Mikä on palveluseteli?? Yritin saada aikaa hammaslääkärin tarkastukseen...
Siis soitin normi tarkastusaikaa ja kerroin että särkyä on. Hoitaja puhelimessa vähän naureskeli että etkö oo saanut palveluseteliä mukamas viime kerralla kun soitit. Ja pitäis näkyä jossain suomipalvelussa.
Öööh mitä?? Katselin yksityisien hintoja eikä mulla ole kauheasti ylimääräistä laittaa. Olisin sen 40e pulittanut heti jos vain olisivat varanneet sen mun mukavan kunnallisen hammaslääkärin.
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palveluseteli meinaa, että menet yksityiselle hoitoon ja kunta maksaa siitä könttäsumman ja loput jää sun maksettavaksi.
Mitä jos ei ole varaa siihen loppuun?
Minä sain maksusitoumuksen yksityiselle hammashygienistille, kun meillä jonot olivat silmänkantamattomissa. Maksoin sittten itse saman, mitä olisi maksanut julkisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palveluseteli meinaa, että menet yksityiselle hoitoon ja kunta maksaa siitä könttäsumman ja loput jää sun maksettavaksi.
Otat juoksuhammaslääkärin. Tai haet toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palvelusetelillä varaat ajan yksityiselle, jossa tuo palveluseteli kelpaa. Maksat käynnistä sen saman, mitä käynti maksaisi kunnallisella.
Näissä on se ikävä puoli, että sellainen pienituloinen, joka ei saa toimeentulotukea, joutuu maksamaan välisumman yksityiselle samalla kertaa, kun käy hoidossa. Jos pääsee julkiseen hoitoon, niin ainakin Helsingissä lasku tulee kotiin vasta myöhemmin, jolloin siihen voi vähän varautua. Kaupunki antaa pyynnöstä lisää maksuaikaa, kunhan soittaa maksuja käsittelevään toimistoon. Yksityiset hammaslääkäriasemat eivät anna maksuaikaa. MInulel on annettu väkisin palveluseteli eikä yhtään kysytty sopiiko se.
Näin juuri!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis olenko ymmärtänyt väärin tuon palvelusetelin? Itse olin ymmärtänyt myös, että menet sinne yksityiselle sillä palvelusetelillä ja maksat vain sitten sen omavastuun, joka sama kuin julkisella. Oltiin lapsen leikkauksessa viime keväänä palvelusetelillä ja maksettavaa jäi vain se sama 125e, joka olisi jäänyt julkisellakin.
Toimiiko hammashoito jotenkin eritavalla tässä? Ja Helsingissä tosiaan asun.
Joo sori, siis tarkoitettiin ihan perus hammashuoltoa, eli sitä että se mikä ennen maksoi vuosittain n. 40e on nykyään paljon kalliimpaa. Useitä kymppejä, ellei satasia.
Uskon että tuollaisissa tapauksissa joka sinun lapselle kävi olisi räikeää ottaa erilainen korvausvastuu kuin tavallisestikin.
P.S. Toivottavasti lapsesi voi hyvin
Onko hinnat julkisellakin noussut? Osaatko sanoa? En ole käynyt hammaslääkärissä useampaan vuoteen :[
Ja kiitos, lapsi voi hyvin. Oli nopea rutiinileikkaus ja ihana oli koko hoitotiimi Töölön Mehiläisessä aikanaan :)
Julkisen hammashoidon hinnat löytyvät netistä, mutta listaa on vaikea lukea, kun e iymmärrä erikoisia toimenpiteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis olenko ymmärtänyt väärin tuon palvelusetelin? Itse olin ymmärtänyt myös, että menet sinne yksityiselle sillä palvelusetelillä ja maksat vain sitten sen omavastuun, joka sama kuin julkisella. Oltiin lapsen leikkauksessa viime keväänä palvelusetelillä ja maksettavaa jäi vain se sama 125e, joka olisi jäänyt julkisellakin.
Joo sori, siis tarkoitettiin ihan perus hammashuoltoa, eli sitä että se mikä ennen maksoi vuosittain n. 40e on nykyään paljon kalliimpaa. Useitä kymppejä, ellei satasia.
Uskon että tuollaisissa tapauksissa joka sinun lapselle kävi olisi räikeää ottaa erilainen korvausvastuu kuin tavallisestikin.
Missä on maksanut hammashoito jonkun könttäsumman 40€ vuodessa? En ole ikinä kuullutkaan ja alalla kunnallisella puolella olen ollut töissä vuodesta 2007, aina on ollut toimenpidekohtaiset hinnat. Jäi kiinnostamaan, kun eri kunnissakin olen työskennellyt.
Turussa olen joka vuosi hoidattanut hampaani kunnallisella, maksuna 40e. Siis ihan tarkastus ja hygienististä ehkä lisämaksua jokunen kymppi.
En tiedä miten et ole moisesta normimaksusta kuullutkaan jos olet kerta ollut alalla useammassa kunnassa. Ja oletan että näissäkin kunnissa on ollut normina se että asiakkaat tarkastuttavat hampaansa kerran vuodessa?
Mainitsemasi toimenpidekohtaiset hinnat ovat yksityispuolen kauraa. Itse olen toiminut ihan vain sossuna joten tiedän maksuista. Sen lisäksi olen ollut asiakkaana. Se puoli oli mukavaa joskus ennen.
Onko sulla jokin erityinen perussairaus, jonka perusteella pääset joka vuosi hammashoitoon kunnalliselle puolelle.
Onko suomalainen nykyään näin aivopesty? Meillä on tässä maassa menty joka vuosi hampaidenhuoltoon monta vuosikymmentä. Ja siitä maksetaan asianmukainen maksu.
Sinä olet siis valmis maksamaan epäasianmukaisen maksun sitten kun omat hampaasi mätänevät päähäsi? Huraa uusi Suomi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko hinnat julkisellakin noussut? Osaatko sanoa? En ole käynyt hammaslääkärissä useampaan vuoteen :[
Ja kiitos, lapsi voi hyvin. Oli nopea rutiinileikkaus ja ihana oli koko hoitotiimi Töölön Mehiläisessä aikanaan :)
Julkisen hammashoidon hinnat löytyvät netistä, mutta listaa on vaikea lukea, kun e iymmärrä erikoisia toimenpiteitä.
Tarkoititko yksityistä hammashoitoa? Julkisella on ihan klinikkamaksut. Suomessa kun ollaan.
Palvelusetelit on typerä keksintö.
Koska se on kiinteä summa minkä valtio maksaa puolestasi verovaroista, mikä estää yksityistä nostamasta hintoja lisää vaikka sen palvelusetelin verran?
Valtio on osittain maksumiehenä niin se on taattua tuottoa.
Jos mitään palveluseteleitä ei ole eivät yksityisetkään voi nostaa hintoja ilman että tulee asiakaskato. Toisaalta tällöin pitäisi olla toimiva, vakaa julkinen puoli joka tarjoaa sen nollalinjan jonka mukaan yksityisen täytyy toimia - halvempaa tai laadukkaampaa hoitoa.
Nykyinen on pelkkä purkalla korjattu sekasotku, kuukausien jonoineen kunnalle tai suht' nopeasti yksityiselle, mutta samalla maksetaan verovaroista yrityksille mitä ei pitäisi tapahtua. Varsinkin Mehiläisen tapauksessa jossa nekin varat menevät ulkomaille sen sijaan että ne hyödyttäisivät täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palvelusetelillä varaat ajan yksityiselle, jossa tuo palveluseteli kelpaa. Maksat käynnistä sen saman, mitä käynti maksaisi kunnallisella.
Näissä on se ikävä puoli, että sellainen pienituloinen, joka ei saa toimeentulotukea, joutuu maksamaan välisumman yksityiselle samalla kertaa, kun käy hoidossa. Jos pääsee julkiseen hoitoon, niin ainakin Helsingissä lasku tulee kotiin vasta myöhemmin, jolloin siihen voi vähän varautua. Kaupunki antaa pyynnöstä lisää maksuaikaa, kunhan soittaa maksuja käsittelevään toimistoon. Yksityiset hammaslääkäriasemat eivät anna maksuaikaa. MInulel on annettu väkisin palveluseteli eikä yhtään kysytty sopiiko se.
Mieheni kävi juuri palvelusetelillä hammaslääkärissä, lasku tuli myöhemmin kotiin Helsingin kaupungilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, voi vitsi. Eihän sinun nyt niin hirveesti tarvitse ymmärtää toimenpiteen sisällöstä, saat siitä hinnastosta yleiskäsityksen mitä suuruusluokkaa ne julkisen puolen hinnat ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten kärsit perkele. Kaikkiko pitäisi ilmaiseksi saada?
Vierailija kirjoitti:
Palvelusetelit on typerä keksintö.
Koska se on kiinteä summa minkä valtio maksaa puolestasi verovaroista, mikä estää yksityistä nostamasta hintoja lisää vaikka sen palvelusetelin verran?
Valtio on osittain maksumiehenä niin se on taattua tuottoa.Jos mitään palveluseteleitä ei ole eivät yksityisetkään voi nostaa hintoja ilman että tulee asiakaskato. Toisaalta tällöin pitäisi olla toimiva, vakaa julkinen puoli joka tarjoaa sen nollalinjan jonka mukaan yksityisen täytyy toimia - halvempaa tai laadukkaampaa hoitoa.
Nykyinen on pelkkä purkalla korjattu sekasotku, kuukausien jonoineen kunnalle tai suht' nopeasti yksityiselle, mutta samalla maksetaan verovaroista yrityksille mitä ei pitäisi tapahtua. Varsinkin Mehiläisen tapauksessa jossa nekin varat menevät ulkomaille sen sijaan että ne hyödyttäisivät täällä.
Tässä vihdoin älykäs mielipide.
Tästäkin ketjusta näkee sen saman rappion mitä on esiintynyt Yhdysvalloissa ja Iso-Britanniassa. Kanat äänestävät pyövälin puolesta.
"Kyllä minä ainakin haluan että minun pitää maksaa, niin pitää teidänkin maksaa..!"
Saan toimeentulotukea. Jos menen palvelusetelillä yksityisellä hammastarkastukseen, niin kattaako ttt sen mun omavastuun?
Entä jos käyn vain tarkastuksessa ja sieltä löytyy vaikka kolme reikää, jotka pitää paikata, niin voinko soittaa julkiselle, kertoa mitä tarkastuksessa löytyi ja varata aikaa julkiselle paikattavaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni kävi juuri palvelusetelillä hammaslääkärissä, lasku tuli myöhemmin kotiin Helsingin kaupungilta.
Minäkin käytin palveluseteliä Helsingin alueella, ja lasku piti kyllä maksaa heti yksityisellä hammaslääkäriasemalla. Lasku on tullut kotiin Helsingin kaupungilta vain silloin, kun olen käynyt kunnallisissa hammashoitoloissa.
Olisi pitkiä tarinoita kertottavana, mutta kerrompa vaan että yksityisellä vielä kävi niin metkasti, että se toimenpide mikä piti tehdä palvusetelillä ei sitten riittänytkään ja piti tehdä lisää. Olisin voinut taas kääntyä julkisen puoleen, mutta en "jaksanut" sitäpaitsi sopivasti yksi siellä oli sössinyt yhden hampaan ihan selvästi, joten jatkoin sitten yksityisellä omaan piikkiin.
Niih katos jos julkisella käyt ei tule kuntoon ja jos yksityisellä käyt niin tulee oli sanoma?
miksi muiden pitäisi maksaa sinun mätien hoitamattomien hampaidesi hoidot. viher unelmaa on mädät puut sinä olet vienyt vielä pidemmälle vaalit mätiä hampaita anna vielä vihertävä sammal kasvaa niiden päälle. missähän vika
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin käytin palveluseteliä Helsingin alueella, ja lasku piti kyllä maksaa heti yksityisellä hammaslääkäriasemalla. Lasku on tullut kotiin Helsingin kaupungilta vain silloin, kun olen käynyt kunnallisissa hammashoitoloissa.
Ai jai ja lasku voi jäädä maksamatta. Ei se niin kamalaa, jos joutuu maksamaan heti kun setelillä kuitenkin halvempaa kun ilman. Sopii vaan toivoa että hoidetaan asiallisesti tyyliin juuri se mitä pitää ja niin hyvin kun pitää.
Ettei vaan tehdä tökerösti paikkaus, jotta juurihoitoon joutuu pakosta.
Olen kuullut lisäpalveluita tarjottavan paljon. "Kannattais hankkii kruunu" Niinpä.
Eikö hampaidenkin hoito pitäisi olla peruaatteessa osa terv. huoltoa eikä vain lisä estetiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin. Luukulla maksetaan se kohtuu kallis hinta siinä käynnillä, kuten yksityisellä yleensäkin. Eikä sitä loppujäämää aina edes kerrots etukäteen, eli parasta olla se summa just silloin saatavilla.
Ei köyhien tartte soitella terveydenhuollon perään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten kärsit perkele. Kaikkiko pitäisi ilmaiseksi saada?
Ilmaiseksi? ILMAISEKSI?!
Näitten selkäkyyryverojen päätteeksi pitäisi saada edes terveydenhuolto kohtuuhintaan.
Epäilen että sinä olet edes osallistunut tähän valtionkassaan, saati että olet hoidattanut hampaitasi tai terveyttäsi kerran luulet että se on "ilmaista".