Jalkapohjat kipeytyy liikkuessa - hyviä kenkä suosituksia?
Minulle on tullut inhottava ongelma, ainakin talvi ja sisäpelikengissä jalkapohjat kipeytyvät ikävästi. Tähän ei auta se millä ne tulikin, eli liike. Olen kävellyt jo vuosien ajan vähintään puoli tuntia päivässä, mutta ongelmaa on ollut enemmän vasta tänä talvena.
Ulkokenkinä on jotkut icebugit ja sisäpeleissä Adidakset. Minulla on selvästi leveä lesti, ylipainoa ja taipumusta vähän lättään jalkaan.
Kesällä ei vielä ole ollut samaa vaivaa, mutta jännityksellä odotan tulevaa kesää.
Aina on tuntunut että miellyttävämpää on kävellä jollain aivan lerpuilla kengillä. Esimerkiksi vaellus kenkiä olen lähes poikkeuksetta inhonnut, tuntuvat liian kovilta ja taipumattomilta. Vähän samanlaisethan nuo icebugit on nyt. Kerran omistin erittäinhyvät vaellus ulkoilukengät, ja ne oli vielä halvatkin, valitettavasti en enää löydä samaa merkkiä. Pitäisi löytää taas jotain lerppuja, ja kokeilla kipeytyykö niissä jalat.
Pystyttekö antamaan suosituksia ulkoilu ja sisäpelikengistä näillä tiedoilla?
Kommentit (29)
Ainakin itselläni auttaa kun on hiukan korkoa.
onkohan sillä vaikutusta jos toinen jalka lyhempi kuin toinen,jos siis kipeytyy?
Käy ensin hierojalla, joka availee kireät pohkeet ja muut jalan lihakset, myös jalkapohjan lihakset. Sitten hanki kengät, joissa notkea, pehmeä pohja. Pitäisi helpottaa.
Suosittelen ulkokengiksi paljasjalkakenkiä. Kun alat käyttämään niitä niin voi hyvin olla että siedät nykyisiä pelikenkiä ihan hyvin. Pääasia ettet ole koko päivää kovilla kengillä.
Paikanna ihan ensimmäiseksi, että mikä lihas/jänne/nivel sinulla kipeytyy. Googlettelulla löytyy nykyään hyviä ohjeita joilla pääsee itsekin aika pitkälle.
Esim. plantaarifaskiitia voi edesauttaa liian kireät pohkeet, akillesjänne ja liian kapea lesti ja jäykkä kengänpohja. Riippuen ongelman syystä apuna voi olla iskua vaimentava pohjallinen, lepo, jumppa tai venyttely.
Jos taas on jalkaholvia tukevissa jänteissä venymää/vammoja ja uhkana jalkaholvin romahtaminen, silloin jalkaa pitää ehdottomasti tukea ainakin kunnes on kivuton.
Omalla jalkavammojen historialla olen aika vakuuttunut että ns. paljasjalkakengät on pitkällä tähtäimellä parhaat, koska varvastilaa ja taipuisuutta pitää olla jalan normaaliin toimintaan. Paljasjalkakenkien käyttö ei aiheuta terveelle jalalle vaurioita. Jos kuitenkin on akuutti vamma päällä, niihin totutellessa pitää olla ekstravarovainen, koska niiden käyttö vaatii aktivoitumista kaikilta jalan lihaksilta, myös niiltä vaurioituneisiin osiin liittyviltä.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla myös ylirasituksesta kyse. Kokeile huilata muutama päivä ja jättää liikunta minimiin.
Puolen tunnin lepposasta kävelystä ei taida tulla ylikuntoa, eikä kyllä mitään muutakaan terveyden kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Paikanna ihan ensimmäiseksi, että mikä lihas/jänne/nivel sinulla kipeytyy. Googlettelulla löytyy nykyään hyviä ohjeita joilla pääsee itsekin aika pitkälle.
Esim. plantaarifaskiitia voi edesauttaa liian kireät pohkeet, akillesjänne ja liian kapea lesti ja jäykkä kengänpohja. Riippuen ongelman syystä apuna voi olla iskua vaimentava pohjallinen, lepo, jumppa tai venyttely.
Jos taas on jalkaholvia tukevissa jänteissä venymää/vammoja ja uhkana jalkaholvin romahtaminen, silloin jalkaa pitää ehdottomasti tukea ainakin kunnes on kivuton.
Omalla jalkavammojen historialla olen aika vakuuttunut että ns. paljasjalkakengät on pitkällä tähtäimellä parhaat, koska varvastilaa ja taipuisuutta pitää olla jalan normaaliin toimintaan. Paljasjalkakenkien käyttö ei aiheuta terveelle jalalle vaurioita. Jos kuitenkin on akuutti vamma päällä, niihin totutellessa pitää olla ekstravarovainen, koska niiden käyttö vaatii aktivoitumista kaikilta jalan lihaksilta, myös niiltä vaurioituneisiin osiin liittyviltä.
Saiskohan noita paljasjalkakenkiä talveksi ja sisäpeleihin?
HOKA:n lenkkarit ostin itse viime kesänä. Parhaat mitä eläissäni olen jalkaani laittanut. Panostavat todella paljon iskunvaimennukseen ja HOKAn kenkien suosio on kasvanut hurjasti juoksijoiden keskuudessa. Itselläni reippaasti vaimennetut kengät. Siihen nähden ihan älyttömän kevyet.
Hanki kesäksi riittävällä iskunvaimennuksella olevat juoksulenkkarit. Siihen saa apua urheilukaupan myyjältä. Itse liikun lähinnä kävellen metsässä, pururadoilla ja hiekkateillä, mutta hankin asfaltille tarkoitetut juoksukengät. Kerroin myyjälle toiveet ja hintaluokan, ja tämä toi kenkiä sovitettavaksi. Ei ole enää kipeytynyt jalat.
Nyt talvikäyttöön ensiavuksi geelipohjalliset, ja ehkä hetkeksi kävelyä vähemmälle.