Mitä tekisit? Olen avioitumassa uuden mieheni kanssa kesällä, välimatkaa Suomessa 1000 km.
Ollaan tunnettu todella kauan ja oltu nyt etäsuhteessa 2 vuotta. Hänellä ei lapsia, mulla 12 ja 16 v yhteishuoltajuudessa exän kanssa, asuvat luonani.
Haluaisin elämänmuutoksen, Helsingin hektisyys on käynyt raskaaksi ja haluaisin pohjoiseen. Lasten elämä on kuitenkin täällä ja ainakaan vanhempi ei lähtisi mukaani, koska lukio alkaa täällä syksyllä. Exän kanssa ei puhevälejä, joten tuskin mitkään muutkaan järjestelyt olisivat mahdollisia.
Mitä tekisit, jos olisit minä? Tuntuu, että elämä valuu täysin hukkaan, olen yksin, hankalan exän lähettyvillä ja superväsynyt kaikkeen.
Kiitos!
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lukio ikäinen pärjää omillaan. Meidän nuoruudessa oli ihan normaalia, että maalta lähdettiin opiskelemaan muualle yläasteen jälkeen. Osa kavereista asui asuntolassa ja toiset vuokra-asunnossa.
Riippuu lapsesta, osa pärjää, osa ei. Minun tuttuni elämä meni täysin sekaisin kun muutti 16-vuotiaana lukion perässä omilleen, jäi pysyvät mielenterveysongelmat. Liian aikaisin poismuuttaminen ei sovi kaikille.
Oma tyttöni on itsenäinen, mutta en uskoisi, että haluaisi asua yksin. Ehkä vaihtoehto olisi tosiaan viettää pohjoisessa enemmän aikaa... tosin lentomatkustaminen järkyttävän kallista ja siksi haasteellista.
ap
Sinä olet aikuinen ja päätät, missä alaikäiset lapsesi asuvat. Jos eivät halua muuttaa kanssasi, muuttavat isänsä luo.
Niin... mietin sitäkin tosiaan, että elämä valuu hukkaan... ensin 15 vuotta huonossa avioliitossa, sitten yksin vuosikausia ja nyt olisi rakkautta... josta nauttia.
ap
Miksi mies ei muuta Hkiin, jos hänellä ei ole lapsiakaan riesana?
Asukaa joka toinen kuukausi stadissa ja joka toinen kuukausi böndellä. Tai puoli vuotta siellä ja puoli vuotta täällä.
Kiitos - en usko, että Helsinki on vaihtoehto... ja jos olisi paljon rahaa, voisi asua, miten huvittaa :)
ap
Onko mies maanviljelijä vai miksi ei muuta teidän luo? Onko asiaa edes mietitty noin päin?
Vierailija kirjoitti:
16 v olisi varmaan mieluummin isällään kuin yksin - jos se isälleen sopisi, en tiedä, kun en tiedä, kuinka asiaa tulisi lähestyä. Itse muutin 16 v yksin asumaan, tosin muista syistä :)
ap
Tämä ei ollut hyvä ratkaisu. Päädyit tekemään lapsia pösilön kanssa ja erosit ja jouduit kärsimään. Onneksi et sentään huumeita ruvennut käyttämään. 16-vuotias on liian nuori asumaan omillaan.
Vierailija kirjoitti:
Niin... mietin sitäkin tosiaan, että elämä valuu hukkaan... ensin 15 vuotta huonossa avioliitossa, sitten yksin vuosikausia ja nyt olisi rakkautta... josta nauttia.
ap
Itsekästä
Mitä tarkoittaa pohjoiseen?
Äkkiseltään laskien 1000 km Helsingistä on vaikkapa Muonio tai Sodankylä. Kysymyksellä haen sitä, millaisten kulkuyhteyksien päähän. Sodankylään ja itärajan suuntaan on paljon hankalampi kulkea kuin länsirajalle (juna Kolariin ja hyvät lentoyhteydet Kittilään). Hyvät yhteydet mahdollistaisivat nuoremman kulkemisen etelään säännöllisesti vaikka kuukausittain viikonlopuiksi. Jos vanhempi haluaa jäädä etelään, niin sitten sinun pitää se hänelle mahdollistaa. Jos et ole puheväleissä exäsi kanssa, niin silloin varmasti parasta olisi, että lukion aloittava teini avaisi ensin keskustelun isänsä kanssa kertomalla, että sinä suunnittelet muuttoa pohjoiseen ja että hän haluaisi jäädä asumaan isällään. Ja kun tieto on saatu kerrottua sinne isälle, niin siinä vaiheessa teidän täytyisi tietysti käydä keskustelua vanhempien välillä. Mutta se olisi mahdollisempaa, kun alkutilanteesta olisi hänellekin valmiiksi selvä. Jos isä on valmis ottamaan molemmat lapset luokseen asumaan ja sinä ehdottomasti pohjoiseen haluat, niin mikä estää tähän ratkaisuun päätymästä. Ei isä voi estää sinua tapaamasta lapsia, vaikka he hänen luokseen muuttaisivatkin. Joko niin päin, että lapset käyvät luonasi pohjoisessa tai sitten sinä tulet etelään heitä tapaamaan, esim vuokraat airbnb:n jossa voitte olla sinun etelässä olosi ajan. Isä ei myöskään voi estää sinua sen paremmin kuin lapsiakaan muuttamasta pohjoiseen, niin kauan kun pysytte Suomen rajojen sisällä.
Tsemppiä, olen kateellinen! Minulla on ollut haave pohjoiseen muuttamisesta jo muutaman vuoden ajan. Minun lapseni vaan kieltäytyy muuttamasta, joten olen valinnut menemisen lapsen ehdoilla. 6-7 vuotta ja hän on omillaan. Silloin menee asunto etelässä myyntiin ja minun muuttokuormani suuntaa pohjoiseen..
Se että mies muuttanut kotikonnuilleen pari vuotta sitten ja että itse kaipaan pois hektisestä Helsingistä ja tästä työelämästä ei ratkea sillä, että mies muuttaa Hkiin varsinkin, kun hänellä nyt kiinnostava työ pohjoisessa ja minullekin tarjottu.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riittääkö rahat 2 asuntoon ja pärjäiskö 16v yksin? Reissaamista siinä on silti pari kertaa kk eikä 16v saa olla ainoa edestakaskulkija.
16 v yksin? Ei todellakaan.
Sadat 16 vuotiaat muuttaa joka vuosi toiselle paikkakunnalle opiskelemaan...
Muuttavat, koska haluavat itse. Eivät siksi, että äiti jättää heidät ja hyppää poromiehen kelkkaan.
Kauas muuttaminen ei ole lasten edun mukaista, vaikka lapsi olisi jo 18.
Kyllä lähettyvillä olisi hyvä asua vielä sen jälkeen muutama vuosi. (Siis lähempänä kuin 1000 km.)
Vierailija kirjoitti:
Ota vanha mies takaisin.
Ongelmat ratkaistu.
Haluan nuorta miestä, en vanhaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Muutama vuosi kahta kotia ja sitten pohjoiseen.
Inhottavaa sille lapselle pelätä tuota hetkeä.
Äiti pysyvästi 1000 km päässä.
Vierailija kirjoitti:
Se että mies muuttanut kotikonnuilleen pari vuotta sitten ja että itse kaipaan pois hektisestä Helsingistä ja tästä työelämästä ei ratkea sillä, että mies muuttaa Hkiin varsinkin, kun hänellä nyt kiinnostava työ pohjoisessa ja minullekin tarjottu.
ap
Anna lapset adoptioon ja seuraa sydämesi ääntä. Aloita uusi elämä upean luonnon keskellä rakastamasi prinssin rinnalla unelmiesi työpaikassa.
Hankalaa, kun olet vanhus ja lapsesi ovat kaukana. Haluaisit tavata lapsenlapsia, muttet pysty enää matkustamaan. Lapsia pyydetään palveluasuntoisi hoitoneuvotteluun. Asuntosi pitää mennä tyhjentämään jne jne. Ehkä menetät muistisi.
Kaikille vain riesaa tuosta muutosta.
mitä tarkoitat lappia matkailuna? että viettäisin siellä niin paljon aikaa kuin mahdollista?
ap