Onko ok jos puoliso ei osta lahjoja?
Aiemmissa suhteissa olen tottunut siihen että merkkipäivänä annetaan lahjoja puolin ja toisin.
Olen järjestänyt juhlia ja ostanut puolisolleni lahjoja joita hän on kauan toivonut. Kolmet syntymäpäivät ja hän on saanut minulta satojen eurojen arvoisia lahjoja ja hän ostaa minulle lahjaksi kukkakimpun ja suklaalevyn aivan sama mikä juhlapäivä.
Olen loukkaantunut hänen käytöksestään, mutta en saa sanottua asiasta koska tuntuu että kuulostan vain ahneelta ja kiittämättömältä.
Sain häneltä 30v lahjaksi kukkakimpun ja suklaalevyn ja hän sai 400e arvoista elektroniikkaa ja isot juhlat. Minun juhlapäivänä hän halusi vuokrata mökin minne mennään porukalla saunomaan, vaikka en pidä saunomisesta.
Sain äitienpäivänä 3e kukan kun ostin hänelle 300e ulkoilupuvun josta oli pitkään haaveillut.
Muuten hän pääasiassa arjessa huomioi kyllä teoilla ja auttaa aina kun tarvitsee apua.
Tämä on vaikuttanut tunteisiini häntä kohtaan. Muille hän kyllä miettii ja ostaa lahjoja esim vanhemmilleen ja lapsilleen.
Ei kai voi olla että 3v on aina tiukkaa silloin kun on minun merkkipäivä?
Kommentit (64)
Sano sille puolisolle, että sinä haluat lahjoja ja katsot, että niitä on pakko ostaa, koska muuten katsot, että suhde on surkea.
Meillä sovittiin jo suhteen alussa, että kiitos ei lahjoja. Jos suhde perustuu pelkkään materian vaatimiseen, niin joutaakin loppua.
"puoliso ei osta lahjoja"
"hän ostaa minulle lahjaksi kukkakimpun ja suklaalevyn"
Ostaahan hän siis lahjoja.
Jos niin harmittaa niin lakkaa ostamasta hänelle niitä kalliita juttuja, ihan turha märmättää.
Vierailija kirjoitti:
Jos niin harmittaa niin lakkaa ostamasta hänelle niitä kalliita juttuja, ihan turha märmättää.
Totta. Päätin että tästä eteenpäin ostan hänelle joka kerta Tupla-patukan oli sitten joulu tai 50-v päivät.
Kyllä se mielestäni kertoo siitä miten paljon toista ajattelet jos viime hetkellä haet kaupasta suklaalevyn ja kukkakimpun ja muiden lahjoja suunnitellaan ja mietitään pitkään.
Rakkautta ja välittämistä voi osoittaa monella tapaa. Suurinosa naisista kuitenkin toivoo saavansa jonkin lahjan merkkipäivinään.
Huono provo. Kokeile uudelleen jollain muulla aiheella.
Osta itse roinasi ap, ihan omilla rahoillasi. Ja eroa puolisostasi, sinullahan menee vain rahaa häneen ja et saa vastinetta rahoillesi.
Voi tsiisus.
Miksi oststvliian kallista
Sijoita nekin rahat
On todellakin ok. Onneksi meillä päin lahoja annetaan vain alaikäisille lapsille.
Se taas ei ole ok että aikuinen ihminen mankuu jotain krääsää niin kuin kakarat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Päätin että tästä eteenpäin ostan hänelle joka kerta Tupla-patukan oli sitten joulu tai 50-v päivät.
Kyllä se mielestäni kertoo siitä miten paljon toista ajattelet jos viime hetkellä haet kaupasta suklaalevyn ja kukkakimpun ja muiden lahjoja suunnitellaan ja mietitään pitkään.
Rakkautta ja välittämistä voi osoittaa monella tapaa. Suurinosa naisista kuitenkin toivoo saavansa jonkin lahjan merkkipäivinään.
Minä en halua lahjoja ja olen sen myös puolisolle sanonut,ostan itse kukat,suklaat ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On syytäkin toivoa. Jotain systeemiä on pakko ylläpitää, että karsiutuu pahimmat akanat, ja rajatapaukset joutuvat sen verran miettimään naistaankin, että ehkä ymmärtävät soittaa häkeen kun kaadut eteisen lattialle, eikä jätä sinua siihen kuolemaan. Miminalismi parisuhteissa johtaa ikäviin yllätyksiin eteisessä viruessa, ja sitten on vähän myöhäistä miettiä muita ratkaisuja.
Oletko lapsesi kanssa yhdessä vai miksi puolison pitäisi tuoda ÄITIENpäivänä yhtään mitään? :D
Kerran päivässä pitää lahja ostaa ja antaa, timanttikoru viikoittain.
Jätä se sika
Onkos ne kotityöt tehty ja sakset pidetty auki niin tunnollisesti että voi ylipäätään odottaa mitään?
Minä sanoin jo heti suhteen alussa, että pidän lahjojen antamisesta ja saamisesta ja koen, että merkkipäivien muistaminen on yksi tapa osoittaa rakkautta ja panostusta suhteeseen.
Edellisessä suhteessani olin samassa tilanteessa kuin sinä nyt eikä se puhumalla mihinkään muuttunut. Puoliso alkoi jopa tahallaan ostamaan huonoja lahjoja jotta en haluaisi niitä. Yllättäen mielipaha jokaisen merkkipäivän kohdalla oli yksi syy eroon. Kun jätin hänet, niin hän yritti SITTEN saada minua takaisin hienoilla lahjoilla. Osoitti vain sen, että suhteen aikana hän erinomaisesti tiesi mistä olisin pitänyt ja tietoisesti valitsi tuottaa mielipahaa ja pettymystä.
Lakkaisin ostamasta puolisolle mitään kallista. Käytä raha itseesi, puoliso saakoon vaikka karkkipussin ja tulilatvan. Ei maksa paljon.
Ihmisillä on erilaisia tapoja millä he haluavat osoittaa huomiota toisille ja myös saada huomiota. Näitä kutsutaan rakkauden kieliksi. Niitä ovat mm:
1. Sanojen kieli ·
2. Tekojen kieli ·
3. Lahjojen kieli ·
4. Laatuajan kieli ·
5. Kosketuksen kieli.
Mikään näistä kielistä tai tavoista osoittaa ja saada huomiota EI OLE vääränlainen. Jokaisella on jokin kieli, mikä on selkeästi huomattavasti tärkempi, kuin toinen. Myös ihmiset tykkäävät osoittaa eri tavoin huomiota toisille.
Kuulostaa siltä, että sinulle tärkeä rakkaudenkieli olisi nuo lahjat,mutta taas puolisollesi lahjojen antaminen ei taas ole niin tärkeä kieli. Olen huomannut, että usein varsinkin miehet osoittavat enemmänkin tekojen ja laatuajan kieltä, kuin esimerkiksi sanojen tai lahjojen antamista.
Voisitko kuvitella mitenkään sitä, että vaikka kysyisit mieheltäsi että kummatkin tekisitte tuon testin? Eli rakkaudenkieli-testin (löytyy netistä) tai suosittelen iteasiassa tekemään sen englanninkielisenä, eli LoveLanguage. Sitten voitte verrata omia tuloksia ja ehkä uskaltaisit ottaa esille sen, että toivoisit miehesi joskus ostavan jotain kivoja yllätyslahjoja. Tämä voi myös vaatia sinulta sitä, että olisit vähän selkeämpi sen suhteen mitä toivoisit hänen ostavan sinulle.
Itselleni nuo lahjat on tuossa testissä 0%. Eli minua ei itseäni kiinnosta lahjat lainkaan, mutta mulle taas tuo tekojen kieli ja laatuaika on ehdottoman tärkeää, eli puoliso on valmis auttamaan kiireisessä arjessa ja haluaa viettää aikaa kanssani.
Kyllä röntön mutustelun pitää riittää.
Koitappas ymmärtää erilaisuutta. Itse en välitä lahjoista ja lahjojen ostaminen on minulle erityisen vaikeaa. Mies tykkää sellaisista jutuista joista minä en tiedä mitään ja tulee vaan hutiostoksia, erityisesti elektroniikasta. Joskus ostan lahjaksi mitä tiedän miehen haluavan, vaikkei mikään merkkipäivä olisikaan. Kukat on minulle kaikkein mieleisin lahja.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä röntön mutustelun pitää riittää.
Mutta jos ei rönttöstä anna tarpeeksi usein niin turha se on itselleenkään kovin paljoa odottaa. Pitää antaa niin saa.
Vierailija kirjoitti:
Koitappas ymmärtää erilaisuutta. Itse en välitä lahjoista ja lahjojen ostaminen on minulle erityisen vaikeaa. Mies tykkää sellaisista jutuista joista minä en tiedä mitään ja tulee vaan hutiostoksia, erityisesti elektroniikasta. Joskus ostan lahjaksi mitä tiedän miehen haluavan, vaikkei mikään merkkipäivä olisikaan. Kukat on minulle kaikkein mieleisin lahja.
Tässäkin voisi todella helposti tulla kummatkin vastaan. Esimerkiksi mies voi tehdä nettiin sellaisen ostoslistan tavaroista, mitä kovasti tahtoisi mutta ei ole tällä hetkellä ostanut ja sinä voit sitten niistä valkata yhden tavaran, minkä ostat.
Tämä vanhanaikainen "lahjojen pitää olla yllätyksiä" pitäisi saada pois. Sillä pyrittiin vaan saada ihmiset kuluttamaan ja omistamaan paljon tavaraa.
Elämässä kannattaa sijoittaa asiaan kuin asiaan vain sen verran minkä on valmis menettämään. Lahjaa ei tule koskaan ostaa sillä periaatteella, että saa jotenkin "rahansa takaisin" tai toisen tarvii antaa lahja vastavuoroisesti.