Ahdistaa! Joudun muuttamaan ihanasta omakotitalosta tosi rumaan vuokra-asuntoon
Tuntuu tosi pahalle. Ihan koti pitää jättää, ja ex-mies saa jäädä tähän asumaan. Itse joudun muuttamaan kaupungin vuokra-asuntoon, mikä on todella ruma! Ei edes omaa pihaa. Ei siellä mahdu edes pyykkiä kuivaamaan! Olen yli nelikymppinen enkä omista mitään. No, halvan auton. Olen niin tehnyt vääriä valintoja elämässä ja epäonnistunut täysin!
Tiedän että pelkkää materiaa, ja elämänlaatu kohentuu muuton ja eron myötä muuten todella paljon. Silti tuntuu epäreilulle että toinen on vuosien aikana kerännyt itselleen omaisuutta, minä ensin hoidin vuosia lapsia kotona, sitten pikku palkastani olen kustantanut kaikki lasten menot ja oman osani asumisen kuluista. En ole hommannut mitään omaa.
Nyt ex vääntää lapsiakin itselleen.
Kyllä kun sinne vuokraluukkuun eilen menin niin tuntu sille, että parempi niiden lasten olisikin isänsä kanssa. Pystyy tarjoamaan paremmat olot heille.
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi muutit rumaan vuokra-asuntoon? Tarjontaa on vaikka kuinka ja siellä on nättejäkin seassa.
No kun asutaan hesassa ja täällä on kaikki niin hankalaa, vaikeaa ja kallista. Kiva neljän erityislapsen kanssa kaksiossa olla.
Ap
Mutta siis kerrohan meille myös, miksi jäit erossa puille paljaille. Avioerossa ainakin pitäisi tehdä ositus, jos avioehtoa ei ole.
Provon provo. Että neljä erityislasta??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi muutit rumaan vuokra-asuntoon? Tarjontaa on vaikka kuinka ja siellä on nättejäkin seassa.
No kun asutaan hesassa ja täällä on kaikki niin hankalaa, vaikeaa ja kallista. Kiva neljän erityislapsen kanssa kaksiossa olla.
Ap
Erityislapsi mainittu. Selittää kaiken.
Kerro vielä, että olet koulukiusattu.
"toinen on vuosien aikana kerännyt itselleen omaisuutta, minä ensin hoidin vuosia lapsia kotona, sitten pikku palkastani olen kustantanut kaikki lasten menot ja oman osani asumisen kuluista. En ole hommannut mitään omaa."
En ymmärrä miksi monet naiset ylipäätään suostuvat tähän. Mies rakentaa uraa, maksaa asuntolainaa/autoa ja/tai sijoittaa tulojaan, vaimo taas jää kotiin lasten kanssa, maksaa elämisen ruokineen ja lasten kuluineen, eihän tuossa ole mitään järkeä.
Jos mies on hyvätuloinen ja nainen jää yhteisestä päätöksestä lapsen/lasten kanssa kotiäidiksi, tulisi miehen maksaa kompensaationa joka kuukausi vaimolle ylimääräistä "elatustukea", jonka nainen voi sijoittaa tulevaisuuden turvakseen. Kannattaa muistaa, että jos olet lasten kanssa kotiäitinä 5-10-vuotta työurastasi, se tulee vaikuttamaan huomattavasti myös tulevan eläkkeesi määrään.
Usein varmoinakin pidetyt parisuhteet päättyvät, yleensä lasten kasvettua isommiksi ja silloin tilanne on juuri tämän kaltainen. Toinen on 40-50-vuotiaana yhä puilla paljailla, toiselle taas on kertynyt 100 000 - 500 000 euron omaisuus.
Eikös yhteiskunta kustanna rahattomalle suurperheelle asunnon? Neliöitä se määrä mihin saa asumistuen ja toimeentulotuki loput.
Etenkin kun erityislapsia.
Itse avioliitossa mies maksoi lainat, minä ruokia ja lasten menoja. Mutta laina oli molempien nimissä 50/50.
Ajatelkaa ihmiset talousasiat rakkauden ohessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, varmasti tuntuu pahalta, voimia sinulle! Sinä olet lasten äiti, ei sitä vuokra-asuminen muuta miksikään. Nyt ei oikein voi enää tehdä sinun ja puolisosi raha-asioissa toisin, on vaan mentävä päivä kerrallaan. Isoissa kaupungeissa vuokra-asunnot ovat kiven alla ja jonot pitkät. Asumisoikeusasunto voisi olla yksi vaihtoehto jos on säästöjä tai saa pankista lainaa aso-maksuun. Näitä on uudempiakin ja kohtuuhintaisia. Ehkä lapset voisivat alkuun jakaa huoneen tai olisi yhdistetty makuu-olohuone? Ei selvinnyt että asutteko minkä kokoisessa kaupungissa?
Varmaan kuulostaa laimealta, mutta ota rauhallisesti ja anna ajan kulua. Huolehdi itsestäsi ja lapsista. Ihan tavallinen arki riittää, jos olet töissä niin on varmasti kesällä lomaakin? Jos sitten mietit muuttoa, niin neuvoisin vähentämään tavarat minimiin ja etsimään mahdollista uutta kotia rauhassa.
Asosoppari ei nykyisin toimi enää 100 % vakuutena vaan omarahoitusosuus vaaditaan myös asoa varten otettavaan asuntolainaan. Jotkut pankit eivät myöskään lainoita kuin alkuperäisen asomaksun, ja viime aikoina rakennuskustannusindeksi on noussut hurjaa vauhtia, joten uusissa asoissa on todella korkeat asomaksut.
Näin on. Meillekin tuli miehen kanssa vastaan tämä, kun haluttiin muuttaa asoon.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa ex-miehesi on todellinen luuseri ja näitä on monia... tosimies jättää hyvän asunnon äidille ja lapsille ja hankkii muun asunnon - tästä ei ole kahta sanaakaan...
Mutta noita "minä minä minä" ex-miehiä riittää Suomessa valitettavasti, ovat alinta pohjakastia...
Miksi pitäisi jättää, jos kerran mies haluaa lapset luokseen asumaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Erityislapsi mainittu. Selittää kaiken.
Kerro vielä, että olet koulukiusattu.
Ei tuo vaan että on neljä erityislasta!! Trollaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Voi vi**u, aina ja joka asiassa on noita erityislapsia 😡
Tää on täys Trolli Porvoosta
Vierailija kirjoitti:
Okt onkin aina paras.
Asun omakotitalossa ja haluan kerrostaloon. Tämä on valitettavasti hieman hankala myytävä. Liian iso.
Vierailija kirjoitti:
"toinen on vuosien aikana kerännyt itselleen omaisuutta, minä ensin hoidin vuosia lapsia kotona, sitten pikku palkastani olen kustantanut kaikki lasten menot ja oman osani asumisen kuluista. En ole hommannut mitään omaa."
En ymmärrä miksi monet naiset ylipäätään suostuvat tähän. Mies rakentaa uraa, maksaa asuntolainaa/autoa ja/tai sijoittaa tulojaan, vaimo taas jää kotiin lasten kanssa, maksaa elämisen ruokineen ja lasten kuluineen, eihän tuossa ole mitään järkeä.
Jos mies on hyvätuloinen ja nainen jää yhteisestä päätöksestä lapsen/lasten kanssa kotiäidiksi, tulisi miehen maksaa kompensaationa joka kuukausi vaimolle ylimääräistä "elatustukea", jonka nainen voi sijoittaa tulevaisuuden turvakseen. Kannattaa muistaa, että jos olet lasten kanssa kotiäitinä 5-10-vuotta työurastasi, se tulee vaikuttamaan huomattavasti myös tulevan eläkkeesi määrään.
Usein varmoinakin pidetyt parisuhteet päättyvät, yleensä lasten kasvettua isommiksi ja silloin tilanne on juuri tämän kaltainen. Toinen on 40-50-vuotiaana yhä puilla paljailla, toiselle taas on kertynyt 100 000 - 500 000 euron omaisuus.
Eikös nyt yleensä asunto ole 50/50 joten myös puolison varallisuus karttuu kun yhdessä kumpikin kykyjensä mukaan osallistuu kuluihin?
Tosin en itse ole ollut tilanteessa että " valmiille" menisin yksin tai parin lapsen kanssa. Ja avioliittokin kesti.
Vierailija kirjoitti:
Mikä juttu tämä on että naiset maksavat kaikki lasten kulut? Ei mun ex-vaimo maksanut kuin vajaat puolet.
Minä olen maksanut 100% kaikista kuluista, jopa puolisoni osuuden yhteisestä kodista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, miksi sinä et saa erossa puolta omaisuudesta?
Fiksut ihmiset tekevät avioehdon.
Ei kyllä avioehdonkaan pitäisi olla sellainen, että toinen saa kaiken omaisuuden, jonka on kerryttänyt laittamalla toisen maksamaan kaikki yhteisten lasten kulut. Sellainen ei ole fiksun ihmisen avioehto, sellainen on hyväksikäyttäjän avioehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tämä paljasti trollin,hieman vähemmän liioittelua niin olisi uskottava.
Vierailija kirjoitti:
Etäisän näkökulma: meistä tuli lasten kanssa paljon läheisemmät, kun alettiin tavata vartavasten silloin kun huvittaa. Nähdään lyhyemmin mutta tiheämmin. Jutellaan paljon enemmän asioista. Ennen ne tuli luokseni ja linnoittautui huoneisiinsa, nyt käydään syömässä, kahviloissa jne. ja kohdataan oikeasti. Äitinsä pisti hanttiin myös ja yritti jopa lastensuojeluilmoitusta tehdä.
Sinä se jaksat joka ketjuun vaikka olisi kyse lehmän sorkasta :D
Itse asiassa ex-miehesi on todellinen luuseri ja näitä on monia... tosimies jättää hyvän asunnon äidille ja lapsille ja hankkii muun asunnon - tästä ei ole kahta sanaakaan...
Mutta noita "minä minä minä" ex-miehiä riittää Suomessa valitettavasti, ovat alinta pohjakastia...