Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia ympäriinsä pissailevasta uhmaikäisestä?

06.07.2007 |

2,5 vuotiaaalla tytöllämme, joka on jo pari kuukautta ollut päiväkuiva (jos pissatetaan, ja päiväunilla tarvitaan vaippa) on menossa semmoinen kausi, että hän pissailee ilmeisen tahallaan ympäriinsä. Saattaa siis asettua jalat harallaan seisomaan ja tuijottaa haaroihinsa ja alkaa pinnistää pissaa keskellä mattoa.

Onko kokemuksia vastaavasta ja/tai hyviä ideoita? Nyt oli lopulta pakko ottaa lopulta vaipat käyttöön, kun oma ärtymys uhkasi kasvaa liian suureksi. Kuvittelen, että olisi sitä parempi, mitä vähemmän siihen kiinnittää huomiota, mutta se on suoraan sanoen uskomattoman ärsyttävää. Kaikki toruminen vain lisää pissailua, ja sitä pelkää aiheuttavansa jotain traumaa tai henkistä ongelmaa, kun kaikki siisteyskasvatukseen liittyvä vanhemman kielteinen käytös on kuulemma pahasta.

Pitäisikö vain pitää vaikka viikon verran vaippoja ja sitten ottaa ne taas pois?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
06.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tiedä onko oikein vai väärin mutta eipä tuo 8v näytä kovin suuria traumoja saaneen =). Hän kanssa " tahallaan" pissaili lattialle ja aikani niitä siivosin kunnes kerroin neidille että rätit on tässä kaapissa ja jos vahinko sattuu voi ihan itse hakea rätin ja kuivata lattian. Sitten voi viedä rätin pyykkikoriin. Jonkun aikaa vielä pissaili mutta sitten se jäi pois. Ilmeisesti oli kyse huomion hakemisesta. Kun sitä ei saanut niin pissailu normalisoitui.

Voi kai sen vaipankin pistää takaisin eteenkin jos tähtää aina matolle sitä kun on vaikeampi kuivalla. Minä siirryin viime syksynä takaisin yövaippoihin 3v pojan kanssa kun alkoi uudestaan sänky kastumaan. Eihän poika sille mitään voinut eli oli selvästi aina vahinko eikä tahallaan kastellut sänkyä.

Vierailija
2/7 |
06.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja nyt muutaman kerran tehnyt samaa - ensin ajattelin että oli vahinko, mutta nyt tajusin eilen että tekee sitä tahallaan! TYttö on siis tehnyt niin parin viikon sisällä tätä lattialle, patiolle tms. pissausta ja päivä&yökuiva on ollut jo vuoden päivät! Ja ajattelin että teen juuri niinkuin kakkonenkin oli tehnyt että laitan itse siivoamaan sotkunsa! Katsotaan miten toimii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
06.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos.

Kuivasiko lapsi siis todella lattian ja jos ei, niin teitkö sinä sen sen vai kuivasitteko yhdessä? Vai oliko idea lähinnä siinä, että teit selväksi, että lätäköt eivät sinua hetkauta, vaan ovat hänen oma juttunsa.

Veikkaan, että meillä se menisi sitten siihen, että kuivataan kädestä pitäen yhdessä. Lapsi ei korjaa vapaaehtoisesti mitään leluja paikalleen tms. vaan joko hurjalla patistelulla ja kannustamisella yhdessä. Ympäriinsä paiskottuja tavaroita on meillä kerätty niin, että minä pidän kädestä - kerään niitä lapsen kädellä (siis ihan hellästi, mutta on pakko osallistua).

Vierailija
4/7 |
06.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyttö ei mielestäni ole pissaillut tahallaan lattialle, vaikka joskus on ' unohtunut' ettei hosut olekaan vaippa, mutta silloin ei ole mihinkään tähtäillyt. Ja kun saa oikein kunnon uhmaraivarit on joskus pissannut raivotessaan, mutta epäilen, että ei ole ihan varsinaisesti tahallista vaan pissat tulee raivoamisen sivussa.

Rätillä itse siivoaminen tehoaa toisiin paremmin ja toisiin huonommin.

Tyttöni on sellainen pikkujärjestelijä, että hänellä oli vaihe, jolloin vähän tahallaan kaateli maitoa tai vesimukin, niin että pääsi kuivaamaan.

Kun ei ole enää ihan pieni ja on jo kuivana ollut, niin kyllä varmaan voi vähäksi aikaa laittaa sen vaipankin, jos unohtaisi lattialle pissailun.

Muuten olen sellaistakin kuullut, että kuivaksi oppineella voi vääriin paikkoihin pissaaminen olla myös virtsatietulehduksen merkki.

Vierailija
5/7 |
06.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisitte aikalisän asiaan, tyttösi on kuitenkin vielä pieni ja kuivaksi oppimisesta niin vähän aikaa. Omat kokemukseni kahden lapsen kuivaksi oppimisesta on sellaiset, että välillä taantumuksen jaksoja tulee. Itse olen ollut niin laiska että olen laittanut vaan vaipan takaisin, niin pääsee helpommalla. Itse luulen että mitä enemmän aikuiset asiasta stressaa niin se välittyy lapseen ja hidastaa koko prosessia. Eli entä jos kokeilisi laittaa ne vaipat takaisin ja lisäisi huomiota lapselle muilla keinoilla, esim. tyyliin körö körö kirkkoon sylkytellen pari kertaa päivässä, näin saisi huomiota myönteisemmin.

Vierailija
6/7 |
06.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö aluksi tykkäsi siivota omat sotkunsa mutta pian homma alkoi olla tylsää ja ehkä siksi pissailu sitten jäi. En mitenkään pakottanut tyttöä siivoamaan. Sanoin vain rauhallisesti että jos vahinko tulee niin tässä näitä nyt on että voi itse siivota tarvittaessa. Noita " tahallisia vahinkoja" tuli pari kertaa päivässä ja minulla oli pienempi sisarus hoidettavana että en aina heti ehtinyt paikalle kun vahinko sattui. Siitäkin syystä uskon että neiti halusi pissoillaan vain huomiota. En enää muista keksikö hän jokun muun tavan saada huomiota. Ainakin sai aina positiivista huomiota kun oli omat sotkunsa siivonnut itse edes sen " hyvä, kiitos" verran.

Vierailija
7/7 |
06.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jos se ei toimi, pitää jonkun aikaa vaippoja, niin saisi sekä lapsi että vanhemmat vähän taukoa asiasta.

Ongelman ydin ei loppujen lopuksi ole pissaaminen itsessään vaan sen (jatkuessaan) herättämä ärtymys, josta kärsivät molemmat osapuolet.