Hei te paljon matkustaneet! Mihin paikkaan olet palannut useita kertoja takaisin?
Kommentit (996)
Vierailija kirjoitti:
Iso-Britannia. Siellä kävin yli 30 kertaa lomamatkalla, kunnes Brexit lopetti vapaan liikkuvuuden.
Kalifornia, USA. Siellä kävin useamman kerran (alle 5 vierailua) kunnes kyllästyin paikallisen tippauskulttuurin. Jengi kärkkyy juomarahaa joka paikassa: hotellissa, ravintolassa, taksissa. Työnantajat maksavat huonoa palkkaa, joten minä en halua olla mukana rahoittamassa tuota kikkailua. Voin kyllä antaa tippiä, mutta vain silloin kun palvelutaso on erittäin hyvä.
Miten brexit estää matkustamusen britteihin?
Kotiin olen palannut yhtä usein kun lähtenyt reissuunkin. Joten tasapelissä pyörii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kreeta ja Irlanti on mun lemppareita. Kävin Kreetalla aikoinaan sellaisella villiyrttimatkalla, jossa tutustui enemmänkin paikalliseen elämäntapaan ja ihmisiin, ja ihastuin. Irlanti taas ihastuttaa vihreydellään ja rentoudellaan, lähinnä maaseudulla ja pienissä kaupungeissa tykkään matkailla, en niinkään jossain Dublinissa.
Irlanti on myös mun suosikki paikka.
Käyty siellä kuusi kertaa,autolla ajeltu ympäriinsä.Mitkä maisemat ja ihania ihmisiä.
Onko tuppisuita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kreeta ja Irlanti on mun lemppareita. Kävin Kreetalla aikoinaan sellaisella villiyrttimatkalla, jossa tutustui enemmänkin paikalliseen elämäntapaan ja ihmisiin, ja ihastuin. Irlanti taas ihastuttaa vihreydellään ja rentoudellaan, lähinnä maaseudulla ja pienissä kaupungeissa tykkään matkailla, en niinkään jossain Dublinissa.
Irlanti on myös mun suosikki paikka.
Käyty siellä kuusi kertaa,autolla ajeltu ympäriinsä.Mitkä maisemat ja ihania ihmisiä.Onko tuppisuita?
Eivät, suomalaiset ovat niitä tuppisuita.
Vierailija kirjoitti:
Hienoja kulttuurikohteita täällä luetellaan, mutta suurin osa mammoista palaa yhä uudelleen vain Alanyaan ja Inglesiin.
Kerran käynyt Sidessä ja se riitti Turkista.
Mä haluaisin lähteä miehen kanssa kuukauden lomalle Keski-Eurooppaan ja matkustella junalla paikasta toiseen, varata hotellin edellisessä kohteessa, hypätä junaan ja olla 1-3 päivää kohteessa. Eurooppa on niin täynnä historiaa ja nähtävyyksiä, vanhoja kaupunkeja, kulttuuria...
Kouvola on kova ja Lohja luxusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teneriffalla on tullut käytyä useamman kerran. Rantojen ja suomibaarin sijaan olen vuokrannut auton ja ajellut pitkin saarta maisemia katselemassa ja kuvaamassa, sekä käynyt patikkapoluilla kävelemässä. Dashcam vuokra-auton tuulilasissa on myös tuottanut ajovideoita muistoksi lomista. Jos Norjassa on komeat vuoristomaisemat ja tiet, Teneriffalla nekin on potenssiin kaksi!
Hahahaha! No ei kyllä ole, Norja voittaa tuossa ihan kuus nolla.
Eikä ole tietullien voittanutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iso-Britannia. Siellä kävin yli 30 kertaa lomamatkalla, kunnes Brexit lopetti vapaan liikkuvuuden.
Kalifornia, USA. Siellä kävin useamman kerran (alle 5 vierailua) kunnes kyllästyin paikallisen tippauskulttuurin. Jengi kärkkyy juomarahaa joka paikassa: hotellissa, ravintolassa, taksissa. Työnantajat maksavat huonoa palkkaa, joten minä en halua olla mukana rahoittamassa tuota kikkailua. Voin kyllä antaa tippiä, mutta vain silloin kun palvelutaso on erittäin hyvä.
Suomen passin omistava voi edelleen oleskella Britanniassa 180 päivää kerrrallaan.
Ilman passia ei oikein voi lentäen matkustaa minnekään. Ei mitään järkeä hankkia kuvallista henkilökorttia joka maksaa yhtä paljon ja on yhtä kauan voimassa kuin passi. Passin tarvitsee joskus kuitenkin matkustaessaan. Kotimaan lennollekin pitää henkilöllisyys selvittää.
Ei se passin ylimääräinen vilauttaminen passintarkastuksessa UK:oon matkustettaessa niin kovin suuri vaiva ole. Tarvitsihan sitä ennenkin turvatarkatuksessa näyttää ja boardingissa käyttää.
Niin, miten kertomasi nyt liittyy siihen, että Suomen passin omaava henkilö voi oleskella UK:ssa 180 päivää kerrallaan? Briatnniaan ei tosiaan henkilökortilla pääse, ei ole koskaan päässyt.
Kyllä pääsi Britanniaan ennen Brexittiä EU:n/ETA:n/Sveitsin henkilökortilla. Lokakuusta -21 alkaen ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen passin omistava voi edelleen oleskella Britanniassa 180 päivää kerrrallaan.
Sen 180 päivän jälkeen alat sitten maksamaan veroja myös UK:oon. Kela vie myös sairausvakuutuskorttisi 6kk jälkeen. Kun olet yli puolet vuodesta ulkomailla katsotaan sinun pääasiallinen asuinpaikkasi olevan siellä. Voit kysyä myös Jari Latvalalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon näköjään vielä matkustellaan, vaikka ilmasto lämpenee...No, muut voi tehdä ne ekoteot.
Olen tehnyt sen suurimman ekoteon, eli voin matkustaa hyvällä omallatunnolla.
Sama täällä. Lapset jäi omasta tahdosta tekemättä. Ei ole huono omatunto matkustamisesta.
Toinen, avoimesti läpeensä itsekäs. Tuskin jätit lisääntymättä ilmastollisista syistä.
Huolehdi sinä vaan omasta lävestäsi.
Lapset jätettiin tekemättä koska niitä ei haluttu. Helpompi matkustellakin ilman mukuloita😉.
Aina se pakollinen huonosti käyttäytyvä juntti tulee pilaamaan ketjun kuin ketjun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen 180 päivän jälkeen alat sitten maksamaan veroja myös UK:oon. Kela vie myös sairausvakuutuskorttisi 6kk jälkeen. Kun olet yli puolet vuodesta ulkomailla katsotaan sinun pääasiallinen asuinpaikkasi olevan siellä. Voit kysyä myös Jari Latvalalta.
Sinä et näemmä osaa lukea tai ymmärtää lukemaasi. Yli 180 päivän oleskeluun tarvitaan jo viisumi/oleskelulupa. Toki Kela katsoo yli 6kk oleskelun jo asumiseksi. Näistä asioista ei tässä käsittääkseni ollut edes kyse vaan siitä, että Britanniaan voi edelleen matkustaa ja siellä oleskella myös Brexitin jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon näköjään vielä matkustellaan, vaikka ilmasto lämpenee...No, muut voi tehdä ne ekoteot.
Olen tehnyt sen suurimman ekoteon, eli voin matkustaa hyvällä omallatunnolla.
Sama täällä. Lapset jäi omasta tahdosta tekemättä. Ei ole huono omatunto matkustamisesta.
Toinen, avoimesti läpeensä itsekäs. Tuskin jätit lisääntymättä ilmastollisista syistä.
Huolehdi sinä vaan omasta lävestäsi.
Lapset jätettiin tekemättä koska niitä ei haluttu. Helpompi matkustellakin ilman mukuloita😉.Aina se pakollinen huonosti käyttäytyvä juntti tulee pilaamaan ketjun kuin ketjun.
Samaa mieltä. Mistä muuten tulee tuo sana "lävestäsi"? Tosi junttia.
Thaikkulandia n. 20 kertaa ja samoilla reissuilla muitakin lähialueen maita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten brexit estää matkustamusen britteihin?[/quote
Brittien osalta mikään ei ole muuttunut, paitsi tullikäsittelyt.
Se ei ole ollut Schengen maa aiemminkaan. Eli passi on aina tarvittu. EU ei liity näihin tarvittaviin Euroopan matkustusasiakirjoihin, vaan Schengen sopimus ja pohjoismaiden keskeinen matkustussopimus.
Lentoyhtiöt ja muut kuljetustoimijat vaativat yleensä aina henkilöllisyyden todistamista. Et pääse edes laivaan Turusta Ahvenanmaalle todistamatta henkilöllisyyttä.
Florida,New York, Mallorca, Praha ja Itävallan alpit. Mutta seuraavaksi jonnekin ihan uuteen paikkaan, Japani ja Namibia houkuttelevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten brexit estää matkustamusen britteihin?[/quote
Brittien osalta mikään ei ole muuttunut, paitsi tullikäsittelyt.
Se ei ole ollut Schengen maa aiemminkaan. Eli passi on aina tarvittu. EU ei liity näihin tarvittaviin Euroopan matkustusasiakirjoihin, vaan Schengen sopimus ja pohjoismaiden keskeinen matkustussopimus.
Lentoyhtiöt ja muut kuljetustoimijat vaativat yleensä aina henkilöllisyyden todistamista. Et pääse edes laivaan Turusta Ahvenanmaalle todistamatta henkilöllisyyttä.
Ei tarvittu UK:hon EU-jäsenyyden aikana passia. Henkilökortti kelpasi myös. Pääseehän nytkin vaikkapa Suomen ja Romanian välillä matkustamaan henkilökortin varassa, vaikkei Romania Schengenissä olekaan. Henkilökortin kelpoisuus on EU-maat + Norja, Islanti, Liechtenstein ja Sveitsi.
Vierailija kirjoitti:
Thaikkulandia n. 20 kertaa ja samoilla reissuilla muitakin lähialueen maita.
Thaimaan pelko palstalla on kova, alapeukutuksista päätellen. 😅
Frankfurt! Olen käynyt neljä kertaa matkalla ja onnekkaana aloitin juuri työt suosikkikaupungissani :)
Kotiin