IS: Seitsemättä vuotta AMK:ssa nykyisin toimeentulotuella opiskeleva Tanja miettii mahdollisia maisteriopintoja ja lähtee valmistuttuaan suorittamaan varusmiespalveluksen
Ei ole nykynuorisolla kiire työelämään.
https://www.is.fi/asuminen/art-2000009389070.html
Kommentit (544)
Vierailija kirjoitti:
Minäkin ihmettelin tuota juttua, kun siinä on paljon epämääräisen ristiriitaisia väitteitä. Olen itse opiskellut kahden vuoden ajan toimeentulotuella, kun opintotukikuukaudet loppuivat, ja minua rangastiin sossun aikaan leikkaamalla toimeentulotukea 20 prosentilla, koska en halunnut keskeyttää opiskeluja.
Tarkemmin kun lukee Tanja käy välillä töissä isäpuolensa raksalla ja tienaa siellä tarvitsemansa rahat. Sen takia noissa opinnoissa on varmasti kestänytkin noin kauan, kun käy välillä työssä. Eli isäpuoli betalar.
Ja tosiaan on ollut yksi kuukausi, jolloin ruokaan oli 44 euroa. Edellisiltä kuukausilta oli varmaan paljon elintarvikkeita jäljellä silloin.
Tanjahan kertoi, että silloin oli pakastin pullollaan itse keräämiään marjoja ja sieniä. Täällähän ohjetta sienestämiseen ja marjastamiseen pidetään aina köyhien kyykyttämisenä. Mutta tätähän se hyöty marjastamisesta ja sienestämisestä on, silkkaa säästöä ruokakuluissa kun on omasta takaa ainekset smoothieen ja aamupuuron höysteet. Tanjahan kertoo että tuona kuukautena hänellä oli myös hyvä kalaonni ja parvekkeelta tuli omat tomaatit ja pinaatit.
Koira pitää lopettaa jos menee armeijaan. Veikkaan kyllä että ei oteta taustatiedot huomioiden.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tt-tuella saa tehdä? Jos tukea saa tietyn euromäärän kuukaudessa, eikö aikuinen saa päättää itse, mitä tuella tekee? Onko hyväksyttävämpää käyttää tuki oluen ostoon kuin koiran ruokaan?
Pointti olikin se, että elämällä opiskeluaikana pienemmillä kuluilla voisi pärjätä ihan itse. Ei tarvitsisi lainkaan tt-tukea. Jos ei tuhlaisi leveään elämään yksiössä lemmikin ja erilaisten jäsenyyksien ja "laskujen" kanssa, niin voisi pärjätä vähemmällä osa-aikatyöllä ja valmistua nopeammin.
Mutta toki tällainen elämä vaatii suunnitelmallisuutta ja kykyä lykätä palkintojen saamista.
Ja ei, en hyväksy kaljaa enkä lemmikkiä yhteiskunnan tuella. Itselläkään ei ole koskaan vielä ollut varaa lemmikkiin, joten ei se ole mikään välttämättömyys elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Koira pitää lopettaa jos menee armeijaan. Veikkaan kyllä että ei oteta taustatiedot huomioiden.
No on jo otettu kun kerran on palvelukseenastumispäiväkin jo tiedossa. 🤣 hajoa vaan omaan ilkeyteesi. 🥳
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tt-tuella saa tehdä? Jos tukea saa tietyn euromäärän kuukaudessa, eikö aikuinen saa päättää itse, mitä tuella tekee? Onko hyväksyttävämpää käyttää tuki oluen ostoon kuin koiran ruokaan?
Pointti olikin se, että elämällä opiskeluaikana pienemmillä kuluilla voisi pärjätä ihan itse. Ei tarvitsisi lainkaan tt-tukea. Jos ei tuhlaisi leveään elämään yksiössä lemmikin ja erilaisten jäsenyyksien ja "laskujen" kanssa, niin voisi pärjätä vähemmällä osa-aikatyöllä ja valmistua nopeammin.
Mutta toki tällainen elämä vaatii suunnitelmallisuutta ja kykyä lykätä palkintojen saamista.
Ja ei, en hyväksy kaljaa enkä lemmikkiä yhteiskunnan tuella. Itselläkään ei ole koskaan vielä ollut varaa lemmikkiin, joten ei se ole mikään välttämättömyys elämässä.
Siis millä rahalla Tanja sitten eläisi jos ei saisi toimeentulotukea? Saisi pelkän asumistuen joka ei edes kata koko vuokraa. Mistä rahat ruokaan, sähköön jne.?
Ei koirasta luovuta heti kun on taloudellisesti tiukempaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei maisteriksi asti jos opiskelu kiinnostaa.
Intttinin voi olla mielenkiintoinen kokemus.
Pitäisikö kaikkien kiiruhtaa kaupan kassoille ja tehtaaseen töihin, että ehtii varmasti olemaan 50 vuotta töissä?
Ei tietenkään pidä. Rahaa on onneksi tarjolla ja jaossa loputtomasti, niin kotona voi ihmetellä maailmaa.
PS Joku toinen tienaa sen rahan.
Minnekäs rescue-koira laitetaan kun nainen lähtee inttiin???
Vierailija kirjoitti:
Minnekäs rescue-koira laitetaan kun nainen lähtee inttiin???
Älä vaan lue sivua aiempaa mitä aiheesta on kirjoitettu vaan jankkaa toki samaa asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tuokin armeijassa tekee? olisi vaan töissä, aika tuolla armeijassa hukkaan menee
Ilmiselvä työnvieroksujahan tuo on. Armeijan jälkeen ottaa miehen ja tekaisee lapsen. Siinä sitten mukavasti miehen siivellä taas muutama vuosi.
totta... armeijassakin niitä sulhoja sitten on tarjolla.
Mieskin oli Tanjalla jo valmiina. Mutta miksi suotta lukea juttua jota kommentoi. 😝
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin ihmettelin tuota juttua, kun siinä on paljon epämääräisen ristiriitaisia väitteitä. Olen itse opiskellut kahden vuoden ajan toimeentulotuella, kun opintotukikuukaudet loppuivat, ja minua rangastiin sossun aikaan leikkaamalla toimeentulotukea 20 prosentilla, koska en halunnut keskeyttää opiskeluja.
Tarkemmin kun lukee Tanja käy välillä töissä isäpuolensa raksalla ja tienaa siellä tarvitsemansa rahat. Sen takia noissa opinnoissa on varmasti kestänytkin noin kauan, kun käy välillä työssä. Eli isäpuoli betalar.
Ja tosiaan on ollut yksi kuukausi, jolloin ruokaan oli 44 euroa. Edellisiltä kuukausilta oli varmaan paljon elintarvikkeita jäljellä silloin.
Tanjahan kertoi, että silloin oli pakastin pullollaan itse keräämiään marjoja ja sieniä. Täällähän ohjetta sienestämiseen ja marjastamiseen pidetään aina köyhien kyykyttämisenä. Mutta tätähän se hyöty marjastamisesta ja sienestämisestä on, silkkaa säästöä ruokakuluissa kun on omasta takaa ainekset smoothieen ja aamupuuron höysteet. Tanjahan kertoo että tuona kuukautena hänellä oli myös hyvä kalaonni ja parvekkeelta tuli omat tomaatit ja pinaatit.
Jos Tanja olisi käyttänyt kaiken tuon ajan opiskeluun, mitä käyttää yrtinkasvatukseen, tarjousten metsästykseen ja kalastukseen, hän olisi aikoja sitten valmistunut.
Tiedän itsekin ikiopiskelijoita, jotka ei pysty keskittymään mihinkään. Tenttiin pitäisi lukea, mutta yhtäkkiä tulee mieleen varata kirppispöytä. Sitten pitääkin alkaa pestä ja silittää vaatteita, kirjoitella hintakappuja, ihmetellä heittääkö rikkiisen villapaidan roskiin vai laittaako myyntiin.
Siinä se tenttiinlukuaika sitten humpsahtikin. Samalla on kovin uupunut olo, vaikka ei lopulta olisi ehtinyt sinne kirppiksellekään kaikelta säätämisestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos Tanja olisi käyttänyt kaiken tuon ajan opiskeluun, mitä käyttää yrtinkasvatukseen, tarjousten metsästykseen ja kalastukseen, hän olisi aikoja sitten valmistunut.
Tiedän itsekin ikiopiskelijoita, jotka ei pysty keskittymään mihinkään. Tenttiin pitäisi lukea, mutta yhtäkkiä tulee mieleen varata kirppispöytä. Sitten pitääkin alkaa pestä ja silittää vaatteita, kirjoitella hintakappuja, ihmetellä heittääkö rikkiisen villapaidan roskiin vai laittaako myyntiin.
Siinä se tenttiinlukuaika sitten humpsahtikin. Samalla on kovin uupunut olo, vaikka ei lopulta olisi ehtinyt sinne kirppiksellekään kaikelta säätämisestään.
Kauankohan Tanja mahtaa viettää aikaa yrtinkasvattamiseen? Siis viikossa ehkä kaksi minuuttia, jos pari kertaa viikossa kastelee 10 sekuntia kerrallaan ja minuutin harventaa puskia. Ai mutta ei siihen mennyt edes kahta minuuttia. Jos Tanja olisi siis käyttänyt tuon 80 sekuntia viikossa tenttiinlukuun, hän varmaan olisi jo väitellyt. 😛
Keskittymiskykyähän Tanjalla piisaa, ei keskimääräisellä Pertillä riitä sinni vastaaviin laskelmiin. Tuolla kurinalaisuudella varmaan helpompi myös tottua armeijan kuriin kuin keskimääräisellä veetillä.
Tästä ketjusta opittiin myös, että asepalveluksen suorittaminen ei ole työtä vaan sen pakoilua. En sitten tiedä lasketaanko samalla logiikalla sivareita edes ihmisiksi?
Itse ihmettelen sitä kuka oikeasti sinne työelämään oikein haluaa, kun katsoo millaista se nykyään on. Nyt pitäisi näitä viestejäkin lukien työelämän olla jotain huippua minne on oikein kiire, kun on niin ihanaa kaikki. Ja toisaalta eivät kaikki edes saa töitä. Ymmärrän tietysti sen, että töissä käynti mahdollistaa (hyvässä lykyssä) elintason ja monet eivät halua olla työkkärin listoilla. Muuten en näe työelämää minään oikein houkuttelevana paikkana. Monet työpaikat huonoja. Näin minusta on ihan ymmärrettävää jos joku ei pidä kiirettä töihin menolla. Toiset taas tekevät paljon töitä ja ovat jo nuorena burnoutissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se niin halavatun hienoo kun on oikein rescue-koirat ja kaikki. On se saatanan mukavaa käydä töissä ja kustantaa näiden loisten eläminen.
Tämä "loinen" valmistuu ammattiin pian eli on kohta työelämässä veronmaksajana. Arkkitehdeillä on yleensä aika hyvät liksat. Muutamassa vuodessa mimmi tulee maksamaan niin paljon veroja, että tuet on sillä kuitattu.
Riippuu arkkitehdin koulutuksesta, ei ne amk-atkkitehdit, kuten ei muutkaan sen koulutuksen käynneistä kovin hyville paikoille pääse, vrt sairaanhoitaja. Oikea arkkitehti on käynyt yliopiston. Siinä on vissi ero. Kaikki entiset opistokoulutukset on muutettu korkeakouluiksi. Pieni silmänkääntötemppu. Opistot ovat hävinneet kokonaan. Entinen yo-merkonomikin on nykyään joku tradenomi.
Vierailija kirjoitti:
Tästä ketjusta opittiin myös, että asepalveluksen suorittaminen ei ole työtä vaan sen pakoilua. En sitten tiedä lasketaanko samalla logiikalla sivareita edes ihmisiksi?
No eihän se työtä ole vaan miehille pakollinen välivuosi joka estää tuon ajan käyttämistä palkkatyöhön tai opiskeluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauankohan Tanja mahtaa viettää aikaa yrtinkasvattamiseen? Siis viikossa ehkä kaksi minuuttia, jos pari kertaa viikossa kastelee 10 sekuntia kerrallaan ja minuutin harventaa puskia. Ai mutta ei siihen mennyt edes kahta minuuttia. Jos Tanja olisi siis käyttänyt tuon 80 sekuntia viikossa tenttiinlukuun, hän varmaan olisi jo väitellyt. 😛
Keskittymiskykyähän Tanjalla piisaa, ei keskimääräisellä Pertillä riitä sinni vastaaviin laskelmiin. Tuolla kurinalaisuudella varmaan helpompi myös tottua armeijan kuriin kuin keskimääräisellä veetillä.
Todella kurinalaista käyttää seitsemän vuotta amk-tutkintoon. Kerrotko vielä lisää kurinalaisuudesta?
Ikuisia opiskelijoita on Suomi täynnä.
Halutaan parempaa lopulta pää leviää eikä kukaan tee töitä.
Kun tarpeeksi kuan opiskellaan vieraannutaan työelämästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän se työtä ole vaan miehille pakollinen välivuosi joka estää tuon ajan käyttämistä palkkatyöhön tai opiskeluun.
Armeija ei ole aikoihin ollut pakollinen. C-miehet tunnetusti painavat töitä ja tienaavat miljoonia samalla kun A-miehet ja -naiset viettävät asepalveluksessa välivuottaan. 😛 Joo ei varmaan tarvi sulta kysyä sotilasarvoasi, sä olet se joka tienaa.
Miten tämä ketju on täynnä ihmisiä jotka eivät edes lukeneet koko juttua? Soitetaan suutaan, mutta ei edes tiedetä mistä kyse.
Eikä nämä pölvästit tajua, että koira todennäköisesti hankittu silloin kun rahaa on ollut enemmän. Ei lemmikistä luovuta heti jos tilapäisesti on taloudellisesti vaikeaa.