Kettuttaa työ ja pskat asiakkaat. Valtaosa asiakkaista on kivoja, mutta yks promille pilaa koko työn
Miksi osa ihmisistä pitää asiakasneuvojia pskasankoinaan??? Olen väärällä alalla, mutta vaihtokin on vaikeaa.
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä näitä "asiakaspalavelijoita" pätkän vertaa, jotka ruikuttavat ja haukkuvat asiakkaita. Kyllä, on myös huonosti käyttäytyviä ja asiattomia asiakkaita. Mutta se on osa työtä. Nuorena tein asiakaspalvelutyötä monissa eri yrityksissä, eikä yhtä ainoaa tapausta tullut vastaan, joka ei olisi leppynyt sillä, että ottaa asiakkaan ongelman tosissaan, ja tekee sille jotain. Oli se itsestä miten mitätön ongelma vain, ja asiakkaan sävy mikä vain.
AINA ongelma saatiin ratkaistua. Usein ei vaatinut juuri mitään, muutaman ymmärtäväisen sanan ja ongelman selvittämisen tehokkaasti ja asiallisesti.
En ymmärrä, miksi asiakaspalvelija ottaa henkilökohtaisena loukkauksena asiakkaiden valitukset. Sinä edustat yritystä, ja tehtäväsi on pitää asiakkaat tyytyväisinä. Myös huuto tai valitus on suunnattu yritykselle, ei sinulle. Usein riittää, jos asiakkaalle jää vaikutelma, että ongelma on ymmärretty, se on otettu tosissaan ja sitä on asianmukaisesti selvitetty ja pyritty toimimaan asiakkaan eduksi.
Ja suurin osa asiakkaista tosiaan on mukavia.
Mutta jos mitään todellista konkreettista muutosta ei tapahdu, asiakkaalle seuraavalla kerralla saman ongelman edesä valkenee, että sinä vain lieroilit itsesi ulos hankalasta tilanteesta valehtelemalla.
Ymmärsit jotain pahasti väärin. Kyse ei ole siitä, että yrittää tehdä omasta olosta helpomman, vaan asiakkaan. Riippuu nyt toki mistä asiasta on kyse, mutta tavoite toki on ratkaista asia niin, ettei samaa ongelmaa enää asiakkaalle tule. Ja jos asian lopullinen korjaaminen ei onnistu, niin selvittää asiakkaalle selkokieliseksi miksi ei voi asiaan vaikuttaa juuri nyt, ja lupaa viedä asiaa eteen päin, että asia voitaisiin lopullisesti ratkaista joskus myöhemmin. Ja todella vie asian myös eteen päin, eikä vain sano niin. Pieni hyvitys jossain muodossa voi myös usein olla paikallaan. Ihmiset tyytyvät hyvin vähään, jos vain kokevat että heitä on ymmärretty ja asiaan reagoidaan asianmukaisesti.
Jos asiakas on sitä sorttia, että huutaa naama punaisena, odottaa että on huutonsa huutanut. Sen jälkeen sanoo, että ymmärrän, ja nyt selvitetään tämä asia. Ignooraa ikäväkin sävy, niin asiakas lientyy - kunhan asia hoidetaan. Haukkumista ei tietenkään tarvitse sietää, vaan loukkauksiin voi tyynesti todeta, että jos haluaa asian selviävän, loukkaukset loppuvat siihen paikkaan.
Jos aspa käyttäisi hetken sen miettimiseen, että asiakas käyttää omaa, kallista aikaansa jonkin yrityksen toiminnassa hänen mielestään pieleen menneen asian selvittämiseen, on sinun, jonka ajasta sentään maksetaan, pienin velvollisuus ottaa asia vakavasti ja selvittää ongelma ripeästi. Pahoitella ja hyvittää asiakkaan käyttämä aika ja vaiva. Sinä olet se, joka kannat vastuun yrityksen maineesta juuri siinä tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö itse voi pilata sen 1 promillen kettuilua olemalla ylihypersuperystävällinen. Kokeileppa olemalla kuin sula marenkileivos. Niin minä tein, olin niin imelä ja ystävällinen että lopulta he luovuttivat ja pitivät minua varmaan mielenvikaisina. Oikein "kilpailin" itseni kanssa siitä kuinka "marenkinen" pystyin olemaan kiukkuisen asiakkaan kanssa. Välillä pääsin oikein hattaraiseen fiilikseen ja silloin kiukkuisemmatkin asiakkaat pehmenivät.
....niin ja sen jälkeen kyllä hakkasin kiukussa päätäni työpöytään.......case: " Tietokeno ei käynnisty, se on rikki, tarvitsen sitä heti.
M: Oletko käynnistänyt sen uudestaan?
A: Olen, ja voin tehdä sen heti. "räps" nyt ei näy mitään, "räps" nyt näkyy taas sininen ruutu.
M: Sammutitko sen tietokoneen?
A: Kyllä, se on edessäni tässä pöydällä
M: Selvä, Onko siellä pöytänne alla kenties mitään "kuution" muotoista laatikkoa, josta menisi johtoja siihen pöydällä olevaan "tietokoneeseen"
A: On täällä, mikä se on?
M: No ei sillä väliä, mutta sen kulmassa on nappi, paina se pohjaan, odota minuutti, paina uudestaan ja asia korjaantuu. Ensi kerran kun tulee mitään muita ongelmia tee tämä toimenpide.Tarpeeksi sekaisin jos on niin virtanappia on pidettävä pohjassa niin kauan että se loota sammuu pakotettuna, kertapainallus ei välttämättä riitä.
90-luvulla riitti. Nyt ei puhuttu läppäreistä. Se oli silloin kuin valokytkin e,i päällä tai pois. Powerista piti oikein itse konetta kasatessa tökkiä piuhat virtanupille. Ne oli niitä hyviä aikoja silloin, kun piti "poweria" ostaessa muistaa ostaa myös oikeanlaiset johdot myös virtanapille 🙃
Jaa, no ainakin vm. -01 HP pöytäkoneessa oli jo liian fiksu virtakytkin, mittasi myös aikaa kauanko sitä nappia pidetään pohjassa. Siinä oli Windows 98SE joka osasi joskus seota niin että oli tehtäv se kuvaamani pakkosammutus pitämällä virtanappia jonkinaikaa pohjassa.
Tietysti sen jälkeen uudelleenkäynnistyksessä Wintoosan valitukset että et sammuttanut oikein joten nyt skannataan koko kiintolevy virheiden varalta...
90-luvulla riitti. Nyt ei puhuttu läppäreistä. Se oli silloin kuin valokytkin e,i päällä tai pois. Powerista piti oikein itse konetta kasatessa tökkiä piuhat virtanupille. Ne oli niitä hyviä aikoja silloin, kun piti "poweria" ostaessa muistaa ostaa myös oikeanlaiset johdot myös virtanapille 🙃