koskaan haisseet pesun jälkeen. Jos hajua ilmenee niin se on käyttäjän osaamattomuutta.
En ole ikinä ymmärtänyt etikoita ja huuhteluaineita pyykinpesussa. Pesuaine riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedoksi, etikka syövyttää putkistoa, näin kertoi minulle eräs rakennusalan ihminen. En ole koskaan käyttänyt enkä käytä. Miten teidän pestyt pyykit haisee ummehtuneelle. Onko asunnossa ne homeongelma, ettekö siivoa kotianne vai onko pyykinpesukone en "peseminen" unohtunut. Laitapa pyykkikone aikaa-ajoin pyörimään 90 asteen pitkällä ohjelmalla.
Vai syövyttää!😂 Älä usko kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä ymmärtänyt etikoita ja huuhteluaineita pyykinpesussa. Pesuaine riittää.
"Oikein annosteltuna tietyt huuhteluaineet auttavat tekstiilejä pitämään värinsä paremmin, tekevät pyykistä pehmeämpää ja paremman tuoksuista, ja pitävät siten vaatteen paremmassa kunnossa pidempään."
Vierailija kirjoitti:
Sain vinkin pyykkikoneen asentajalta: Pesuluukku ja rumpu pitää aina jättää raolleen. Usein pesuaineluukku tulee laitettua kiinni. Näin kone tuulettuu hyvin.
Puolen vuoden-vuoden välein soodapesen koneen. Käytöstä riippuen. Ei ole pyykit haisseet.
Käytän aina myös pesäpalloa, sekä maltillinen annostelu. Kannattaa tarkistaa onko pehmeä vai kova vesi paikkakunnalla. Näkyy vesilaitoksen sivuilla. Siitä vielä kun hiukan vähentää ainetta niin ei lemua. Ne hajusteettomat muuten tekee kumman hajun pyykkiin. Ihme juttu.
:D Se "kumma haju" pyykeissä hajusteetonta ainetta käyttäessä on juuri sitä märän pyykin ja koneen kombona syntyvää omaa ummehtunutta hajua. Tuo menee peittoon sillä hajusteellisella aineella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtään vanhempi kone, niin kyllä se pyykki tuoksahtaa märkänä, vaikka olisi miten hyvin hoitanut konettaan ja pessyt optimaalisesti pyykkinsä. Se nyt vain on niin että kaikenlaista kertyy koneeseen, eikä sitä saa
Mitenköhän pitkään sitä tuoksahtamista pitää odottaa kun meillä on urheilevalla 5-henkisellä perheellä 12v pesukone jota käytetään kerran päivässä
Kaikki ihoa vasten tuleva pestään 60 asteessa sanoi pesuohje mitä hyvänsä ja kerran viikossa, kahdessa ajetaan pyyhkeet 95 asteessa
Pyykkietikkaa joka koneelliseen, vain nestemmäistä pesuainetta ja pari kertaa vuodessa pesukoneen puhdistusainetta 95 asteen koneellinen. Luukku aina auki ohjelman jälkeen.
Ei pienintäkään tunkkaista tuoksua pyykeissä tai koneessa.
Ei kaikilal olekaan kovin hyvä hajuaisti. Pyykki ei myöskään tuoksahda kuin kosteana. Kuivana haju hälvenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain vinkin pyykkikoneen asentajalta: Pesuluukku ja rumpu pitää aina jättää raolleen. Usein pesuaineluukku tulee laitettua kiinni. Näin kone tuulettuu hyvin.
Puolen vuoden-vuoden välein soodapesen koneen. Käytöstä riippuen. Ei ole pyykit haisseet.
Käytän aina myös pesäpalloa, sekä maltillinen annostelu. Kannattaa tarkistaa onko pehmeä vai kova vesi paikkakunnalla. Näkyy vesilaitoksen sivuilla. Siitä vielä kun hiukan vähentää ainetta niin ei lemua. Ne hajusteettomat muuten tekee kumman hajun pyykkiin. Ihme juttu.
:D Se "kumma haju" pyykeissä hajusteetonta ainetta käyttäessä on juuri sitä märän pyykin ja koneen kombona syntyvää omaa ummehtunutta hajua. Tuo menee peittoon sillä hajusteellisella aineella.
Joidenkin hajusteettomien pesuaineiden raaka-aineet haisee kauhealle, hajusteeton kun ei tarkoita HAJUTONTA.
Huuhteluainetta EI pidä käyttää teknisiä urheiluvaatteita pestessä, eikä myöskän elastisia vaatteita pestessä, se pilaa niiden ominaisuudet.
Ja se pesukone pitäisi oikeasti pestä kunnolla ohjeen mukaan, sitten ei mitään raikastuksia tarvitse.
Puuvilla ja pellava kestävät etikkaa hyvin. Esim. keinokuituvaatteisiin en laittaisi.
Pyykkietikan tarkoituksena on häivyttää paskaisen pyykin hajua, koska nykyään ei saisi pestä riittävän kuumassa vedessä.
Etikka voi vahingoittaa koneen tiivisteitä ja letkuja jopa niin pahasti, että tulee vuotoja. Kannataa käyttää kohtuudella.
Esimerkiksi pinttynyttä homeen tai hien hajua ei etikkaakaan poista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en voisi olla käyttämättä pyykkietikkaa, koska pelkkä pesuaine ei raikasta vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Pyykkietikan tarkoituksena on häivyttää paskaisen pyykin hajua, koska nykyään ei saisi pestä riittävän kuumassa vedessä.
Itse pesen 60-90 asteessa kaiken pyykin ja käytän vielä pyykkietikkaa päälle.
Etikka tekee hyvää vaatteille, toisin kuin huuhteluaine. Etikkaa voi lisätä myös villalle, lycralle ja teknisille vaatteille, toisin kuin huuhteluainetta.
Etikka pitää värit paikoillaan ja raikastaa vaatteet.