Monet ovat kestäneet vanhemmaltaan kamalaa kohtelua
Myrkyllisen vanhempi-lapsisuhteen taustalla on monesti vanhemman hoitamaton päihdeongelma tai persoonallisuushäiriö, kertoo psykoterapeutti Katriina Järvinen.
https://www.hs.fi/perhe/art-2000009382324.html?share=bf62b9bec30c1c6601…
Kommentit (36)
Tuollainen myrkyllinen vanhempi - lapsi-suhde näyttää sisältävän uhriutumista, joka on ehkä oman edun tavoittelussa teeskentelyä. "Mitä minä muka olen tehnyt? Ei minulla ole tästä mitään opittavaa." Ihan suoraan olen kuullut noin sanottavan, että myrkyllisellä vanhemmalla ei ole omasta mielestään mitään syytä katsoa peiliin.
Ja kun ihmissuhteet ovat repiviä, niin se ei ole hänen ongelmansa. Muilla vain on ongelmia.
Narsisti kääntää tilanteen päälaelleen ja syyllistää uhria. Hänestä pershäiriöinen on se jonka seuraan hän yrittää väkisin tunkea. Hän itse on normaali koska hänen seuransa ei ole haluttua.
”Persoonallisuushäiriöstä voi kieliä esimerkiksi se, että vanhempi puuttuu törkeällä tavalla lapsensa elämänvalintoihin arvostellen ja mitätöiden niitä toistuvasti. Tai sitten vanhempi saattaa pommittaa aikuista lastaan viesteillä ja soitoilla jatkuvasti sekä tulla kylään kutsumatta. Vanhempi voi myös syyllistää lastaan milloin mistäkin absurdistakin asiasta, raivostua yllättäen tai käyttäytyä riidanhaluisesti ja marttyyrimaisesti."
Narsistilla on kultalapsi ja syntipukkilapsi. Heidän kokemuksensa narsistisesta vanhemmasta ja lapsuudesta eroavat. Kultalapsesta tulee uusi narsisti ja syntipukki katkaisee välit.
https://www.narsisminuhrientuki.fi/tietoa-narsismista/narsismi/narsisti…
”Osin kyse onkin ylisukupolvisista traumoista. Suomessa on kauan ollut vallalla kulttuuri, jossa ihannoidaan vaikeuksien sietämistä. Siksi on helppo alistua huonolle kohtelulle. Moni sietämättömästi käyttäytyvä vanhempi onkin aikoinaan itse joutunut sopeutumaan oman vanhempansa kaltoinkohtelulle, traumatisoitunut siitä, ja siirtää nyt samaa käytösmallia seuraavalle sukupolvelle”, Järvinen sanoo. ”Näyttää siltä, että nykyisen nuoren sukupolven tehtäväksi on jäänyt katkaista kierre.”
Järvinen uskoo, että länsimaissa viime vuosikymmeninä vahvistunut yksilöllisyyden ihanne on saanut monet kyseenalaistamaan vanhakantaisia kulttuurisia ihanteita ja niiden vaikutusta mielenterveyteen.
”Nykyään henkisen hyvinvoinnin merkityksestä ollaan tietoisempia. Ollaan vihdoinkin selvillä siitä, kuinka paljon hankalat ihmissuhteet voivat viedä voimia muusta elämästä. Erityisesti nuoremmalle sukupolvelle on nyt luontevaa pohtia, millaisia ihmisiä haluan elämässäni olevan ja millaista kohtelua olen valmis sietämään”, Järvinen sanoo.
Niinmiten saada ihminen, joka ei ymmärrä, että hänessä on jokin vika, ymmärtämään, että todellakin on sairas. Jos ei kykene sellaiseen ajatteluun, että osaisi pohtia omaa toimintaansa. Jollain hypnoosilla kohti lapsuuden traumoja ja sitä kautta? Voiko empatiaa esim. löytää itsestään jos sitä ei ole koskaan ollut?
Vierailija kirjoitti:
Niinmiten saada ihminen, joka ei ymmärrä, että hänessä on jokin vika, ymmärtämään, että todellakin on sairas. Jos ei kykene sellaiseen ajatteluun, että osaisi pohtia omaa toimintaansa. Jollain hypnoosilla kohti lapsuuden traumoja ja sitä kautta? Voiko empatiaa esim. löytää itsestään jos sitä ei ole koskaan ollut?
Tai jos ei ole koskaan oppinut mitään muutakaan. Itseen kohdistuva kriittinen ajattelu on kuitenkin hieman vaikeanpuoleista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsistilla on kultalapsi ja syntipukkilapsi. Heidän kokemuksensa narsistisesta vanhemmasta ja lapsuudesta eroavat. Kultalapsesta tulee uusi narsisti ja syntipukki katkaisee välit.
https://www.narsisminuhrientuki.fi/tietoa-narsismista/narsismi/narsisti…
Millainen ihminen päätyy narskun syntipukiksi?
Saattavat sietää haitallisia suhteita liian pitkään, koska ovat tottuneita traumatisoiviin suhteisiin.
Vaikka kyseessä on mt-ongelmainen ei silti pidä yrittää ymmärtää ja olla liian kiltti ja manipuloitavissa hänen seuraansa.
Olen leimattu perheessäni hulluksi kun kerroin sukulaisille ym että näin lapsena jotain sellaista kotona mitä vanhemmat eivät halunneet muiden kuulevan.
Henkilön pitää itse todella ymmärtää olevansa avun tarpeessa. Muuten oppii vaan uusia keinoja manipulointiin.
Se pullantuoksuinen mummo voi toteuttaa samaa käytösmallia niihin lapsenlapsiin ja samalla haukkua lapsen vanhempia lapselle itselleen jos tapaavat valvomatta, tällöin on suorastaan haitallista antaa heidän tavata toisiaan. isovanhemmuus ansaitaan omalla vanhemmuudella. Äiti- ja isoäitimyytti on vahva ja sitkeä, halutaan uskoa kaikkien äitien ja mummojen olevan hyviä ja lempeitä. Totuus varsinkin sotien jälkeisen sukupolven kohdalla saattaa olla hyvin erilainen. Minusta lapsen elämään ei kannata sukulaisuussiteen vuoksi tuoda haitallisia ihmisiä.
Tämän artikkelin perusteella ei tule ilmi se asia, jossa toinen lapsista on se "erinomainen ja toinen se hankala "tuhlaajapoika".
Tuollaisissa tapauksissa toinen lapsista saatetaan lytätä täysin ja toinen nostetaan jalustalle. Toinen saa suurinpiirtein kaiken mitä pyytää ja toiselle sanotaan tylysti ei.
Monella varmasti tuostakin kokemusta.
Kykenen ymmärtämään hyvin jos joku ei halua olla tekemisissä jomman kumman vanhempansa kanssa.
Saattaa johtua siitä kun lapsi ei täytä vanhempien ihanteita tai odotuksia, mutta pitääkö täyttääkään? Valitettavaa tässä on vanhemman mallin siirtyminen. Toisaalta ei lapsellekaan saa sisäistää katteetonta erinomaisuutta.
"Lopullisen välien katkaisemisen taustalla onkin Järvisen mukaan yleensä lapsuudesta aikuisuuteen jatkunut henkinen väkivalta, johon joskus voi liittyä myös fyysistä tai seksuaalista väkivaltaa. Yhteistä erilaisille tilanteille on, että suhteesta vanhempaan tulee satuttava ja kuormittava ihmissuhde”
Kiintymyssuhdemallit, lue esim Terveyskirjastosta.
Välttämättä ei ole narsisti vanhempi, on vain huono kiintymyssuhde ja jatkaa sitä eteenpäin.
Minut hakattiin lapsena mustelmille ja toisessa jalassa on muistona pieni liikkuvuusongelma kun se hakattiin siniseksi pakaran ja sisäreiden kohdalta. Muistaakseni intin jossain asiassa vastaaan ja turpaan tuli.
Vierailija kirjoitti:
”Osin kyse onkin ylisukupolvisista traumoista. Suomessa on kauan ollut vallalla kulttuuri, jossa ihannoidaan vaikeuksien sietämistä. Siksi on helppo alistua huonolle kohtelulle. Moni sietämättömästi käyttäytyvä vanhempi onkin aikoinaan itse joutunut sopeutumaan oman vanhempansa kaltoinkohtelulle, traumatisoitunut siitä, ja siirtää nyt samaa käytösmallia seuraavalle sukupolvelle”, Järvinen sanoo. ”Näyttää siltä, että nykyisen nuoren sukupolven tehtäväksi on jäänyt katkaista kierre.”
Ja tällä hetkellä on suosittua olla "ylisuorittaja" ja "täydellisyysposeeraaja" eli ei hyvältä näytä jatkokaan.
Narsismin synty nykytieteen käsityksen mukaan vaatii sekä geneettisen alttiuden että lapsuusajan trauman. Sama voisi olla epävakaallakin ja siksi osa traumatisoiduista vaurioituu persoonatasolle epävakaaksi tai narsistiksi ja osa "jää" c-ptsd-potilaaksi.