Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Seitsemättä vuotta AMK:ssa nykyisin toimeentulotuella opiskeleva Tanja miettii mahdollisia maisteriopintoja ja lähtee valmistuttuaan suorittamaan varusmiespalveluksen

Vierailija
01.03.2023 |

Ei ole nykynuorisolla kiire työelämään.
https://www.is.fi/asuminen/art-2000009389070.html

Kommentit (544)

Vierailija
361/544 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajat on tosiaan muuttuneet. Itse odotin tuossa iässä esikoistani, kävin töissä ja opiskelut oli hoidettu jo vuosia sitten.

Nykyään syntyvyys on romahtanut, nuoret uupuvat ennen kuin ovat edes oikeasti työelämässä eikä perheen perustaminen tule mieleen ennen kuin hedelmällinen ikä on jo ohi.

"Minä olin tuossa iässä jo tehnyt sitä ja tätä ja tuota". No se olit sinä ja onko vaikea tajuta, että jollain muula menee elämä eri tavalla?

Vierailija
362/544 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajat on tosiaan muuttuneet. Itse odotin tuossa iässä esikoistani, kävin töissä ja opiskelut oli hoidettu jo vuosia sitten.

Nykyään syntyvyys on romahtanut, nuoret uupuvat ennen kuin ovat edes oikeasti työelämässä eikä perheen perustaminen tule mieleen ennen kuin hedelmällinen ikä on jo ohi.

"Minä olin tuossa iässä jo tehnyt sitä ja tätä ja tuota". No se olit sinä ja onko vaikea tajuta, että jollain muula menee elämä eri tavalla?

No mutta minä minä minä ja minun ainoa oikea tapa olla ja elää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/544 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viikon elää pelkällä pinaattikeitolla, ei yllätä että edullisesta syömisestä ei taaskaan kerrota koko totuutta. Yhdessä pinaattikeittoannoksessa ei kyllä päivän kaloreita ole, mutta pääasia että saa taas kiillottaa sädekehää omasta erinomaisuudestaan kun on niin hyvät sentinvenytystaidot.

Tinkiä voisi suoratoistomaksuista ja kuntosalimaksuista . Miksi ruoka on viimeisenä mihin jää rahat ? Valinta kysymys.

Samaa mietin, ruoka on kuitenkin asumisen ohella tärkein maksullinen asia ihmiselle.

TVstä tulee kaikkea ympäri vuorokauden ilmaiseksi ja netistä löytyy ohjelmaa ilmaiseksi, suoratoisto on turhuutta.

Kuntosali on turhuutta, kun kävely ja pyöräily on ilmaista ja kotijumppa on ilmaista.

Rescue koirat pitäisi kieltää lailla! Niillä tuetaan järjestäytynyttä rikollisuutta ja ne levittävät tauteja. Täyttä hulluutta sellaista hommata. Joku sairas ihminen naapurustossa voisi olla iloinen, jos joku koiraihminen kävisi ulkoiluttamassa hänen koiraa...

Ei läheskään kaikilla ole enää tv:tä. Itse en ainakaan tunne varmaan ketään ikäistäni (28v), jolla olisi kaapeliverkkoon kytketty tv. Joku 9e kuukaudessa viihteeseen nyt ei ihan hirvittävä summa ole, ja kuntosali voi olla tärkeä harrastus ja auttaa ylläpitämään terveyttä. Jos henkilö itse kokee, että on tärkeämpää rentoutua viihteen ja kuntosalin parissa, kuin että on muutama kymppi enemmän ruokaan, niin mitä sitten? Hänelle on selvästi ihan ok elää viikko pinaattikeitolla. Itse en ehkä tekisi niin, mutta en koe tarvetta alkaa moralisoida tässä toisen valintoja. Eri juttu, jos ne rahat menisi alkoholiin ja tupakkaan.

Ylen areenasta löytyy katsottavaa ja jumppasalikortit on älyttömän hintaisia! Tupakka ja alkoholi nyt ovat vihon viimeisiä turhakkeita ja ne "rescuekoirat".

Mikä nyt kenenkin mielestä on turhake. Minulle sinä olet turhake, mutta rescuekoira  paras ja ihanin asia elämässä ja koko perheen lellikki ja paras kaveri.

Joillekin eläin on turhake, toisille parasta mitä maa päällään kantaa. Jumppasali voi olla koululla ja lähes ilmainen opiskelijoille.

Ja entä sitten, vaikka se jotakin maksaisikin, kai hän saa laittaa rahansa mihin haluaa, koska ei valita, vaan on tyytyväinen elämänsä.

Ihmiset on aina niin kovia määräilemään muita, mihin heidän pitäisi rahansa käyttää, vaikka toinen ei niitä neuvoja ole kysellyt.

Tämäkin nainen pitää menot kurissa ja elämä on hallinnassa, niin eiköhän osaa ihan itse päättää  mikä elämässään on tärkeätä ja mihin haluaa rahansa laittaa.

Vierailija
364/544 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei maisteriksi asti jos opiskelu kiinnostaa.

Intttinin voi olla mielenkiintoinen kokemus.

Pitäisikö kaikkien kiiruhtaa kaupan kassoille ja tehtaaseen töihin, että ehtii varmasti olemaan 50 vuotta töissä?

Ei tietenkään tarvitse, mielelläänhänme työssäkäyvät maksamme veroja, jotta nuoriso saa etsiä itseään kustannuksellamme. 28v taitaa olla se intin takarajaikä, joten varmasti 12 kk kymmenen vuotta nuorempien kanssa on mielenkiintoinen kokemus.

Kyllä sillo 20v porukka oli ihan hiton kakaraa porukka ja hemmetin lapsellista. Ei kyllä pää ois kestänyt tuon ikäsenä mennä, ku ei oikein kestänyt sillo parikymppisenäkään.

Kyllä se on varuskunnan päällystön velvolisuus saapumistarkastuksessa ohjata kyseinen nainen lähimmälle bussipysäkille ja kotiin. Pähkähullua että 29 vuotias lihava nainen menisi suorittamaan asepalvelusta. On jopa turvallisuusriski muille alokkaille.

Lihava??? Ei todellakaan ole mikään lihava. 

No melkoisen pullukka oli. Jos itse olet myös samaa kaliiberia, toki pidät häntä hoikkana, tirsk. Ehkä ne on ne 14 euron herkkupäivät,  kun pitävät lihat luiden päällä. Muuta jutusta ei sitten oikein selvinnytkään hänen ruokailuistaan, vaikka otsikko lupasi vinkkejä, miten säästää ruokakuluissa. Petyin

Tirsk vain itsellesi. Mun oma paino ei vaikuta siihen miten näet muut. En pidä häntä hoikkana, mutta ei hän kyllä mikään lihavakaan ole. Itselläsi taitaa olla ongelmia painon suhteen ja pidät normaalipainoisiakin lihavina. Laiha on sitten sun mielestä normaali. 

Et muuten voi tietää Tanja kunnosta mitään. Normaalipainoisella voi oikeasti olla huonompi kunto kuin vähän pullukalla. 

En ole millään muotoa kiinnostunut hänen kunnostaan tai sinun kunnostasi. Sinun ulkonäkösi kiinnostaa vielä vähemmän kuin artikkelin päähenkilön. Mutta jos joku väittää vakavalla naamalla, että tuo henkilö on normaalipainoinen, niin toki väitän vastaan. Koska normaalia et saa häntä tekemälläkään. Voitte sitten keskenänne kiistellä siitä, onko hän lihava vai obeesi vai terveellä tavalla ylipainoinen. Eufemismejä ylipainolle kyllä piisaa, poimi mieleisesi.

Vierailija
365/544 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai enää saa opintotukia yms 4v jälkeen? Mun mielestä muuttui jossain vaiheessa kun oli näitä ikuisia opiskelijoita liikaa??

Maisteri/tohtoriopinnot tuohon tietty erikseen päälle

Rakennusmestarin amk-opinnot kestää 4 vuotta ja ainakin vuodella niitä voi venyttää ilman mitään ongelmia. Ja hänhän kävi töissä, joten ei varmaan ole ihan jokaista opintotukikuukautta nostanut joka vuosi, jolloin ne riittää pidempään. Mutta kyllähän tuo 7. vuoden opiskelu vaatinee lisäajan hakemista tai sitä että on ollut välillä kokonaan pois, tosin kyllähän AMK sitä lisäaikaa myöntää jos opiskelija on opintojensa loppusuoralla, AMK saa rahaa jokaisesta valmistuneesta opiskelijasta eli kannattaa yrittää puskea nämä hitaammatkin läpi jotenkin.

Vierailija
366/544 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten he itkevät sitä, kun eläkkeelle pääsee vasta 70v iässä, kun takana on 35 vuotta työelämää. Parjatut boomerit oli olleet töissä saman verran jo 50v iässä ja heillä oli 28v iässä liuta lapsia ja omakotitalo velkoineen eikä takuuvarmasti mitään katukoiraa.

Mulla kesti maisteriopinnot 19v-28v ikävuodet, mutta puolustuksekseni sanon että olin aluksi töissä 3pv/vko ja kesät ja 23v ikäisestä asti täyttä päivää - omalla alalla. Gradua kirjoitin kun esikoinen oli syntynyt ja asuntokin oli jo ostettu.

Asuntokin oli ostettu? Kirjoitat niin kuin asunnon osto olisi jokin pakollinen hankinta. Sulla meni hyvin, mutta jos olisit sairastunut, olisi ollut toista.

Vierailija
367/544 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja resccue koirakin löytyy tottakai

Kyllä onkin sitten ihan kauhea ihminen kun on pelastanut koiran Romanian kaduilta. 

Armolisinta olisi pistää nappi kalloon näille irtopiskeille niiden kotimaassa eikä tuhlata sen enempää voimavaroja niihin.

Ihminen joka arvostaa myös eläimen elämää näkee asian aivan toisian. 

Meilläkin on iki-ihana Romanianroska kotona. Voi luoja , miten paljon hän tuo iloa meidän kaikkien elämään ja vielä naapureidenkin. On monen naapurinpapan onnenhetki päivässä, kun tämä karvaturri ryntää häntä vispaten tervehtimaan ja pappa pääsee rapsuttamaan ja juttelemaan koiralle. 

Luulen, että tuo "nappi kalloon näille irtopiskeille" tuo iloa  ja sisältöä niin monen ihmisen elämään, ettet sinä happaminen mielipiteinesi pysty siihen koko elämäsi aikana, vaikka tulet elämään monenkertaisesti sen ajan, mitä tämä pieni karvakäärö.

Mieti nyt tarkaan, mitä se on sinulta pois, että meillä elää onnellinen entinen katukoira?

Ja miten paljon se on sinun onnellisuudesta pois? Oisko maailma jotenkin parempi paikka jos tämä koira olisi jäänyt kadulle? Jäänyt autonalle ja kitunut ojassa kuoliaaksi? Isommat koirat olisivat repineet sen kuoliaaksi tai ilkeät ihmiset potkineet sen kuoliaaksi? Siitäkö sinä tulisit onnelliseksi ja maailma olisi jotenkin parempi paikka meille kaikille?

Vierailija
368/544 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja iduilla ja omenoilla jakssa 20 kiloa selässä suorittaa varusmiespalvelua. PRÖÖT!!

Vierailija
369/544 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei maisteriksi asti jos opiskelu kiinnostaa.

Intttinin voi olla mielenkiintoinen kokemus.

Pitäisikö kaikkien kiiruhtaa kaupan kassoille ja tehtaaseen töihin, että ehtii varmasti olemaan 50 vuotta töissä?

Ei tietenkään tarvitse, mielelläänhänme työssäkäyvät maksamme veroja, jotta nuoriso saa etsiä itseään kustannuksellamme. 28v taitaa olla se intin takarajaikä, joten varmasti 12 kk kymmenen vuotta nuorempien kanssa on mielenkiintoinen kokemus.

Kyllä sillo 20v porukka oli ihan hiton kakaraa porukka ja hemmetin lapsellista. Ei kyllä pää ois kestänyt tuon ikäsenä mennä, ku ei oikein kestänyt sillo parikymppisenäkään.

Kyllä se on varuskunnan päällystön velvolisuus saapumistarkastuksessa ohjata kyseinen nainen lähimmälle bussipysäkille ja kotiin. Pähkähullua että 29 vuotias lihava nainen menisi suorittamaan asepalvelusta. On jopa turvallisuusriski muille alokkaille.

Lihava??? Ei todellakaan ole mikään lihava. 

No melkoisen pullukka oli. Jos itse olet myös samaa kaliiberia, toki pidät häntä hoikkana, tirsk. Ehkä ne on ne 14 euron herkkupäivät,  kun pitävät lihat luiden päällä. Muuta jutusta ei sitten oikein selvinnytkään hänen ruokailuistaan, vaikka otsikko lupasi vinkkejä, miten säästää ruokakuluissa. Petyin

Tirsk vain itsellesi. Mun oma paino ei vaikuta siihen miten näet muut. En pidä häntä hoikkana, mutta ei hän kyllä mikään lihavakaan ole. Itselläsi taitaa olla ongelmia painon suhteen ja pidät normaalipainoisiakin lihavina. Laiha on sitten sun mielestä normaali. 

Et muuten voi tietää Tanja kunnosta mitään. Normaalipainoisella voi oikeasti olla huonompi kunto kuin vähän pullukalla. 

En ole millään muotoa kiinnostunut hänen kunnostaan tai sinun kunnostasi. Sinun ulkonäkösi kiinnostaa vielä vähemmän kuin artikkelin päähenkilön. Mutta jos joku väittää vakavalla naamalla, että tuo henkilö on normaalipainoinen, niin toki väitän vastaan. Koska normaalia et saa häntä tekemälläkään. Voitte sitten keskenänne kiistellä siitä, onko hän lihava vai obeesi vai terveellä tavalla ylipainoinen. Eufemismejä ylipainolle kyllä piisaa, poimi mieleisesi.

Mitä väliä onko paino mikä tahasa tällä ihmisellä? Miksi siitä jankataan? 

Jos ei muuta kommentoitavaa ole, kuin jnkun paino, niin kannattaako kommentoida ollenkaan? 

Kun ei tämän ketjua aihe taida olla paino/ylipaino/alipaino/laihdutus .

Vierailija
370/544 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoh. Minä kävin AMK:n vaille mitään hyväksilukuja alle kahdessa vuodessa, välillä myös avoimen yo:n kursseja mukaan. Tein myös ohessa välillä kahtakin työtä ja vapaaehtoistyötä, harrastin ja hoidin perheen. Kyllä sitä vielä 30-vuotiaana jaksoi. Nyt muutamaa vuotta myöhemmin suoritan ylempää AMK-tutkintoa ja ajattelin tällä kertaa ottaa ihan rauhallisesti.

Vierailija
371/544 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten he itkevät sitä, kun eläkkeelle pääsee vasta 70v iässä, kun takana on 35 vuotta työelämää. Parjatut boomerit oli olleet töissä saman verran jo 50v iässä ja heillä oli 28v iässä liuta lapsia ja omakotitalo velkoineen eikä takuuvarmasti mitään katukoiraa.

Ja liikasikiämisen takia ihmisiä on nyt enemmän kuin ikinä ennen vaikka automaatiolla korvataan työpaikkoja enemmän kuin ikinä ennen.

Vierailija
372/544 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin aion opiskella niin kauan kunnes saan töitä.

T31

Vierailija
373/544 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mennä tienaamaan oma elanto kun voi hyvillä mielin pummia ja maksattaa oma elämä muilla

Vierailija
374/544 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä palstalla on kapeasti ajattelevia ihmisiä. Itselläni kesti 25 vuotta valmistua maisteriksi. Samaan aikaan olin töissä ja ansaitsin joka vuosi enemmän kuin aika moni kymmenessä vuodessa, sain pari lastakin. En ole koskaan pitänyt itseäni luuserina. Voisitteko lukea koko iltapäivälehden jutun ennen kuin alatte haukkua upeaa nuorta naista, joka vaatimattomista oloista on ponnistanut sinnikkäästi kohti unelmiaan. Hän voi todellakin olla ylpeä elämästään!

Montako vuotta tästä 25 vuodesta elätit itsesi ,muksusi ja rescuepiskisi toimeentulotukea niinkuin tämä kyseinen sankari.

Vierailija
375/544 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan hänellä lainkaan oikeaan työelämään liittyviä ambitioita, kun haaveilee rauhanturvaajaksi lähtemisestä.

Vierailija
376/544 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi AMK, NOT.

Vierailija
377/544 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja iduilla ja omenoilla jakssa 20 kiloa selässä suorittaa varusmiespalvelua. PRÖÖT!!

Mikä ihme teitä vaivaa, että joka asiasta nälvitään. Helpottaako sinun oloasi, kun kuulet, että hän syä myös kanankoipia? Helpottiko, ei olekaan mikään ituhippi, vaikka itujakin söi?

ja nytkö onkin huono asia, jos ihminen syö omenoita? luuletko todella, että hän elää pelkillä omenoilla ja aikoo koko armeija aikansa syödä pelkkiä omppuja ja ituja???????

Hei kamoon, armeijassa ne alokkaat syötetään, ei tarvii olla omia eväitä.

Siis mikä ihne ihmisiä vaivaa, kun joka asiasta täytyy löytää haukkumista ja arvostelemista. Jos et syö kasviksia se on väärin, jos syöt kasviksa, se on väärin jos haluat armeijaan se on väärin ja jos et halua armeijaan sekin on väärin. 

Mitä ihminen voi tässä elämässä tehdä oikein, että joillekin (itse itseään täydellisinä pitäviä ja vain oikeita valintoja ruokakaupassa ym muusakin elämässä tekeville) mammoille kelpaa.

Olis hauska tietää, miten rempallaan näiden oma elämä on :D

Mistä näitä joka asiasta nillittäviä oikein tulee?????

Minusta tuo juttu oli hyvä ja päähenkilö positiivinen ja elämää eteenpäin katsova, normaali ihminen. 

Vierailija
378/544 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi meillä on myös niitä nuoria, jotka tuossa iässä tienaavat palkkatöissä 5000 e/kk brutto ja maksavat elämäntapajaksamattomien elämän. Miksi ei joskus olisi juttua täyspäisestä nuoresta, joka elättää itsensä ilman muiden tukea, heitäkin kun on ja he mahdollistavat sen, että opiskeluaikaa voi venyttää ja elellä toimeentulotuella. Moni AMK-opiskelija ehtii varsin hyvin opintojen ohessa tekemään töitä, koska ei halua opintotukea ja opintojen loppuvaiheessa työnteko omalla alalla on enemmänkin sääntö kuin poikkeus. Harva sitä yritystäkään perustaa niin, ettei ole ollut päivääkään oman alan töissä.

Tämä. Itsekin tein hanttihommia kunnes 31-vuotiaana pääsin ensimmäiseen oman alan työharjoitteluun.

Vierailija
379/544 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivan kokoiset tissit tuolla Tanjalla.

Vierailija
380/544 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä onkin sitten ihan kauhea ihminen kun on pelastanut koiran Romanian kaduilta. 

Armolisinta olisi pistää nappi kalloon näille irtopiskeille niiden kotimaassa eikä tuhlata sen enempää voimavaroja niihin.

Ihminen joka arvostaa myös eläimen elämää näkee asian aivan toisian. 

Meilläkin on iki-ihana Romanianroska kotona. Voi luoja , miten paljon hän tuo iloa meidän kaikkien elämään ja vielä naapureidenkin. On monen naapurinpapan onnenhetki päivässä, kun tämä karvaturri ryntää häntä vispaten tervehtimaan ja pappa pääsee rapsuttamaan ja juttelemaan koiralle. 

Luulen, että tuo "nappi kalloon näille irtopiskeille" tuo iloa  ja sisältöä niin monen ihmisen elämään, ettet sinä happaminen mielipiteinesi pysty siihen koko elämäsi aikana, vaikka tulet elämään monenkertaisesti sen ajan, mitä tämä pieni karvakäärö.

Mieti nyt tarkaan, mitä se on sinulta pois, että meillä elää onnellinen entinen katukoira?

Ja miten paljon se on sinun onnellisuudesta pois? Oisko maailma jotenkin parempi paikka jos tämä koira olisi jäänyt kadulle? Jäänyt autonalle ja kitunut ojassa kuoliaaksi? Isommat koirat olisivat repineet sen kuoliaaksi tai ilkeät ihmiset potkineet sen kuoliaaksi? Siitäkö sinä tulisit onnelliseksi ja maailma olisi jotenkin parempi paikka meille kaikille?

Nämä irtopiskit voivat tuoda mukanaan eläintauteja ja loisia Suomeen, joita täällä ei ole. Muualla Euroopassa esim marjat joudutaan huuhtelemaan/keittämään koirissa yleisen heisimadon vuoksi. Myös sydänmadon yleistyminen on vaarana. Mutta mitäs siitä että vaarannatte kaikki muut kunhan itse nautitte piskistänne.