Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äänieristyksestä - Miten löytää asunto jossa kaikki ei kuulu läpi

Vierailija
26.02.2023 |

Nyt on käynyt niin huono tuuri, että pari viimeistä kämppää ollut äänieristykseltään luokkaa että sitä ei ole.
Sen lisäksi sattunut naapureita jotka elävät ilta/yöaikaan todella äänekkäästi pomppien/riidellen/remontoiden/bilettäen ja muuten vaan kolistellen.
Eka kämppä oli 63 rakennettu kerrostalo, nyt 88 rakennettu luhtitalo.
Miten valitsen seuraavan asunnon sillälailla että ei tartteis kuulla _jokaista asiaa_ naapurista?
En haluaisi kuunnella muiden asioita, mutta nykyään vaikka telkkari olisi täysillä, kuuluu kaikki läpi. Varsinkin yöaikaan tämä on todella raivostuttavaa kun ei saa nukuttua yläkertalaisten takia.

Joten kertokaa millä spekseillä lähden etsimään uutta asuntoa? Hyviä vuosilukuja? Voiko asunnon ulkonäöllisistä jutuista päätellä kuuluuko siellä äänet herkästi läpi?
Saa myös suositella hki alueella hyvin rakennettuja taloja :D

Kommentit (85)

Vierailija
1/85 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jään seuraamaan. Sama ongelma.

Vierailija
2/85 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut väittää että 2000v jlkeen oisi parempi eristys, mutta ei se aina ihan pidä paikkaansa sekään.

Sama ongelma, sitten kun valittaa äänistä, onkin ongelma ihminen. Huokaus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/85 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänieristeet pitäs olla paremmat. Tiedä yhtään noudattaako rakentajat niitä? Niissäkin on olemassa tietyt vaatimukset.

Hiljasta on kun rauhallisia asukkaita talo täynnä. Joskus kuuluu normaalia elämää, ei haittaa yhtään.

Vierailija
4/85 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ainakaan muuta -30 luvun kerrostaloon, kaikki kuuluu.

Vierailija
5/85 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvassa on taloja, jotka on tehty paikan päällä valamalla.

Ongelma on ontelolaatat, mitä käytetään rakentamisessa koska ne on helppoja ja halpoja. Käytännössä ne ovat suuria äänenvahvistimia asuntojen välissä.

Hommatkaa kerrostalosta ylimmän kerroksen nurkkahuoneisto, missä on monta huonetta missä voi nukkua, jos joku alapuolella olevassa huoneessa meluaa. Niin minä tein.

Vierailija
6/85 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut väittää että 2000v jlkeen oisi parempi eristys, mutta ei se aina ihan pidä paikkaansa sekään.

Sama ongelma, sitten kun valittaa äänistä, onkin ongelma ihminen. Huokaus.

Joo mäkin olen lukenut että uusimmissa pitäis olla hyvät eristykset, mutta taitaa olla vain ulkoa tuleviin ääniin. Alkaa olemaan kyllä epätoivoinen olo, mäkään en jaksais valittaa kun se yleensä saa vaan ihmiset provosoitumaan ja pitämään vielä karseampaa meteliä..

-ap

Vierailija
7/85 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

2014 rakennettu kerrostalo. Joskus kuului jos naapurit riiteli tyyliä suoraa huutoa (nyt ei enää kuulu kun hiljaiset naapurit, mutta edeltähät riiteli aina joskus). Todella hiljainen ja hyvä äänieristys. Eli sanoisin melko uudet, niillä taitaa olla vaatimuksena äänieristys.

Vierailija
8/85 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on ontelolaatat, mitä käytetään rakentamisessa koska ne on helppoja ja halpoja. Käytännössä ne ovat suuria äänenvahvistimia asuntojen välissä.

Hommatkaa kerrostalosta ylimmän kerroksen nurkkahuoneisto, missä on monta huonetta missä voi nukkua, jos joku alapuolella olevassa huoneessa meluaa. Niin minä tein.

Mistä tietää onko talo rakennettu ontelolaattoja käyttäen? Näkeekö sen jotenkin päälle päin?

Meillä täällä katossa ja seinissä sellaiset urat, myös jokaiseen seinään saa ihan nuppineulallakin kuvia ym laitettua, eli seinät ainakin ihan hötöä

-ap

Vierailija
9/85 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-90-luvun taloissa kuuluu myös kaikki äänet läpi. Kahdessa asunut toinen oli luhti ja toinen kerrostalo.

Vierailija
10/85 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

80-90-luvun taloissa kuuluu myös kaikki äänet läpi. Kahdessa asunut toinen oli luhti ja toinen kerrostalo.

Joo tämä nykyinen asunto mulla kans vm 88 ja luhtitalo, vielä paremmin kuuluu kyllä kaikki läpi kuin edellisessä joka oli vm 63 kerrostalo.

Oon suosiolla jättänyt siis luhtitalot pois laskuista kun katselen asuntoja, oli mitä vuosimallia vain :D

-ap

Vierailija
11/85 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jugend-taloihinkaan ei voi luottaa koska voi olla ihan höttöä väliseinät vaikka ulkoseinät tulevat. Ja ulkoa kuuluu taas ikkunoista jotka ei eristettyjä.

Kokemuksieni perusteella suosittelisin ihan 2000-luvun alun asuntoja. Tyyliin 2002. Silloin oli tulleet uudet äänieristysvaatimukset rakentamiseen ja alalla oli pääosin vielä itseään kunnioittavia todellisia ammattilaisia. Nythän ihan uusissa on näitä keissejä, että koko talossa unohtunut vaikka paloeristeet, äänieristyksestä puhumattakaan.

Tämän lisäksi toki paras on ylin kerros ja kulma.

Vierailija
12/85 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta turkuun kakolaan graniittiliinnaan. Entinen vankila, metrin paksuiset seinät. Ei kuulu mitään.

Vierailija
13/85 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirvittää lukea näitä tarinoita huonosta äänieristyksestä. Itse en rauhallisena ja herkkänä introverttina kestäisi kuunnella ääniä naapurista.

Itselläni on 2014 ncc rakennuttama kerrostalo ja ainoat äänet mitkä kuuluu on patterin tai kaappien ovien kolahdukset, näitäkin vain harvoin. Olen tosi tyytyväinen.

Vierailija
14/85 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2014 rakennettu kerrostalo. Joskus kuului jos naapurit riiteli tyyliä suoraa huutoa (nyt ei enää kuulu kun hiljaiset naapurit, mutta edeltähät riiteli aina joskus). Todella hiljainen ja hyvä äänieristys. Eli sanoisin melko uudet, niillä taitaa olla vaatimuksena äänieristys.

Itsellä kokemusta kahdesta melko uudesta opiskelija-asunnosta ja niissä on kyllä kuulunut kaikki läpi. Ehkä tuo opiskelija-asunto sitten selittää... kun eihän opiskelijoiden asumisen laadulla niin väliä ole

Vierailija
15/85 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hirvittää lukea näitä tarinoita huonosta äänieristyksestä. Itse en rauhallisena ja herkkänä introverttina kestäisi kuunnella ääniä naapurista.

Itselläni on 2014 ncc rakennuttama kerrostalo ja ainoat äänet mitkä kuuluu on patterin tai kaappien ovien kolahdukset, näitäkin vain harvoin. Olen tosi tyytyväinen.

Joo itse kanssa olen tosi rauhallinen asuja, luonnostaan hiljenee puheäänikin iltaa kohti :D Ja muutenkin koko ikäni kerrostalossa asuneena oppinut ettei turhia metelöidä.

Siksi just haluaisin äänieristykseltä hyvään taloon, ei voi nykyään luottaa että sattuis normaalit naapurit, tuntuu että nykysin ketään ei muiden asumismukavuus kiinnosta.. Tää nykyinen on siis ihan omistusasunto, me olemme vuokralla tosin ja siksi luulin et täällä ei satu mitään oman elämänsä bilehileitä naapuriks, olinpa väärässä :'D

Vierailija
16/85 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asukkaat sen äänen tekee. Jos on sivistynyttä väkeä, he ottavat toiset huomioon ja elävät ääneti.

Itse asun sivistyneitten ihmisten talossa missä osataan sulkea ovet hiljaa, tajutaan yörauha ja taloyhtiön säännöt.

Ns.rikkaiden ihmisten talossa tai vanhuksia täynnä olevassa on hyvä asua

Vierailija
17/85 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On helppoa valita ylimmän kerroksen nurkkahuoneisto, jos ostaa uudiskohteesta oman. Mutta vuokramarkkinoilla on vähän eri tilanne, on aika harvinaista että tarjolla on vastaavia asuntoja. Ja jos onkin ne menevät hujauksessa. Lisäksi kolmio/neliö on yksin asuvalle turhan iso ja kallis. Kämppistä tai alivuokralaista en ainakaan itse haluaisi ottaa, en jaksa enää aikuisena kimppa-asumista. Haluan että keittiö ja kylppäri ovat käytössä silloin kun itse haluan eikä kämpillä ravaa jatkuvasti alivuokralaisen kavereita. 

Vierailija
18/85 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asukkaat sen äänen tekee. Jos on sivistynyttä väkeä, he ottavat toiset huomioon ja elävät ääneti.

Itse asun sivistyneitten ihmisten talossa missä osataan sulkea ovet hiljaa, tajutaan yörauha ja taloyhtiön säännöt.

Ns.rikkaiden ihmisten talossa tai vanhuksia täynnä olevassa on hyvä asua

Ei voi luottaa tähänkään. Rikkaiden Ullanlinnassa asuin keskikerroksessa jossa yläpuolella oll kaksi kauhuteiniä jooden vanhemmat aina työmatkoilla ja ne rellisrävät aivan miten halusivat ja sivulla asuin rikas misukka joka järkkäsi samppanjabileitään arkisinkin ja korkkarit kopisivat bilemusan tahdissa. Vanhukset taas pitävät täysillä telkkaa kun eivät kuule.

Vierailija
19/85 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äänieristeet pitäs olla paremmat. Tiedä yhtään noudattaako rakentajat niitä? Niissäkin on olemassa tietyt vaatimukset.

Hiljasta on kun rauhallisia asukkaita talo täynnä. Joskus kuuluu normaalia elämää, ei haittaa yhtään.

Nykyihmisillä on hävinnyt käsitys siitä, mikä on normaalia elämää. Ei oikeasti ole normaalia elämää, että 4 v taapero juosta jumsuttaa pitkin kämppää vielä klo 22 illalla. Samoin ei ole normaalia elämää imuroida tai järjestellä huonekaluja klo 23 illalla. Nuo on kaikki normaaleja elämisen ääniä päivällä toki, mutta ei enää myöhään illalla.

Mä asun nyt toista kertaa elämässäni 1975 rakennetussa kerrostalossa ja nämä on molemmat ihan painajaisia olleet. Kaikki kuuluu läpi, siis ihan jopa normaali puhe. Ja lapsiperheet on pahimmat ääniterroristit tässä kiinteistössä. Yhdessä ei ole mitään nukkuma-aikoja, jolloin tosiaan juostaan ja kiljutaan myöhään iltaan ja toisessa sitten herätään vastaavasti kukonlaulun aikaan ja aloitetaan se juokseminen ja kiljuminen heti aikaisesta aamusta. Yksi älämölöperhe otti tietysti vielä koiran, jonka jättivät kouluttamatta, joten neljän kersan lisäksi siellä haukkuu nyt koira koko ajan menossa mukana.

Vierailija
20/85 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mistään, ainakaan Suomesta.