Täytyykö koiria oikeasti pestä?
Some ja Hauskat kotivideot on täynnä vidoita, joissa koiria raahataan väkisellä ammeeseen pestäväksi. Koira pistää kympillä hanttiin. Tarvitseeko koiria oikeasti pestä, ellei se siis ole pyörinyt jossain kurassa? Näissä videoissa koirat ovat aina ihan puhtaan näköisiä.
Kommentit (64)
He tekevät pesun väärin. Koiraa ei saa pestä väkisin. Koira pitää totuttaa pesuun namein ja leluin jo pienestä asti.
Mun edesmennyt spanieli rakasti pesua. Joskus meni ammeeseen itsekseen istumaan ja tuijotti merkitsevästi, että vesi päälle mammaseni.
Rotuominaisuus ilmesesti.
Riippuu rodusta ja karvanlaadusta aika lailla. Meillä oli aikanaan sekaarotuinen (Suomenajokoira-saksanpaimenkoira) jota ei juurikaan tarvinnut pestä kuin harvoin, jos oli käynyt jossain epämääräisessä kasassa kierimässä. Nyt on kolme valkoista villakoiraa, ei näyttelyturkissa, joita pestään keleistä ja metsärymistelyn määrästä riippuen n. kahden viikon välein, jalat ja vatsanalus kurakeleillä joka lenkin jälkeen. Marssivat itse kylpyhuoneeseen odottamaan pesua. Joka päivä harjataan, että turkki pysyy takuttomana. Kaksi vanhempaa tykkäävät jopa saunoa - köllöttelevät alalauteella tyytyväisinä.
Riippuu koirasta. Joillain on sellainen turkinlaatu että sinne voi jäädä pesimään likaa tai ainakin sen jäämiä, mikä voi aiheuttaa ikävyyksiä.
Itsellä on ollut ainoastaan sellaisia koiria joita ei välttämättä tarvitse varsinaisesti olla kokoajan pesemässä, tai oikeastaan ei suositella lähes ollenkaan. Mutta kerran vuoteen jouluksi on pesty jotta isäni perhe on tyytyväinen puhtaan koiran vierailusta. Se vähentää myös koirasta irtoavan hilseen määrää kun otus on kuurattu.
Mutta tiedän myös koiranomistajia joilla on sellaisia koiria jotka pitää pestä viikoittain, kuukausittain, kerran kahdessa kuukaudessa jne. Se on se karvan laatu.
Nostan hattua trimmausta ja pesua vaativien koirien omistajille. Omistautuminen ainakin on kohdillaan.
Mä pesen koiran jos se on pyörinyt paskassa, raadossa tai mädäntyneessä sienessä. Pesen koiran myös jos se haisee muuten pahalle. Nyt 2.5v vanhan koirani olen pessyt yhden kerran shampoolla.
Vierailija kirjoitti:
Mä pesen koiran jos se on pyörinyt paskassa, raadossa tai mädäntyneessä sienessä. Pesen koiran myös jos se haisee muuten pahalle. Nyt 2.5v vanhan koirani olen pessyt yhden kerran shampoolla.
No tolleen oman koiran turkinhuolto menee myös, tosin ei tavan pyöri noista edellämainituista muuta kuin paskassa. Hassua kyllä se ainoa kerta kun pyörähti "siinä itsessään" oli ihmisen jätös kyseessä. Tunnistettavissa siitä että paikan lähettyvillä oli turistikekkerit, eivätkä hirvet myöskään yleensä käytä vessapaperia.
Kaikki koirat joita olen omistanut jättää raadot ja sienet pyörimättä. Mutta sitä ei kai kysytty.
Ilmeisesti. En pessyt 14 vuoteen niin otti ja kuoli ;-)
Riippuu koirasta, meillä saattaa pyöriä raadoissa niin on pakko pestä, mutta pahin missä on pyörinyt oli mäännyt kala vielä kostea, suomuja ja jotain limaa oli koiran turkki täynnä. Silloin kyllä saatiin katseita sen hajun takia.
Nykyään puunataan ja desinfioidaan ja hajustetaan mieleiseksi kun muuten on niin "sottanen". Täytyyhän luonnonelukkakin yrittää muovailla sinne kerrostaloon sopivaksi.
Meidän koira pestään paristi vuodessa kun se pahimpien rapakelien aikaan alkaa näyttää harmaalta niin ettei enää pelkkä huuhtelu riitä. On valkoruskea melko pitkäkarvainen koira. Enimmäkseen kura kyllä varisee pois itsekseen, mutta varsinkin se keväinen musta katupöly/lika tarttuu niin tiukkaan että tarvitsee pestä. Ja syksyisin jos se kierii mädissä sienissä niin pesulle joutuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No likaantuu kai se koirakin. Vai käytkö itse säännöllisesti suihkussa, vaikka et ole pyörinyt kuralätäköissä?
Käykö eläimet siis suihkussa säännöllisesti? Tämä on kyllä ihan uutta mulle. Jänöjussi marssiin suihkuttelemaan niin että saippuakuplat lentää.
No metsäneläimet haisee, mutta ei kai niitä kukaan haistele kuten lemmikkejä.
Vierailija kirjoitti:
Hyi hemmetti sentään.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään puunataan ja desinfioidaan ja hajustetaan mieleiseksi kun muuten on niin "sottanen". Täytyyhän luonnonelukkakin yrittää muovailla sinne kerrostaloon sopivaksi.
Entinen naapuri pesi koiransa kerran viikossa, minä pesen pari kertaa vuodessa, jos ei missään ole pyörinyt. Kurakelillä huuhtelen jalat ja vatsan alueen, niin lähtee rapa pois.
Pesen villakoirani välillä viikottain, jos on kauhea kuraista. Lisäksi harjaan koiran turkin ja pesen tämän hampaat koirien hammastahnalla päivittäin. Eri roduilla on eri tarpeet.
Meillä oli lapsuudenkodissa hevosia ja koiria ja kaikki pestiin tarpeen vaatiessa.
Vierailija kirjoitti:
En tajua miks tätä on peukutettu alas. Just tämmöinen musta huumori osuu ja uppoaa ainakin muhun. Ja rakastin koiraani joka kuoli 13 -vuotiaana, oletettavasti siksi että pesin sen kolme kertaa 13 vuoden aikana.
Ehkä viimeisenä kertana ei olisi pitänyt laittaa sitä pesukoneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajua miks tätä on peukutettu alas. Just tämmöinen musta huumori osuu ja uppoaa ainakin muhun. Ja rakastin koiraani joka kuoli 13 -vuotiaana, oletettavasti siksi että pesin sen kolme kertaa 13 vuoden aikana.
Ehkä viimeisenä kertana ei olisi pitänyt laittaa sitä pesukoneeseen.
Miksi sen pesukoneeseen olisi pitänyt laittaa? Ainakin minun koirani kierii välillä maassa enkä voisi ajatellakaan etten pesisi sitä 14 vuoteen. Onko sinun koirasi ollut aina tiukasti kiinni hihnassa ettei ole edes maassa päässy kierimään?
Kerran kolmessa viikossa on suositus.
Koirahan menee mielellään uimaan eli haluaakin pesua.
Haiseva rasvainen koira saa heloosti syöpälaisiä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä hevosetkin pestiin aina kesäisin ja samalla myös koirat. En voi uskoa, ettei koiraa ole pesty 14 vuoteen.
Mulla on corgi ja asumme kaupungissa. Pahoina kurakausina joudun kainaloita pesemään shampoolla viikottain, kun lika näyttää pinttyvän. Ja keväällä yleensä pesen, kun katupölyn aikaan turkin valkoiset osat rupeaa näyttämään harmaalta ja tuntuukin tunkkaiselta. Muuten ei oikeastaan tarvi pestä ollenkaan. Nytkin on edellisestä kerrasta kun koko koira on pesty useampi kuukausi.