Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mielestäsi paras kantoliina+miksi ja mistä saa ostettua!

22.11.2006 |

Nyt alkaa olla kiire...olen koko raskauden ajatellut ostavani ajoissa kantoliinan ja opettelevani käyttämään sitä ennen kuin vauva syntyy. No nyt on tilanne että päivät on vähissä ja aivan täynnä ohjelmaa synnytykseen asti...meni se yliajalle tai tulisi ajallaan... Auttakaa siis naista pulassa. Suositelkaa katoliinaa ja kertokaa vähän perusteluja miksi kyseinen kantoliina on hyvä! Myös paikka mistä kyseisiä liinoja saa olisi kiva tietää, joko netistä tai pääkaupunkiseudulta! Kiitos jos joku jaksaa jakaa kokemuksensa! Ja ei elkää laittako sitä linkkiä johkin kantoliina tukihenkilöille...en vaan kerkeä/jaksa lähteä mihinkää tapaamiseen, vaikka varmaan loistava juttu olisikin!

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
06.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta yliolanliinat eivät kuitenkaan ole läheskään yhtä hyviä kuin pitkät. Ei oikeastaan voi edes verrata, koska yliolan liinan ja vauvan paino on vain toisella olkapäällä, solmittavassa paino jakautuu molemmille hartioille ja lantiolle.

Olen kuullut usean aloittaneen esim Vitmillä tms, mutta kantoliinailu ei ole sitten oikein avautunut sen myötä, eikä pitkää liinaa ole sitten tullut opetultua käyttää. Sääli!

Liinan sidonnan oppii tosi nopeasti, ei se ole juuri kengännauhojen sidontaa kummoisempi prosessi! Ainoa missä pitää olla tarkkana on, että levittää sitten liinan kunnolla, ettei paina mistään ja vauvan asento on oikea.

Itse en päässyt oikein sinuksi lyhyen liinan kanssa pienen vauvan kanssa. Vasta kun lapsi käveli itse, tuli aika jolloin käytin yliolan liinaani lähes päivittäin. Oli kätevä napata taapero lanteille istumaan vaikka parkkipaikalta kotiovelle käveltäessä, ja sain kantaa kauppakassit ja avata ovet vapailla käsillä.

Yli puolivuotiaalle on tietty olemassa myös ergonomisia reppuja, Patapum ja Ergo. Niissä voi kantaa lasta edessä tai takana, ja kiinnitys käy nopeasti " rinkansoljilla" . Ovat aika samanlaisia, Patapum on edullisempi.

Vierailija
2/19 |
06.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilin esikoisen kanssa rengasliinaa, jota kehuttiin helpoksi. Toimi kyllä vartin kauppareissuilla, mutta ei oikeasti kantaessa. Nyt toisen kanssa olen opetellut trikooliinalla tasan yhden toimivan sidonnan ja nythän tämä sujuu. Alussa olisi hyvä saada kädestä pitäen neuvot joltakulta, joka osaa valita sen yhden hyvän eikä edes yritä kertoa kaikkea kerralla ;) Ja vähitellen huomasin, ettei sen yhden sidonnankaan kanssa ole ihan niin tarkkaa miten millilleen sen tekee. Trikooliinan saa aseteltua mukavasti vielä päälläkin. Joten nykyään onnistun sitomaan liinan esim. auton etupenkillä. Liinaksi suositelen joustavaa, ohutta trikoista liinaa, joka ei ole liian pitkä kantajalleen. En ole kovin iso itse ja helposti tulee valittua liina, joka sopii sitten suvun isoimmalle miehellekin, jos hän vaikka joskus sattuu kantamaan...Eipä nuo miehet yleensä kantoliinaan koske, joten ylimääräisiä kangasmetrejä ei kannata kantaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
24.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klikkailet vaan painikkeita ja tuotteet tulevat kotiasi :) No nyt on tilattu Mam eco kantoliina, luomupuuvillaisia vaatteita, säärystimiä, anatomista pottaa ja ties mitä :) Juu ja tänäänhän oli päivä jolloin ei olisi pitänyt ostaa mitään... No nyt toivon että nuo kehut Mam ecosta pitää paikkaansa :) Muina vaihtoehtoina punnitsin Hug a Bub kantoliinaa ja Pikku-Ruu kantoliinaa. No opetellaan touhua aluksi yhdellä ja katsotaan kasvaako nälkä syödessä.

Esikoisen kanssa yritin kerran kantaa häntä rintarepussa ja vaikka olikin Baby bornin active malli, niin se oli aivan maailmanlopun vehje. Jos yhtään haluaa säästää selkää ja kulkea ryhti ojennuksessa, niin tuolla se ei ainakaan onnistunut :) Kuitenkin KIITOKSIA kaikille vinkeistä ja lisääkin vielä asian tiimoilta kuulen omakohtaisia kokemuksia!

Vierailija
4/19 |
25.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

moni ja kehui ja kehun minäkin. Meillä oli käytössä ja niistä kolmesta, jotka tuli hankittua oli ehdottomasti paras ja helppokäyttöisin.

Ainakin itse kannoin lasta siinä vuoden verran ennenkuin alkoi käydä liian heppoiseksi.

Lapsen käydessä liian painavaksi liinaan/kasvaessa on kantoreppu (ei siis rintareppu kuten babybjörn vaan ergo tai patapum) mielestäni loistava. Helppo laittaa päälle ja lapsi pystyy nukkumaan kuten liinassakin.

Vierailija
5/19 |
30.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin eli piti sanomani että kerroppa Angelinako kokemuksia kun liina saapuu perille. Olen itse myös päättänyt kolmannen kohdalla opetella tuon liinailun, kun luulen että vapaat kädet voisi hiukan helpottaa arjen pyörittämistä :)

Olen itsekin vain ihan sekaisin tässä liina-viidakossa. Vaihtoehtoja on niiiiin paljon. Tämä olikin tosi hyvä ketju, kävin lueskelemassa ja tutustumassa noihin täällä mainostettuihin. Tuossa MamEco-liinassa jonka sinäkin Angelinako olit tilannut jäi mietityttämään tuo koko. eli mitä eroa en s/m ja L/xl kokoisella liinalla? onko tuo isompi koko pidempi vai kuinka? S/m kokoisia vaatteita käytän mutta pitkä olen joten onko tuo otettava huomioon liinan koon valinnassa...?

Myös mikä mietitytti, on liinan materiaali, eli kun meillä lapsi syntyy toukokuussa(tod.näköisesti) niin onko tuo MaMEco liian paksu? Ulkonäöllisesti oli kovin mieluinen :)

Pikkuruu liinoissa näytti olevan paksumpaa ja ohuempaa neulosta...onko tuo ohuempi versio ehdoton jos ajattelee ensi kesän lasta siinä kantaa.

Vaikeaa...mutta tosiaan aivan mahtava ketju!! Ehkä minäkin saan tätä kautta innostuksen ja hankin liinan jo ajoissa...harjoitellaan sitten vaikka meidän pikku-miehen kanssa ensin :))

Vierailija
6/19 |
30.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ida-Antonia, kyselit tuosta mam econ kokojen eroista. Isompi koko on jonkin verran pidempi, olisiko 30cm, en tarkalleen muista. Mutta tuo s/m koko on myöskin aikas pitkä. Olen itse pieni ja saan sitoa kyllä pariin kertaan lantion ympärille ylimääräiset liinan päät ja miehenikin (185cm ja suht normaalikokoinen) saa s/m kokoisen liinan riittämään.

Kannettavamme on jo melkein kymmen kiloinen ja 70cm pitkä ja edelleen tuolla liinalla jaksaa kantaa, kun sen hyvin vain sitoo päälle.

Eikä mielestäni liina ole kovin paksu, voisin kuvitella itse käyttäväni sitä myös kesällä. Loppu syksystä liinan hankin joten ei kauheasti kokemusta, mutta paljon paksumpaa kudottua liinaa käytin kesällä, enkä senkään kanssa täysin läkähtynyt. Tarpeeksi vähän vaan itselle vaatteita alle.

Vierailija
7/19 |
30.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lupaan infota kuinka mun kantoliinailu lähtee käyntiin heh ja jos ei lähde, niin tarjoan ekana sulle sitä eco liinaa :) Paketti on itseasiassa postissa...pitäisi vaan jaksaa hakea se sieltä! Esikoinen kipeänä, joten nyt on liikkuminen ollut pannassa. Kirjoittelen muutenkin myöhemmin kun saan aivotoiminnan taas pelaamaan :) Siellä ilmiselvästi kaikki hyvin, kun liinailua suunnittelet :) Hyvä niin :)

Vierailija
8/19 |
30.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Angelinako: Juu täällä kaikki hyvin, vointi parantunut joten olen palaillut taas pikkuhiljaa koneenkin äärelle. Täytynyt munkin jo montakertaa sulle päin postia nakata...yritän tässä ryhdistäytyä joku päivä :)) Sulla alkaa olla jo viime hetket käsillä, tsemppiä loppu-odotukseen :)

Toivottavasti tuo liinailu onnistuisi, uskoisin hiukan helpottavan arkea jos yksi kulkisi ikäänkuin " siivellä" ...mutta kertoilehan tosiaan miltä tuo liinailu tuntuu ja parane pian terkut pikku-neidille :)

Lisävinkkejäkin liinailun suhteen otetaan edelleen vastaan. Toisen lapsen kohdalla liinailuni jäi siihen kun en liina-viidakossa tiennyt minkä liinan olisin hankkinut kun jokainen toki kehui vaan omaansa (tarkoitan nettifirmoja)....sitä haluaisi kuitenkin mahdollisimman helpon ja yksinkertaisen jolla olisi hyvä opetella pari kätevää toimivaa sidontaa ja totutella liinailun saloihin... nyt uudella yrityksellä pikku-kolmosen kanssa..ja toivottavasti paremmalla menestyksellä :)

Vierailija
9/19 |
01.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liinan mukanahan tulee hattu ja töppöset. Sellaset vauvalle sopivat :) Just joo hattukin oli vähän iso meidän reilu kaks veelle tyttöselle :) Mun ymmärrys ei riitä noille vauvakamoille, mitkä on vauvalle isoja ja taaperolle sopivia. No okei esitteessä sanotaan että 4-6kk alkaen jopa taapero ikään saakka... Tyttökin riuhto heti myssyn pois, kun sovitin :) No joo noi nyt onneksi oli oheis sälää. Liina toivottavasti löytää minusta käyttäjänsä :)

Vierailija
10/19 |
01.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 6,5kk tytölle MamEcon töppöset ovat sopivat ja pipokin vain jonkin verran iso, menee kyllä silmille vielä suht helposti. Kovasti riippuu varmaan, minkä mallinen vauva-taapero on kyseessä. Mutta tosiaan, tuskin kukaan tuota kantoliinaa hankkii vain noiden oheistarvikkeiden vuoksi :)

Vierailija
11/19 |
03.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kudotuista liinoista on ykkönen EllaRoo Wrap, se on guatemalalainen, mutta käsin sidottu. En olisi uskonut että kudottu liina voi olla näin ohut, ja kuosit on aivan syötävän herkullisia!

Molempia saa http://raparperi.com, ja kauppias antaa kädestä pitäen sidonta ja liinailu ohjeita niitä kaipaaville. Pieni uusi nettiputiikki, jonka toimipiste on Nurmijärvellä.

Vierailija
12/19 |
03.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
13/19 |
04.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta minua huolettaa viela se sitomisen vaikeus (monimutkaiset sidonnat jotka vie aikaa, ja siinahan jo seka aiti etta vauva hermostuu, ja kun kaiken saa vihdoin valmiiksi vauva tekee kakat, pitaa ottaa pois liinasta jo koko juttu alkaa uudelleen)...

vaikka olen kuullut etta juuri ne sidottavat ovat ne pitkakayttoisimmat ja " parhaat" jotenkin kai muutenkin, niin mina viela mieti eiko se semmoinen sling johon lapsi vaan pistetaan sisalle olisi kuitenkin helpoi ainakin ihan vastasyntyneella/parin ekan kuukauden aikana? Jos innostun kantamiseen, voisinhan sitten tutustua " vaikeampaakin" malliin...?

Odotan toistani ja olen taynna hyvia paatoksi, joihin kantoliinan lisaksi kuuluu myos kestovaipat, ja siita taidankin pistaa ketjun pystyyn...

Vierailija
14/19 |
22.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli aivan lapsellisen helppo käyttää, vaikkei mulla ollut mitään kokemusta liinoista aikaisemmin. Mukana tulivat tosi tarkat käyttöohjeetkin.

Värejäkin oli tosi paljon, joten varmasti löytyy mamman vaatetukseenkin sopiva. Se liinahan on vähän kuin toinen paitasi. ;)

Vierailija
15/19 |
22.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

googletinkin tuon liinan ja heti löytyi taas SUURI valikoima kaikkea :) Tuota osaisiko joku neuvoa jonkun hyvän kaupan pääkaupunkiseudulla missä olisi jotain vaihtoehtoja ja käymisen arvoinen palvelu? Joku siis kädestä pitäen neuvoisi, että OSTA TÄMÄ :) Enkä saapuisi reissulta kuuden eri liinan kanssa kotia ihmettelemään kädettömänä :)

Vierailija
16/19 |
22.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain erinomaista palvelua, kun ostin siskolle kantoliinan. Siellä on useampaa lajia, ihan livenä pääsee katsomaan. -Heli

Vierailija
17/19 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pikkuruulle ja pompolille. Pikkuruu on helppo, mutta olen lainaillut pari kertaa muita vastaavia trikoisia kantoliinoja ja tuntuivat hyvin samanlaisilta ja yhtä helpoilta. Mutta onhan tuo pikkuruu suomalainen ja hinta on inhimillinen. Pompolissa on muitakin liinoja ja myyjän kädestäpitäen-ohjeilla onnistuin aloittamaan liinailun ongelmitta. Minä kun en liian montaa sidontaa jaksa opetella; tarvitsen vain sen yhden hyvän ;)

Vierailija
18/19 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka on trikoisen ja kudotun puolestavälistä eli trikoisen käyttömukavuus, mutta melkein kudotun kannettavuus.....

Ohuella trikooliinalla ei montaa kuukautta viitsi kantaa ja paksussa tulee käyttömukavuus vastaan.

MamECO:lla voi luvata, että taatusti pystyy sen vuoden kantamaan joka yleensä aktiivisin kantokausi on.

Trikoisella en menis samaa lupaamaan.........

http://www.babyidea.fi/kantoliinoista/mameco.html

Vierailija
19/19 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä itseäni mitenkään " luomuilijana" ja esikoisen kohdalla käytin rintareppua.Nyt tämän toisen kohdalla innoistuin liinailusta ja ostin Baby Bundlerin.Se on pitkä trikoinen liina joka sopi minulle oikein hyvin.Kannoinkin vauvaa alkuaikoina tosi paljon.Liina oli riittävän pitkä joten sen sai sidottua kunnolla eikä se näyttänyt liian " Greenpeace-tyyliseltä" kuten mies asian ilmaisi;) Väri oli yksivärinen musta joten kävi sävyyn monien eri vaatteiden kanssa!

Ostin liinan www.villiankka.fi (liike Espoon Iivisniemessä) ja suosittelen paikkaa lämpimästi.Myyjä neuvoi ja auttoi valitsemaan liinan.Parasta oli kuitenkin se, että " vuokrasin" liinan aluksi itselleni ja vasta sitten päätin otanko sen.Näin en joutunut maksamaan turhasta tietämättä viihtyykö vauva liinassa.Sorry kun kuulostaa mainospuheelta mutta en ole ko. liikkeen omistaja:D

Liinoja on varmasti yhtä monta kun on käyttäjiä mutta tällaista suosittelen minä...