Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tekisit? Olen avioitumassa uuden mieheni kanssa kesällä, välimatkaa Suomessa 1000 km.

Vierailija
03.03.2023 |

Ollaan tunnettu todella kauan ja oltu nyt etäsuhteessa 2 vuotta. Hänellä ei lapsia, mulla 12 ja 16 v yhteishuoltajuudessa exän kanssa, asuvat luonani.

Haluaisin elämänmuutoksen, Helsingin hektisyys on käynyt raskaaksi ja haluaisin pohjoiseen. Lasten elämä on kuitenkin täällä ja ainakaan vanhempi ei lähtisi mukaani, koska lukio alkaa täällä syksyllä. Exän kanssa ei puhevälejä, joten tuskin mitkään muutkaan järjestelyt olisivat mahdollisia.

Mitä tekisit, jos olisit minä? Tuntuu, että elämä valuu täysin hukkaan, olen yksin, hankalan exän lähettyvillä ja superväsynyt kaikkeen.

Kiitos!

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkeekö ex lapsia nyt? Ja jos niin minkä verran? Viihtyvätkö lapset exällä?

Oletko puhunut lasten kanssa siitä kiinnostaisiko heitä muuttaa pohjoiseen?

Vierailija
2/59 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten etu edellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä muita läheisiä ihmisiä siellä Helsingissä jonka luokse vanhempi lapsi voisi ehkä muuttaa lukioa käymään jos muuttaisit nuoremman kanssa pohjoiseen?

Löytäisitkö pohjoisesta töitä tai voisitko tehdä nykyistä työtä sieltä etänä?

Olisiko mahdollista että muuttaisitte lasten kanssa pohjoiseen kesäksi ja syksyllä palaisitte takaisin Helsinkiin (tai jos ihastutte kaikki pohjoisessa asumiseen niin jäättekin sinne.

Vierailija
4/59 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten etu edellä, näin kaikki sanovat.

Nuorempi isällään joka toinen vkl, vanhempi tapaa harrastuksen puitteissa. Mietin "tilapäistä" ratkaisua esim. syyskaudeksi - mutta en usko, että exä päästäisi lapsia pohjoiseen tai edes vierailemaan siellä / ts. asuisivat isällään syksyn.

ap

Vierailija
5/59 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä muutin nuorimman kanssa 1000km pohjoiseen. Isommat on jo opiskeluissa ja intissä. Lapsen tapaamiset isän kanssa sumplitaan yhdessä. Mulla painoi vaakakupissa myös uralla eteneminen ja ikääntyvä äiti

Vierailija
6/59 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittääkö rahat 2 asuntoon ja pärjäiskö 16v yksin? Reissaamista siinä on silti pari kertaa kk eikä 16v saa olla ainoa edestakaskulkija.

Vierailija
7/59 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan lasten kanssa oltu jonkin verran pohjoisessa ja vanhempi ei sopeutuisi / halua sinne - nuorempi kyllä varmaan - tosin ei ehkä haluaisi olla sisaruksesta erossa, ovat tosi läheisiä.

ap

Vierailija
8/59 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten etu edellä, näin kaikki sanovat.

Nuorempi isällään joka toinen vkl, vanhempi tapaa harrastuksen puitteissa. Mietin "tilapäistä" ratkaisua esim. syyskaudeksi - mutta en usko, että exä päästäisi lapsia pohjoiseen tai edes vierailemaan siellä / ts. asuisivat isällään syksyn.

ap

Eli asuisivat isällään jatkossa aina. Jos uuden miehen kanssa ei onnistu,huomaat olevasi eronnut, lapseton, työtön ja yksin pohjoisessa.

Vierailija
9/59 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riittääkö rahat 2 asuntoon ja pärjäiskö 16v yksin? Reissaamista siinä on silti pari kertaa kk eikä 16v saa olla ainoa edestakaskulkija.

16 v yksin? Ei todellakaan.

Vierailija
10/59 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

16 v olisi varmaan mieluummin isällään kuin yksin - jos se isälleen sopisi, en tiedä, kun en tiedä, kuinka asiaa tulisi lähestyä. Itse muutin 16 v yksin asumaan, tosin muista syistä :) 

ap

Vierailija
11/59 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsikää uuden miehen kanssa uusi koti läheltä Helsinkiä ja muuttakaa yhdessä rauhallisemmalle seudulle, mutta sellaisen matkan päähän, että lapset voi helposti tavata isäänsä ja edes jossain määrin myös nykyisiä kavereitaan.

Vierailija
12/59 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, tapaavat isäänsä... Laitoit kuitenkin aloitukseen ettei puheväleissä, joten tulkitsin ettei tapaa.

Liian raskasta 12v kulkea isällään. 16v vois isällään asuakin.

Vierailija
13/59 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lukio ikäinen pärjää omillaan. Meidän nuoruudessa oli ihan normaalia, että maalta lähdettiin opiskelemaan muualle yläasteen jälkeen. Osa kavereista asui asuntolassa ja toiset vuokra-asunnossa.

Vierailija
14/59 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole puheväleissä exän kanssa - siis hän ei halua olla, koska jätin hänet (jo kauan sitten).

ap

Vierailija
15/59 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä asuin teininä toisella puolella Suomea kun opiskelin. Näin vanhempiani kerran kuussa päivän pari. Hyvin meni. Oltiin silloin ja ollaan edelleen läheisiä vanhempieni kanssa.

Pointti siis siinä että jos 16-vuotias päättää jäädä Helsinkiin niin ei se kai maailmanloppu ole?

Silloin ei ollut edes kännyköitä eli asuntolan puhelimesta soiteltiin välillä.

Nyt yhteydenpitokin helpompaa.

Minä matkustin junalla ja oliko 10 tuntia per suunta vai menikö kauemminkin.

Se oli hauskaa. Lentämällä pääsee nopeaa jos ei junassa halua reissata.

Toki sinulla on vielä nuorempikin lapsi joten ehkä enemmän miettisin hänen kannaltaan muuttoa.

16-vuotias alkaa jo olla siinä iässä että itsenäistyminen odottaa kulman takana joka tapauksessa.

Vierailija
16/59 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luin vahingossa, että olet avantouimasssa kesällä

Vierailija
17/59 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis mulla olisi uusi työ valmiina pohjoisessa, sen kuin vain aloittaisin.

ap

Vierailija
18/59 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä muuta niin kauas. Katso "etelämpää" Suomesta joku kiva paikka, jossa on luontoa? Sellainen kohta jossa on rauhallista tai mahdollisimman. Toki voit kokeilla lappia ensin matkailuna? Entä ulkomaat joskus.

Vierailija
19/59 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

16 v yksin? Ei todellakaan.

Sadat 16 vuotiaat muuttaa joka vuosi toiselle paikkakunnalle opiskelemaan...

Vierailija
20/59 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti asiaa lasten näkökulmasta, sen tulisi olla tärkein kriteeri. Muutaman vuoden päästä he todennäköisesti ovat päässeet pahimman murrosiän yli, ja suuntaavat omilleen. Tällä hetkellä heillä on riittävästi haastetta kahden kodin elämässä. Sinun äitinä tulisi tukea heitä, ei ajatella itsekkäästi omia mielitekojasi. Ennättäisit varmaan muuttaa pohjoiseen myöhemminkin, mikä kiire sinulla on? En ole sitä mieltä, että äitien pitäisi uhrata oma elämänsä kokonaan, mutta tässä tapauksessa muutamat vuodet tekisivät lasten tilanteen helpommaksi.