Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nimen ruotsinkielinen merkitys mietityttää...

23.11.2006 |

Olen tykästynyt Tilja nimeen, mutta huomasinkin sen tarkoittavan ruotsiksi lattialankkua. Onko täällä ketään suomenruotsalaisia? Tuleeko Tilja-nimestä heti lankku mieleen? Se on johdettu Tiliasta, joka on lehmus latinaksi, mikä on paljon kivempi mielleyhtymä.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervehdys lahden takaa...

Tilja on kaunis nimi, jota on käytetty myös Ruotsissa! Ongelma on se että nimen suomalainen vastine " lattialankku" kalskahtaa korvaan... mutta ei sillä väliä!

Tällä puolen lahtea ei taas voida kuvitella että lapsen nimi voisi olla esim Spannmål (Vilja), Snö (Lumi) tai Present (Lahja). Nämä ovat taas kauniita nimiä kaikki Suomessa!

Nimien merkityksistä ei voi aina tietää eikä niistä tarvitse välittää - pääasia että toimii lapselle tarhassa/koulussa, eli ei kiusta.

Lycka till!

Vierailija
2/6 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilja tai siis golvtilja on harvinainen sana ruotsiksi, tajusin sanan merkityksen vasta nyt kun muistutit asiasta - olen kyllä kuullut sen joskus. Olisikohan kyseessä jokin vanhanaikainen tai jossain murteessa esiintyvä sana? Yleisesti lattialankusta käytetään kyllä ihan sanaa golvplanka. =)

Tilja onkin oikein kaunis nimi, jonka tosin joutunee selittämään melko usein (ei Silja, ei Milja eikä Tinja...).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun se on myös sukunimenä käytetty. Kuulostaako silti etunimeltä? Onko käytetty Ruotsissa myös etunimenä?

Vierailija
4/6 |
24.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei ainakaan tullut mitään " lattialankku-assosiaatiota" ollenkaan...Suoraan sanottuna siinä mielessä ihan vieras sana minulle ;) Golvplanka se on minullekin kyllä..

Olisiko ehkä sitten Ruotsissa enemmän käytetty sana käytännössä. Tilja on ihan kiva nimi, minusta ei esteitä sille!

Vierailija
5/6 |
24.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi taas!

Ihan oikein -

- ei noita Tiljoja ollut Ruotsissakaan montaa: vain 9 kpl ruotsalaisista naisista käyttää Tiljaa etunimenään! (http://www.scb.se/templates/Standard____31245.asp)

Joten ei muuta kuin kastamaan se pohjoismainen nro 10! ;-)

Vierailija
6/6 |
25.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nanok:

Nimien merkityksistä ei voi aina tietää eikä niistä tarvitse välittää - pääasia että toimii lapselle tarhassa/koulussa, eli ei kiusta.

Lycka till!

No eipä tuollakaan ole niin väliä, kyllä ne lapset kiusaa vaikka vääränvärisistä silmistä jos ovat kiusatakseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan neljä