IS: Seitsemättä vuotta AMK:ssa nykyisin toimeentulotuella opiskeleva Tanja miettii mahdollisia maisteriopintoja ja lähtee valmistuttuaan suorittamaan varusmiespalveluksen
Ei ole nykynuorisolla kiire työelämään.
https://www.is.fi/asuminen/art-2000009389070.html
Kommentit (544)
Vierailija kirjoitti:
MITEN saa AMK opintoihin menemään 7 vuotta? Itse suoritin 2,5 vuoteen tutkinnon ja jäi löysäilyynkin aikaa.
Mulla 4v, töissä samaan aikaan niin se vähän pitkitti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakennusarkkitehdin opinnot ovat kestoltaan 240 op eli 30 op enemmän kuin useimmissa AMK-tutkinnoissa ja läheskään kaikki AMK-opiskelijat eivät valmistu tavoiteajassa.
Itse suoritin tradenomiopintojani osin työn ohessa 4,5 vuotta, mihin sisältyi opiskelijavaihto ja ylimääräisiä kursseja yli 40 op edestä. Silti osa kurssikavereistani valmistui vasta vuotta myöhemmin, vaikka suorittivat pelkästään tutkintosäännön edellyttämän 210 op eivätkä käyneet vaihdossa.
Eiköhän kuitenkin suurin osa AMK-opinnoista ole sen 240 op?
Itse suoritin AMK-inssitutkinnon osin työn ohessa 3,5 vuodessa, myös yli 40 op yli tutkintovaatimuksen. Aina löytyy joku parempi.
Mullakin tradenomiksi 2 vuoteen valmistunut kaveri ja oli koko opintojen ajan töissä paikassa, johon myös työllistyi heti paperit saatuaan.
En sitten tiedä mikä näitä eroja aikatauluissa lopulta selittää. Olisi mielenkiintoista lukea joku tutkimus aiheesta.
Kaverillasi ei tainnut olla paljon läsnäoloa vaativia kursseja, ja lisäksi hän lienee saanut työharjoittelun hyväksiluettua työkokemuksellaan. Muutoin olisi aika käsittämätöntä, jos olisi oman työn ohessa pystynyt suorittamaan puolen vuoden työharjoittelun ja 180 op edestä kursseja kahden vuoden aikana.
Minun ryhmästäni ei kukaan valmistunut etuajassa ja alle puolet tavoiteajassa.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin opiskelija kirjoitti:
Osa ei nyt tainnut edes lukea koko juttua tai sitten lukivat sen huonosti.
Kyse siis ihmisestä joka on painanut töissä jo lukion aikana ja sama jatkunut AMK:n aikana. Opiskelijoita kannustetaan tekemään töitä opintojen ohessa, mutta Tanja on hyvä esimerkki siitä kuinka voi käydä jos tekee liikaa töitä opintojen ohessa. Opinnot kärsii ja ne alkaa laahaamaan jäljellä ja lopulta tulee uupumus.
Itse teen kolmivuorotyötä ja samalla opiskelen AMK:ssa sairaanhoitajaksi. Ei ole helppoa yhdistää kokoaikainen työ ja opiskelut.
Minulla myös paras ystävä rahoittanut koko opinnot tekemällä töitä. Lopputulos se, että opinnot alkoivat 2016 eikä vieläkään olla edes loppusuoralla, koska kursseja ei ehdi suorittaa annetussa aikataulussa. En syytä häntä. Itse olen nostanut lainat tappiin enkä tiedä onko tämä sen parempi ratkaisu, kun työpaikka alalta ei ole mikään satavarma.
Täytyy kyllä olla täysi idiootti, me käki ei ennätä suorittaa kursseja ja olla töissä yhtäaikaa. Eihän amkissa ensimmäisen vuoden jälkeen edes tarvitse olla läheskään joka päivä läsnä vaan aivan rauhassa voi arkipäivinäkin viikolla olla 2-3 päivää kokonaan töissä. Täysiä 8 tunnin koulupäivä ei ole ikinä.
Parhaat kommentit tulevat aina niiltä, jotka eivät lue juttua. Myös niiltä, jotka eivät osaa lukea. Suomessa lukutaito ei ole itsestään selvyys, vaikka niin helposti luullaan. Peruskoulun kutosen keskiarvolla ei vielä voida puhua lukutaidosta, saati medialukutaidosta. Lukutaitoon ei riitä, että osaa kirjaimet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä tää nykyaika on, kun nuoret ei opi mistään että työssä palkkaa tulee massiivisesti enemmän kuin tukiaisilla kituuttamalla eli nää alkaa kuvitella että tukiaiselämä on parasta mitä he voi saavuttaa eikä edes pyri parempaan.
Kyse on siis siitä ettei suomalaisilla ole nykypolitiikalla mahdollisuuksia parantaa elintasoaan näkemällä enemmän vaivaa kun töitä ei vaan ole eikä tule. Vasemmisto ostaa vaaleissa ääniä pikku tukiaislupauksilla ja nekin lupaukset rikkoo jälkeenpäin kun satasesta tulee korkeintaan kakskymppii kun siitä on vähennetty kaikenlaista.
Masentava maa.
lol, tän opiskelut venyneet nimenomaan koska on ollut TÖISSÄ.
Ei se ongelmaa poista yleisellä tasolla.
Tulit vain keskusteluun heittämään aiheeseen liittymättömän ongelman? Ok.
Miten se on aiheeseen liittymätön ongelma että porukka nyhjää toimeentulotuella loputtomiin kun luulee ettei tule parempaakaan elämässään ikinä saavuttamaan? Vain äärimmäisen (poliittisen) putkinäön avulla tuon voi rajata aiheeseen liittymättömäksi.
Missä luki, että Tanja nyhjää loputtomiin toimeentulotuella? Ei me sitä tiedetä miten tuossa käy. Ihan hyvin voi saada opinnot kasaan ja lähteä työelämään. Ei Tanja ole koko opiskeluiden aikaa ollut toimeentulotuella vaan on tehnyt töitä ja saanut opintorahaa. Tukikuukaudet on käytetty niin pakko hakea toimeentulotukea.
Olen itsekin ollut muutaman vuoden toimeentulotuella, ensin työttömänä ja sitten opiskelijana. Olin yhden lapsen yh. Viimeisen kerran olen saanut toimeentulotukea kesäkuussa 2012. Töissä olen ollut siitä lähtien kun olen valmistunut toukokuussa 2012. Valmistuessani olin vähän vanhempi kuin Tanja. Nyt opiskelen AMK:ssa töiden ohessa.
Todella ärsyttävää kun jotkut kuvittelee kaikkien toimeentulotukea saavien jäävän elämään sen varassa loppuelämäksi. Mulla ainakin oli suuri pyrkimys siihen, että pääsen pois toimeentulotuelta ja niin pääsinkin.
Juu juu, ja voi voittaa lotossakin.
Montako kertaa teille vasemmistokermabroilereille pitää kertoa päivässä ettei tässä maassa ole töitä eikä vastavalmistuneetkaan välttämättä työllisty vaikka kuinka olisi halua?
Ihmetyttää, että noinkin iäkkäänä aikoo vielä armeijaan.
Vierailija kirjoitti:
MITEN saa AMK opintoihin menemään 7 vuotta? Itse suoritin 2,5 vuoteen tutkinnon ja jäi löysäilyynkin aikaa.
Et vissiin lukenut tuota artikkelia? Tää teki paljon töitä samalla eikä siksi ehtinyt opiskella. Uupui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse siis ihmisestä joka on painanut töissä jo lukion aikana ja sama jatkunut AMK:n aikana. Opiskelijoita kannustetaan tekemään töitä opintojen ohessa, mutta Tanja on hyvä esimerkki siitä kuinka voi käydä jos tekee liikaa töitä opintojen ohessa. Opinnot kärsii ja ne alkaa laahaamaan jäljellä ja lopulta tulee uupumus.
Itse teen kolmivuorotyötä ja samalla opiskelen AMK:ssa sairaanhoitajaksi. Ei ole helppoa yhdistää kokoaikainen työ ja opiskelut.
Minulla myös paras ystävä rahoittanut koko opinnot tekemällä töitä. Lopputulos se, että opinnot alkoivat 2016 eikä vieläkään olla edes loppusuoralla, koska kursseja ei ehdi suorittaa annetussa aikataulussa. En syytä häntä. Itse olen nostanut lainat tappiin enkä tiedä onko tämä sen parempi ratkaisu, kun työpaikka alalta ei ole mikään satavarma.
Täytyy kyllä olla täysi idiootti, me käki ei ennätä suorittaa kursseja ja olla töissä yhtäaikaa. Eihän amkissa ensimmäisen vuoden jälkeen edes tarvitse olla läheskään joka päivä läsnä vaan aivan rauhassa voi arkipäivinäkin viikolla olla 2-3 päivää kokonaan töissä. Täysiä 8 tunnin koulupäivä ei ole ikinä.
Ei ole AMK vaan ylipiston ala joka sisältää paljon läsnäoloa ja käytännön harjoitteluja. Itselläni taas on huomattavasti vapaampi aikataulu kun opiskelen aivan toisenlaisella alalla.
Vierailija kirjoitti:
Yli tonni tukea opintoihin??!? No siinä on kyl rikas opiskelija, mähän olisin elänyt tollaisella summalla ihan herroiksi 😱
Ja taas yksi joka lukee mutta ei ymmärrä lukemaansa. Oletko pystynyt käymään peruskoulun loppuun normaaliopetuksessa vai oletko jälkeenjäänyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakennusarkkitehdin opinnot ovat kestoltaan 240 op eli 30 op enemmän kuin useimmissa AMK-tutkinnoissa ja läheskään kaikki AMK-opiskelijat eivät valmistu tavoiteajassa.
Itse suoritin tradenomiopintojani osin työn ohessa 4,5 vuotta, mihin sisältyi opiskelijavaihto ja ylimääräisiä kursseja yli 40 op edestä. Silti osa kurssikavereistani valmistui vasta vuotta myöhemmin, vaikka suorittivat pelkästään tutkintosäännön edellyttämän 210 op eivätkä käyneet vaihdossa.
Eiköhän kuitenkin suurin osa AMK-opinnoista ole sen 240 op?
Itse suoritin AMK-inssitutkinnon osin työn ohessa 3,5 vuodessa, myös yli 40 op yli tutkintovaatimuksen. Aina löytyy joku parempi.
Mullakin tradenomiksi 2 vuoteen valmistunut kaveri ja oli koko opintojen ajan töissä paikassa, johon myös työllistyi heti paperit saatuaan.
En sitten tiedä mikä näitä eroja aikatauluissa lopulta selittää. Olisi mielenkiintoista lukea joku tutkimus aiheesta.
Kaverillasi ei tainnut olla paljon läsnäoloa vaativia kursseja, ja lisäksi hän lienee saanut työharjoittelun hyväksiluettua työkokemuksellaan. Muutoin olisi aika käsittämätöntä, jos olisi oman työn ohessa pystynyt suorittamaan puolen vuoden työharjoittelun ja 180 op edestä kursseja kahden vuoden aikana.
Minun ryhmästäni ei kukaan valmistunut etuajassa ja alle puolet tavoiteajassa.
Itse opiskelen sairaanhoitajaksi ja koulutus kestää normaaliaikaisena 3,5 vuotta. Koulu ei suosittele valmistumaan alle kolmeen vuoteen koska sitten ei voi tehdä töitä sairaanhoitajana EU:n alueella. Oma tavoite on valmistua kolmessa vuodessa. Harjoitteluja meillä on yhteensä n. vuoden verran ja itse olen saanut ahotoitua perushoidon harjoittelun joka olisi ollut 7 viikkoa.
Osan kursseista voi suorittaa Campusonlinen kautta verkossa, mutta jotkut kurssit vaatii ehdottomasti lähiopetuksen. Omalla koululla suoritettavia kursseja ei voi suorittaa miten haluaa koska ne menee tiettyinä aikoina ja voi olla, että itselle sopisi joku kurssi syyslukukaudella, mutta se on tarjolla vasta keväällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä tää nykyaika on, kun nuoret ei opi mistään että työssä palkkaa tulee massiivisesti enemmän kuin tukiaisilla kituuttamalla eli nää alkaa kuvitella että tukiaiselämä on parasta mitä he voi saavuttaa eikä edes pyri parempaan.
Kyse on siis siitä ettei suomalaisilla ole nykypolitiikalla mahdollisuuksia parantaa elintasoaan näkemällä enemmän vaivaa kun töitä ei vaan ole eikä tule. Vasemmisto ostaa vaaleissa ääniä pikku tukiaislupauksilla ja nekin lupaukset rikkoo jälkeenpäin kun satasesta tulee korkeintaan kakskymppii kun siitä on vähennetty kaikenlaista.
Masentava maa.
Miten se on aiheeseen liittymätön ongelma että porukka nyhjää toimeentulotuella loputtomiin kun luulee ettei tule parempaakaan elämässään ikinä saavuttamaan? Vain äärimmäisen (poliittisen) putkinäön avulla tuon voi rajata aiheeseen liittymättömäksi.
Missä luki, että Tanja nyhjää loputtomiin toimeentulotuella? Ei me sitä tiedetä miten tuossa käy. Ihan hyvin voi saada opinnot kasaan ja lähteä työelämään. Ei Tanja ole koko opiskeluiden aikaa ollut toimeentulotuella vaan on tehnyt töitä ja saanut opintorahaa. Tukikuukaudet on käytetty niin pakko hakea toimeentulotukea.
Olen itsekin ollut muutaman vuoden toimeentulotuella, ensin työttömänä ja sitten opiskelijana. Olin yhden lapsen yh. Viimeisen kerran olen saanut toimeentulotukea kesäkuussa 2012. Töissä olen ollut siitä lähtien kun olen valmistunut toukokuussa 2012. Valmistuessani olin vähän vanhempi kuin Tanja. Nyt opiskelen AMK:ssa töiden ohessa.
Todella ärsyttävää kun jotkut kuvittelee kaikkien toimeentulotukea saavien jäävän elämään sen varassa loppuelämäksi. Mulla ainakin oli suuri pyrkimys siihen, että pääsen pois toimeentulotuelta ja niin pääsinkin.
Montako kertaa teille vasemmistokermabroilereille pitää kertoa päivässä ettei tässä maassa ole töitä eikä vastavalmistuneetkaan välttämättä työllisty vaikka kuinka olisi halua?
Mitäs nuorten pitäisi sitten tehdä? Jos töitä ei kerran ole eikä opiskelukaan auta työpaikan saannissa? Tosin tälläkin henkilöllä oli ollut töitä, joten kun lähtee valmistumisen jälkeen työnhakuun on vahvemmilla kuin se 22v, joka on suoraan lukiosta mennyt amkiin ja valmistunut nopeasti ilman päivänkään työkokemusta.
Excelin ihme?? kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juttu on täynnä aukkoja.
1. Miten onnistuu päätoiminen opiskelu toimeentulotuella? Lainat ja opintotuet? Missä Excel-laskelmat näistä?
2. Maksettu takaisin opintotukia tammikuussa? Eli tulot ylittyneet? Missä laskelma?
3. Tanja asuu Helsingissä, mutta opiskelee kotipaikkakunnallaan Oulussa? Täh?
4. Satanen riittää hyvin, jopa 40€kk???? No eihän tuo tunnu riittävän, kun vipataan ja saadaan jotain tukea kotoa.
"Yhdessä kuussa minulle jäi ruokaan 44 euroa. Joinakin kuukausina saatoin olla 300 euroa miinuksella." sanoo Tanja. Eili yksittäisiä kuukausia ja niiden perusteella yleistyksiä, että 44€ riittää. Typerää.
5. Excel avuksi, ihmeellistä? Oikeasti? Kyseessä on arkkitehtiopiskelija. Excel pitäisi olla aika tuttu.
6. "Tämän hetken tuloja ovat Kelan asumistuki ja toimeentulotuki, yhteensä 1049,70 euroa. Niistä yli puolet, 521,71 euroa, menee vuokraan."
Eli vähän alle puolet!! Mihin muuhun menee yli 520€?
7. Miksi armeijaan? Ikärajakin tulee vastaan lähiaikoina. Eikö olisi järkevää mennä nyt töihin tienaamaan?
Taitaa olla taas näitä puoliksi satuja ja tarinoita.
Faktat olivat kyllä puutteelliset ja ristiriitaiset.
Paino tuntui olevan jutussa taas kerran, että kuinka vähällä pärjää ja kuinka työläistaustalla voi nousta opiskelemalla parempaan kastiin.
Päälle vähän burnouttia ja siitä selviämistä.
Tyttö on kotoisin Oulusta, asuu Helsingissä, opiskelee ja käy välillä töissä Oulussa ja käy Iisalmessa kalassa. Sieltä saa pakastekalaa Helsinkiin asti tuomiseksi.
Kiirettä ja reissuamista riittää. Toimeentulotuilla.
Vierailija kirjoitti:
Parhaat kommentit tulevat aina niiltä, jotka eivät lue juttua. Myös niiltä, jotka eivät osaa lukea. Suomessa lukutaito ei ole itsestään selvyys, vaikka niin helposti luullaan. Peruskoulun kutosen keskiarvolla ei vielä voida puhua lukutaidosta, saati medialukutaidosta. Lukutaitoon ei riitä, että osaa kirjaimet.
Tämä on aivan käsittämätöntä sille sukupolvelle joka kasvoi kiinteässä yhteydessä kirjastoon netin puuttuessa. Miten pystyy hoitamaan omat asiansakaan jos lukutaito on heikkoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Masentava maa.
Eli säkään et sitten lukenut tuota juttua ennen kommentointia.
Etkä sinä ymmärrä että ongelma on oikea vaikka jutussa taas kerran koitetaan mainostaa ihan toisenlaista todellisuutta.
Vähän kuin nää toisessa ketjussa esitetyt romanit joilla on hankaluuksia löytää töitä koska "syrjintä" vaikka likimain kaikilla on hankaluuksia löytää töitä tässä maassa.
Eli median jutut tuppaa olemaan sitä tasoa että esim. tänään otetaan tilastot töihin pyöräilevistä ja uutisoidaan se sillä otsikolla että työmatkapyöräily on lisääntynyt räjähdysmäisesti mutta unohdetaan bussilakon vaikutus.
Joo on ongelmia, mutta tässä jutussa oli nyt kyse Tanjasta. En ole mikään i**ootti joka ei tajua, että jotkut lusmuaa ja elää yhteiskunnan rahoilla. Tässä ei ole kuitenkaan kyse siitä vaan kyse on ihmisestä joka on tehnyt paljon töitä opiskelujen ohessa ja palanut lopulta loppuun. Itse kirjoitit kommenttisi tyylillä tämä on tätä nykyaikaa... etkä sanallakaan huomioinut sitä, että ei liity tämä nyt Tanjaan. Miksi pitää tulla tuollaista länkyttämään ketjuun jossa kyse ei ole tuollaisesta lusmusta joka ei tee mitään? Tuollainen kommentin kun teet niin näkee jo kauas, että et lukenut itse lehtijuttua lainkaan.
'
Toimeentulotuella opiskelu on tätä päivää kun töitä ei riitä halukkaille, samoin se, että oli halua tai ei niin moni valmistuu työttömäksi ja pahimmillaan opintovelkoineen.
Monella työttömäksi jumiutuneella on pitkä työhistoria eli ei se mitään todista. Ei sekään että haluaa ehkä työllistyä tai sitten se on vain puhetta kun toimeentulotuellakin pysyy jotenkin hengissä (kun ei ole vaihtoehtoja).
Ongelma on yhteiskunnallinen eikä siitä katoa että löydetään joku kumminkaima joka onnistui paremmin omassa elämässään. Vaalit lähestyy ja olisi kiva jos poliitikot ajattelisi yhteiskunnallisia kroonisia ongelmia sen sijaan että pistää palstallakin päivystävän pr-spämmiryhmänsä valehtelemaan kaiken olevan täydellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Masentava maa.
Sun lempijuttu on ilmeisesti väittää ihmisiä vasemmistolaisiksi. En ole sellainen vaan ihan vain kerron omista kokemuksista. Kyllä mä tiedän, että töitä ei ole noin vain tarjolla, ihan on kuule omaakin kokemusta.
Mikä ihme on kermabroileri? Onko sama kuin kermaperse? Jos tarkoitat sitä, että olen päässyt elämässä helpolla, niin kyllä veikkasit todella pahasti väärin. Juurihan mä kerroin olleeni työtön sekä opiskelija ja olen saanut toimeentulotukea, samalla kasvattaen lasta. Lisäksi on paljon muuta mitä en todellakaan ala tässä selittämään.
Rauhoitu ja lue ajatuksella toisten kirjoitukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole AMK vaan ylipiston ala joka sisältää paljon läsnäoloa ja käytännön harjoitteluja. Itselläni taas on huomattavasti vapaampi aikataulu kun opiskelen aivan toisenlaisella alalla.
Yliopistossahan vallitsee akateeminen vapaus. Hyvin hyvin harvoilla luentokursseilla tarvitsee osallistuam luennoille. Toki labroissa yms on osallistumispakko- muttei niitäkään kursseja voi olla yhtäaikaa niin montaa käynnissä että sitä pakollista läsnäoloa tulisi 8 tuntia päivässä täyteen.
Vierailija kirjoitti:
Harmillisesti tuossa ei kauheasti avattu niitä säästövinkkejä. Riisiä ei kannattaisi ihan ylettömästi syödä eikä se ole kauhean ravitsevaa. Mieluusti lukisin jutun miten koostaa terveellinen ruokavalio halvalla. Ja siihen sitten taulukot viereen nykyhinnoin.
Säästää paljon, kun ei syö leipää. Ei tarvitse juustoa, leikkeleitä, kurkkua, margariineja..
Laskin että 2 leipäpussia vikossa ja muut höysteet päälle maksaa noin 15-20e. Eli pahimmillaan 80 euroa kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Masentava maa.
Sun lempijuttu on ilmeisesti väittää ihmisiä vasemmistolaisiksi. En ole sellainen vaan ihan vain kerron omista kokemuksista. Kyllä mä tiedän, että töitä ei ole noin vain tarjolla, ihan on kuule omaakin kokemusta.
Mikä ihme on kermabroileri? Onko sama kuin kermaperse? Jos tarkoitat sitä, että olen päässyt elämässä helpolla, niin kyllä veikkasit todella pahasti väärin. Juurihan mä kerroin olleeni työtön sekä opiskelija ja olen saanut toimeentulotukea, samalla kasvattaen lasta. Lisäksi on paljon muuta mitä en todellakaan ala tässä selittämään.
Rauhoitu ja lue ajatuksella toisten kirjoitukset.
Muakin tässä väittää vasemmiston edustajaksi vaikka vaalikoneesta saan RKP:ta :-D Onko sitten harhainen, en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tuossa mainittu mitään syytä opintojen venymiselle? Itselläkin opintoja takana kummassakin oppilaitoksessa ja se 60 op/vuosi ei kyllä paljon vaadi... Eikä mullakaan varsinainen kiire ole ollut mihinkään eikä opiskelu ole intohimo.
Etkö osaa lukea? Ilmeisesti koulun suorittaminen normaalitahdissa on ollut liian rankkaa
Vaikea lukea kun en avannut linkkiä. Luen näissä keskusteluissa vain kommentit koska yleensä niissä on kaikki oleellinen tiivistettynä.
Ei lue linkkiä, mutta öyhöttää pitää toisen hölmöjen kommenttien perusteella. Voi perhana sentään!
Ja kun ne muutkaan eivät ole lukeneet juttua, vaan tulevat ihan samalla tavalla vain tänne oksentamaan ulos omia ennakkoasenteitaan pelkän otsikon perusteella. 🤦
Hänhän on ollut töissä opintojen ohella. Etkö osaa lukea?