Äänieristyksestä - Miten löytää asunto jossa kaikki ei kuulu läpi
Nyt on käynyt niin huono tuuri, että pari viimeistä kämppää ollut äänieristykseltään luokkaa että sitä ei ole.
Sen lisäksi sattunut naapureita jotka elävät ilta/yöaikaan todella äänekkäästi pomppien/riidellen/remontoiden/bilettäen ja muuten vaan kolistellen.
Eka kämppä oli 63 rakennettu kerrostalo, nyt 88 rakennettu luhtitalo.
Miten valitsen seuraavan asunnon sillälailla että ei tartteis kuulla _jokaista asiaa_ naapurista?
En haluaisi kuunnella muiden asioita, mutta nykyään vaikka telkkari olisi täysillä, kuuluu kaikki läpi. Varsinkin yöaikaan tämä on todella raivostuttavaa kun ei saa nukuttua yläkertalaisten takia.
Joten kertokaa millä spekseillä lähden etsimään uutta asuntoa? Hyviä vuosilukuja? Voiko asunnon ulkonäöllisistä jutuista päätellä kuuluuko siellä äänet herkästi läpi?
Saa myös suositella hki alueella hyvin rakennettuja taloja :D
Kommentit (85)
Koiran räksytys on pahinta!
Älä tuo koiraa kerrostaloon!
Uudet rakennukset tehdään mahollisimman halvalla, jotta rakennusyhtiöt saavat parhaan mahdollisen hyödyn. Ei ne hyvää hyvyyttään rakenna äänieristettyjä asuntoja.
Ja jos rakentaisivat, niin ne brändättäisiin joksikin superhiljaisiksi asunnoiksi ja hinta olisi sitten huomattavasti korkeampi.
Vierailija kirjoitti:
Asukkaat sen äänen tekee. Jos on sivistynyttä väkeä, he ottavat toiset huomioon ja elävät ääneti.
Itse asun sivistyneitten ihmisten talossa missä osataan sulkea ovet hiljaa, tajutaan yörauha ja taloyhtiön säännöt.
Ns.rikkaiden ihmisten talossa tai vanhuksia täynnä olevassa on hyvä asua
Se on tämä! Alakerrassa asuu yksin asuva nainen, ei pidä meteliä ja seinänaapurissa asuu hiljainen pariskunta. Onni käynyt naapureiden suhteen.
Olen asunut 2012 rakennetussa kerrostalossa ja siellä ei kuulunut mitään asukkaiden ääniä edes yläkerrasta, missä asui lapsiperhe ja koiria. Asuin hetken myös 2020 rakennetussa talossa ja yhtälailla oli hiljaista. Tämä asunto oli juuri sellainen kulma-asunto, ettei ollut kaikilla seinillä naapureita. Pahin kerrostalo on ollut 70-luvun lopulla rakennettu elementtitalo. Kaikki kuului läpi.
Etsisin siis uutta tuotantoa, asuntoa mahdollisimman korkealta ja nimenomaan asuntoa, jossa kaikilla seinillä ei ole naapureita. Asuinalueena suosisin aluetta, mikä ei ole kaikkein trendikkäin muotialue. Vähän katveessa olevat alueet ovat usein rauhallisia, sillä bailuporukka haluaa baarien ja ratikkareittien varrelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asukkaat sen äänen tekee. Jos on sivistynyttä väkeä, he ottavat toiset huomioon ja elävät ääneti.
Itse asun sivistyneitten ihmisten talossa missä osataan sulkea ovet hiljaa, tajutaan yörauha ja taloyhtiön säännöt.
Ns.rikkaiden ihmisten talossa tai vanhuksia täynnä olevassa on hyvä asuaSe on tämä! Alakerrassa asuu yksin asuva nainen, ei pidä meteliä ja seinänaapurissa asuu hiljainen pariskunta. Onni käynyt naapureiden suhteen.
Joo hyvä äänieristys on hyvät naapurit, mulla sattunut siinä lotossa nää pari kertaa todella huono tuuri ja en usko että paranee, siks pakko päästä jonnekkin missä äänieristys olis edes jotenkuten hyvä, ettei tartteis kuunnella aivan kaikkea...
-ap
Vierailija kirjoitti:
Älä tuo koiraa kerrostaloon!
No ei kaikki koirat räksytä. Mulla on tosi hiljainen koira ja lenkkeillään noin kolme tuntia päivässä. Lisäksi koira saa olla irti taloyhtiön aidatulla pihalla muiden asukkaiden hyväksymänä. Ihanat naapurit mulla, kun ovat vielä tarjoituneet koiravahdiksi tarvittaessa. Pienkerrostalosta siis kyse.
Eräässä opiskeluaikaisen kämppäni yläkerrassa asui nuori nainen todella ison koiran kanssa. Muutaman kerran kuulin yläkerrasta voihkintaa ja koiran kynnen ääniä parketilla.
Selvää oli, että nainen sai, mutta jäi epäselväksi että kannustiko koira vaan innoissaan vieressä, vai oliko sillä oma osuus naisen nautinnosta. Tämä jäi vain mielikuvitukseni varaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut 2012 rakennetussa kerrostalossa ja siellä ei kuulunut mitään asukkaiden ääniä edes yläkerrasta, missä asui lapsiperhe ja koiria. Asuin hetken myös 2020 rakennetussa talossa ja yhtälailla oli hiljaista. Tämä asunto oli juuri sellainen kulma-asunto, ettei ollut kaikilla seinillä naapureita. Pahin kerrostalo on ollut 70-luvun lopulla rakennettu elementtitalo. Kaikki kuului läpi.
Etsisin siis uutta tuotantoa, asuntoa mahdollisimman korkealta ja nimenomaan asuntoa, jossa kaikilla seinillä ei ole naapureita. Asuinalueena suosisin aluetta, mikä ei ole kaikkein trendikkäin muotialue. Vähän katveessa olevat alueet ovat usein rauhallisia, sillä bailuporukka haluaa baarien ja ratikkareittien varrelle.
60-90 rakennetut taitaa olla pahimpia, ainakin mitä lueskellut.. Vuokralla asuttaessa tietysti joutuu vähän kompromisseja tekemään eli ei ihan pääse valitsemaan missä kohti taloa asunto on. Vuokraovella tms näkee muistaakseni jotenkin että onko rakennus mitä matskua, jos en väärin muista..
Vierailija kirjoitti:
Ns.rikkaiden ihmisten talossa tai vanhuksia täynnä olevassa on hyvä asua
Juu tässä on vaan se ongelma, että naapurit saattavat vaihtua ihan milloin vain. Myös "rikkaiden ihmisten" taloon voi muuttaa öykkäri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvassa on taloja, jotka on tehty paikan päällä valamalla.
Ongelma on ontelolaatat, mitä käytetään rakentamisessa koska ne on helppoja ja halpoja. Käytännössä ne ovat suuria äänenvahvistimia asuntojen välissä.Hommatkaa kerrostalosta ylimmän kerroksen nurkkahuoneisto, missä on monta huonetta missä voi nukkua, jos joku alapuolella olevassa huoneessa meluaa. Niin minä tein.
Mistä tietää onko talo rakennettu ontelolaattoja käyttäen? Näkeekö sen jotenkin päälle päin?
Meillä täällä katossa ja seinissä sellaiset urat, myös jokaiseen seinään saa ihan nuppineulallakin kuvia ym laitettua, eli seinät ainakin ihan hötöä-ap
Jos huoneiden sisäkatossa on sellaset V-muotoiset saumat säännöllisin väliajoin - on se ontelolaatoilla tehty. Jos katto on tasainen, paikallaan valettu.
Asun 2012 rakennetussa kerrostalossa, ja äänieristys on paras tähänastisista. Olen asunut 50- ja 60-lukujen kerrostaloissa aiemmin. Yleensä ei kuulu mitään mistään, mutta ei 100% äänieristettyä taloa olekaan. Jos yläkerran eläkepariskunnan lapsenlapset tulevat kylään, niin kyllä sitä jytinää riittää kun juoksevat muutaman tunnin ympäri asuntoa. Samoin jos yöllä juntit katselevat jotain jääkiekko-ottelua tai pelaavat, niin kyllä se huuto ja mylvintä kuuluu. Mutta vaimeammin kuin vaikka 50-luvun talossa, jossa kuului seinänaapureista aikalailla kaikki kuin samasta asunnosta.
Meillä kuuluu porraskäytävästä kaikki läpi. Ja voi että, kun rapun lapsiperheet meluaa siellä! Jostain syystä kestää 10 min päästä asuntonsa ovelta ulko-ovelle ja ulos. Lapset huutaa täyteen ääneen niin että porraskäytävä raikaa. Koirat räksyttää. Voisiko vähän ajatella muitakin?
Vierailija kirjoitti:
Uudet rakennukset tehdään mahollisimman halvalla, jotta rakennusyhtiöt saavat parhaan mahdollisen hyödyn. Ei ne hyvää hyvyyttään rakenna äänieristettyjä asuntoja.
Ja jos rakentaisivat, niin ne brändättäisiin joksikin superhiljaisiksi asunnoiksi ja hinta olisi sitten huomattavasti korkeampi.
Rakentamista valvotaan monilla tavoilla, ei rakennusliikkeet noin vain voi itse päättää, että laitetaan seiniksi halvinta lastulevyä. Myös materiaalit ovat kehittyneet. Esim. asunnossani ei ole rappuun menevän oven edessä perinteistä väliovea, sillä rappuun menevä ovi blokkaa tehokkaasti ääntä. Rapusta ei koskaan kuulu naapureiden ovien avaamista tai hissin kulkemista, vaikka hissi pimputtelee kerrokseen tullessa. Talo rakennettu 2021.
Itse en enää ikinä muuttaisi vanhoihin kerrostaloihin, niissä on kaikissa huono äänieristys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä tuo koiraa kerrostaloon!No ei kaikki koirat räksytä. Mulla on tosi hiljainen koira ja lenkkeillään noin kolme tuntia päivässä. Lisäksi koira saa olla irti taloyhtiön aidatulla pihalla muiden asukkaiden hyväksymänä. Ihanat naapurit mulla, kun ovat vielä tarjoituneet koiravahdiksi tarvittaessa. Pienkerrostalosta siis kyse.
Kukaan ei myönnä oman koiransa räksyttävän. Eikä moni tiedäkään että se räksyttää, koska koirahan räksyttää silloin kun se jätetään yksin eikä isäntäväki ole kuulemassa.
2017 rakennettu hieno kerrostalo ja naapurin puheääni kuuluu ja väliseinät ilmeisesti onttoja tms. kun kaikki kolaukset kuuluvat. Sijoituskämppä rakennettu 70-luvun alussa ja siellä taas kaikuu vit tumaisesti patterien läpivientejä tms. pitkin. Yksi asuntojen välinen seinä on sellainen josta ei kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ns.rikkaiden ihmisten talossa tai vanhuksia täynnä olevassa on hyvä asuaJuu tässä on vaan se ongelma, että naapurit saattavat vaihtua ihan milloin vain. Myös "rikkaiden ihmisten" taloon voi muuttaa öykkäri.
Meidän naapureina oli joku sijoitusjohtaja, joka pahoinpiteli vaimoaan. Asunto on pankin työsuhdeasunto. Pari kertaa piti soittaa poliisit paikalle, kun kuulost siltä, että vaimoa heitellään pitkin seiniä. Nyt asunnossa asuu pankin uusi työntekijä perheineen. Heidän vauva itkee tosi paljon ja vanhempi lapsi soittaa pianoa tosi myöhäänkin ja käytiin siitä jo sanomassa, että jos klo 22 jälkeen ei enää soittaisi. Tämä on ns. rikkaiden taloyhtiö, kun ei tästä asuntoa myydä alle miljoonan. Me ostettiin aikoinaan hieman yli puoli miljoonan.
käytännössä asuntoa ei voi äänieristää kokonaan, koska silloin pitäisi elää myös ikkunattomassa ja ovettomassa asunnossa. On vain totuttava naapurista kuuluviin äänin ja opetella olemaan välittämättä niistä. Paras keino on ostaa omakotitalo jostain syrjäseudulta, niin et kuule naapurin ääniä.
Pidä mattoja lattioilla, hanki kirjahylly täyteen kirjoja (ne eristävät todella hyvin: itsellä olohuoneen takaseinä täynnä kirjoja enkä kuule naapuriolohuoneesta mitään: kirjat absorboivat kaikki äänet. Kerran heillä oli ihan kunnon perheriitakin tavaroiden heittelemisineen siellä, johon soitettiin poliisitkin: minä en kuullut yhtään mitään asuntooni siitä riidasta,)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvassa on taloja, jotka on tehty paikan päällä valamalla.
Ongelma on ontelolaatat, mitä käytetään rakentamisessa koska ne on helppoja ja halpoja. Käytännössä ne ovat suuria äänenvahvistimia asuntojen välissä.Hommatkaa kerrostalosta ylimmän kerroksen nurkkahuoneisto, missä on monta huonetta missä voi nukkua, jos joku alapuolella olevassa huoneessa meluaa. Niin minä tein.
Mistä tietää onko talo rakennettu ontelolaattoja käyttäen? Näkeekö sen jotenkin päälle päin?
Meillä täällä katossa ja seinissä sellaiset urat, myös jokaiseen seinään saa ihan nuppineulallakin kuvia ym laitettua, eli seinät ainakin ihan hötöä-ap
Jos huoneiden sisäkatossa on sellaset V-muotoiset saumat säännöllisin väliajoin - on se ontelolaatoilla tehty. Jos katto on tasainen, paikallaan valettu.
Eli joo tämä nykyinen on siis ontelolaatoill tehty, näin kyllä jo arvasinkin, kun tosiaan kaikki kuuluu :D
Eli seuraavaa kämppää metsästäessä pitää katsoa kattoa! :D
-ap
Vierailija kirjoitti:
Jotkut väittää että 2000v jlkeen oisi parempi eristys, mutta ei se aina ihan pidä paikkaansa sekään.
Sama ongelma, sitten kun valittaa äänistä, onkin ongelma ihminen. Huokaus.
Kyllä rakenuslaki asuti voimaan 1.1.2000. Joissa kerostalot ymm.On äänieristykeset rakenettava paremin. Lisätietoja siitä menen netti rakenusliiton sivuille ja lue rakentamisesta tai soita.Mutta todella jos ihminen aihetaa tietoista typajan pito kotinsa. Ne äänet tulee läpi talon. Pitää muistaa elementeissä kiertää äänet. Joten ei aina olekaan syy napurin vaan äänet voi tulla viereinen rappu.Samoin haju haitat tulee kerostaloissa tupakoitisjoilta.He eivät ymmärrä asunoissa kun tupakoivat vuokratalot,Liesi tuletin johon saa vain valon sen yläpuolella on keskusilmastointi putki ja muihin asuntoihin leviää tupakan haju sitä myöten. Kuin sama kylpyhuoneent kissan paska pisu hajut. unohtamatta parvekeita. Ikunoisa on rakovetiilit ja hajut sietä tulee ihmisten asuntoihin,kun sala tupakoitsia tupakkoi parvekeella lasitukset kiini kerostaloissa, jossatupakointi kielto.
Isolla rahalla. Ostettiin Helsingin keskustasta vartin ajon päässä sijaitseva upea rantaparitalo jossa isot pihat ja seinänaapuri ei juuri koskaan edes kotona. Ainoat äänet ovat linnunlaulu ja meidän ilmanlämpöpumppu. Toki jos naapuri muuttaa voi uusi asukas olla mitä vain, mutta talo tuntuu onneksi todella hyvin äänieristetyltä kivitalolta.