Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iltalehti: "Rekka" jäi kiinni Shellin katokseen

Vierailija
25.01.2025 |

Kyseessä oli kylläkin kuorma-auto, ei rekka.

Sitä vaan aina ihmettelee, että millä logiikalla joku kutsuu kuorma-autoa rekaksi.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
2/27 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo eihän se olisi vaikeaa opetella termit. Mutta toisaalta kyllästyttää vähintään yhtä paljon tämä asiasta uliseminen. Aivan kuin kyseessä olisi elämänlaadun kannalta kovinkin oleellinen asia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo eihän se olisi vaikeaa opetella termit. Mutta toisaalta kyllästyttää vähintään yhtä paljon tämä asiasta uliseminen. Aivan kuin kyseessä olisi elämänlaadun kannalta kovinkin oleellinen asia.

Sitä kutsutaan keskusteluksi. Kokeile joskus.

Vierailija
4/27 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä, tyhmien yksinkertaisten ihmisten turhaa narinaa. 

Vierailija
5/27 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä niin mieleni pahoitin :D

Vierailija
6/27 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään "rekka" tarkoittaa mitä tahansa vähintään C-kortilla ajettavaa. Ennenhän se tarkoitti puoliperävaunuyhdistelmää.

Ennen oli myös hauska kun "täysperävaunurekka" jäi elämään kansan suuhun, vaikka kyseinen yhdistelmä oli kielletty jo 10 vuotta sitten... Tosin nykyään se on jälleen sallittu Suomen teille, joskin on varsin harvinainen näky.

Vierailija
7/27 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käynyt rekalle sama kuin "käsiaseelle", joka ennen tarkoitti kaikkia käsissä pidettäviä aseita, kivääreitä, haulikoita, sinkoja, jne. erotuksena esim. tykkeihin tai ohjuslavetteihin. Sekaannus alkoi ilmeisesti englannin pistoolia tarkoittavasta handgun termistä, jonka huonolla kielitaidolla varustetut toimittajat omaksuivat suomeenkin. 

Nykyään termi on vakiintunut jopa viralliseen kielenkäyttöön mm. poliisin viestinnässä. 

Vierailija
8/27 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään "rekka" tarkoittaa mitä tahansa vähintään C-kortilla ajettavaa. Ennenhän se tarkoitti puoliperävaunuyhdistelmää.

Ennen oli myös hauska kun "täysperävaunurekka" jäi elämään kansan suuhun, vaikka kyseinen yhdistelmä oli kielletty jo 10 vuotta sitten... Tosin nykyään se on jälleen sallittu Suomen teille, joskin on varsin harvinainen näky.

Kaikki, mitä sanoit, on pelkkää asiavirhettä.

Vierailija
9/27 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltalehti:

"Rekka pamahti kiinni huoltoasemaan Helsingissä

Poliisi auttoi kuorma-auton kuljettajaa saamaan autonsa irti Tullinpuomin Shellistä."

Eli ensin paikalla oli rekka ja sitten olikin kuorma-auto.

Vierailija
10/27 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja kun moni sanoo "enään", niin se on oikein. Ja kun moni sanoo "anteeni", niin se on oikein.

Vierailija
11/27 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Rekka pamahti kiinni huoltoasemaan Helsingissä

Poliisi auttoi kuorma-auton kuljettajaa saamaan autonsa irti Tullinpuomin Shellistä."

1. Rekka pamahti kiinni

2. Muuttui kuorma-autoksi

3. Kiinni olikin kuljettajan auto, siis varmaan henkilöauto

Mahtavaa Iltalehti!

Vierailija
12/27 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja kun moni sanoo "enään", niin se on oikein. Ja kun moni sanoo "anteeni", niin se on oikein.

Kannattaa käydä välillä vaikka kävelyllä.

Vierailija
13/27 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtavaa, oletko siis oikein kuorma-autojen, rekkojen ja yhdistelmien asiantuntija.

Vierailija
14/27 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yks ja sama juttu. Sillä rekallako ei sitten kuljeteta kuormaa?

Vierailija
15/27 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rekka ja kuorma-auto on eri asioita. Mutta iltalehtien toimittelijat ei nyt muutenkaan osaa kirjoittaa suomea. 

Vierailija
16/27 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rekka ja kuorma-auto on eri asioita. Mutta iltalehtien toimittelijat ei nyt muutenkaan osaa kirjoittaa suomea. 

Ihan yks hailee. Minulle rekka ja kuorma-auto on ihan synonyymejä. Molemmilla kuljetetaan jotain tavaraa ja rekkoja ne ovat.

Vierailija
17/27 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuorma-auton ja rekan tunnistaminen ei ole edes kovin vaikeaa. Vrt. mopoauto ja auto.

Vierailija
18/27 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan yks hailee. Minulle rekka ja kuorma-auto on ihan synonyymejä. Molemmilla kuljetetaan jotain tavaraa ja rekkoja ne ovat.

Niin samalla tavalla kuin joulukinkun voi paistaa mikroaaltouunissa. Uuni kuin uuni, minulle ovat synonyymejä.

Vierailija
19/27 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mopossa ja moottoripyörässäkin on kaksi pyörää ja niillä ihmiset ajelevat, mutta silti ne eivät ole toistensa synonyymejä.

Vierailija
20/27 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle liekinheitin ja hiustenkuivaaja ovat synonyymejä. Vaimo saa tyytyä liekinheittimeen, jos hiustenkuivaaja on rikki.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kuusi