Onko nyt jokin muoti-ilmiö ettei kävelevällä lapsella ole kenkiä?
Muutaman tapauksen olen nyt lyhyen ajan sisään nähnyt, että jalassa vain sellaiset toppatöppöset. Ja nämä siis käveleviä noin vuoden ikäisiä lapsia. Tuolla ne märässä lumessa taapersi töppösillä. Nehän kastuu ja ovat kylmät.
Onko tämä nyt jokin muoti-ilmiö vai miksi ei hankita kunnolliset kengät?
Kommentit (31)
Lapsella nimenomaan ei tule olla jalkaa tukevia kenkiä (ehkä joissakin erityistapauksissa). Eihän ne jalan lihakset opi toimimaan oikein, jos sitä tuetaan luonnottomasti. Töppöset on oikein hyvät. Itsekin olen harrastanut tänä talvena villasukkakävelyä eli kolmet villasukat pakkasella päällekkäin eikä kenkiä lainkaan.
Nämä tutkimukset ja neuvolantädin suosittelut lasten jalkineista muuttuvat 10 vuoden välein. Välillä kannatetaan tukevia jalkineita, sitten taas pehmotossuja. Kaikki on koettu ja kokeiltu
-Mamma 56v-
Miksi aikuiset ei sitten kävele töppösissä jos se on jalalle parempi? En ole nähnyt ainakaan.
No jos se äiti ei sitä lasta paljain jaloin pistänyt lumeen ja jättänyt vaikkapa vielä valvomattakin, niin eipä tuon pitäisi kuulua muille yhtään mitenkään. Ei edes sulle ammattipöyristyjä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi aikuiset ei sitten kävele töppösissä jos se on jalalle parempi? En ole nähnyt ainakaan.
Jalalle parempi olis olla kokonaan ilman. Tosin eipä olekaan koska kylmää ja lunta ym.
Mä en oo koskaan nähnyt aikuisten istuvan turvakaukalossa/istuimessa ollessaan autossa että niinpä niin.
Töppöset olen kyllä aikuisen jalassa nähnyt.
Kengät haittaavat jalkaterien luonnollista kehitystä. Lapselle parasta on olla aina kun mahdollista ilman kenkiä ja ilman sukkia, jos ei ole ihan pakko jostain syystä niitä pitää.
On.
Etkö ap tiennyt, että jalkojen tunkeminen koviin ja taipumattomiin kenkiin on haitallista jalkojen kehitykselle?
Vierailija kirjoitti:
Aikuiset käyttävät paljasjalkakenkiä.
Vierailija kirjoitti:
Nämä tutkimukset ja neuvolantädin suosittelut lasten jalkineista muuttuvat 10 vuoden välein. Välillä kannatetaan tukevia jalkineita, sitten taas pehmotossuja. Kaikki on koettu ja kokeiltu
-Mamma 56v-
Se on just näin. Tällaisena vanhana lastenhoitajana on tullut nähtyä kaikenlaista. Juuri nyt "pahin" on paljasjalkakengät kovilla pakkasilla. Ja siis n 2-4vuotiailla. Liikkuvat kyllä, mutta eivät tarpeeksi. Jalat ovat aivan jäässä reppanoilla. No onneksi nyt alkavat ilmat taas lämmetä.
Kyllä koville pakkasille suosittelen ihan muita kenkiä kuin paljasjalkakenkiä.
Sekin jäänyt mietityttämään kun usealla lapsella on näitä paljasjalkakenkiä, niin ne ovat ihan linttaan asutut. Onko tämä siis hyvä asia? Saa sivistää.
Kesällä tuli näitä nähtyä.
Noi töppösethän on just mainiot kun voi pestä vaikka joka käytön jälkeen. Varmaan ihan pyyhkimälläkin lähtevät puhtaiksi.
Eiks toi jalkaa tukeva kenkävillitys oo menny ohi vuosia sitten?