Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tarvitsen apua pulmassani

Vierailija
26.02.2023 |

En vain uskalla ottaa asiaa esille vanhemmilleni, koska tiedön heidän reagoivan asiaan niin ettei minulla sellaista ole ja että se on tekosyy laiskuudelle. Yritin syksyllä puhua vastuuopettajallani ongelmistani mutta hän ei ilmeisesti ymmärtänyt mitä tarkoitin kun en halunnut erityisenruen suunnitelmaa olen tiennyt asian monta vuotta olisinko havahtunut asiaan seiskaluokalla. Nyt olen amiksen ekalla. Mitä te tekisitte tilanteessani? Tiedän, että jonot ovat pitkät ja äitini mielipiteitä ei saa muutettua. Isoveljelläni on diagnosoitu adhd kun oli 5-vuotias 2000-luvun alussa.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Boomerien aikaan puhuttiin siitä, että lapsi on "laiska" tai "kuriton". Silloin ei vielä oltu kuultu nepsyistä.

Onneksi nykyisin tiedetään paremmin, vaikka valitettavasti yhä on vanhemman polven äitejä ja isiä joiden ajatusmaailma on kuin suoraan 90-luvulta.

Vierailija
2/22 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että isoveljelläsi on adhd ei tarkoita sitä, että sinulla olisi se.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin juuri tälläinen kommentti saattaisi tulla äidiltäni. Se, että olen tyttö ja 16 ei tarkoita sitä, etteikö minulla olisi ongelmia. Olen tosissani.

Vierailija
4/22 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaa esille mitä asiaa? Voitko kirjoittaa vähän selvemmin? Mitä sisi itse epäilet itsessäsi?

Vierailija
5/22 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluterveydenhoitajalle jos sellainen on

Vierailija
6/22 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottaa esille mitä asiaa? Voitko kirjoittaa vähän selvemmin? Mitä sisi itse epäilet itsessäsi?

Ohhoh, olin varmaan mielestäni korjannut tekstiä selkeämmäksi ja unohtanut lisätä sen asian siihen(: mutta siis joo no epäilen itselleni adhd

Vierailija
7/22 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kouluterveydenhoitajalle jos sellainen on

Niin sen jälkeen sieltä ilmoitetaan vanhemmille ja sitä en halua. Sen lisäksi ei ole enää noita terkkari tarkastuksia kun oli juuri syksyllä viimeinen.

Vierailija
8/22 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi kun olin epäselvä):

Vierailija
9/22 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin juuri tälläinen kommentti saattaisi tulla äidiltäni. Se, että olen tyttö ja 16 ei tarkoita sitä, etteikö minulla olisi ongelmia. Olen tosissani.

Jos on ongelmia niin silloin on adhd?

Vierailija
10/22 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kirjoittanut samasta asiasta aiemminkin?

Sinun asioistasi ei kerrota vanhemmillesi, jos et halua. Laki kieltää sen. Muistat vaan tuoda selvästi esiin, että et halua että tiedot menevät heille. Siitä vaan selvittämään.

Vierailija
11/22 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eiköhän nyt ainakin add löydy...

Vierailija
12/22 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on ongelmia niin silloin on adhd?

Tarviiko mun ruveta selittämään sulle erikseen mun ongelmia? Ei siinä on aika paljon haasteita tarkkaavuuden säätelyssä ja impulsiivisuudessa. Unohtelen usein ihan simppelimmätkin asiat kuten avaimet. Lisäksi usein hyperfocusoidunbasioihin kuten viime yönä tajusin kolmen aikaan yöstä että olen 5 tuntia tässä neulonut villasukkia syömättä, juomatta, liikkumatta. Onhan tuo vähän hassun kuuloista mutta siihen ikäänkuin jämähtää. Huolimattomuusvirheitä tulee enemmän kuin liikaa, olen usein todella huono kuuntelemaan koska tuntuu kuin olisi miljoona eri radio kanavaa samaan aikaan päällä ilman että olis semmosta on/off nappulaa tai edes sitä äänen voimakkuuden säädintä. Ja siihen yhdistettynä impulsiivisuus eli teen asia hetken ideasta miettimättä seurauksia. Riittääkö tämä ymmärtäämään millaisista ongelmista puhun vai haluatko, että kerron vielä yksityiskohtaisemmin? Sekin on muuten yksi ikävistä piirteistäni, voin yliavautua asioistani ihan tuntemattomille ja myöhemmin kadun sitä. Kuten sinulle(:

Vierailija
13/22 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eiköhän nyt ainakin add löydy...

Jaa mistäs niin päättelit?

Vierailija
14/22 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko kirjoittanut samasta asiasta aiemminkin?

Sinun asioistasi ei kerrota vanhemmillesi, jos et halua. Laki kieltää sen. Muistat vaan tuoda selvästi esiin, että et halua että tiedot menevät heille. Siitä vaan selvittämään.

Olen ottanut asioista selvää ja siihen diagnoosiin tarvitaan vanhempien lausunto lapsuudesta. Lisäksi olisi varmaan vähän hölmöä kysellä vanhemmiltani vanhoja todistuksia mukamas lainaan, varmasti rupeaisivat epäilemään jotain. Ovat semmoisia kyyliä.

Vierailija
15/22 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli pulmasi ratkaisu: hakeudu esim kouluterveydenhoitajan tai -psykologin puheille. Käynnit ovat luottamuksellisia. Tiedot eivät mene vanhemmillesi, ellet erikseen niin halua. Pyydä, että selvittävät onko sinulla adhd. Perheesi ei tarvitse tietää mitään.

Vierailija
16/22 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksi omat todistuksesi eivät ole sinulla? Nehän ovat sinun. Nyt menet sinne terkkarille selittämään. Kyselit tätä samaa asiaa jo kerran aikaisemmin ja sait paljon hyviä neuvoja.

Vierailija
17/22 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli pulmasi ratkaisu: hakeudu esim kouluterveydenhoitajan tai -psykologin puheille. Käynnit ovat luottamuksellisia. Tiedot eivät mene vanhemmillesi, ellet erikseen niin halua. Pyydä, että selvittävät onko sinulla adhd. Perheesi ei tarvitse tietää mitään.

Aika paljon olen kuullut kokemuksia jolloin on luvattu olla kertomatta vanhemmille, mutta kuitenkin on esimerkiksi soitettu että on käyty ouhumassa tälläisestä asiasta.

Vierailija
18/22 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No miksi omat todistuksesi eivät ole sinulla? Nehän ovat sinun. Nyt menet sinne terkkarille selittämään. Kyselit tätä samaa asiaa jo kerran aikaisemmin ja sait paljon hyviä neuvoja.

Koska hävitän joka ikisen paperin jonka minulle annetaan. Siksi.

Vierailija
19/22 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kuuluu teini-ikään, että näkee itsensä erityisenä. Jos teineiltä itseltään kysyttäisiin, niin suurimmalla osalla heistä olisi joku diagnoosi.

Vierailija
20/22 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se kuuluu teini-ikään, että näkee itsensä erityisenä. Jos teineiltä itseltään kysyttäisiin, niin suurimmalla osalla heistä olisi joku diagnoosi.

Niinpä, tämä onkin huojentavaa tietää kun on aina luullut olevansa tyhmä ja laiska sekä jollain tavalla erillainen.