Hei te paljon matkustaneet! Mihin paikkaan olet palannut useita kertoja takaisin?
Kommentit (996)
Ennen koronaa kävin äkkilähtö matkalla v 2013 2 kertaa Giardini Naxos , kävin myös Taorminassa ja Cataniassa, myöhemmin Palermossa 2 viikkoa lento menopaluu ja kävon myös Taorminiassa, Cataniassa jne.
Marbellasta käsin voi käydä koko rannikon Gipraltia unohtamatta.
Kroatia/montenegro ja Thaimaa on lemppareita. Syksyllä lennetään dubrovnikiin ja sieltä montenegroon.
Hyvää ruokaa sekä monipuolista luontoa.
Tällä hetkellä 87 maata takana. Aina uudelleen palaan Japaniin , Islantiin ja Uuteen Seelantiin - ja toki kotiin Suomeen :D
Ihmiset, luonto, maisemat, historia... kaikki! <3
Vierailija kirjoitti:
Provence on suosikkipaikkani Euroopassa.
Japanissa olen käynyt 6 kertaa, pitkiä reissuja olen siellä tehnyt mutta Hokkaido on vielä näkemättä.
Hokkaido on upea, suosittelen! Kuin raikas tuulahdus, Suomen ilmasto Norjan maisemilla :) Sapporossa Ainu-museossa kannattaa käydä. Haikea on ollut heidän kohtalonsa.
Kotiin ja sekin paikka on vaihtunut vuosien varrella jo useampaan kertaan.
Planeetallamme on niin paljon paikkoja ja nähtävää, että samaan paikkaan en halua useampaan kertaan matkustaa, sillä aika on rajallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
München ja Marbella.
Mä tykkäsin Marbellasta, oli kaunis kaupunki, mutta itse pidin sitä sen verran pienenä ja tylsänä, etten löytäisi hirveästi halua palata monia kertoja uudelleen.
Marbellassa on noin 140 000 ihmistä. Suomesta ei löydy edes kymmentä kaupunkia tuolla väkimäärällä.
Minkä takia Marbella on noin 30 yläpeukuttajan mielestä pieni ja tylsä? Vilpittömällä mielellä kysyn. Ei kai kyseisee paikkaan kuitenkaan mennä kaupunki- vaan rantalomalle.
Marbellassa asuu todella paljon venäläisiä, siksi paikka enää kiinnosta käydä. Heti kun ajoimme auton parkkihalliin venäläInen ilolintu oli kimpussa rahaa pyytämässä bensa muka loppumassa. Mies ei heti tajunnut kuka nainen on - kuiskasin, että huijari. Mutta meitä ei saanut huijatuksi, eikä seuraavakaan parkkitalon tullut antanut eukolle rahaa. Eukko tuli vielä samaan kahvilaan ja ukko näkyi olevan toinen huijari.
Etelä-Ranska on meidän suosikkipaikka ollut jo vuosia. Jo senkin puolesta että voimme ajaa sinne omalla autolla naapurimaasta. Pysähdymme yhdeksi yöksi matkan varrella yleensä kauniissa Grenoblessa.
Mallorca on tietysti mukava saari, mutta siten ettei majoitu turistikohteissa. Ja kaukana saksalaisten mölypaikoista! Olemme vuokranneet huoneistoja ja vuokrattu avoauto millä voi kurvailla saarta ristiin rastiin. Mutta heinä-elokuussa siellä on ihan liian kuuma.
Vierailija kirjoitti:
Kroatia/montenegro ja Thaimaa on lemppareita. Syksyllä lennetään dubrovnikiin ja sieltä montenegroon.
Hyvää ruokaa sekä monipuolista luontoa.
Ystävät kävivät keväällä Dubrovnikissa ja olivat kovasti pettyneitä kalliiseen hintatasoon. Ei sitten käynyt mielessä että inflaatio on kurittanut muitakin maita ettei vain Suomea. Miamista valittivat ihan samoin, mutta tiesivät, että maassa asuessa silloin kuten mekin, hinnat oli todella edullisia. Callona bensaa maksoi alle dollarin. Ruoka melkein ilmaista ravintoloissa. Ei paljon kannattanut laittaa ruokaa kotona, koska kaupasta ostettuna ruokatarvikkeet oli kalliimpia. Mutta ravintolassa syömiseen siihenkin kyllästyi.
Useimmiten Helsinki-Vantaalle on palattu takaisin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mä olen rehellinen, niin arvoisa aviomieheni köyhäilee lomien suhteen, minkä takia minnekään EI tee mieli palata. Kaikki Baltian maat monta kertaa kierretty 25 vuoden yhdessäolon aikana.
Ihmiset kehuu esim. Prahaa. Minun kokemus oli aivan toisenlainen, mutta tuskin se siitä kaupungista johtui. Hotellissa vilisti jotain otuksia huoneessa. Kun yöllä oli pimeää ja laitoin valot päälle käydäkseni vessassa, ötökät juoksi piiloon. Siis hyi yäk! Ruoka oli uskomattoman pahaa joka paikassa missä syötiin Prahassa. Tietysti koska mieheni ei kalliilla syö missään matkoilla. Hänen iskulauseensa: ruoka on pelkkä polttoaine, että taas jaksaa. Sillä periaatteella saa pahaa, jänteistä, rasvaista sontaa lautaselle.
Espanjaan ja Portugaliin tehtiin 3 viikon kierros, johon mieheni hoiti airb&b:n. Ensinnäkin ensimmäiseen asuntoon ei päästy sisälle siihen aikaan kuin oli sovittu. Joku omistajan tutun tuttu oli tulossa antamaan avaimet ja teki oharit. 6 tuntia odotettiin
ulkona. Sää oli kyllä hieno, ei siinä mitään. Espanjalaisten aikakäsitys on ettei kiirettä.Portugalissa Al Garvessa meitä odotti niin siivoton asunto, että meinasin purskahtaa itkuun. Roskat viemättä, astioita pesemättä, suihkunurkka keltaisena liasta. Vessanpönttö ruskeana eikä ollut vessaharjaa ollenkaan. Inhottava murju siis kaiken kaikkiaan. Vuokranantaja syytti vuokralla olleita. Saatiin sellainen käsitys, ettei siellä ollut käynyt ketään muita kuin airb&b asunnon vuokraajia moneen kuukauteen. Kun yritin viedä roskapusseja ulos, niille ei ollut mitään paikkaa. Siis on toki täytynyt olla jossain jotkin roskikset, mutta ei meidän avaimilla päässyt. Vein kaikki roskikset naapuritalon ravintolan jäteastioihin. Saatiin puolet vuokrahinnasta alennusta, jos jätetään arvio tekemättä. Se kertonee, että omistaja tiesi, missä kunnossa se on ollut. Toki lähetin myös kuvia hänelle.
Olen skeptinen, että halvalla saisi hyvää. Korkeintaan pohjoismaissa voi käydä tuuri.
Kivoissa kohteissa olette käyneet, mutta miksi ihmeessä annat miehesi päättää ja varata tuollaisia murjuja? Huh ja hyi olkoon.
Se nyt on vaan niin, että hän on halpamatkailija. Pihi. Kehuu sukulaisille, miten halvalla jokin matka on tehty. Kalliisiin paikkoihin ei lähde tai jos ehdotan parempaa hotellia, tulee ehdoton tyrmäys, koska hänen mielestään on turhaa tuhlailla luksukseen, kun halvemmallakin saa. Baltian maat on niin nähty ja minä olen ilmoittanut, että minulle riitti niissä ravaaminen, ihan sama, vaikka ilmaiseksi pääsisi. Mä olen niin tottunut kaikkeen köyhäilyyn matkojen suhteen, että mikään ei ihmetytä. Yhteen aikaan kun lentolaukut sai ilmaiseksi matkustamoon ja matkalaukku ruumaan maksoi, me ahdettiin viikon tai pidemmänkin loman vaatteet ja kengät lentolaukkuihin, jopa lakanat, jos oli airb&b. En tiedä, vieläkö noita ilmaisen lentolaukun matkustajia on ja onko ilmaistakaan enää monella lentoyhtiöllä, mutta ei me kyllä ainoita oltu, jotka tuota harrasti.
Voi luoja, mulla loppuisi kyllä matkutusinto tuollaisissa murjuissa asuessa.Ei olla rikkaita mutta reissussa otetaan aina kunnon kohtuuhintainen asunto kun kerran lähdetään ja merinäköalalla jos rantakohde.
En ole sama, mutta tuo rikkaus on varmaan suhteellinen käsite. Jos me odoteltaisiin sitä, että saadaan merinäköalat, niin ei edes joka vuosi olisi varaa lomailla. Viime kesänä meidän lomabudjetti lentoineen, lentokentän parkkimaksuineen, ruokailuineen ja majoituksineen oli 3000 euroa 4-henkiseltä perheeltä. Sillä nyt ei ihan luksusta saa. Mistä ihmiset kerää rahaa??? Siis palkastako säästetään tuhansia euroja vuodessa yhden viikon lomailuun?
Tuo on suhteellista. Meillä menee Suomessa parin viikon lomalla 6.000 -7.000 euroa. Pelkästäin auto maksaa yli tonnin, koska pikkukinnareita ei vuokrata. Amex paukkuu, mutta aina laskut on saatu lomankin jälkeen hyvin eräpäivänä maksettua. Lentoliput voi onneksi ostaa jo aiemmin.. ja tasoittaa kulutilannetta hiukan. Suomessa on pirun kallista lomailla.. seuraavalla kerralla mennään etelä-Ranskaan vuokrataan talo, ja Suomesta voivat tulla vaihteeksi sinne. Säästyy siltäkin ettei tarvitse raahata matkalaukussa koko vuoden lahjoja. Tietysti voitaisi lomailla kotona mutta siinä ole taas meille loman tuntua. Eikä puoliso siihen edes suostuisi.
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä 87 maata takana. Aina uudelleen palaan Japaniin , Islantiin ja Uuteen Seelantiin - ja toki kotiin Suomeen :D
Useimmassa maassa vakituisesti asuneena saa paljon paremman tunnun, ja kun maksat maahan veroa ja näet miten terveydenhoito hoituu erinomaisesti. Vapaa-ajalla voi nauttia sitten muista henksistä antimista - vapaapäiviä voi olla myös ennemmän kuin Suomessa. Turistina saat kohteesta vain pintaraapaisun vaikka olisit useamman viikon kohteessa. Valintoja nämäkin.
Käsivarren Lappiin pitää päästä aina uudelleen.
Jos saisi valita yhden kohteen, jonne pääsisi kotoa teleportilla, niin Kilpisjärvelle sellainen teleportti. Sieltä pääsee kivasti kolmen maan kauniiseen luontoon.
Brasiliaan aina uudelleen, reissuja takana pitkälti toista kymmentä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useimmassa maassa vakituisesti asuneena saa paljon paremman tunnun, ja kun maksat maahan veroa ja näet miten terveydenhoito hoituu erinomaisesti. Vapaa-ajalla voi nauttia sitten muista henksistä antimista - vapaapäiviä voi olla myös ennemmän kuin Suomessa. Turistina saat kohteesta vain pintaraapaisun vaikka olisit useamman viikon kohteessa. Valintoja nämäkin.
Kyllähän se tosi on, että turistina näkee pintaraapaisun, eli rannat, rantabaarit, opastetun retken hienoine rakennuksineen. ne kun on vielä turisteille rakennettuja, niin ne ovat melko samanlaisia. Esim. Manila, näkee suurkaupungin mutta ei näe maaseutua. Bambumaja, karabau, ihmisten elintavat, kaikki jää näkemättä.
Olen ehkä tähän jo vastannutkin. Bulgaria Sunny beach. Ollaan oltu 9 kertaa. Meillä on 2 lempihotellia: Helena park ja majestic beach.
Molemmissa erittäin kauniit huoneistot, siistiä ja meri vieressä. Keskustaan pari kilometriä, joten saa hyvin nukuttua. Jos jättää yöksi parvekkeen oven auki, saa nukkua meren aaltojen kohinassa. Erittäin hyvät vesiurheilumahdollisuudet myös, tosin itse käyn riippuliitelemässä, kun se on edullista ja minulle aina loman kohokohta.
Koska nuo hotellit eivät ole halvimmasta päästä, siistejä hotellivieraita. Kivat allasalueet myös, jos ei halua uida meressä. Meri on kirkasvetinen.
Ihanaa ruokaa. Erityisesti majestic beachissa todella korkeatasoinen ravintola. Ne keskustan ravintolat monesti on vähän sitä sun tätä, mutta kalliimmissa hotelleissa omat ravintolat.
Sunny beachissa houkuttaa myös lyhyt lentoaika ja Bourgasin lentokentän läheisyys. Vihaan pitkiä lentoja, ei sovi minun kropalle.
Frankfurt am Main on entinen kotikaupunkini 80-luvulta, jossa olen vieraillut jälkeenpäin 40 vuoden aikana kymmeniä kertoja ja jossa on aina mukava piipahtaa vaikka Suomeen muualta palatessa. Minulla on siellä hyviä vanhoja tuttavia, mm. entinen rakas heila, joita on aina mukava tavata uudestaan ja uusia tuttavuuksia syntyy lisää. Yritän aina varata Suomeen paluun kaukolennot siten, että vaihdan konetta Frankfurtissa, saavun aamulla ja lähden illalla, joskus vietän yönkin. Joskus teen viikonloppumatkan Frankfurtiin.
Lima on entinen kotikaupunkini vuosituhannen vaihteesta, jossa olen vieraillut jälkeenpäin 20 vuoden aikana lukuisia kertoja. Kaupungissa ja maassa on lukuisia hyviä ja rakkaita naisystäviäni, joita on todella mukava ja nautinnollista tavata uudestaan ja uudestaan.
Koh Tao Thaimaa - ilmasto, ruoka, hinnat, sukellus 10+
Marbellassa on noin 140 000 ihmistä. Suomesta ei löydy edes kymmentä kaupunkia tuolla väkimäärällä.
Minkä takia Marbella on noin 30 yläpeukuttajan mielestä pieni ja tylsä? Vilpittömällä mielellä kysyn. Ei kai kyseisee paikkaan kuitenkaan mennä kaupunki- vaan rantalomalle.