Täytyykö koiria oikeasti pestä?
Some ja Hauskat kotivideot on täynnä vidoita, joissa koiria raahataan väkisellä ammeeseen pestäväksi. Koira pistää kympillä hanttiin. Tarvitseeko koiria oikeasti pestä, ellei se siis ole pyörinyt jossain kurassa? Näissä videoissa koirat ovat aina ihan puhtaan näköisiä.
Kommentit (64)
Mun koiralla on lyhyt ja ohut turkki vähän karkean puoleista karvaa. Se ei rasvoitu, eikä siihen tartu kura ja rapa muu sellainen, mutta katupöly uppoaa ihoon asti, eikä irtoa muulla kuin shampoopesulla. Koiralla on myös taipumusta iho-ongelmiin, joten muutaman kerran vuodessa pitää pestä niitä ennaltaehkäisevästi. Ennaltaehkäisyn takia lääkärin määräämää lääkeshampoota on tarvittu vain kerran kun koira oli kaksivuotias, nyt kahdeksan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä koira tosi onnellinen pesun jälkeen ja tykkää kyllä kylvystään vauvanammeessa. Hellittelen ja hieron lihaksia siinä samalla. Sitten kuivataan sylissä isoon pyyhkeeseen ja otetaan vielä kuiva paksu pyyhe ja istuskellaan telkkaria katsoen siinä sitten kuivattelemassa puolisen tuntia. Painautuu ihan liki ja huokailee onnessaan. Ja tämä on totta
Ihana, kelpaisi itsellekin tuollainen hemmottelu
Koirani on enimmäkseen valkoinen ja karva puolipitkää, suoraa. On alusvillaa.
Kyllä sitä pitää pestä. Paitsi, että kesällä joutuu pesemään enemmän siksi, että pyörii kaikenmaailman sorsankakoissa, niin kyllä tuo pikkuhiljaa alkaa likaantua talvellakin, jos pesuväli kovin venyy. Karva alkaa kellertää ja koira haisee. Lisäksi tarpeiden teko menee välillä vähän sotkuksi, ja vaikka useimmiten ihan vaan siivoan perskarvat vessapaperilla, niin kyllähän se pyrstö lopulta alkaa haiskahtaa.
Ei se ole kivaa koirallekaan, jos pesuväli venyy. Ilmeisesti iholla oleva rasva härskiintyy ja alkaa inspiroida ihotulehduksia jne. Koira alkaa sitten kuopsutella itseään ja olo on selkeästi epämukava.
Omaa koiraa pesen yleensä noin kerran kuussa, useammin, jos on ollut jokin ihanainen piehtarointisessio tms. Ravat yleensä vain suihkuttelen, en käytä pesuainetta.
On olemassa koiria, jotka kuolevat vanhuuteen käymättä kertaakaan pesulla ja koiria, joita on pestävä melkein yhtä usein kuin ihmisiä. Toivottavasti jälkimmäiset nauttivat vedestä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli labbis, pesin sen pari kertaa elämänsä aikana kesällä järvessä. Mahanaluskurat pyyhin pyyhkeellä tarvittaessa.
Mulla oli hoidossa tällainen pesemätön labbis. "Eihän niitä pestä tarvi." Se haju oli jotain aivan käsittämätöntä, löyhkä tarttui kaikkeen mihin koira koski. Ja olen siis koiraihminen, tavallinen koiran haju ei haittaa.
Pliis peskää ne koiranne edes joskus ja ennen hoitoa.
Koiria voi totuttaa isona pentuna hieman eri asioihin, leikin avulla ja makupalat. Silitys ja kehuminen. Niin että on kivaa ja koira ei palele vedessä tai sen jälkeen. Shampoo voi kuivattaa ihoa, ettei joka sekunti varmaan kannata vaahdottaa turkkia, onko hoitoainetta joka ei allergisoi. -Jos koira raahataan väkisin, pakotetaan tai on yhtäkkiä tuntematon asia, se voi ahdistaa koiraa. Tarvitaan kivoja elementtejä, koiraoppaita ja videoissakin vinkit. Maalaisjärjellä suodattaa oikeat ja väärät ohjeet.
Vierailija kirjoitti:
Mulla sileäkarvaisia collieita ja en pese terveitä koiria (iho-ongelmia voi joutua hoitamaan). Jos koira pyörii jossain ryönässä, pesen vain sen likaisen kohdan.
Moni näyttelyharrastaja kaverinikaan ei pese koiria tai jos pesee niin kerran vuodessa mäntysuovalla. Tällä rodulla se ei vain ole tarpeellista, sileä turkki jossain määrin hylkii likaa (esim. kuran voi pyyhkiä pois) eikä sitä puunata näyttelyyn.
Eli toisin sanoen tämä ei ole mitään muuta kuin tuplabisnestä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli labbis, pesin sen pari kertaa elämänsä aikana kesällä järvessä. Mahanaluskurat pyyhin pyyhkeellä tarvittaessa.
Mulla oli hoidossa tällainen pesemätön labbis. "Eihän niitä pestä tarvi." Se haju oli jotain aivan käsittämätöntä, löyhkä tarttui kaikkeen mihin koira koski. Ja olen siis koiraihminen, tavallinen koiran haju ei haittaa.
Kaverin koira haisi tosi pahalle. Onneksi hänen oma lapsi sanoi, että äiti pitäiskö meidän pestä tuo ressu, kun se haisee. No se pestiin sitten ennen kuin tuli hoitooni. Itse olisin pessyt sen lupaa kysymättä.
Noin kolmesti kuussa pesen, en ihan joka viikko. Turkki takkuntuu pahasti jos kovin likainen eikä likaista voi kammata. Ulkona leikkiessä ja lenkillä likaantuu pitäturkkinen koira hyvinkin nopeaan, säästä johtuen enemmän tai vähemmän.
Koira on kiltisti pesun ajan eli ei nyt inhoa/yritä pakoon mutta ei nyt häntääkään heiluta pestessä mutta kun on puhdas ja takuton niin selvästi nauttii olostaan.
Miten koirat pesivät itsensä sata vuotta sitten kun ei ollut sähköä tai vettä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverin koira haisi tosi pahalle. Onneksi hänen oma lapsi sanoi, että äiti pitäiskö meidän pestä tuo ressu, kun se haisee. No se pestiin sitten ennen kuin tuli hoitooni. Itse olisin pessyt sen lupaa kysymättä.
Niin mäkin olisin tehnyt, mutta kun se koira ei mahtunut mun minimini suihkukaappiin :D. Hain sitten eläinkaupasta kuivashampoota ja se paransi tilannetta huomattavasti.
Vierailija kirjoitti:
EI koiria tartte pestä. Meidän hirvikoira ei olis ikni suostunut moiseen. Tarhassa eli 13 vuotiaaksi ja välillä toki harjattiin ja joka päivä lenkitys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EI koiria tartte pestä. Meidän hirvikoira ei olis ikni suostunut moiseen. Tarhassa eli 13 vuotiaaksi ja välillä toki harjattiin ja joka päivä lenkitys.
Että ihan lupaa olisi pitänyt kysyä koiraltanne pesemiseen? Uskomatonta että koiraa kertaakaan pesty noina vuosina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että ihan lupaa olisi pitänyt kysyä koiraltanne pesemiseen? Uskomatonta että koiraa kertaakaan pesty noina vuosina.
Ei se ollut lupakysymys vaan puremiskysymys. Ei todellakaan ollut mikään sylikoira. Joskus kieri lumessa ja kävi järvessä kahlaamassa. Ei helvetissä kukaan pese tarhakoiria... Eikä se haisssut sen kummemmin kuin koiralta.
Vierailija kirjoitti:
Tarhakoiria ei pese kukaan.
No kyllä pesee. Älä puhu paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ollut lupakysymys vaan puremiskysymys. Ei todellakaan ollut mikään sylikoira. Joskus kieri lumessa ja kävi järvessä kahlaamassa. Ei helvetissä kukaan pese tarhakoiria... Eikä se haisssut sen kummemmin kuin koiralta.
Aika järkyttävää ettei tarhakoira ole pesemisen arvoinen edes kerran vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla aivovamma? KOira EI HALUNNUT TAI SUOSTUNUT ETTÄ SITÄ PESTIIN. Olisi purrut ja murissut ja tapellut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuotantoläimiäkään pestä. Elätte pumpulissa. Sitäpaisti puudeli tai muu sylikoira ei ole mikään koira vaan kaupallinen joutotuote, joidan kaikki oheiskrääsä tuhoaa maailmaa ja luontoa.
Ihmisen jätöksen kyllä tunnistaa hajusta ilman vessapaperiakin. Jos on silmät auki ja tarpeeksi nopea, kierähtämisen ehtii kieltää. Jos näkee että ensin haistelee, sitten koira kääntää kaulansa aikeissa kaatua kasaan.