Miten ihmisellä on varaa lähteä monen tonnin ulkomaanmatkalle jos ulkoinen olemus sitä ettei ole ollut varaa ostaa uutta paitaa pariinkymmeneen vuoteen?
Ihmettelin taas lentokentällä. Vai onko vaan piittaamattomuutta ulkonäön suhteen? En tarkoita että pitäisi olla viimisen päälle kuteet ja pakkelit naamassa mutta jos reissuun lähtiessä linttaan astutut (terveys)sandaalit, kulahtanut t paita ja auringon polttamat housut on ainut mitä kaapista löytyy niin mistä hitosta nämä ihmiset repivät rahaa matkoihin jos sitä ei ole ollut uuteen vaatteeseen? En ihan usko siihenkään että viimeiset 10-20 vuotta on pihistetty kaikesta (vaatteista esim), jotta saa sen yhden lomamatkan tehtyä.
Kommentit (105)
Niin. Jotkut meistä haluavat käyttää rahansa eri tavoin, onko siinä jotain erikoista?
Omassa lähipiirissänikin on henkilö, jolla kymppitonneja tilillä ja paljon muuta varallisuutta, mutta häntä ei kiinnosta pukeutua viimeisen päälle. Ajelee ikivanhalla autolla ja käyttää rahansa järkevästi. Ulkoisen olemuksen perusteella voisi ajatella hänen olevan köyhä.
Toisaalta lähipiirissä on myös jatkuvasti persaukinen ihminen, joka tienaa keskitasoa vähemmän. Hänellä on kuitenkin uusi auto, merkkilaukkuja ja uusia laadukkaitakin vaatteita. Kulutusluottoja ja velkaa löytyy, eikä mitään kiinteää varallisuutta. Ulkoisen olemuksen perusteella hänen voisi kuvitella tulevan paljon todellisuutta paremmin toimeen.
Ei ulkomuoto tai kulutuskäyttäytyminen välttämättä kerro mitään henkilön varallisuudesta tai tulotasosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koneeseen on hyvä pukeutua mukavasti, varsinkin jos pitkä lento tai useampi putkeen. Parhaat vaatteet laitetaan päälle sitten muualle. Et varmaan matkusta kovin paljon?
Ei sitä silti kulahtaneissa rytkyissä ja linttaan astutuissa kengissä matkalle tarvitse lähteä. Sellaisten romppeitten paikka on roskiksessa.
Päinvastoin, just niin kannattaa lähteä.Perillä sitten heittää nuo vaatteet veks kun on ostanut laukun täyteen uusia vaatteita.
Huomaa kyllä ettet sinä ole mikään hc-reissaaja.
nauran sun tyhmyydelle
Mulla on tapana asua aatetta paremmissa hotelleissa, missä asiakkaat ei tunge vanhoja rytkyjään ja linttaisia tossujaan huoneen paperikoriin. Ehkä teillä yhteismajoituspaikoissa asuvilla reppureissaajilla on sitten sellaiset tavat?
Sellainen joka ei tarvitse uusia paitoja.
Vierailija kirjoitti:
Selvästi porukka närkästyi tästä mitä minä vaan ihmettelin ja mietiskelin, en paheksunut tai tuominnut ketään! Olen itse köyhistä oloista mutta kyllä meillä aina oli siistit vaatteet päällä, myös halvemmalla voi saada siistin näköistä tai muutenkin jos vähän katsoo mitä laittaa päälle. Enkä tosiaan käytä rahaa mihinkään tekoripsiin ym, en ole koskaan käyttänytkään, en myöskään ostele jatkuvasti uusia vaatteita. Moni vaan ei ymmärrä jos sen virttyneen kuviollisen t paidan ja housut vaihtaisi vaikka hillitynväriseen mekkoon ja sukkahousuihin, niin yleisilme on jo ihan erilainen. Mutta tuli kyllä selväksi että kaikkia ei vaan kiinnosta miltä näyttää. Ap
Tuo sinun köyhistä oloista oleminen varmaan selittää asian. Pelkäät, että ihmiset pitävät sinua köyhänä. Anoppini on vähän samanlainen. Minua ei kiinnosta, mitä muut minusta ajattelevat. Tykkään kyllä vaatteistakin, ja osaan pukeutua etiketin mukaan, useampi iltapukukin löytyy, mutta joskus ne rennot vaatteet on vaan ne parhaat.
Ihme sekoiluavaus. Sitten ei ole varaa matkustella jos tuhlaa rahat koreisiin uusiin vaatteisiin. Jos säästää epäoleellisista, onkin varaa.
Ei tässä ole muuta kuin se, että aika moni suomalainen ei ole kovinkaan tyylikäs. Ihmeellisiä asuvalintoja näkee joka paikassa, tyyliin raitaleggarit yhdistettynä yli-isoon pallotunikaan ja muuta vastaavaa. Ei se kuitenkaan kerro varallisuudesta mitään vaan ehkä siitä, ettei ole tyylitajua tippaakaan.
Kyllä lentomatkallekin voi pukeutua samanaikaisesti sekä siististi että mukavasti.
Onhan lentomatkakin mukavamman tuntuinen kun ympärillä istuu siististi pukeutuneita ihmisiä. Kännäävät, mölyävät ja epäsiistit ihmiset eiväthän he ainakaan muiden kanssa matkustajien matkatunnelmaa nostata.
Nykyään pukeutuminen on helppoa ; (edullisiakin) vaatteita löytyy kaupoista "joka lähtöön."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvästi porukka närkästyi tästä mitä minä vaan ihmettelin ja mietiskelin, en paheksunut tai tuominnut ketään! Olen itse köyhistä oloista mutta kyllä meillä aina oli siistit vaatteet päällä, myös halvemmalla voi saada siistin näköistä tai muutenkin jos vähän katsoo mitä laittaa päälle. Enkä tosiaan käytä rahaa mihinkään tekoripsiin ym, en ole koskaan käyttänytkään, en myöskään ostele jatkuvasti uusia vaatteita. Moni vaan ei ymmärrä jos sen virttyneen kuviollisen t paidan ja housut vaihtaisi vaikka hillitynväriseen mekkoon ja sukkahousuihin, niin yleisilme on jo ihan erilainen. Mutta tuli kyllä selväksi että kaikkia ei vaan kiinnosta miltä näyttää. Ap
Tuo sinun köyhistä oloista oleminen varmaan selittää asian. Pelkäät, että ihmiset pitävät sinua köyhänä. Anoppini on vähän samanlainen. Minua ei kiinnosta, mitä muut minusta ajattelevat. Tykkään kyllä vaatteistakin, ja osaan pukeutua etiketin mukaan, useampi iltapukukin löytyy, mutta joskus ne rennot vaatteet on vaan ne parhaat.
Tää oli hyvä analytsi, ymmärrän paremmin itseäni.
En pelkää sitä että minua pidetään köyhänä, koska en ole köyhästä perheestä.
Ei ole sitä huonoa itsetuntoa että tarvitsisi vakuuttaa muita koko ajan kelvollisuudestaan.
Shortseista, sandaaleista, lippiksistä ja teepaidoista en silti pidä. Ne ovat rumia vaikka olisivat uusia merkkituotteita. En nyt niiden käyttäjiä vihaa mitenkään, mutta itse en käytä. Teepaita esmes on semmoinen, ettei se enää näytä hyvältä viisikymppisen päällä, oli millainen tahansa.
M52
Miten niin joku oli menossa monen tonnin lomamatkalle? Ehkä näkemäsi henkilö oli menossa 50 euron lennolle halpalentoyhtiön koneella. Minä en tosiaankaan panosta vaatteisiin kun lennän ulkomaille. Ei siellä kentillä tai koneessa kukaan kiinnitä mitään huomiota toisten vaatteisiin. Tai kiinnittävät ne, joille se lento on ainutkertainen tapaus elämässä. Minun puolestani jokainen saa matkustaa vaikka kylpytakissa jos kokee sen mukavaksi.
Toiset vaan laittaa asiat tärkeysjärjestykseen.
Vierailija kirjoitti:
Epäsiisti vs siisti? Kumpi on sinulla tärkeysjärjestyksessä ensimmäisellä sijalla?
Vierailija kirjoitti:
voi ei mitä jeesustelua! Kaupasta saa uuden t paidan 6e ja kirpparilta 1e!ja varmasti yhtä mukavia päällä kun kulahtanut rytky ihmisten ilmoilla! Joo joo ei saa kuluttaa ja ostaa uusia koska ilmasto:-D mutta lentokoneeseen hypätään sotkemaan toisiin maihin jep
Kyse on Ap prioriteeteistä! Minä olen juuri se linttaan astutuilla kengillä kulkeva matkustelija. Opiskeluaikoinakin mulla oli aina varaa ainakin jonkinlaisiin reissuihin. Ja tietysti hyödynsin korkeakoulujen tarjoamat ulkomaanvaihtojaksot, joihin lentoliput maksettiin. Näin + 40 -vuotiaana olen tyytyväinen valintoihini. Sillä ei ole mitään merkitystä millaisissa vaatteissa pyörin ympäri Etelä-Amerikkaa parikymppisenä. Niistä kokemuksista ja kielitaidoista on nykyisin iloa mulle ihan joka ikinen päivä sekä työssä että vapaalla. Vieläkin valitsen uuden talvitakin, sohvan tai matkan väliltä taatusti sen matkan.
Toiset arvostaa materiaa, toiset elämyksiä. Simple as that!
Se vaan kuule varrmaan on nimenomaan niin, että niistä vaatteista ja muusta omaisuudesta on pihistelty, jotta jossakin vaiheessa olisi varaa kalliimpaan lomamatkaan. Jotkut vaan ovat järkeviä sekä vähemmän impulsiivisia, ja pystyvät näin tekemään pitkäaikaisia suunnitelmia rahan käytön osalta. Samaa ei varmaan voi sanoa aloitusviestin lähettäjästä, jos tällainen frugaalius on täysin vierasta.
Mua ei vaatteet kiinnosta, sain vaatehankinnoista tarpeekseni työvuosina. Nyt mieluummin mukavissa siisteissä vaatteissa mitkä ei maksa paljoa. Ihan sama vaikka Prismasta!
Koska meillä ei ole koskaan käytetty rahaa tavaroihin tms. meillä on ollut varaa reissaa. Varaa on nyt jopa omaan kotiin etelässä
Vierailija kirjoitti:
Mua ei vaatteet kiinnosta, sain vaatehankinnoista tarpeekseni työvuosina. Nyt mieluummin mukavissa siisteissä vaatteissa mitkä ei maksa paljoa. Ihan sama vaikka Prismasta!
Koska meillä ei ole koskaan käytetty rahaa tavaroihin tms. meillä on ollut varaa reissaa. Varaa on nyt jopa omaan kotiin etelässä
Wau, olette onnekkaita!
Entä jos matkalle ottaa vain huonompia vaatteita ja
-Ajattelee että ostaa sitten perillä hienompia halvalla ja heittää tulomatkavaatteet pois
-ajattelee ettei niin paljon ole varkaat perässä kun ei pukeudu vimpan päälle
-ajattelee että eipä haittaa jos laukut eksyvät matkalla
En tiedä, en matkustele, mutta tuli mieleen että tuollaisiakin syitä voi olla, sen lisäksi ettei vaatteet kiinnosta oikein muutenkaan, kuten itselläni ihan täällä kotimaassa.
Esimerkiksi H&M:ltä saat satasella siistin ja fiksun näköisen asukokonaisuuden; farkut/chinot/shortsit, siistin paidan, kengätkin jopa. Ei oikeasti tarvitse olla mikään rikas, että pystyy näyttämään edes perussiistiltä ja nykyaikaiselta.
Vierailija kirjoitti:
Koneeseen on hyvä pukeutua mukavasti, varsinkin jos pitkä lento tai useampi putkeen. Parhaat vaatteet laitetaan päälle sitten muualle. Et varmaan matkusta kovin paljon?
Joo ja varsinkin pitkä reissu niin on kiva heittää päällä ollut t-paita vessan roskikseen ja lentolaukusta toinen päälle. Mekin otamme usein reissuun vaatteita, jotka ovat tiensä päässä niin ei tarvitse raahata niitä takaisin kotiin. Ostan paitoja ja verkkareita kirppiksiltäkin ihan matkailua silmällä pitäen. Varsinkin alusvaatteista valitsen mukaan ne huonoimmat niin ei huimaa heittää roskiin käytön jälkeen.
Aivan sama, että mitä mieltä kanssamatkustajat ovat, vaatteeni ovat kuitenkin puhtaita! Näin mennään muutaman kerran vuodessa.
Portugaliin menevät lennot on samanlaisia, joten hieman pitää katsoa päivetystä.