Tuista jäi laskujen jälkeen 94 euroa ja niillä pitäisi pärjätä kuun loppuun
Kommentit (343)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kaikki pakolliset maksettu ja melkein satanen vielä jäljellä? Sillä varmaan ruuat? Kyllähän se hyvin onnistuu. Et vaan tässä kuussa shoppaile muuta turhaa etkä maksa elämyksistä.
No ei se kyllä kovin hyvin onnistu, että saa kaikki päivän ruuat noin 3€/päivä budjetilla.
No yksineläjän ruokabudjetiksi 90e on jo paljon. Jos aloittaja ei tiedä, mitä on ruuan tekeminen itse, nyt kannattaisi alkaa opiskelemaan. Olemme selvinneet 150e/kk yleensä vähemmälläkin lapsiperhe/2henkeä kun kaiken on tehnyt itse ja asioita ennakoinut sen verran, että on varastossa hiukan hätävaraa. Jos ei osaa ennakoida ja kituuttaa paria viikkoa jotta saa tulevaisuuttaan turvatuksi näillä olemattomilla tuilla, on se vika lähinnä itsessä.
Jottei mene vain ilkeilyksi, pari vinkkiä ja vaihtoehtoa ,jos ei vielä ole käytössä:
Kaali,porkkana,peruna,makaroni,jauhot,sika-nauta,nakit,tomaattimurska,ruokakerma,voi,öljy,nuudelit,riisi,broilerinkoivet,soijarouhe,joitain säilykkeitä oman maun mukaan, puurot, mehut, kananmunat, voi/margariini, rahka, h-m-p tai muu pakastekasvis, omenat, kuivatut herneet, linssit, juusto, 30-60%tarjoukset,leipäjono/avustukset/ilmaiset maistiaiset ja kahvitarjoilut, seurakuntien tilaisuudet, tapahtumat jne.
Kaikki kaaliruoat, itse leivottu leipä, makaroniruoat, munakkaat, itse tehdyt piirakat/pizzat, leivät/levitteet, risotot, padat, hernari, linssikasvispata, soijarouhepyörykät, kasvispihvit, erilaiset keitot jne.
Jos oikeasti on tiukkaa, on opittava tekemään itse niin paljon kuin mahdollista ja hyödynnettävä jokainen kissanristiäinen jonka voi.
No, tuolla 94€ jotenkuten pärjää koko kuun, jos ei oikeasti enää tartte muuta hankkia kuin ruokaa ja perushygieniatarvikkeita yhdelle hengelle. Etenkin JOS tuo on satunnainen tilanne, ja yleensä rahaa jää enemmän. Tämä palsta on täynnä näitä "25€ jäljellä ruokaan neljäksi viikoksi"- ketjuja, joista voi napata ideoita. Tottakai ne ovat vanhentuneita, koska esimerkiksi vuosi sitten halvimmat ruoka-aineet olivat todellakin tosi paljon halvempia. Toiset ovat kuitenkin edelleen halpoja, perunaa saa alle euron kilo, kaalia reilulla eurolla kilo, pavutkin ovat kohtalaisen halpoja purkeissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niilla tuilla ole tarkoitus elella vuosikausia, vaan hatatapauksessa kuukauden tai kaksi korkeintaan, Suomalaisilla on tassa "hieman" opittavaa! Eika taalla edes haveta ihmisia elella valtion tuella mika on ihan omituista. Olenkin vain paatellyt etta suomalaiset ei tunne hapeaa, se nakyy niin monessa muussakin asiassa...
Mutta siis, jos tuesta ei jaa tarpeeksi kateen etta siita pitaa viela valittaa etta on saanut ilmaista rahaa tekematta mitaan (oikeasti, havetkaa, olkaa kiitollisia etta saatte yhtaan mitaan), niin menkaa tienaamaan elantonne. Se voi olla vaikka siivousta, kaupan hyllyjen tayttamista, ei mitaan sen kummempaa jos ei halua.
Täytyy myös muistaa, että osa toimeentulotukiasiakkaista on kokoaikaisesti työssä käyviä, mutta sattuvat olemaan useamman lapsen yh ja töissä matalapalkka-alalla. Mutta kyllä, paljon on myös systeemin hyväksikäyttäjä.
Ei minua haittaa yksinhuoltajat ym jotka tukea tarvitsee. Ainoastaan systeemin hyvaksikayttajat, joita suurinosa on. Mielellani valitsisin kenelle verorahani menevat...
Itse nostin opintotukea noin 10v sitten, sellaisen tuen ymmarran juuri ja juuri. Muualla maailmassa tuokin on kasittamaton juttu ja ymmarran senkin ajattelun. Koulutis on toki ilmaista suomessa mutta sen mukaistakin 😄
Kommentoijien olisi hyvä muistaa se, että kuka tahansa teistä saattaa tulla työkyvyttömäksi esimerkiksi onnettomuuden tai sairauden vuoksi. Kuka tahansa saattaa menettää työpaikkansa, elantonsa, kotinsa, puolisonsa ja joutuu tukien varaan. Haluaisitko, että joku tulisi silloin sanomaan sinulle, että oletpa tyhmä, miksi et varautunut tähän senkin laiska yhteiskunnan elätti, opettelisit edes rahan käytön.
Vierailija kirjoitti:
Tämä aloitus ei kerro mitään muuta, kuin että aloittaja elää yli varojensa.
Kertoo lisäksi sen, että elää tuilla, jotka me työssäkäyvät veroissa joudumme maksamaan. Tukien pitäisi olla vieläkin pienemmät, motivoisi menemään töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kaikki pakolliset maksettu ja melkein satanen vielä jäljellä? Sillä varmaan ruuat? Kyllähän se hyvin onnistuu. Et vaan tässä kuussa shoppaile muuta turhaa etkä maksa elämyksistä.
Aika tiukalle menee saada kuukauden ruuat satasella.
Saakin mennä. Kannattaisi tehdä töitä, eikä ei tukiloisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei se kyllä kovin hyvin onnistu, että saa kaikki päivän ruuat noin 3€/päivä budjetilla.
No yksineläjän ruokabudjetiksi 90e on jo paljon. Jos aloittaja ei tiedä, mitä on ruuan tekeminen itse, nyt kannattaisi alkaa opiskelemaan. Olemme selvinneet 150e/kk yleensä vähemmälläkin lapsiperhe/2henkeä kun kaiken on tehnyt itse ja asioita ennakoinut sen verran, että on varastossa hiukan hätävaraa. Jos ei osaa ennakoida ja kituuttaa paria viikkoa jotta saa tulevaisuuttaan turvatuksi näillä olemattomilla tuilla, on se vika lähinnä itsessä.
Jottei mene vain ilkeilyksi, pari vinkkiä ja vaihtoehtoa ,jos ei vielä ole käytössä:
Kaali,porkkana,peruna,makaroni,jauhot,sika-nauta,nakit,tomaattimurska,ruokakerma,voi,öljy,nuudelit,riisi,broilerinkoivet,soijarouhe,joitain säilykkeitä oman maun mukaan, puurot, mehut, kananmunat, voi/margariini, rahka, h-m-p tai muu pakastekasvis, omenat, kuivatut herneet, linssit, juusto, 30-60%tarjoukset,leipäjono/avustukset/ilmaiset maistiaiset ja kahvitarjoilut, seurakuntien tilaisuudet, tapahtumat jne.
Kaikki kaaliruoat, itse leivottu leipä, makaroniruoat, munakkaat, itse tehdyt piirakat/pizzat, leivät/levitteet, risotot, padat, hernari, linssikasvispata, soijarouhepyörykät, kasvispihvit, erilaiset keitot jne.
Jos oikeasti on tiukkaa, on opittava tekemään itse niin paljon kuin mahdollista ja hyödynnettävä jokainen kissanristiäinen jonka voi.
Väite siitä, että yksineläjälle 90 e on jo paljon on väistämättä ilkeilyä, jos on yhtään tietoa tai ymmärrystä siitä, mitä ruoka nykyisin maksaa.
Ja onko tässä ajatuksena, että ihminen syö vain kerran päivässä? Tai niin vähän, että syödään esim. 1000 kcal/pvä ja kärsitään jatkuvasta energiavajeesta ja erilaisista ravintoainepuutoksista?
Olen keski-ikäinen yksinasuva nainen, teen kaiken ruoan itse lukuunottamatta paria hernekeittopurkkia kuukaudessa ja 180 e on ihan minimi, jos ei yhtään herkkuja tai ylimääräistä osta. En olisi pärjännyt tuolla 90 eurolla edes pari vuotta sitten (silloin meni jotain 160 e), saati nyt sitten, kun hinnat ovat kovasti nousseet.
Mä koen tällaiset viestit ihan rehellisenä v^ittuiluna.
No sen verran otan takaisin, että ehkä joskus parikymppisenä kesti paremmin nälkää ja myös jaksoi jotain tehdä vaikka kokonaan syömättä (ainakin puoli päivää). Mutta ei tässä iässä enää.
Jos tuet olisivat vielä tästäkin pienempiä, moni joutuisi epätoivoisena tulemaan sinunkin rahapussille rikoksien kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se kyllä paljon ole, ei ollut ennen tätä hintojen nousuakaan. Minulla on kaksi tuttua, jotka vielä vuosi sitten saivat kuukauden ruoat noin 100 eurolla kuussa, ja se vaati kyllä todellista taiteilua ja pihistelyä.
Minun tuet on myähässä, hakemus ja laskun lähetin 8 helmikuuta. Rahaa ei ole kuin 1.35 euroa eikä ruokaa ole enää.
Maksoin sähkölaskun ja oletin että kela maksaa sen mun tilille koska lähetin laskun mutta ei ole maksanut.
Työtön mies kirjoitti:
Minun tuet on myähässä, hakemus ja laskun lähetin 8 helmikuuta. Rahaa ei ole kuin 1.35 euroa eikä ruokaa ole enää.
Maksoin sähkölaskun ja oletin että kela maksaa sen mun tilille koska lähetin laskun mutta ei ole maksanut.
Perustoimeentulotukipäätös pitää tehdä 7 arkipäivässä. Nyt soittoa Kelaan heti huomenna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MENE TÖIHIN
MAKSA PALKKAA!
Tullaan kaikki heti töihin, kun sinä vain hoidat sen palkanmaksupuolen.
Miell
Mielelläni maksaisin ellet haisisi 5 metrin päähän röökiltä ja vanhalta viskiltä.Se haju tulee kuule ihan sinusta itsestäsi. Minä en voi haista röökiltä ja vanhalta viskiltä, kun en ikipäivänä ole yhtään röökiä polttanut ja viskikin on niin pahaa, ettei sitä yhden maistamisen jälkeen ole tullut nautittua. Eli sinulla ei ole mitään syytä olla maksamatta palkkaa.
Tässä oiva esimerkki tyypillisestä kaksinaismoralismista; huudellaan helppoa mene töihin -fraasia, mutta samalla sanotaan ettei palkkaisi henkilöä jonka haluaa menevän töihin. Kyse on siis vain siitä, että haetaan epätoivoisesti ylemmyydentuntoa jostain paikkaansapitämättömästä stereotypiasta.
Maksanet siis suurta vuokraa? Tuosta voi päätellä että on maksussa myös luottoa ja lääkekulujakin? Niimpä.
Siitä vaan muutto tänne muuttotappio-maakuntaan tyhjillään on vaikka mitä asumusta pikkurahalla tarjolla kuten vanhaan mummon mökkiin asumaan. Siinä menee päivätkin paremmin uunia lämmittäen, vettä kaivosta kantaen ja kaupalle hiihtäen.
Kumma juttu että tällä ei näy merkkivaatteissa kulkevia ulkomaalaisia huonoissa töissä. Ne kuuluu kantasuomalaisille jostain syystä eli kapitalistit eivät uskalla uusiokansalaisten kela-goldiin puuttua.
Kantasuomalaisia on edelleen liikaa kodittomina, leipäjonoissa ja kirppareilla pyörimässä häveliäs katse silmissään.
100€ saa valtavan kasan syötävää jos yhtään miettii että mitä sillä ostaa. Edellä mainittujen lisäksi kannattaa hyödyntää myös hävikkiruokia myyvät paikat kuten fiksuruoka. Tästä linkistä vielä 5 euron alennus yli 30 euron tilauksiin uusille asiakkaille: https://prz.io/b66G2zohvs9tR3yI8
Työtön mies kirjoitti:
Laitoitko siihen hakemukseen varmasti että rahat maksetaan sinun tilille? Ettei kela ole vahingossa maksanut suoraan laskua? Kysy kelalta ja pyydä sähköyhtiöltä rahat jos ne laskusi on maksettu vahingossa tuplana.
Mitä ihme laskuja sinulle tulee niin paljon, että kaikki rahat menee laskujen maksuun? Minulle itselleni ei tule vuokran lisäksi kuukausittain muita laskuja kuin sähkö- ja puhelilasku, joihin menee rahaa yht. n. 60 eur, kotivakuutuksesta tulee lasku 2 kertaa vuodessa n. 70 eur. Satunnaisia menoeriä ei ole muuta kuin hammaslääkäri- ja terveyskeskusmaksut, joihin käsittääkseni todella vähävaraiset voivat saada harkinnanvaraista tukea. Jos poltat tupakkaa ja/tai kittaat kaljaa etkä viitsi järjestää asioitasi niin, että voisit liikkua ilman omaa autoa niin turha valittaa rahojen riittävyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä aloitus ei kerro mitään muuta, kuin että aloittaja elää yli varojensa.
Ap. Miksi elät tukien varassa. Minä olen aina tehnyt töitä. Joskus kahtakin työtä. Ota mitä työtä vain. Se on ainoa varma keino saada talous tasapainoon.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihme laskuja sinulle tulee niin paljon, että kaikki rahat menee laskujen maksuun? Minulle itselleni ei tule vuokran lisäksi kuukausittain muita laskuja kuin sähkö- ja puhelilasku, joihin menee rahaa yht. n. 60 eur, kotivakuutuksesta tulee lasku 2 kertaa vuodessa n. 70 eur. Satunnaisia menoeriä ei ole muuta kuin hammaslääkäri- ja terveyskeskusmaksut, joihin käsittääkseni todella vähävaraiset voivat saada harkinnanvaraista tukea. Jos poltat tupakkaa ja/tai kittaat kaljaa etkä viitsi järjestää asioitasi niin, että voisit liikkua ilman omaa autoa niin turha valittaa rahojen riittävyydestä.
Jotkut ovat voineet sössiä asiansa nuorena ja nyt sitten maksavat näitä sössimisiä.
Ja myös jotkut ihmiset voivat tarvita esimerkiksi koulun, työn tai muun takia uusia sähkölaitteita (puhelin, läppäri, pyykinpesukone) jonka on joutunut ottamaan osamaksulla ja maksaa niitä laskuja myös.
Huomioin tässä, että toimeentulotuella voi opiskella, jos esimerkiksi opiskelee kuntoutusrahalla eikä kuntoutusraha riitä elämiseen.
Täällä varmaan aletaan todella nopeasti mäkättämään taas siitä, että "mitä on sössinyt ja olisi pitänyt sitä ja tätä" mutta menneisyyttä ei voi muuttaa. Harmi se on näille ihmisille, että on näitä laskuja menneisyydestä mitä nyt pitää maksaa ja mielestäni on ihan hyvä, että purkavat pahaa oloaansa vähästä rahasta, koska taloudellinen tilanne voi oikeasti heikentää mielenterveyttä, jos siitä ei missään saa puhua.
Täytyy myös muistaa, että osa toimeentulotukiasiakkaista on kokoaikaisesti työssä käyviä, mutta sattuvat olemaan useamman lapsen yh ja töissä matalapalkka-alalla. Mutta kyllä, paljon on myös systeemin hyväksikäyttäjä.