Monet ovat kestäneet vanhemmaltaan kamalaa kohtelua
Myrkyllisen vanhempi-lapsisuhteen taustalla on monesti vanhemman hoitamaton päihdeongelma tai persoonallisuushäiriö, kertoo psykoterapeutti Katriina Järvinen.
https://www.hs.fi/perhe/art-2000009382324.html?share=bf62b9bec30c1c6601…
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsistilla on kultalapsi ja syntipukkilapsi. Heidän kokemuksensa narsistisesta vanhemmasta ja lapsuudesta eroavat. Kultalapsesta tulee uusi narsisti ja syntipukki katkaisee välit.
https://www.narsisminuhrientuki.fi/tietoa-narsismista/narsismi/narsisti…
Millainen ihminen päätyy narskun syntipukiksi?
Saattavat sietää haitallisia suhteita liian pitkään, koska ovat tottuneita traumatisoiviin suhteisiin.
Jep, juuri tämä. "Normaalissa" perheessä kasvanut tajuaa nopeammin ettei narskun käytös ole hyväksyttävää ja tajuaa erota kun toinen ei muutu. Jos nuorella ei ole ymmärrystä miltä normaali parisuhde näyttää jää helpommin huonoon suhteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt 83, vanhempani eivät ole koskaan fyysisesti kajonneet meihin lapsiin. En edes luunappia muista saaneeni ikinä. Yksityisyyttämme ja itsenäistymistämme kunnioitettiin. Ei mitään seksuaalista väkivaltaa missään muodossa. Kunnioittivat meitä heti 20-vuotiaina tasavertaisina aikuisina eivätkä yrittäneet pitää kiinni valtasuhteesta, ei mitään kontrollointia eikä marttyyriytymistä.
Heitä on helppo kunnioittaa.
Kuitenkin muutkin kuin lapsiaan kunnioittavaan käytökseen ja heistä huolehtimiseen kykenevät sikiävät.
90-luvulla syntynyt eikä minua pahoinpidelty fyysisesti eikä henkisesti eikä seksuaalisesti enkä tiennyt sellaisesta mitään. Lukiossa kaveri kertoi miten häntä oli hakattu ja revitty päästä, pienessä asunnossa joutui kuuntelemaan porukoiden parittelua, itse ei saanut siellä mitään yksityisyyttä, kytättiin ja kontrolloitiin, nälvittiin ja muut perheenjäsenet eivät saaneet puolustaa syntipukkia ym. ja ekaa kertaa kuulin ja ymmärsin väkivallasta. Olin kai onnekas.
Lasten pahoinpitely on yleisempää alemmissa sosiaaliluokissa ja joillakin maahanmuuttajaryhmillä. Minua ei ole pahoinpidelty lapsena enkä tiedä ketään ikäistäni jota olisi. -92
Meitä aivopestiin uskomaan että lastenSUOJELU on paha asia, ettei kerrottaisi muille mitä kotona tapahtuu.
Onneksi lapsuus ei kestä koko elämää. Pääsee kokonaan eroon niistä mt-potilaista.
Vierailija kirjoitti:
Meitä aivopestiin uskomaan että lastenSUOJELU on paha asia, ettei kerrottaisi muille mitä kotona tapahtuu.
Onneksi lapsuus ei kestä koko elämää. Pääsee kokonaan eroon niistä mt-potilaista.
Kyllä. Muutin kotoa 17-vuotiaana enkä päivääkään liian aikaisin.
Vierailija kirjoitti:
Yllätyin omasta luonteestani aikuisena kuinka rauhallinen olenkaan, nyt kun minua ei kukaan enää hakkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla vain ei ole varaa tai muutenkaan mahdollisuutta.
Täällä 1964 syntynyt. Meitä lapsia ei koskaan kuritettu. Tämä asia ei liity lainkaan lakiin eikä mihinkään aikakauteen erityisesti. Se, että joku on saanut remmistä kotona, luunappeja tai tukkapöllyä ei tee siitä yleistä tai hyväksyttyä vuosikymmenestä riippumatta. Perheellä on vaan ollut sairas suhtautuminen väkivaltaan, tai vanhempien valtaan yleensä.
Toiset vaan on mielisairaampia kuin toiset. Ja lähes kaikki kuitenkin lisääntyvät.
Aikuisella täytyy olla muitakin tapoja opettaa lapsiaan kuin satuttaminen. Jos ei ole, niin sitten pitää opetella.
Jos ei opi, niin on liian tyhmä kasvattamaan lapsia.
Entäs se 81-vuotias joka on kajonnut sukulaislapseen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla vain ei ole varaa tai muutenkaan mahdollisuutta.
Ei tietenkään, eikä se helppoa ollut minullekaan (tuloina opintotuki ja -laina). Silti parempi vaihtoehto kuin asua siinä helvetissä mistä lähdin. Tsemppiä jos sulla on nyt tuo tilanne. Kyllä säkin vielä pois pääset.
Näin aikuisena olen huomannut, että jos kerron siitä miten minulla ja veljelläni meni, ei minua uskota.
Silloin aikanaan oli jotenkin pakonomainen tarve uskoa elävänsä normaalissa perheessä, vaikka joka hetki toivoi pääsevänsä pois.
Koko ajan toivon että voisin pyytää äideiltä apua omiin ongelmiin. Mutta ei vain voi kun pitää vaan miettiä aina äidin asioita. Kahdehsankymppinen mutta pystyisi kyllä.
Olen syntynyt 83, vanhempani eivät ole koskaan fyysisesti kajonneet meihin lapsiin. En edes luunappia muista saaneeni ikinä. Yksityisyyttämme ja itsenäistymistämme kunnioitettiin. Ei mitään seksuaalista väkivaltaa missään muodossa. Kunnioittivat meitä heti 20-vuotiaina tasavertaisina aikuisina eivätkä yrittäneet pitää kiinni valtasuhteesta, ei mitään kontrollointia eikä marttyyriytymistä.
Heitä on helppo kunnioittaa.