Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

35v tai vanhempana esikoisen saaneet

Vierailija
27.02.2023 |

Oliko vaikeaa tulla raskaaksi? Olisitko halunnut lapsen jo nuorempana? Saitko useampia lapsia?

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on väärä luulo, että hedelmällisyys kaikkien kohdalla hurjasti heikkenisi 35v iässä. Vaihtelua on tosi paljon ja tuo ikä on vain keskiarvo. Mulla on kavereissa monia jotka saaneet esikoisen 35v ja sen jälkeen, useampiakin lapsia siunaantunut monelle. Korkeakoulutettuja ollaan kaikki ja haluttu nähdä muuta elämää ennen lapsiin sitoutumista.

Ei se ole väärä luulo, vaan tilastollinen fakta. Etukäteen ei voi aina tietää, millainen oma hedelmällisyys on tuossa iässä, mutta suuremmalla todennäköisyydellä se on heikompi kuin vaikka 10 vuotta nuoremmalla. Ja sain itse ekan lapsen 36-vuotiaana, mutta en suosittele lykkäämään lastenhankintaa.

Vierailija
42/68 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivukommenttina tulen kertomaan, että lapsettomuus on yleistynyt huolestuttavan paljon nuorillakin. Ikä lisää riskiä mutta lapsettomuutta on alle 25-vuotiaillakin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on väärä luulo, että hedelmällisyys kaikkien kohdalla hurjasti heikkenisi 35v iässä. Vaihtelua on tosi paljon ja tuo ikä on vain keskiarvo. Mulla on kavereissa monia jotka saaneet esikoisen 35v ja sen jälkeen, useampiakin lapsia siunaantunut monelle. Korkeakoulutettuja ollaan kaikki ja haluttu nähdä muuta elämää ennen lapsiin sitoutumista.

Ei se ole väärä luulo, vaan tilastollinen fakta. Etukäteen ei voi aina tietää, millainen oma hedelmällisyys on tuossa iässä, mutta suuremmalla todennäköisyydellä se on heikompi kuin vaikka 10 vuotta nuoremmalla. Ja sain itse ekan lapsen 36-vuotiaana, mutta en suosittele lykkäämään lastenhankintaa.

Kyllä se on väärä luulo silloin kun tuosta tehdään päätelmiä yksittäisen ihmisen kohdalla ja käsitetään ihan kuin jokaisen kohdalla 35v ikä tarkoittaisi heikentymistä. Ei se ison osan kohdalla tarkoita juurikaan mitään. Aiheesta on myös runsaasti tietoa netissä ja tiedetään, että tuo 35v ikä on peräisin vuosisatojen takaisista tiedoista jotka eivät nykypäivänä samalla tavoin päde. Tuo tietty ikä on jäänyt elämään puheisiin vaikka kyse on paljon laajemmasta asiasta. Ja kautta aikojen ennen ehkäisyä on lapsia saatu reilusti yli nelikymppiseksi.

Hyvä myös huomioida ettei lapsen hankinnan lykkääminen ole aina mikään vapaavalintainen päätös. Ei kaikki vaan voi mielivaltaisesti päättää milloin alkaa yrittää.

Vierailija
44/68 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen yrityskuukauden aikana tärppäsi. Ei mitään vaikeuksia tulla raskaaksi. Myös raskausaika sujui ongelmitta. Synnytys sektiona, ja hyvä niin, kun napanuora oli lapsen kaulan ympärillä.

En stressannut lapsen saamista yhtään. Hankimme ensin kunnon ammatit, työpaikat, talon ja tavarat, jotta lapsi olisi tervetullut. Olisihan se voinut mennä huonomminkin.

Vierailija
45/68 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin 36 kun esikoinen syntyi. Tulin kolmannesta kierrosta raskaaksi. Neuvolassa ja sairaalassa sanottiin usein, että todella yleistä on tuossa iässä ensimmäinen saada ja paljon tunnutaan dramatisoivan yli kolmekymppisten raskauksia turhaan. Pitää tietenkin tiedostaa hedelmällisyyden heikkeneminen, mutta ei se ole niin radikaalia miten siitä välillä kuulee puhuttavan.

Vierailija
46/68 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sivukommenttina tulen kertomaan, että lapsettomuus on yleistynyt huolestuttavan paljon nuorillakin. Ikä lisää riskiä mutta lapsettomuutta on alle 25-vuotiaillakin. 

Youtubessa on paljon videoita kuinka joku keksi jonkun kemikaalin millä tiedettiin olevan jo alussa jotain haittavaikutuksia mutta tuote puskettiin silti markkinoille koska oli "halpa" ja sitten myöhemmin huomattiin vasta että ne haittavaikutukset ovat paljon suurempia ja vaarallisempia. Jos ei halua masentua ei kannata katsella niitä, nämä kemikaalit ovat varmasti suurin syy lapsettomuuden lisääntymiseen ja tämä ei ole edes se pahin haittavaikutus mitä niillä on.

Vierailija
47/68 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin ensimmäisellä ehkäsemättömällä kerralla raskaaksi. Minä olin jo ehtinyt itkeä siksi, että luulin päätyväni hedelmöityshoitorumbaan. Olin kyllä tyrmistynyt kun tein raskaustestin.

Vierailija
48/68 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tullut käytännössä joka kerta raskaaksi kun on ollut mahdollisuus. Sain kuitenkin useamman keskenmenon viikoilla 8-10 ennen kuin lapsi syntyi ollessani 35v.

Gyne kertoi jo yrittäessä, että kohdussani on myoomia jotka kasvavat ja lasten saamiseen ei välttämättä ole enää paljon aikaa.

Vierailija
49/68 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisen yrityskuukauden aikana tärppäsi. Ei mitään vaikeuksia tulla raskaaksi. Myös raskausaika sujui ongelmitta. Synnytys sektiona, ja hyvä niin, kun napanuora oli lapsen kaulan ympärillä.

En stressannut lapsen saamista yhtään. Hankimme ensin kunnon ammatit, työpaikat, talon ja tavarat, jotta lapsi olisi tervetullut. Olisihan se voinut mennä huonomminkin.

Ja jälleen vain yksi lapsi. Vaan jos niitä lapsia haluaa useamman kuin yhden eikä kuulu niihin, joilla tärppää hetimiten.

Vierailija
50/68 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi halunnut lapsia aikaisemmin vaan vasta sitten, kun oikea kumppani oli löytynyt. Tulin helposti raskaaksi, ja lapset syntyivät, kun olin 35-, 37- ja 40-vuotias. Tiedä sitten, montako lasta olisi vielä tullut - en viitsinyt enää kokeilla.

Vierailija
51/68 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnellinen vahinko, muuten ehkä olisin jäänyt perheettömäksi. Toista ei tule koska ei ole varaa isompaan asuntoon. 

Vierailija
52/68 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaikki menee hyvin ensimmäinen lapsi syntyy loppuvuodesta. Olen 38. Kesti pari vuotta melko huoletonta yrittämistä, muutama varhainen keskenmeno takana mutta elämäntavat kun laittoi remonttiin kunnolla niin vasta tärppäsi ja tarttui.

Voi olla että jää viimeiseksi mutta ollaan puhuttu että ehkä annetaan toiselle lupa tulla piankin mutta ei stressata asiaa.

En olisi halunnut kovin paljon aiemmin, vaikeita vuosia takana.

Vierailija
53/68 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se ei ole luulo, vaan tutkittua tietoa. Naisen hedelmällisin ikä on 17v.-27v. Vaikka maailma muuttuu ja ensisynnyttäjien ikä nousee, niin faktat eivät muutu.

Vierailija
54/68 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
55/68 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toista vuotta siinä kesti, mutta ihan luomuna. Helppo raskaus ja terve lapsi. En olisi halunnut aikaisemmin lapsia ja yksi oli ihan hyvä luku. Niin ja se ikä oli 41.

Mieluista miehelle, Saa nussia kyllikseen, kun ei tärppää. Jatkuvasti pääsee panemaan. mukavaa aikaa!

t. mies 68 v

Vierailija
56/68 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kaikki menee hyvin ensimmäinen lapsi syntyy loppuvuodesta. Olen 38. Kesti pari vuotta melko huoletonta yrittämistä, muutama varhainen keskenmeno takana mutta elämäntavat kun laittoi remonttiin kunnolla niin vasta tärppäsi ja tarttui. Ukko ryski ku kiimanen karju siitos-sikalassa!

Voi olla että jää viimeiseksi mutta ollaan puhuttu että ehkä annetaan toiselle lupa tulla piankin mutta ei stressata asiaa.

En olisi halunnut kovin paljon aiemmin, vaikeita vuosia takana.

Vierailija
57/68 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
58/68 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Setä Karjunen tuuppas siementä vakoon!

Vierailija
59/68 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset 36v ja 38v. Ei niin mitään ongelmia. Oli paras aika minulle tulla äidiksi.

Vierailija
60/68 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaikki menee hyvin, saan esikoiseni ja ainokaiseni 38-vuotiaana. Lapsi on hoidoilla alkuun saatu, mutta toisaalta en olisi tullut raskaaksi nuorempanakaan ilman hoitoja perussairauteni vuoksi. Hoidoissa tärppäsi ihmeen nopeasti ja raskaus on ollut tähän asti helppo. Enkä murehdi ikääni - nyt oli minulle oikea hetki koettaa tätä. Tuntuu että elän elämäni parhaita aikoja, ja olen siitä hyvin onnellinen & kiitollinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kolme