Kuulutko niihin hölmöihin, jotka käyttävät "pyykkietikkaa"
Tavallinen etikka on samaa tavaraa ja puolet halvempaa. Aika hyvä bisnes laittaa etikkaan vähän hajustetta ja se sitten nättiin pulloon ja hinta kaksinkertaiseksi. Mainostajat luovat pyykkääjille tarpeen juuri tähän tuotteeseen ja mainoksiin uskovat ostavat innoissaan.
No, sama juttu koskee paljon muitakin tuotteita.
Kommentit (76)
Ostan pyykkietikkaa.
Tiedän, että voi tehdä itse etikasta ja eteeristä öljyistä ja välillä olen tehnytkin.
Mutta helpoin ja nopein ostaa kaupasta valmista kiireisen ihmisen. Eikä hintakaan ole este hyvätuloiselle.
Saahan kaupasta valmista ruokaa plus tietty ravintoloista vaikka kotona itse tekemällä säästäisin.
Btw kuulun niihin hölmöihin jotka ostaa kaupasta toisinaan myös lähdevettä. Puhumattakaan takeaway kahvista joita tulee kiireessä ostettua usein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloinhan joku kehtaa sanoa ettei suutarilla ole vaatteita? Olen kokeillut etikkaa kymmenien vuosien ajan useita kymmeniä kertoja, ja ei, se ei vie spois sähköisyyttä, eikä pahaa hajua vaatteista. Etikassa liottaminen sen sijaan on joskus paikallaan, mutta lorauksena huuhtelusäiliöön sillä ei ole mitään merkitystä
Sinulta meni vertaus sekaisin. Suutarivertauksessa puhutaan suutarista (eli kenkien valmistajasta), jonka omilla lapsilla ei ole kenkiä.
Tietääkseni ei ole olemassa vastaavaa sanontaa ompelijoista tai vaattureista, joilla itsellään tai heidän lapsillaan ei ole vaatteita.
Ymmärsit kuitenkin pointin, saivartelija. Kirjoitus- ja ajatusvirheitä sattuu.
En ole tarvinnut mitään lisäaineita pyykinpesuaineen lisäksi ja ei haise tunkkaiselle pyykki. Kaikkein vähiten haluaisin haisevaa etikkaa laittaa pyykkiin. Käytän myös hajustamattomia pesuaineita.
En käytä myöskään mitään pehmennysaineita, nekin vievät vain imukyvyn esim pyyhkeistä.
En tiedä onko eri asia, jos on kuivaaja.
Vierailija kirjoitti:
En pese pyykkiäni hajustetuilla aineilla. Etikallakaan en ole pyykkiä pessyt, mutta muuhun siivoukseen joskus satunnaisesti kokeillut ihan tavallista pirkka etikkaa.
Ei pyykkiä pestä etikalla, vaan etikkaa lisätään huuhteluveteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloinhan joku kehtaa sanoa ettei suutarilla ole vaatteita? Olen kokeillut etikkaa kymmenien vuosien ajan useita kymmeniä kertoja, ja ei, se ei vie spois sähköisyyttä, eikä pahaa hajua vaatteista. Etikassa liottaminen sen sijaan on joskus paikallaan, mutta lorauksena huuhtelusäiliöön sillä ei ole mitään merkitystä
Tämä juuri. Olen testaillut erilaisia määriä ja erilaisia pyykkejä. Sähköisyys ei lähde, pyykit eivät ole pehmeämpiä, kone ei ole puhtaampi tai likaisempi, pyykit ovat yhtä raikkaita etikalla tai ilman. Ainoa ero on kosteassa pyykissä oleva vieno etikan tuoksu.
Ihan järkeiltävissä kyllä on, että niillä pitoisuuksilla joina etikkaa käytetään ei ole mitään merkitystä mihinkään. Etikkaa kehotetaan lorauttamaan puolisen litraa huuhteluainelokeroon, kone saattaa yhdellä huuhtelukierroksella käyttää koneen koosta riippuen vaikka parikymmentäkin litraa vettä.
Kone pysyy kyllä puhtaana pesuainejäämistä oikealla pesuaineen annostelulla ja kun aika ajoin pesee koneen tyhjänä riittävän sitruunahappomäärän kanssa. Pyykit ovat raikkaita kun niitä tuulettaa ja pesee riittävän usein ja riittävän korkeissa lämpötiloissa oikeanlaisella pesuaineella.
Typo, siis puolisen DESIlitraa. Puolella litralla voisi jotain merkitystä jo ollakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keisarin uudet vaatteet ja suutarin lapsilla ei ole kenkiä?
Joku teini ei ymmärrä suomalaisia sanontoja vissiin.
Jokainenhan voi käyttää parfyymiä jos haluaa tuoksua itseensä, en ymmärrä miksi pyykkien pitäisi tuoksua muulle kuin puhtaalle. On siinä hajusinfoniat, kun joka paikkaan tungetaan hajusteita niinkuin ennen peittämään likainen haju.
Olen sekoittanut tavallista väkiviinaetikkaa noin pari desiä normaaliin huuhteluainepullon sekaan. Iso pullo 1,5 litraa etikkaa maksaa alle 2e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites noi suutarin vaatteet tähän liittyy? Vai tarkoitatko, että kun suutarilla ei ole vaatteita, niin ei tarvii etikkaakaan?
Hahhah. Itse kyllä naurahdin tuolle tarkoitukselliselle kahden sanonnan sekoitukselle :D
Vierailija kirjoitti:
Äiti osti minulle pyykkietiikkaa lahjana ja sen jälkeen pyykit on tuoksunut raikkailta ja hyviltä ummehtuneen sijaan.
Miten normaalia etikkaa kuulu sitten hajustaa? Olen aina valmis oppimaan uutta.
Sun pyykinpesussa on kyllä ollut jotain vikaa jos pyykit on aina haisseet ummehtuneilta ilman etikkaa. Esim. liian pieni lämpötila, liian täydet koneet, huono kuivatus, likainen kone.
Kiitos vinkeistä!
T. Taloyhtiön pesukonetta käyttävä
Vierailija kirjoitti:
Ostan pyykkietikkaa.
Tiedän, että voi tehdä itse etikasta ja eteeristä öljyistä ja välillä olen tehnytkin.
Mutta helpoin ja nopein ostaa kaupasta valmista kiireisen ihmisen. Eikä hintakaan ole este hyvätuloiselle.
Saahan kaupasta valmista ruokaa plus tietty ravintoloista vaikka kotona itse tekemällä säästäisin.
Btw kuulun niihin hölmöihin jotka ostaa kaupasta toisinaan myös lähdevettä. Puhumattakaan takeaway kahvista joita tulee kiireessä ostettua usein.
Etikan ja jonkun eteerisen öljyn sekoittaminen viekin niin hitosti aikaa.
Oletko niitä muka kiireisiä "laiska töitään luettelee" tyyppejä
Ei se pyykkietikka ole pyykinpesuun, huuhteluaineen tilalle. pesuaineella pestään ja ei sitäkään saa laittaa liikaa sillä sitten ei enää tule puhdasta.
Sitten olisi syytä puhdistaa koneen suodattimet joka kerta, pelkät rumpupesut ei riitä eikä puhdista suodattimia.
Jos pyykki normaalin pesun jälkeen haisee, ei konetta ole huollettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites noi suutarin vaatteet tähän liittyy? Vai tarkoitatko, että kun suutarilla ei ole vaatteita, niin ei tarvii etikkaakaan?
Hahhah. Itse kyllä naurahdin tuolle tarkoitukselliselle kahden sanonnan sekoitukselle :D
Oliko tarkoituksellinen?
Mulle tuli mieleen kuva siitä suutarista luikkimassa munasillaan koneiden välissä likaiset kengät käsissään. Melkein tuli surku. Aattele kun se sorvaa avaimia ja kipinät vaan lentelee paljaalle iholle. Voi suutari.
En todellakaan käytä mitään ällöttävää etikkalitkua pyykkeihin, vaan tehokasta ja hyväntuoksuista pyykinpesuainetta.
Vierailija kirjoitti:
Teen itse väkiviinaetikasta ja eteerisistä öljyistä.
Niin teen mäkin. Koskaan en ole kaupasta ostanut pyykkietikkaa enkä osta. Älyttömän kallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostan pyykkietikkaa.
Anna hänen ostaa. Työllistää, maksaa veroja ja auttaa kansantaloutta. Ei kaikkea tarvitse tehdä itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostan pyykkietikkaa.
Joo aivan älyttömän kova homma tehdä itse pyykkietikkaa. :D Menee ehkä minuutti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etikan tarkoitus on kait lähinnä happamana tappaa mahdollisia bakteereja. Omat urheiluvaatteet eivät ainakaan ala tuoksahtamaan yhtä helposti kuin ennen kun käytän pesussa välillä etikkaa huuhteluun.
Suurempi syy etikan käyttöön on kumminkin sen pyykinpesukoneen puhdistus: emäksisiä pesuaineen jäämiä jää usein koneen sisälle muhimaan. Happokäsittely puhdistaa koneesta näitä pesäkkeitä ja vedestä syntyneitä kalkkijäämiä jolloin konekin pesee jatkossa pesee pyykit paremmin kun tukokset on poistettu.
Väkiviinaetikka on halpaa ja toimii hyvin monen kotikoneen puhdistukseen. Kahvinkeittimenkin kalkkijäämät saa pois kun välillä keittää läpi etikkavettä vesisäiliöstä.
Niinä pitoisuuksina joita etikkaa pyykkikoneessa käytetään, se ei poista yhtään mikrobia tai pesuainejämää, kuin korkeintaan huuhteluainelokerossa johon se laitetaan sellaisenaan. Se pieni loraus sekoittuu niin suureen määrään huuhteluvettä, että mitään käytännön merkitystä noihin em. asioihin ei ole.
Ei ole myöskään sanontaa pyykkäreistä, joiden lapset kulkisivat likaisissa vaatteissa.