Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Seitsemättä vuotta AMK:ssa nykyisin toimeentulotuella opiskeleva Tanja miettii mahdollisia maisteriopintoja ja lähtee valmistuttuaan suorittamaan varusmiespalveluksen

Vierailija
01.03.2023 |

Ei ole nykynuorisolla kiire työelämään.
https://www.is.fi/asuminen/art-2000009389070.html

Kommentit (544)

Vierailija
321/544 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miettikääpä paljonko tuonkin touhut on maksanut yhteiskunnalle verrattuna että olisi vain ollut himassa?

Koulutusteollisuus ja kovapalkkaiset opet kiittää. Tämä on vähä ohi mutta liittyy opeihin.

Vierailija
322/544 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvältä kuulostaa. Elämä on mukaipiskelua ja tukien nostoa. Pari lasta tohon vielä niin sit on tehnyt tosta elämäntavan. Nice!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/544 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin opiskelija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo pääsis rauhanturvaajaks. Miksköhän kaikki naiset sanoo että ne haluaa rauhanturvaajaks ennenku ne on ollu päivääkään intis.

Kaikki naiset? En mä ainakaan haluaisi enkä halua armeijaan. Jos Suomeen tulisi sota, niin kyllä mulle hoitajana löytyisi tekemistä.

Mitäpä jos nyt ensi alkuun ilmoittautuisit maanpuolustuskursseille ja äänestäisit isänmaallisia asioita ajavaa puoluetta ja tekisit pari lasta.

Miksi mun pitäisi mennä maanpuolustuskurssille? Sä et tiedä mitä puoluetta kannatan. En ole lapseton.

JOs lässytät lapsellisia juttuja miten sodassa siviilit on tarpeellisia. Sodassa tarvitaan sotilaita. Koita se saada lapsekkaaseen päähäsi. Edes nyt ei sairaanhoito näytä onnistuvan hoitajilta.

Jos jotenkin haluaa varautua sotimiseen se maanpuolustuskurssi nyt vähintään pitää käydä. Pahinta olisi kriisissä suomalaiset feministit pästeeraamassa sotilaiden jaloissa.

Mmm. Ovatko nämä feministit kanssasi samassa huoneessa nyt?

Hae apua.

Kriisiaikanakin presidenttinä, pää- tai puolustusministerinä voi olla suomalaisine feministi - sinä et ilmeisesti ole tällöin toimintakykyinen, vaan pehmustetulla huoneessa halkeamassa raivosta 💁🏼

Vierailija
324/544 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuitenkin opiskelee. Moni olisi opintotukikuukausien päätyttyä jäänyt kotiin nostamaan sitä tt-tukea.

Miten tuo eroaa siitä että jää kotiin nostamaan tt-tukea?

Keskeyttämällä opinnot ei ainakaan pääse töihin.

Vierailija
325/544 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rakennusarkkitehdin opinnot ovat kestoltaan 240 op eli 30 op enemmän kuin useimmissa AMK-tutkinnoissa ja läheskään kaikki AMK-opiskelijat eivät valmistu tavoiteajassa.

Itse suoritin tradenomiopintojani osin työn ohessa 4,5 vuotta, mihin sisältyi opiskelijavaihto ja ylimääräisiä kursseja yli 40 op edestä. Silti osa kurssikavereistani valmistui vasta vuotta myöhemmin, vaikka suorittivat pelkästään tutkintosäännön edellyttämän 210 op eivätkä käyneet vaihdossa.

Minä aloitin 270op AMK-opinnot samaan aikaan kun tämä lehtijutun henkilö, ja vaikka kävin kokoajan myös töissä ja sain lapsenkin kesken kaiken, olen valmistunut jo kaksi vuotta sitten.

270 op? Ei taida olla sellaista AMK-tutkintoa. 210 tai 240 opsia ne on kaikki.

Eikä ole.

"Ammattikorkeakoulututkinnon (AMK) laajuus on joko 210, 240 tai 270 opintopistettä. Sen suorittaminen kestää noin 3,54,5 vuotta."

- Opintopolku

Pisimpiin kuulunee ainakin kätilö.

Kappas vaan niinpäs onkin, en tiennytkään. Näköjään myös merikapteenin ja merenkulkualan sähköinssin opinnot on 270 opsia.

Rakennusarkkitehdin opinnot on 240op ja 4 vuotta. Sama opintotahti kuin lukiossa eli n. 60op vuodessa. Ei lopultakaan mikään hirveän suuri urakka hoitaa.

Vierailija
326/544 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajat on tosiaan muuttuneet. Itse odotin tuossa iässä esikoistani, kävin töissä ja opiskelut oli hoidettu jo vuosia sitten.

Nykyään syntyvyys on romahtanut, nuoret uupuvat ennen kuin ovat edes oikeasti työelämässä eikä perheen perustaminen tule mieleen ennen kuin hedelmällinen ikä on jo ohi.

Vierailija
327/544 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa positiivista oli se että pärjää pienellä rahalla eikä itkenyt lisää tukia.

Mitä positiivista on pienellä rahalla pärjäämisessä. Täyttä paskaa on osattoman elämä.

Vierailija
328/544 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo pääsis rauhanturvaajaks. Miksköhän kaikki naiset sanoo että ne haluaa rauhanturvaajaks ennenku ne on ollu päivääkään intis.

Kaikki naiset? En mä ainakaan haluaisi enkä halua armeijaan. Jos Suomeen tulisi sota, niin kyllä mulle hoitajana löytyisi tekemistä.

Mitäpä jos nyt ensi alkuun ilmoittautuisit maanpuolustuskursseille ja äänestäisit isänmaallisia asioita ajavaa puoluetta ja tekisit pari lasta.

Miksi mun pitäisi mennä maanpuolustuskurssille? Sä et tiedä mitä puoluetta kannatan. En ole lapseton.

JOs lässytät lapsellisia juttuja miten sodassa siviilit on tarpeellisia. Sodassa tarvitaan sotilaita. Koita se saada lapsekkaaseen päähäsi. Edes nyt ei sairaanhoito näytä onnistuvan hoitajilta.

Jos jotenkin haluaa varautua sotimiseen se maanpuolustuskurssi nyt vähintään pitää käydä. Pahinta olisi kriisissä suomalaiset feministit pästeeraamassa sotilaiden jaloissa.

Mmm. Ovatko nämä feministit kanssasi samassa huoneessa nyt?

Hae apua.

Kriisiaikanakin presidenttinä, pää- tai puolustusministerinä voi olla suomalaisine feministi - sinä et ilmeisesti ole tällöin toimintakykyinen, vaan pehmustetulla huoneessa halkeamassa raivosta 💁🏼

Oikein päättelit, mitään feministejä en puolusta enkä tottele.

Vierailija
329/544 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajat on tosiaan muuttuneet. Itse odotin tuossa iässä esikoistani, kävin töissä ja opiskelut oli hoidettu jo vuosia sitten.

Nykyään syntyvyys on romahtanut, nuoret uupuvat ennen kuin ovat edes oikeasti työelämässä eikä perheen perustaminen tule mieleen ennen kuin hedelmällinen ikä on jo ohi.

YHYY

Vierailija
330/544 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

YHYY

Tehtaankatu mene muualle trollaamaan.

Vierailija
331/544 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jutun lopussa oli myös maininta POIKAYSTÄVÄSTÄ niille jotka olivat kauhean huolissaan että hän vain opiskelee. Tehnyt paljon töitä, opiskelee ja on se mieskin. Mistäs nyt sitten valittaisitte?

Mitä virkaa sillä poikaystävällä jos ei saa naisen kaaliin järkeä ja edes siitettyä paria mukulaa. Täysin hyödytönhän se on.

Vierailija
332/544 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Edes nyt ei näytä sairaanhoito onnistuvan hoitajilta." Jaa, vai ei onnistu. Ruumiskontteja olisi sairaaloiden pihat täynnä,jos ei onnistuisi. Mutta jos tarkoitat sitä, että on hoitajapula, niin kai sinäkin nyt sillä rusina-aivollasi tajuat, että meillä täällä Suomessa on ihmisillä edelleenkin vapaus ottaa loparit tai olla ylipäätään menemättä työhön,jota ei halua tehdä. Sinä vähö-älyinem vissiin luulet, että ei kriisin aikana kaikilla terveydenhuollon,ja muitten kriittisten alojen työntekijöillä on velvollisuus mennä töihin, jos on työvoimapula?

Toivottavasti olet D mies, eikä sinulle anneta asetta käteen kriisitilanteissa.

Vierailija
333/544 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haukut mua lapselliseksi ja itse kirjoitit melkoisen lapsellista huttua. En edes vaivaudu kommentoimaan noihin enää mitään. Länkytä mitä tahdot.

En hauku vaan kerroin että olet lapsellinen. Et ole edes armeijaa käynyt ja luulet että siviileitä silloin tarvitaan.

Jokaista tarvitaan sota-aikana ja pitää olla aika tollo jos ei sitä tajua. Tarvetta on muuallakin kuin rintamalla. 

Vierailija
334/544 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jutun lopussa oli myös maininta POIKAYSTÄVÄSTÄ niille jotka olivat kauhean huolissaan että hän vain opiskelee. Tehnyt paljon töitä, opiskelee ja on se mieskin. Mistäs nyt sitten valittaisitte?

Tehnyt paljon töitä? Opiskellut? Jaa jaa, sanoisin että on tehnyt töitä silloin kun ei ole jaksanut opiskella ja opiskellut silloin kun on huvittanut. Poikaystävä nyt ole mikään saavutus.

Sanoiko kukaan että se on saavutus? Täällä vain haukuttiin siitäkin kun ajateltiin ettei seurustele. En ymmärrä miksi teitä risoo niin paljon tuntemattoman ihmisen elämä? 

Vierailija
335/544 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten he itkevät sitä, kun eläkkeelle pääsee vasta 70v iässä, kun takana on 35 vuotta työelämää. Parjatut boomerit oli olleet töissä saman verran jo 50v iässä ja heillä oli 28v iässä liuta lapsia ja omakotitalo velkoineen eikä takuuvarmasti mitään katukoiraa.

Sekö oli sitten hienoa?

Joku muu haluaa ehkä toisenlaisen elämän kuin boomeri-ihanteen.

Kyllä se palstalaisten mielestä oli hienoa, koska toistuvasti täällä valitetaan eläkkeiden suuruutta ja ihmetellään, miten boomerit on keränneet rahaa ja mammonaa ja vielä vanhuksina saavat työeläkettä (itse maksamiaan rahoja) enemmän kuin 28v nuoriso saa toimeentulotukea. Että ne boomerit vaan meni töihin, me ei voida mennä, kun me halutaan yhtä paljon rahaa tekemättä mitään.

Boomerit nimenomaan ei ole itse makselleet eläkkeitään. Boomerit makso nuoruudessaan aivan mitättömiä eläkemaksuja, vasta 90-luvulla havahduttiin siihen, että millä eläkkeet rahoitetaan. Alettiin kerätä aina vaan isompia summia. Boomerit ei ole koskaan maksaneet niin suuria eläkemaksuja mitä lapsensa. Suurin osa eläkkeistä maksellaan tyässäolevien eläkemaksuilla ja valtion avustuksella. Ei boomerien rahoilla. Jos boomerien itse maksamilla rahoilla makseltais niin eläkkeet olis mitättömiä.

Vierailija
336/544 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei maisteriksi asti jos opiskelu kiinnostaa.

Intttinin voi olla mielenkiintoinen kokemus.

Pitäisikö kaikkien kiiruhtaa kaupan kassoille ja tehtaaseen töihin, että ehtii varmasti olemaan 50 vuotta töissä?

Ei tietenkään tarvitse, mielelläänhänme työssäkäyvät maksamme veroja, jotta nuoriso saa etsiä itseään kustannuksellamme. 28v taitaa olla se intin takarajaikä, joten varmasti 12 kk kymmenen vuotta nuorempien kanssa on mielenkiintoinen kokemus.

Kyllä sillo 20v porukka oli ihan hiton kakaraa porukka ja hemmetin lapsellista. Ei kyllä pää ois kestänyt tuon ikäsenä mennä, ku ei oikein kestänyt sillo parikymppisenäkään.

Kyllä se on varuskunnan päällystön velvolisuus saapumistarkastuksessa ohjata kyseinen nainen lähimmälle bussipysäkille ja kotiin. Pähkähullua että 29 vuotias lihava nainen menisi suorittamaan asepalvelusta. On jopa turvallisuusriski muille alokkaille.

Lihava??? Ei todellakaan ole mikään lihava. 

Vierailija
337/544 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasmussen on tehnyt töitä iltaisin ja viikonloppuisin Oulun kaupunginteatterilla tarjoilijana ja loma-aikoihin rakennustyömailla.

Jne.

Vierailija
338/544 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö kaikkien kiiruhtaa kaupan kassoille ja tehtaaseen töihin, että ehtii varmasti olemaan 50 vuotta töissä?

Ei tietenkään tarvitse, mielelläänhänme työssäkäyvät maksamme veroja, jotta nuoriso saa etsiä itseään kustannuksellamme. 28v taitaa olla se intin takarajaikä, joten varmasti 12 kk kymmenen vuotta nuorempien kanssa on mielenkiintoinen kokemus.

Kyllä sillo 20v porukka oli ihan hiton kakaraa porukka ja hemmetin lapsellista. Ei kyllä pää ois kestänyt tuon ikäsenä mennä, ku ei oikein kestänyt sillo parikymppisenäkään.

Kyllä se on varuskunnan päällystön velvolisuus saapumistarkastuksessa ohjata kyseinen nainen lähimmälle bussipysäkille ja kotiin. Pähkähullua että 29 vuotias lihava nainen menisi suorittamaan asepalvelusta. On jopa turvallisuusriski muille alokkaille.

No melkoisen pullukka oli. Jos itse olet myös samaa kaliiberia, toki pidät häntä hoikkana, tirsk. Ehkä ne on ne 14 euron herkkupäivät,  kun pitävät lihat luiden päällä. Muuta jutusta ei sitten oikein selvinnytkään hänen ruokailuistaan, vaikka otsikko lupasi vinkkejä, miten säästää ruokakuluissa. Petyin

Vierailija
339/544 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähänkö on tultu, että selkeästi pulska 20+ kiloa ylipainoinen ihminen näyttää joidenkin mielestä normaalipainoiselta?

Vierailija
340/544 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miettikääpä paljonko tuonkin touhut on maksanut yhteiskunnalle verrattuna että olisi vain ollut himassa?

Siis se, että hän on opiskellut, käynyt töissä, maksanut veroja, ja nyt ollut *muutaman kuukauden* tt-tuella ja OPISKELLUT SAMALLA?

Eiköhän ole meidän kaikkien etu, että hän valmistuu ammattiinsa ja jatkaa sitä, mitä on tehnyt suurimman osan aikuisiästään: verojen maksamista.

Yrittäjä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yhdeksän