Onko huoli lapsista somevaikuttajien riistettyinä uhreina aito vai onko kyseessä vain uusi kateuden muoto?
En siis itse ole somevaikuttaja, enkä ole koskaan julkaissut netissä kuvia lapsistani saati itsestäni, mutta ihmettelen tätä, että ainoat, jotka ovat huolissaan lapsista tässä ovat ulkopuoliset, ei vanhemmat itse.
Varoitellaan lasten kuvien joutuvan pedofiilien käsiin. En tajua, miten se lapsen kuvan katsominen vahingoittaa sitä lasta? Jos lapsi tietää, että hänen kuviaan on netissä, mitä sillä on lapselle väliä, kuka niitä katsoo, jos se ei ole kukaan tuttava?
Minusta tässä hysterisoidaan sitä, että jospa lapsella on kiusaajia ja he sitten kiusaavat kuvilla. Miksi pitää aina olettaa, että lapsi saa kiusaajia? Kannattaisiko se syyttävä sormi suunnata niitä kohti, jotka kiusaavat????? Eikä taas syyllistää vain omaa elämäänsä eläviä.
En itse jaksa uskoa lasten kärsivän siitä, että kuvia laitetaan nettiin tai videoihin. Eiköhän se pahin kärsimys perheestä tule jo siitä, ettäperheessä vanhempi ylipäätään ON somessa ja HALUAA laittaa lapsensa sinne. Ei enää se lopputulos.
Mistään ei ole kuulunut näiden netissäolevien lasten kapinaa asiasta, aikuisina siis. Toki he saavat sitten tästä apua, kun pitää jostain vanhempia suåyyttää ja alkaa valittaa oman elämänsä pilallemenosta :) Mitä en siis väheksy, itsellänikin oli voimakkaana se vaihe ja syitä kylläl öytyi, onneksi. Ei vain ollut netti se syy.
Kommentit (104)
Lapsilla on oikeus ykstyisyydensuojaan.
Oikeus yksityisyyteen on jokaisen perusoikeus, myös lasten! Vanhempi on epäonnistunut tehtävässään lapsen EDUNvalvojana, jos hän jakaa nettiin lapsen kuvia, syntymäpäivän, terveystiedot jne. ja altistaa lapsen esimerkiksi identiteettivarkauksille, deep fake-videoille ja pedareille.
Jokaisella on oikeus yksityisyyteen.
Olimme noin 10 vuotta sitten katsomassa kesäteatterissa lastennäytelmää. Edessä istui pieni poika äitinsä kanssa. Äiti olisi halunnut ottaa kuvan pojasta, mutta poika ei halunnut vaan painoi kasvonsa käsiinsä. Äiti motkotti ja komensi olemaan kunnolla. Sitä oli kurja kuunnella.
Mua suututtaa tuo Julianna Kovanen, kun lapset joutuu koko ajan olemaan hänen instakuvissaan. Esim tämä vanhin kohta 11v tyttö ei selvästi enää haluaisi olla niissä.
"Miksi pitää aina olettaa, että lapsi saa kiusaajia? Kannattaisiko se syyttävä sormi suunnata niitä kohti, jotka kiusaavat?????"
Miten tämä käytännössä tapahtuu?
Minä haluaisin kaikkien muistavan, että elämme vasta ensimmäistä internetin sukupolvea. Kukaan ei tiedä, miten 50 vuoden päästä suhtaudutaan asiaan, tai mihin kaikkeen näitä lapsia voidaan käyttää materiaalina tekoälyn kehityksen myötä.
Haluaisiko ap hieman avata tuota kateusaspektia. Ajatteleeko hän kadehtimisen arvoiseksi lasta, jolla ei ole oikeutta digitaaliseen yksityisyyteen, vai vanhempaa, joka on valinnut henkisesti erittäin raskaan ammatin, jossa menestyskin takaa useimmiten vain keskinkertaisen tulotason.
Vierailija kirjoitti:
Mua suututtaa tuo Julianna Kovanen, kun lapset joutuu koko ajan olemaan hänen instakuvissaan. Esim tämä vanhin kohta 11v tyttö ei selvästi enää haluaisi olla niissä.
Ja mitä hän kuvaa instaansa sitten, kun lapset ovat teinejä, eivätkä varmaan halua olla enää kuvattavana.
Vierailija kirjoitti:
Olimme noin 10 vuotta sitten katsomassa kesäteatterissa lastennäytelmää. Edessä istui pieni poika äitinsä kanssa. Äiti olisi halunnut ottaa kuvan pojasta, mutta poika ei halunnut vaan painoi kasvonsa käsiinsä. Äiti motkotti ja komensi olemaan kunnolla. Sitä oli kurja kuunnella.
No tuo valokuvissa pelleily ja siitä sanominen ei ole kyllä mitään uutta eikä kerro mitään siitä onko vanhempi laittamassa kuvaa nettiin tai minnekään. Aina on ollut niitä jotka irvistelee perhepotretissa ja välttelee kameraa vaikka juhlissa. Silti näistäkin ihmisistä haluttaisiin edes joskus joku kuva muistoksi. Ei sitä ennen vaan paheksuttu jos vanhempi käskee lapsensa olemaan pelleilemättä valokuvassa.
Siitä olen samaa mieltä että ilman lapsen lupaa niitä kuvia ei pitäisi jakaa minnekään. Tosin kyllähän sitä ennenkin näytettiin perhealbumista ne nolotkin kuvat kaikille jotka haluaa katsoa, eikä sitä pidetty mitenkään pahana. Nettiaikaan se yleisö on vaan paljon isompi.
Vierailija kirjoitti:
Herrajumala että olet ihan pihalla.
Oletko kenties itse oikeasti somevaikuttaja, tai muuten vaan pälli vanhempi, joka jakaa koko lapsena elämän nettiin ja nyt yrittää henkisesti selitellä itselleen miksi se on ihan ok?
En ole, enkä ole edes näitä lapsia hyväksikäyttävä someseuraaja. Eikä sinullakaan ollut mitään dataa vouhkaamisesi tueksi, että noista syntyy lapsille haittoja aikuisuudessa, eikäsiitä, että vanhempi ylipäätään on pinnalliselta tasoltaan sitä, että somettaa ja esittelee lapsiaan myös, vain mutuilua.
En usko, että se näkyminen somessa sinänsä ketään lasta tulee haittaamaan, koska eivät sitten tiedä muusta. Myös lasten julkisuusarvoa ja kiinnostusta siihen, että *olit lapsena somessa, jännää*, mielestäni liioitellaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Lapsilla on oikeus ykstyisyydensuojaan.
Niin, ja vain hiiret ja nynnyt tarvitsevat sitä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Oletko kenties itse oikeasti somevaikuttaja, tai muuten vaan pälli vanhempi, joka jakaa koko lapsena elämän nettiin ja nyt yrittää henkisesti selitellä itselleen miksi se on ihan ok?
Mua enemmän huvittaa nämä jutut. Vanhemmat altistaa lapsensa monin eri tavoin vaaroihin, mutta netti ei ole edelleenkään niistä suurin. - toimittaja
Vierailija kirjoitti:
Ai jaa. Mun äitiotti aikoinaan kevätjuhlissa ja konfiramaatiotilaisuuden jälkeen ulkona kuvia myös mun kavereista. (Muistoksi, niin, etten minäollut siinä. Ei kysynyt, saako kuvata heitä) Ei sit ois saanut, sun mielestä?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minä haluaisin kaikkien muistavan, että elämme vasta ensimmäistä internetin sukupolvea. Kukaan ei tiedä, miten 50 vuoden päästä suhtaudutaan asiaan, tai mihin kaikkeen näitä lapsia voidaan käyttää materiaalina tekoälyn kehityksen myötä.
Niinpä, sen takia tällainen hysteerinen hössötys onkin aivan turhaa. En usko, että nämä ekan somesukupolven lapset kärsivät asiasta yhtään. Toki, jos siitä oikein tyrkytetään loukkaantumisen aiheyåtta, niin ajan kanssa sitten seuraavat sukupolvet voivatkin siitäkin jo saada kriisin aikaiseksi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Haluaisiko ap hieman avata tuota kateusaspektia. Ajatteleeko hän kadehtimisen arvoiseksi lasta, jolla ei ole oikeutta digitaaliseen yksityisyyteen, vai vanhempaa, joka on valinnut henkisesti erittäin raskaan ammatin, jossa menestyskin takaa useimmiten vain keskinkertaisen tulotason.
Saavat enemmän näkyvyyttä kun lapset ovat mukana. Mitä se kertoo somen katsojista???????????????????
Ap
Vierailija kirjoitti:
"Miksi pitää aina olettaa, että lapsi saa kiusaajia? Kannattaisiko se syyttävä sormi suunnata niitä kohti, jotka kiusaavat?????"
Miten tämä käytännössä tapahtuu?
No että Hesarin tämänpäiväinen artikkeli aiheesta käsittelisi esim. somessa esiintyneiden kiusaajien arvostelua. Eikä perheitä, joiden lapsi siellä somessa on. Myös lapsia sisältävän somen katsojia siinä olisi aihetta syyttää.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Katsot somevaikuttajaa, joka mielestäsi hyväksikäyttää lapsiaan?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olimme noin 10 vuotta sitten katsomassa kesäteatterissa lastennäytelmää. Edessä istui pieni poika äitinsä kanssa. Äiti olisi halunnut ottaa kuvan pojasta, mutta poika ei halunnut vaan painoi kasvonsa käsiinsä. Äiti motkotti ja komensi olemaan kunnolla. Sitä oli kurja kuunnella.No tuo valokuvissa pelleily ja siitä sanominen ei ole kyllä mitään uutta eikä kerro mitään siitä onko vanhempi laittamassa kuvaa nettiin tai minnekään. Aina on ollut niitä jotka irvistelee perhepotretissa ja välttelee kameraa vaikka juhlissa. Silti näistäkin ihmisistä haluttaisiin edes joskus joku kuva muistoksi. Ei sitä ennen vaan paheksuttu jos vanhempi käskee lapsensa olemaan pelleilemättä valokuvassa.
Siitä olen samaa mieltä että ilman lapsen lupaa niitä kuvia ei pitäisi jakaa minnekään. Tosin kyllähän sitä ennenkin näytettiin perhealbumista ne nolotkin kuvat kaikille jotka haluaa katsoa, eikä sitä pidetty mitenkään pahana. Nettiaikaan se yleisö on vaan paljon isompi.
Kyllä se tuli äidin kommenteista ilmi, mihin kuva oli päätymässä. Ei ollut perhepotretti vaan yhden lapsen kuva ja lapsi ei halunnut olla kuvassa. Muistoksi olisi varmaankin riittänyt kuva näytelmästä? Ei lapsi ole mikään sisustusesineitä, jota siirretäänstailauksen myötä paikasta toiseen ja kuvataan jatkuvasti vaikkapa FB/instaan.