Findus käyttää venäläistä kalaa
Aiotteko jatkossa ostaa Finduksen tuotteita?
https://www.hs.fi/ruoka/art-2000009414599.html
Kommentit (158)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Evvk. Findusilla parhaat kalapakasteet. Syön jatkossakin.
Tämä.
En ole ukrainalainen vaan suomalainen, ihan sama mulle vaikka ukrainaa ei ois olemassakaan.Tämä.
Alkaa mennä joillain "vähän yli ukrainan puolesta uhriuruminen. Siellä eletään ihan normaalia elämää, paitti pienellä alueella, missä ongelmia ollu 90-luvulta asti.Käytän mielelläni venäläisiä tuotteita, en oo russofobi.
Koska Venäjä on sotinut ja vallannut Ukrainaa vuodesta 2014, se on normaalia? Suhtaudutko samoin, jos Venäjä päättää pommittaa omaa kotiasi?
Onhan se huvittavaa että oikein juhlistetaan "sodan vuosipäivää", vaikka ukrainassa eletään ihan normaalia elämää ja tosiaan parikymmentä vuotta ollut pienellä alueella sama meno, muttei oo hyvesignaloitu mitään naurettavia boikotteja.
En tietenkään duhtaudu samoin kotiini kuin Ukrainaan, sinulla tuntuu Suomi ja Ukraina mennren pahasti sekaisin jeesusteluines.
Olet sitten elänyt jossain umpiossa viimeisen vuoden? Venäjä ei todellakaan ole rajoittanut toimiaan "pienelle alueelle", vaan pommittaa kohteita kaikkialla Ukrainassa. Venäjä on myös vallannut tai yrittänyt vallata isoja Ukrainalle kuuluvia alueita ja terrorisoinut niiden asukkaita.
Toivottavasti ymmärrät edes sen, että jos Venäjää ei saada kuriin, se valtaa lisää alueita ja lisää vaatimuksiaan. Nyt Venäjä haluaa Ukrainan ja jos se sen saa, seuraavaksi vuorossa ovat ehkä Puola, Viro, Latvia ja Liettua. Sen jälkeen ehkä Moldova, Armenia ja lukuisat -stanit Venäjän eteläpuolella. Venäjältä ei valloitushalu lopu ja tunnetusti Venäjä kohtelee epäinhimillisesti valloitettujen alueiden asukkaita, joiden hengellä ja terveydellä ei ole Venäjälle mitään merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mua haittaa.
Sitäpaitti Venäjään pitää jatkossakin pitää hyvät kauppasuhteet, tämä on MINUN MIELIPIDE. Ei ne oo menossa mihinkään.
Hyvesignaloinnilla ei kannata tuhota naapurien välistä luontaista kaupankäyntiä.
Ukraina ei oo meidän naapuri edes, hieman ihmettelen tätä valtiojohdon touhua. Liika on liikaa.Ukraina on meidän naapurimaa. Olemme osa Euroopan Unionia ja Ukraina on meidän naapurimaa samoin kuin Venäjä.
Venäjä käy raakalaismaista hyökkäyssotaa demokraattista itsenäistä valtiota vastaan. Joten on täysin selvää, että emme hyväksy Venäjän toimia. Kymmeniä tuhansia ihmisiä on kuollut ja miljoonat ovat joutuneet jättämään kotinsa.
En tiedä missä sinä asut, mutta ainakaan Suomen naapurimaiden joukosta ei kyllä Ukrainaa löydy, ei millään ilveellä.
Ja puhu ihan minä-muodossa vaan, kaikki ei ole tossa sun ukrainahurmoksessa mukana, suomalaisilla kun on yleisesti maalaisjärki päässä tässäkin asiassa.Helsingistä on linnuntietä lyhyempi matka Ukrainaan kuin Suomen pohjoisimpaan kohtaan. Ukraina ihan oikeasti on tosi lähellä. Vaikka se mielikuvissa tuntuu joltain kaukaiselta maailman kolkalta. Lentokoneella parin tunnin matka.
Tuo on totta. Ihmiset kokevat läntisen Euroopan olevan lähempänä kuin se oikeasti on. Kannattaisi joskus katsella karttapalloa. Kiovaan on Helsingistä 1150 km, Berliiniin 1100 km, Tukholmaan 400 km, Osloon 790 km, Wieniin 1440 km, Lontooseen 1800 km, Roomaan 2200 km, Kreetalle 2750 km, Espanjan rantalomakohteisiin n. 3000 km paitsi Kanarian saarille 4500 km. Ja Moskovaan 890 km.
Miettikää sitä, että Oslo on vain vähän lähempänä kuin Moskova ja että Ukraina on paljon lähempänä kuin suomalaisten suosituimmat lomakohteet. Sopii miettiä sitäkin, että Suomi on käytännössä meren takana muusta Länsi-Euroopasta katsottuna. Venäjälle varmasti kelpaisi länsirajan siirtäminen Itämerelle kuten se oli Neuvostoliiton aikana, paitsi tietysti Venäjä haluaisi vallata myös Suomen, kuten se yritti toisessa maailmansodassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mua haittaa.
Sitäpaitti Venäjään pitää jatkossakin pitää hyvät kauppasuhteet, tämä on MINUN MIELIPIDE. Ei ne oo menossa mihinkään.
Hyvesignaloinnilla ei kannata tuhota naapurien välistä luontaista kaupankäyntiä.
Ukraina ei oo meidän naapuri edes, hieman ihmettelen tätä valtiojohdon touhua. Liika on liikaa.Ukraina on meidän naapurimaa. Olemme osa Euroopan Unionia ja Ukraina on meidän naapurimaa samoin kuin Venäjä.
Venäjä käy raakalaismaista hyökkäyssotaa demokraattista itsenäistä valtiota vastaan. Joten on täysin selvää, että emme hyväksy Venäjän toimia. Kymmeniä tuhansia ihmisiä on kuollut ja miljoonat ovat joutuneet jättämään kotinsa.
En tiedä missä sinä asut, mutta ainakaan Suomen naapurimaiden joukosta ei kyllä Ukrainaa löydy, ei millään ilveellä.
Ja puhu ihan minä-muodossa vaan, kaikki ei ole tossa sun ukrainahurmoksessa mukana, suomalaisilla kun on yleisesti maalaisjärki päässä tässäkin asiassa.Hyvä, että Venäjäkään ei löydy naapurimaidesi joukosta. Johtuuko siitä, että kirjoitukset on suoraan Pietarista vai Putinia famittavilta palstapersuilta?
Oot kyllä sekasin, ei voi muuta sanoa.
Kyllä Venäjä löytyy naapurimai joukosta, kuka on muuta väittänyt. Sullehan Ukraina oli se naapurimaa, "koska 2h linnuntietä".
Itse kun en lintu ole, enkä puolalainenkaan, vaan suomalainen, naapurimaamme ovat, TADAA: Venäjä, Ruotsi, Norja, Viro.
Opettele nuo nyt ulkoa, ettet nolaa itseäsi enempää.
Kannattaisi lukea se viesti, jota kommentoi. Siinä sanottiin, että Suomi on osa EU:ta ja Ukraina on EU:n rajanaapuri. Se on totta, sillä Puola ja Romania ovat EU-maita ja ne ovat Ukrainan naapurimaita.
Vierailija kirjoitti:
Minkä helvetin takia kalat käytetään Kiinassa saakka käsiteltävinä?! Siinä on suurin syy miksi en koskaan osta kalapuikkoja.
Jos kala on pyydetty Venäjän itärannikolta Ohotanmereltä, Kiina on melko luonnollinen välietappi. Kala pyydetään Ohotanmerestä, siirretään pakastusalukseen, joka vie kalan Kiinaan, jossa pakastetut kalakimpaleet sahataan levyiksi, jotka kuskataan Puolaan, jossa levyt sahataan puikoiksi, jotka päällystetään jauhotöhnällä kalapuikoiksi ja käytetään pikaisesti uunissa niin, että jauhotöhnä kypsyy, mutta kala ei ehdi sulaa. Sen jälkeen kalapuikot pakataan kuluttajapakkauksiin, kuskataan kaupan varastoon ja sieltä kauppaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän perheen Findus paketissa lukee kylläkin valmistusmaan olevan Saksa. Onko tämä nyt feikki uutinen vai onko paketin tiedot feikkejä.
T : Epätietoinen ja ostoskäyttätymistään pohdiskelevaValmistusmaa tarkoittaa sitä maata, jossa tuotetta on viimeksi käsitelty ja pakattu myyntipakkaukseen. Paketissa on tarkempi tuoteseloste, jossa kerrotaan raaka-aineiden alkuperämaat tai -alueet.
No ei ole alkuperämaita, ainakaan Finduksen pakkauksissa
No just siks!
Käytän Finduksen tuotteita. Kalapuikkoja en muutenkaan ostele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä helvetin takia kalat käytetään Kiinassa saakka käsiteltävinä?! Siinä on suurin syy miksi en koskaan osta kalapuikkoja.
Jos kala on pyydetty Venäjän itärannikolta Ohotanmereltä, Kiina on melko luonnollinen välietappi. Kala pyydetään Ohotanmerestä, siirretään pakastusalukseen, joka vie kalan Kiinaan, jossa pakastetut kalakimpaleet sahataan levyiksi, jotka kuskataan Puolaan, jossa levyt sahataan puikoiksi, jotka päällystetään jauhotöhnällä kalapuikoiksi ja käytetään pikaisesti uunissa niin, että jauhotöhnä kypsyy, mutta kala ei ehdi sulaa. Sen jälkeen kalapuikot pakataan kuluttajapakkauksiin, kuskataan kaupan varastoon ja sieltä kauppaan.
Joo, pelkkä venäjä alkuperämaana riitti, saati sitten tämä ketju. Ilmasto kiittää. 😑
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaikuta mitenkään ostokseeni.
Ostan edelleen FindustaSama täällä.
Ihme vouhotusta taas.On ikävää, että maailmassa on niin paljon ihmisiä, joille millään ei ole väliä tai joita ei kiinnosta kuin oma napa. Ihmiskunnalla on kuitenkin ratkaistavana isoja ongelmia, jotka edellyttävät sitä, että kaikki tekevät osansa. Vapaamatkustajiin ei ole enää varaa.
Ihan todellisia ongelmia, joita ei voi loputtomiin lakaista maton alle, on monta: saasteet, muoviroska maalla ja meressä, ihmiskunnan aiheuttama ilmaston muutos sekä paikallisesti (sademetsien hakkuut, pohjaveden liikakäyttö, maankäytön muutokset) että globaalisti (hiilidioksidi ja muut kasvihuonekaasut), Venäjän aggressiivinen valloitushalu, ihmisoikeusloukkaukset, väestön määrä, jne.
Noille ongelmille on pakko tehdä jotain tai ihmiskunnalla ei ole tulevaisuutta. Välinpitämättömät yksilöt itse voivat ehkä selvitä elämänsä loppuun melko mukavasti, mutta viimeistään lapset ja lapsenlapset kärsivät seuraukset siitä, että ongelmia ei ratkaista. Pelkkä yrittäminen ei enää riitä, ongelmat on oikeasti ratkaistava. Olisi päästy aika paljon vähemmällä, jos ongelmia olisi alettu korjata heti, kun ne on havaittu. Ilmastonmuutoksen torjuntaakin on vetkuteltu jo 30 vuotta tekemättä juuri mitään.
Kehitys on ainoa vaihtoehto, ei mikään hyvesignalointi. Mitään muuta Länsi ei voi asian eteen tehdä. Mutta siihen menee vielä kauan aikaa, että kaikki saadaan "samalle viivalle".
Maailmassa ei sellaista mahtia olekaan, jolla olisi oikeus tuomita Afrikka ja sadat miljoonat aasialaiset köyhyyteen/kurjuuteen meidän mukavuuden vuoksi. Ja ne ei sieltä köyhyydestä nouse minkään tuulimyllyn avulla, vaan fossiilisilla, koska parempaa vaihtoehtoa ei tähän hätään ole.
Vierailija kirjoitti:
Rusdus
Ootko sä pälli kuvitellut että Findus on suomalainen tuotemerkki, että alun Fin tarkottaisi Suomea. 😂 Voi hölmöä.
Minä oon pitänyt englantilaisena tai ruotsalaisena firmana.
Laitoin just äsken kauppatilaukseen Findusin kalapaketin.
Ei haittaa piirun vertaa.
Hyvää on.
Onko ne kalatkin nyt jonkunmaalaisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nam nam kalankaltaista kuolleena kulkenutta maailmanmatkaajavalmistetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mua haittaa.
Ja puhu ihan minä-muodossa vaan, kaikki ei ole tossa sun ukrainahurmoksessa mukana, suomalaisilla kun on yleisesti maalaisjärki päässä tässäkin asiassa.Hyvä, että Venäjäkään ei löydy naapurimaidesi joukosta. Johtuuko siitä, että kirjoitukset on suoraan Pietarista vai Putinia famittavilta palstapersuilta?
Oot kyllä sekasin, ei voi muuta sanoa.
Kyllä Venäjä löytyy naapurimai joukosta, kuka on muuta väittänyt. Sullehan Ukraina oli se naapurimaa, "koska 2h linnuntietä".
Itse kun en lintu ole, enkä puolalainenkaan, vaan suomalainen, naapurimaamme ovat, TADAA: Venäjä, Ruotsi, Norja, Viro.
Opettele nuo nyt ulkoa, ettet nolaa itseäsi enempää.Kannattaisi lukea se viesti, jota kommentoi. Siinä sanottiin, että Suomi on osa EU:ta ja Ukraina on EU:n rajanaapuri. Se on totta, sillä Puola ja Romania ovat EU-maita ja ne ovat Ukrainan naapurimaita.
Kylläpä pitää kautta rantain etsiä jotain yhteyttä Ukrainaan, jos ton parempaan et pysty.
Minä ainakin olen suomalainen, en mikään "EU:lainen", EU ei ole maa, eikä Ukraina ole Suomea lähellä fyysisesti saati henkisesti.
Että se siitä "naapuruudesta".
Mitä eroa lie seitillä joka ui Alaskan tai Venäjän puolella merta, vaihtuuko sen identiteetti siinä rajalla?
Mulle kala on kalaa, tykkään kotimaisesta kalasta, serkkujen pyytämästä ja muusta, sekä myös näistä ulkomaalaisista pakasteseiteistä ja leivitetyistä tuotteista.
Juurekset ja vihannekset ostan lähiruokana.
Ostan jatkossakin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä eroa lie seitillä joka ui Alaskan tai Venäjän puolella merta, vaihtuuko sen identiteetti siinä rajalla?
Mulle kala on kalaa, tykkään kotimaisesta kalasta, serkkujen pyytämästä ja muusta, sekä myös näistä ulkomaalaisista pakasteseiteistä ja leivitetyistä tuotteista.
Juurekset ja vihannekset ostan lähiruokana.
Ostan jatkossakin.
Ero on siinä kenelle rahasi menevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän perheen Findus paketissa lukee kylläkin valmistusmaan olevan Saksa. Onko tämä nyt feikki uutinen vai onko paketin tiedot feikkejä.
T : Epätietoinen ja ostoskäyttätymistään pohdiskelevaValmistusmaa tarkoittaa sitä maata, jossa tuotetta on viimeksi käsitelty ja pakattu myyntipakkaukseen. Paketissa on tarkempi tuoteseloste, jossa kerrotaan raaka-aineiden alkuperämaat tai -alueet.
No ei ole alkuperämaita, ainakaan Finduksen pakkauksissa
Kappas vain. Olet muuten oikeassa. Tarkistin ainoasta Findus-pakkauksesta, joka pakastimesta löytyi. Kaupassa kalapuikkopaketissa kyllä luki, miltä FAO-alueelta kala on peräisin, mutta näköjään Findus salaa muidenkin raaka-aineiden alkuperän.
Osa muista valmistajista näyttää kertovan ainakin valmistusmaan ja osa kertoo jopa raaka-aineiden alkuperän. Kala- ja äyriäispakateissa alkuperä on näköjään kerrottu. Pakastevihanneksissa ja vastaavissa voi olla "valmistusmaa". Pirkkatuotteissa valmistusmaa ja jopa alkuperämaa näyttää olevan aika hyvin merkitty. Ehkä olin liian optimistinen ja kuvittelin muiden merkkien olevan vähintään yhtä avoimia kuin Pirkka.
Ostan finduksen tuotteita jatkossa entistä enemmän, koska se saa av-mammat kiehumaan raivosta.
Vierailija kirjoitti:
Ostan finduksen tuotteita jatkossa entistä enemmän, koska se saa av-mammat kiehumaan raivosta.
Tuskin niitä myydään enää Pietarissa. Joten kaalisoppaan joudut tyytymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin niitä myydään enää Pietarissa. Joten kaalisoppaan joudut tyytymään.
Finduksen tuotteiden ostaminen tekee sinusta ryśśäbotin? Ok.
On ikävää, että maailmassa on niin paljon ihmisiä, joille millään ei ole väliä tai joita ei kiinnosta kuin oma napa. Ihmiskunnalla on kuitenkin ratkaistavana isoja ongelmia, jotka edellyttävät sitä, että kaikki tekevät osansa. Vapaamatkustajiin ei ole enää varaa.
Ihan todellisia ongelmia, joita ei voi loputtomiin lakaista maton alle, on monta: saasteet, muoviroska maalla ja meressä, ihmiskunnan aiheuttama ilmaston muutos sekä paikallisesti (sademetsien hakkuut, pohjaveden liikakäyttö, maankäytön muutokset) että globaalisti (hiilidioksidi ja muut kasvihuonekaasut), Venäjän aggressiivinen valloitushalu, ihmisoikeusloukkaukset, väestön määrä, jne.
Noille ongelmille on pakko tehdä jotain tai ihmiskunnalla ei ole tulevaisuutta. Välinpitämättömät yksilöt itse voivat ehkä selvitä elämänsä loppuun melko mukavasti, mutta viimeistään lapset ja lapsenlapset kärsivät seuraukset siitä, että ongelmia ei ratkaista. Pelkkä yrittäminen ei enää riitä, ongelmat on oikeasti ratkaistava. Olisi päästy aika paljon vähemmällä, jos ongelmia olisi alettu korjata heti, kun ne on havaittu. Ilmastonmuutoksen torjuntaakin on vetkuteltu jo 30 vuotta tekemättä juuri mitään.