Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minnesota-hoito. Harkitsen mutta en tiedä olenko "tarpeeksi" alkoholisti oikeuttaakseni hoidon kohdallani.

Vierailija
03.03.2023 |

Tässä olen paljon pohtinut elämäni suuntaa ja mitä kohti haluaisin mennä. Alkoholi kuitenkin määrittelee paljon elämääni, läheisimmät ihmiset ovat alkoholisteja, kuten minäkin. Alkoholi määrittelee arkeni, olen melkeinpä joko humalassa tai krapulassa. Eli heti kun olen toipunut krapulasta, niin alan jo miettimään seuraavaa juomakertaa. Sitten juon ja toivun taas.

En käy töissä tällä hetkellä, en ole työkykyinen ja olen ollut todella synkkien ajatuksien kanssa tässä elämässä. En tiedä tuliko masennus ensin ja sitten alkoholi vai toisinpäin.
Juon suunnilleen 2-3 krt/vko ja joka kerta kunnon humalatila täytyy saada juotua. Määrällisesti kerralla 15 annosta, ehkä enemmänkin.

Jo teini-iässä tämä alkoi ja on kestänyt nyt helposti yli 10 vuotta. Myös omat vanhemmat alkoholisteja.
En muista olleeni selvinpäin 2-3 viikkoa kauempaa näiden vuosien aikana enkä pystykään, olen kyllä yrittänyt.
Apua en koskaan ole ongelmaan hakenut koska olen ajatellut, että se kuuluu nuoruuteen ja on ihan ok juoda.
Enemmän jopa läheiseni juovat ja siksi mietin, olenko tarpeeksi alkoholisti, voidakseni mennä aika intensiivisenkin hoidon pariin. Tuo minnesota-malli kuulostaisi itselle sopivalta vaikkakin rankalta.

Tässä nyt tosiaan vakavasti harkitsen yritänkö päästä tuohon ja saada maksusitoumusta tai lainaa. Kun en voi jatkaa elämääni näinkään mutta en ole varma pystynkö itse omin voimin tätä tilannetta muuttamaan.

Mitä mieltä olette te, jotka katsotte tilannetta ulkopuolelta`?
Tein keskustelun kyllä eilen mutta vähän eri näkökulmasta ja se sai minut syventymään tähän päihderiippuvuuksien hoitoon ja nyt halusin tehdä keskustelun ihan erikseen tästä Minnesota-hoidosta, jos jollakin olisi kokemuksia ja näkökulmia antaa.
Olen nuori ja vähän pelkään, että jos en hoida tätä päihdeongelmaa, en tiedä miten tulevaisuudessa. Halu muuttaa elämääni on mutta en tiedä kykenenkö siihen ilman tämän ongelman hoitamista.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on itselläni kokemusta päihdehoidon asiakkuudesta. Ehdottomasti kannattaa mennä ennen kuin ongelma pääsee liian pahaksi. Pääsisikö avopuolelle juttelemaan ensin? Kuulostaa, että masennuksesi tarvitsisi samanaikaista hoitoa. Ainakin Helsingissä sellaista pitäisi saada. Jos ei masennusta hoideta, on edessä sama juttu taas. Tsemppiä!

Toivottavasti tilanne on muuttunut niin, että masennusta hoidetaan, vaikka on päihdeongelma. Aikoinaan, ku itse olisin apua tarvinnut, niin ei tehty. Edellytyksenä terapiaan pääsylle oli päihteettömyys.

Vierailija
22/43 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

paihdelinkki.fi

Tuolla on ainakin ollut hyvät keskustelupalstat ja löytyy mahdollisesti enemmän saman kokeneita.

Itse en lähtisi Minnesota-hoitoon, koska se on kytköksissä AA:han enkä pysty uskomaan sen opetuksen mukaisesti (=kun luovutamme elämämme Korkeamman Voiman haltuun, hän/se poistaa juomishimon). Jos taas haluaa "olla ohjelmassa", niin silloin kannattaa aloittaa suoraan sieltä AA:sta. Mene avoimeen kokoukseen, niihin saa osallistua myös, jos ei ole varma, onko alkoholisti AA:n tarkoittamassa merkityksessä.

Kyllä siellä AA:ssa saa ajatella ihan omilla aivoillaan. Varsinkin alussa monet on vähän "fundamentalisteja" koska luotto omiin tuntemuksiin voi olla pyöreä nolla. Ja jotkut taas addiktoituu AA-juttuihin, kun sen AA:n tarkoitus olisi olla elämää varten eikä toisinpäin. AA:ssa on myös monenlaista ryhmää ja sakkia, oleellista mielestäni olisi sisäistää itse mitä niillä askeleilla ja periaatteilla tarkoitetaan ja sisäistää ettei ole psyykkisten ongelmiensa kanssa yksin. Itse tarvitsin myös vielä terapiaa että kykenin elämään elämisen arvoista elämää (oli vaikeaa traumaoireilua enkä pystynyt luottamaan keneenkään/luomaan todellakaan mitään ystävyyssuhteita muihin AAlaisiin mistä otin alussa aivan liikaa paineita.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

chatGPT neuvoo:

It's great that you're considering getting help for your alcohol addiction. Seeking treatment can be a difficult but important step towards improving your life and well-being.

I recommend starting by talking to a healthcare professional, such as a doctor or a therapist, who can provide guidance and support as you navigate this process. They can help you identify the most appropriate treatment options for your individual needs and connect you with resources such as support groups or rehabilitation centers.

There are also many online resources available, such as Alcoholics Anonymous, that offer support and information about addiction and recovery.

Remember that seeking treatment for addiction is a brave and positive step towards a healthier and happier life. You don't have to go through this alone, and there are many people and resources available to support you.

Vierailija
24/43 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

paihdelinkki.fi

Tuolla on ainakin ollut hyvät keskustelupalstat ja löytyy mahdollisesti enemmän saman kokeneita.

Itse en lähtisi Minnesota-hoitoon, koska se on kytköksissä AA:han enkä pysty uskomaan sen opetuksen mukaisesti (=kun luovutamme elämämme Korkeamman Voiman haltuun, hän/se poistaa juomishimon). Jos taas haluaa "olla ohjelmassa", niin silloin kannattaa aloittaa suoraan sieltä AA:sta. Mene avoimeen kokoukseen, niihin saa osallistua myös, jos ei ole varma, onko alkoholisti AA:n tarkoittamassa merkityksessä.

AA:lla on toki uskonnolliset juuret, mutta käytännössä suurin osa Suomen ryhmistä ei ole missään määrin uskonnollisia. Minulle ainakin selitettiin alussa, että se "korkeampi voima" voi olla jokaiselle ihan mitä haluaa: Jumala, Buddha, luonto, tiede, omatunto, rakkaus jne jne. Itselle AA ei tuntunut sopivan, mutta uskonnon takia sitä ei kannata pelätä. Jos sitten sattuu hihhuliryhmään, niin menee vain toiseen. Niitä kyllä riittää. 

Vierailija
25/43 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

paihdelinkki.fi

AA:lla on toki uskonnolliset juuret, mutta käytännössä suurin osa Suomen ryhmistä ei ole missään määrin uskonnollisia. Minulle ainakin selitettiin alussa, että se "korkeampi voima" voi olla jokaiselle ihan mitä haluaa: Jumala, Buddha, luonto, tiede, omatunto, rakkaus jne jne. Itselle AA ei tuntunut sopivan, mutta uskonnon takia sitä ei kannata pelätä. Jos sitten sattuu hihhuliryhmään, niin menee vain toiseen. Niitä kyllä riittää. 

Sen "korkeampi voima" ajattelun ydin taitaa tänä päivänä olla lähinnä se, että ymmärretään, ettei maailma pyöri oman navan ympärillä, vaan maailmassa on isompiakin asioita.

Vierailija
26/43 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoon mars! Ei oo järkee odotella joitain vuosia, jotta menee pahemmaksi. Koska sehän menee. Kuuluu sairauden kulkuun

Vierailija
27/43 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä soittelin päihdetyöntekijän kanssa. Oli ihan neutraali hyvä puhelu. Tosiaan ainoa tässä on se, että saanko rahallisesti hoidon järjestymään. Muuta ongelmaa tai epäselvyyttähän tässä ei ole. Siihen tähtään nyt sitten tulevan viikon, jos jokin onni potkaisisi ja pääsisin eteenpäin. 

Kiitos kovin tsempanneille ja muutenkin kokemuksien jakamisesta. Hyvää teille <3 AP

Vierailija
28/43 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikset mene ihan päihdeklinikalle esimerkiksi. Kuulostat rehellisesti sanottuna siltä, että pönkität jollain oudolla tavalla egoasi mässäilemällä alkoholiongelmallasi ja sitoutumishalullasi hoitoon. Älä lässytä vaan mene, ja sinuna unohtaisin kalliit hoidot mihin sulla ei ole edes varaa. Ei se tee susta hienompaa ihmistä. 

Vierailija
29/43 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mikset mene ihan päihdeklinikalle esimerkiksi. Kuulostat rehellisesti sanottuna siltä, että pönkität jollain oudolla tavalla egoasi mässäilemällä alkoholiongelmallasi ja sitoutumishalullasi hoitoon. Älä lässytä vaan mene, ja sinuna unohtaisin kalliit hoidot mihin sulla ei ole edes varaa. Ei se tee susta hienompaa ihmistä. 

Oi oi, mikäs sut on noin katkeroittanut? Joku harmittaa kovasti.

Vierailija
30/43 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvinaisen ala-arvoinen kommentti täytyy sanoa. 

Vierailija
31/43 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein 30 viestiä täyttyi ennen ensimmäistä inhottavaa kommenttia, harvinainen ketju!

Tsemppiä AP:lle! Se miksi ryhdyin kirjoittamaan on tuo mainintasi perheessä olevista alkoholisteista. Sieltä suunnalta tosiaan kannattaa etukäteen jo varautua ettei apua saa, jos joku kääntääkin kelkkansa niin sehän on sitten vain myönteinen yllätys. Voi iskeä liian kovaa ja lähelle se että haluat ongelmasi nähdä ja sitä hoitaa, ja näitä tuntemuksia ei välttämättä osata kohdata sun lähipiirissä (jotain vaikeuksia/avuttomuutta kielteisten tunteiden kohtaamisessa muutenkin, kun kerran alkoholiin on syntynyt epäterve suhde?).

Oma isäni oli alkoholisti, ja äidilläni on jonkin sortin persoonallisuushäiriö. Ei ole diagnosoitu, koska ei ole koskaan kokenut tarvitsevansa terapiaa, mutta kun minä aloitin ekan terapiani nuorena aikuisena, siellä kyllä tuli kommenttia "ethän sinä nyt mikään mielisairas ole" ja marttyyriasennetta tyyliin "ihan kaikkeni minä kyllä olen teidän lasten kanssa yrittänyt". Nyt kun minä olen toisella terapiakierroksellani ja pikkusisarukseni ovat myös aikuistuttuaan aloittaneet omansa, mutinat ovat hiljenneet.

Kannattaa siis varautua, mutta myös miettien, mistä kaikkialta sitä tukea sitten voi saada koska sitä todella on tarjolla, ei tarvitse jäädä yksin! Täällä on jo paljon hyviä ideoita niiltä jotka tietävät minua enemmän (isäni ei koskaan hoitoon mennyt) ja eka askel on jo otettu kun olet päihdehoitajaan ollut yhteydessä. Kaikkea hyvää sinulle 🤗

Vierailija
32/43 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kohdalla on niin että olen joutunut pärjätä yksin liikaakin. Lapset kun oli pieniä ja mies reissutöissä aluksi. No siitä jo kauan aikaa, nykyään asun yksin. Mutta edelleen hyvin etäiset välit omiin vanhempiin. Se vaikuttaa paljon mielenterveyteen. Mutta minkäs teet

Vierailija
33/43 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama tuttu on päässyt kuiville ja pysynytkin kuivilla käytyään nimenomaan Minnesota-hoidon.

Vierailija
34/43 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole niin helppoa vain mennä hakemaan apua. Kysymys on riippuvuudesta.

Vierailija
35/43 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

paihdelinkki.fi

Sen "korkeampi voima" ajattelun ydin taitaa tänä päivänä olla lähinnä se, että ymmärretään, ettei maailma pyöri oman navan ympärillä, vaan maailmassa on isompiakin asioita.

Ei ole. Askeleet ovat hengellinen ohjelma. Ensimmäiset kolme askelta: myönnän olevani alkoholisti ja voimaton itse raitistumaan (1), opin uskomaan, että on olemassa Korkeampi Voima, joka voi palauttaa terveyteni (2), joten luovutan tahtoni ja elämäni sille/hänelle (3).

Sen jälkeen siivotaan menneisyys: mietitään (mieluiten kummin kanssa) asioita, joita on tehty ja ihmisiä, joita on loukattu (4), myönnetään itselle, kummille ja Korkeammalle Voimalle, että on toimittu väärin (5) ja pyydetään Korkeampaa Voimaa poistamaan nämä luonteen heikkoudet (6 ja 7).

Siivoaminen jatkuu: tehdään (edelleen mieluiten kummin kanssa) luettelo ihmisistä, joita on loukattu (8) ja hyvitetään heitä (9). Jatketaan itsetutkiskelua elämän loppuun saakka (10).

Lopuksi kehitetään yhteyttä Korkeampaan Voimaan rukoilun ja mietiskelyn avulla (11) ja levitetään tätä hengellisen heräämisen sanomaa muille 12).

Minulle ei ole 20 vuoden aikana selvinnyt, miksi ihmiset käyvät AA:ssa, jos he eivät "ole ohjelmassa". Miksi he eivät kokoonnu ihan ilman mitään askeleita ja perinteitä.

Vierailija
36/43 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 kuukautta olen ollut nyt juomatta. Se loppui seinään tämän keskustelun aloitettua ja kerrottua joillekin läheisille ihmisille tästä ongelmasta. Hoitoa en ole tarvinnut. Kaikki mieliteko vain loppui. 

Terveellinen syöminen alkoi sekä liikunta. Aloitin myös vakituiset työt. Painoakin lähtenyt -10 kg. 

Paljon parempi olo näin enkä kaipaa alkoholia yhtään.

AP

Vierailija
37/43 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2 kuukautta olen ollut nyt juomatta. Se loppui seinään tämän keskustelun aloitettua ja kerrottua joillekin läheisille ihmisille tästä ongelmasta. Hoitoa en ole tarvinnut. Kaikki mieliteko vain loppui. 

Terveellinen syöminen alkoi sekä liikunta. Aloitin myös vakituiset työt. Painoakin lähtenyt -10 kg. 

AP

Ihana kuulla, kaikkea hyvää elämääsi.

Vierailija
38/43 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Ihana kuulla, kaikkea hyvää elämääsi.

Kiitos samoin! :)

AP

Vierailija
39/43 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pian tulee kolme kuukautta täyteen. - 15 kg lähtenyt. Tosin nyt on alkanut tulemaan aivan kamala makeanhimo koko ajan. Siksi painokin joko pysyy samana tai välillä nousee hieman. No, yritän olla armollinen.

Alkoholia ei tee mieli ollenkaan. Edelleen vaan kuvottaa. Tunteet on alkaneet olemaan aivan järkyttäviä. Itken ja vihaan. Välillä nauran ja rakastan elämää. Suren ja itken yksinäisyyttäni. Taas mieli tasoittuu. On aika vuoristorataa.

Eteenpäin mennään.

AP

Vierailija
40/43 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että alkoholi määrittää elämääsi, on riittävä syy hakeutua hoitoon.