Oletko harrastanut paljon parjattua koulushoppailua? Mikä oli sinun kikka kolmonen? Koitko tunnontuskia kun itsekkäästi ajattelit vain lapsesi parasta?
Kommentit (136)
Olen. Oli hyvä päätös. Siinä mitään väärää ole. Tietenkin omien lasten kaikkinaisesta hyvinvoinntista tulee huolehtia ja hyvä koulutus kuuluu juurikin siihen.
Kyllä shoppailin, hyvällä omalla tunnolla. Tuloksetkin loistavat, eli päätös oli hyvä.
Tänään ostin 3 koulua ihan pilkkahintaan.
En nyt varsinaisesti, mutta asuinalue meillä ei todellakaan ole mikään ison kaupungin kerrostalolähiö. Joten siinä samalla välttää myös nämä S2 koulujen ongelmat kertaheitolla.
Olen.
Yksityiskoulu toisella, painotus toisella.
Maksan ihan samat verot Helsingissä kuin hyvän koulun alueella joten minulla on ihan sama oikeus hyviin kouluihin.
Muuten olisi ihan sama asua sitten muualla.
Olen aina kannattanut monimuotoiisuutta mutta huomannut että omat lapseni oppivat ja viihtyvät paremmin kouluissa missä lähinnä samanlaisista perheistä tulleita lapsia
Kun sain niin halvalla kirjoitti:
Tänään ostin 3 koulua ihan pilkkahintaan.
Huutokaupat comissa noita on usein. Vähän vanhempia, mutta myös halpoja.
Laitoimme lapset ruotsinkieliseen esiopetukseen ja sieltä ruotsinkieliseen kouluun. Eipä ole järjestys tai muita ongelmia, ja lapsilla suora tie lukioon ja hyvään yliopistoon (esim Hanken).
Aloitin koulushoppailuni 15-vuotiaana. Ensin oli vuorossa Kansanvalistusseuran kirjekurssit ja lopuksi Helsingin yliopiston avoimen yliopiston korkeakoulukursseja. Siihen väliin mahtui yhtä sun toista kurssia ja mm. kaksi opiston tutkintoa.
Itse asuin lapsuuteni noin 12000 asukkaan kunnassa kahden koulualueen rajalla.
Koulukseni määrättiin toinen kouluista, joka oli hyvin keskiluokkaisella alueella, sellaisella jossa kaikki oli uusia puna- ja valkotiilitaloja. Kaikki hyvin keskiluokkaista, insinöörejä ja sairaanhoitajia.
Vanhemmilleni keskiluokkainen statuselämä ei ollut lainkaan merkityksellistä ja asuimme vanhassa hirsitalossa, auto oli vanha, merkkivaatteista ei tietoakaan vaan äiti ompeli vaatteet itse, laskettelulomia tai etelänmatkoja ei ollut, ei matkapuhelimia, ei sen ajan uusinta elektroniikkaa, joten olin kyllä täysin ulkopuolinen tässä porukassa. Minua kiusattiin vaatteista ja köyhyydestä, vaikka en usko että olimme sen köyhempiä kuin muutkaan. Vanhemmat esim. laittoivat rahaa mökkiimme merenrannalla, mutta eihän se näkynyt minään statuksena ulospäin koulukavereille.
Itse olisin varmasti ollut onnellisempi koulussa jossa olisi ollut erilaisuutta enemmän. Toki jos oppimisen edellytykset heikkenee niin ymmärrän koulushoppailun.
Shoppailtiin, kun tuli vastaan lapsella sama tilanne kuin siinä YLEn artikkelin tytöllä. Puhe alkoi lipsua sekakieleksi, ja suomenkielisistä sanoista alkoi katoilla taivutusmuotoja.
Tavallaan, muutettiin alueelle, jossa lähikoulu on hyvä
Ei ole ollut tarvetta kun lapset onruotsinkielisessä koulussa. Jos olisivat suomenkielisessä koulussa, en kyllä epäröisi hetkeäkään tehdä ratkaisuja heidän parhaakseen. Olisin valmis vaikka muuttamaan, jotta saisin lapseni sellaiseen kouluun johon olisin tyytyväinen.
Vuokrattiin toinen asunto sopivalta alueelta ja osoitetiedot sinne, että lapset pääsi haluttuun kouluun.
Vuokrasin viereiseltä oppilaaksiottoalueelta asunnon saadakseni siirrettyä kirjat haluamni koulun koulualueelle. Sinänsä hassua, että tämä koulu sijaitsee kuitenkin fyysisesti lähempänä kuin ns. lähikoulu, jonne olisi kolme kertaa pitempi matka (molemmat toki ovat aika lähellä). Lähikoulu on tunnettu siitä, että siellä on levotonta, kiusaamista ja häiriköintiä, sitten taas tämä toinen koulu on hyvän koulun maineessa, oppimistulokset ovat hyvät ja kyseiseen kouluun hakeudutaan kauempaakin. Kuulin myöhemmin, että lapsen luokkakaverin vanhemmat olivat tehneet samoin, siirtäneet kirjat koulun alueelle saadakseen lapsen hyvään kouluun ja välttääkseen ongelmakoulun.
Vierailija kirjoitti:
Laitoimme lapset ruotsinkieliseen esiopetukseen ja sieltä ruotsinkieliseen kouluun. Eipä ole järjestys tai muita ongelmia, ja lapsilla suora tie lukioon ja hyvään yliopistoon (esim Hanken).
Vaan etpä osaa itsekään suomen kielen oikeinkirjoitusta, joten tuskin on hyvä ennuste kakaroillasikaan elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ollut tarvetta kun lapset onruotsinkielisessä koulussa. Jos olisivat suomenkielisessä koulussa, en kyllä epäröisi hetkeäkään tehdä ratkaisuja heidän parhaakseen. Olisin valmis vaikka muuttamaan, jotta saisin lapseni sellaiseen kouluun johon olisin tyytyväinen.
Tuo lukihäiriö on usein periytyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo lukihäiriö on usein periytyvä.
Ei oo lukihäiriötä, mutta nopeasti kirjoittaessa tulee helposti virheitä. Sorry, jos pahasti haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaan etpä osaa itsekään suomen kielen oikeinkirjoitusta, joten tuskin on hyvä ennuste kakaroillasikaan elämässä.
Mikä vitt* sua vaivaa?
Tyttö luonnontiedeluokalle hyvään kouluun vaikka inhosi niitä aineita