Eikö ydinjäte huolestuta ketään?
Väistämättä tämä sähköistäminen lisää ydinjätteen määrää. Maapallolta ei löydy 100% turvallista ydinjätteiden säilöntäpaikkaa. Avaruuteen vieminen on aivan hullun hommaa, mitä lie suoötököitä nousee kun avaruudessa oleva bakteeri kohtaa ydinjätteen. Mutta ei haittaa, sähkö tulee töpselistä.
Kommentit (60)
Voihan ne murskata jauhoksi ja ripotella mereen. Fuksimakin hoituu hyvin kun vesi vie säteilyn mennessään, kuten Afrikassa jätteetkin.
Ei teidän tätä kannata miettiä. Kyseiseen tehtävään on palkattu reilusti teitä älykkäämpiä ihmisiä.
Ei. Mua ei huolestuta asiat mihin en pysty vaikuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
OL3 muuten pystyy käyttämään MOX-polttoainetta eli naapurireaktorien jätettä pystyisi ajamaan sinne, kunhan olisi käsittelylaitos.
Käytetyn ydinpolttoaineen jälleenkäsittelylaitosta en oikeasti haluaisi naapuriin, lue muutaman sadan kilometrin päähänkään. Parempi haudata käytetty polttoaine sellaisenaan sitä erityisemmin sorkkimatta. Uutta uraania kun on kuitenkin maailma pullollaan.
Jälleenkäsittelylaitos Englannin Sellafieldissä on varsin surullisenkuuluisa päästöistään.
Vierailija kirjoitti:
Ei teidän tätä kannata miettiä. Kyseiseen tehtävään on palkattu reilusti teitä älykkäämpiä ihmisiä.
olen mensan jäsen ja siten täysin kykenevä puhumaan asiasta. Mene vaan itse sinne helpompiin keskusteluihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OL3 muuten pystyy käyttämään MOX-polttoainetta eli naapurireaktorien jätettä pystyisi ajamaan sinne, kunhan olisi käsittelylaitos.
Käytetyn ydinpolttoaineen jälleenkäsittelylaitosta en oikeasti haluaisi naapuriin, lue muutaman sadan kilometrin päähänkään. Parempi haudata käytetty polttoaine sellaisenaan sitä erityisemmin sorkkimatta. Uutta uraania kun on kuitenkin maailma pullollaan.
Jälleenkäsittelylaitos Englannin Sellafieldissä on varsin surullisenkuuluisa päästöistään.
Tunnetut uraanivarannot ovat hyvin rajalliset.
Sellafieldin jälleenkäsittelylaitos aloitti 1952 ja lopetti viime vuonna. Osattaisiinkohan nykyään vähän paremmin?
Jos surullisenkuuluisaa haluat, pyccän Majak on sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
olen mensan jäsen ja siten täysin kykenevä puhumaan asiasta. Mene vaan itse sinne helpompiin keskusteluihin.
Mensalla ei näissä hommissa pärjätä. Sähvövoimatekniikan DI-papereilla saattaa päästä työtehtäviin, mutta Mensa-jäsenyydelläsi voit pyyhkiä takapuolesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mensalla ei näissä hommissa pärjätä. Sähvövoimatekniikan DI-papereilla saattaa päästä työtehtäviin, mutta Mensa-jäsenyydelläsi voit pyyhkiä takapuolesi.
DI papereilla ei selvästi saa ainakaan huumorintajua.
Huvittavaa tuo panikointi jostain "ydinjätteestä" kun maailman suurimman reaktorin koko elinkaaren aikana tuottama pitkäkestoinen jäte mahtuu yhdelle tenniskentälle. Paljonko samaan aikaan ihmisiä kuolee auton renkaista irtoaviin pienihiukkasiin? Ei vaadi edes mitään ihme katastrofia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä huolettaa. Mielestäni vain ihminen kykenee moiseen idioottimaisuuteen, ydinjätteen säilömiseen. Mikään Ei ole ikuista.
Öööö niin siis se ydinjäte nimenomaan on ikuista.
Ydinjätteen aktiivisuus vähenee logaritmisesti. Valtaosa aktiivisuudesta häviää muutamassa vuosikymmenessä.
Aika kurja elämä tiedossa, jos jokaista mahdollista katastrofia pitäisi normikansalaistenkin olla jatkuvasti murehtimassa.
Vierailija kirjoitti:
Se että on jossain esim. tuollaisessa virassa ei automaattisesti tarkoita sitä että on äkykkäämpi kuin jokainen palstalainen. Kaikki äkykkäät eivät vaan halua esim. tuollaista työtä tehdä.
Vuoteen 2020 mennessä Olkiluodon kallioperään oli louhittu erilaisia tunneleita noin 10 kilometriä. Loppusijoitustoiminnan aikana uusia tunneleita louhitaan kallioon vielä noin 40 kilometriä.
https://www.posiva.fi/loppusijoitusratkaisu/tutkimus-jaloppusijoitustil…
Mitenhän ja kukakohan nuo loppukilometrit louhii, kun se paska vuotaa jo nyt?
"Olkiluodossa sijaitsevassa luolassa mitattu tritiumpitoisuus on poikkeuksellisen korkea. Vuodon syytä ei tiedetä.
Kun vuoto paikallistetaan, sen jälkeen tehdään päätöksiä siitä, mitä asialle tehdään – vai tehdäänkö mitään."
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/3834f11c-3137-4857-af6e-832e0ac6312c
Käyttölupahakemus jätetty viime vuonna, käsittelyssä mennee pari vuotta.
Only in Finland.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellafieldin jälleenkäsittelylaitos aloitti 1952 ja lopetti viime vuonna. Osattaisiinkohan nykyään vähän paremmin?
Jos surullisenkuuluisaa haluat, pyccän Majak on sitä.
Majakista on on peräisin "East Ural Radioactive Trace" eli vuoden 1957 räjähdyksen tuottama laaja voimakkaan radioaktiivisuuden alue Venäjällä. Plutoniumia piti erotella pommeja varten jolloin turvallisuudesta ei ollut väliä.
https://en.wikipedia.org/wiki/Kyshtym_disaster
Samoihin aikoihin Windscalessa (nyk. Sellafield) syttyi niinikään plutoniumin tuotantoon tarkoitettu reaktori tuleen ja levitti saastetta ympäristöönsä.
Ydinpolttoaineen uudelleenkäsittelyä en suosittele kun kukaan ei vielä ole keksinyt järkevää tapaa varastoida siinä kemiallisen käsittelyn aikana vapautuvia nestemäisiä voimakkaasti radioaktiivisia liemiä turvallisesti. Ydinpolttoaine itsessään on keraamista tavaraa jota on paljon helpompi käsitellä ja varastoida.
Huolestuttaa yleensä niitä jotka eivät ymmärrä a) fysiikan b) luonnonsuojelun päälle. Eli yleensä vihreitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli et ole mitään muuta kun jonkin loogisen testin käynyt henkilö. Minä olen älykkäämpi kun sinä kolmen vuorokauden kestävillä testeillä sairaalassa. ÄO noin 148 kun ottaa kaikista keskiarvon. Sinä et ole mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vuoteen 2020 mennessä Olkiluodon kallioperään oli louhittu erilaisia tunneleita noin 10 kilometriä. Loppusijoitustoiminnan aikana uusia tunneleita louhitaan kallioon vielä noin 40 kilometriä.
https://www.posiva.fi/loppusijoitusratkaisu/tutkimus-jaloppusijoitustil…
Mitenhän ja kukakohan nuo loppukilometrit louhii, kun se paska vuotaa jo nyt?
"Olkiluodossa sijaitsevassa luolassa mitattu tritiumpitoisuus on poikkeuksellisen korkea. Vuodon syytä ei tiedetä.
Kun vuoto paikallistetaan, sen jälkeen tehdään päätöksiä siitä, mitä asialle tehdään – vai tehdäänkö mitään."
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/3834f11c-3137-4857-af6e-832e0ac6312c
Käyttölupahakemus jätetty viime vuonna, käsittelyssä mennee pari vuotta.
Only in Finland.
Tritiumvuoto kuullostaa sellaiselta, että se on kyllä peräisin jonkun muun kuin ydinvoimalan jätteistä. Onkaloon kun on varastoitu radioaktiivista jätettä myös muusta teollisuuden toiminnasta. Tritiumia on suuria määriä esimerkiksi itsevalaisevissa poistumistien merkeissä, joita mm. Keski-Euroopassa on suosittu sähköllä toimivien sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli et ole mitään muuta kun jonkin loogisen testin käynyt henkilö. Minä olen älykkäämpi kun sinä kolmen vuorokauden kestävillä testeillä sairaalassa. ÄO noin 148 kun ottaa kaikista keskiarvon. Sinä et ole mitään.
Huumorintaju ei ainakaan mahdu suureen 148 pisteen älykkyysosamäärääsi.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa tunnetut uraanivarannot ovat niin suuret, etteivät ole loppumassa tänä vuonna syntyvien lapsien elinaikana. Kyse on lähinnä siitä, millaisin tuotantokustannuksin uraania saadaan eroteltua. Huokeasti eroteltava uraani on tietenkin harvinaistunut mutta esimerkiksi merivedessä sitä on loputtoman paljon.
Kun Venäjä lähiaikoina hajoaa niin sieltä olisi varmaankin taas ostettavissa romutettavien ydinaseiden uraania ja plutoniumia varsin pitkän ajan käyttöön.
Jos säteilyasiat ja ydinturvallisuus huolettavat niin kannattaa aloittaa aihepiiriin tutustuminen Säteilyturvakeskuksen julkaisemasta suomenkielisestä kirjasarjasta, jonka pääsee lataamaan ja lukemaan ilmaiseksi tästä osoitteesta:
https://www.stuk.fi/julkaisut/sateily-ja-ydinturvallisuus-kirjasarja