Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maksatteko kotoa muuttaneiden lastenne puhelinlaskut?

Vierailija
24.02.2023 |

Minä maksan.

Kommentit (150)

Vierailija
101/150 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku sanoi puhelinliittymän maksavan 7 euroa. No, en ole nähnyt kuin vähän vajaan 30 euron liittymiä myynnissä. Toki noin voi olla jos myydään pelkkä ns. puhelinliittymä, mihin voi soittaa ja millä voi vastata puheluihin mutta eihän tuommoisia liittymiä kukaan käytä enää. Joku sanoi, että ihan itse hankki nettiliittymän mökille vaikka työnantaja varmaan olisi sen maksanut etätöiden takia. No, tässä voi taas miettiä kaikenlaista jos kännykät ja liittymät maksaa työnantaja.

Minkä etätöiden?

t. mökillä vain vapaa-ajalla oleva 

Vierailija
102/150 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku sanoi puhelinliittymän maksavan 7 euroa. No, en ole nähnyt kuin vähän vajaan 30 euron liittymiä myynnissä. Toki noin voi olla jos myydään pelkkä ns. puhelinliittymä, mihin voi soittaa ja millä voi vastata puheluihin mutta eihän tuommoisia liittymiä kukaan käytä enää. Joku sanoi, että ihan itse hankki nettiliittymän mökille vaikka työnantaja varmaan olisi sen maksanut etätöiden takia. No, tässä voi taas miettiä kaikenlaista jos kännykät ja liittymät maksaa työnantaja.

No tuossa sinulle katsottavaksi Moi-liittymien hinnasto:

https://www.moi.fi/?gclid=EAIaIQobChMI0sjlw4Kv_QIV5ACiAx3CsgJ_EAAYASAAE…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/150 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En, työnantajansa maksavat

Mikä työnantaja maksaa puhelinlaskut?

Luuletko, että työpuhelut on tapana maksaa itse? Jos pitää olla tavoitettavissa, tietysti työnantaja maksaa.

T: kirjanpitäjä

Niin mutta maksaa siis kaikki yksityispuhelutko myös?

Kyllä. Sehän tästä vielä puuttuisi, että pitäisi kuljettaa kahta eri puhelinta. Meidän firmassa on yli 600 eri alojen toimihenkilöä ja kaikilla on puhelinetu.

No minulla on kaksi puhelinta mukana. Työpuhelin menee kiinni kun työaika päättyy. Alkoi ottaa pattiin turhat työpuhelut mitä kummallisimpiin aikoihin, joten luovuin puhelinedusta. Jos työnantaja haluaa, että olen tavoitettavissa vapaa-ajalla niin maksakoon sitten päivystyskorvausta (puolet normipalkasta).

Ei siihen kahta puhelinta tarvita, että saa itsensä vapaa-ajalla pois työlinjoilta. Kaksi sim-korttia riittää. Itse en viitsi ostaa puhelinta, kun työnantaja sellaisen minulle haluaa antaa. 

Itse en jaksaisi räplätä edes takaisin niiden sim-korttien kanssa.

Yksinkertaisempaa se on kuin kahden eri puhelimen kanssa räplääminen. Vai luulitko, että ne sim-kortit pitää aina ottaa pois puhelimesta? 

Maksaako työnantaja sulle siis puhelimen lisäksi vapaa-ajan puhelutkin?

No mitäpä luulet, jos henkilöllä on kaksi eri sim-korttia? 

Eli henkilö maksaa ilmeisesti sen toisen itse.

Hienosti päätelty! Miksipä muuten niitä kortteja olisi kaksi, jos työnantajan maksaa myös yksityiset puhelut. Monillahan maksaa, mutta osa ei halua hyödyntää tätä etuutta. 

Jos käyttää vapaa-ajallaan puhelintaan työnantajan piikkiin, pitäisi olla myös työnantajan tavoitettavissa.

Ei tietenkään pidä. Ei puhelinetuus tarkoita sitä, että pitää olla töissä 24/7. Puhelinetuus on samanlainen etuus kuin vaikka liikuntaseteli. Tarkoitettu vapaa-ajan käyttöön. Toki sillä työpuhelimella hoidetaan myös työasiat, mutta vain ja ainoastaan työajalla. Jos pitää vapaa-ajalla olla tavoitettavissa, silloin siitä pitää maksaa päivystyskorvaus. 

Olen freelancer ja olen aina tavoitettavissa. Itse maksan puhelimeni, puhelinliittymäni sekä nettiliittymäni.

Et kai vaan ole kateellinen jos jonkun toisen aikuisen netin ja puhelimen maksaa joku muu aikuinen taloudessa, vaikka aikuinen lapsi.

Vierailija
104/150 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei tietenkään. Mitäs järkee siinä olisi. Jokainen pärjää omillaan . Ei  kait kukaan niin tee.

Näköjään hämmentävän moni tekee, kun tätä ketjua lukee. Itsekin luulin, että korkeintaan opiskeluajan maksetaan ja sitten loppuu. Näköjään olin väärässä. 

Aika monet tukevat aikuisia lapsiaan. Joissakin tapauksissa se on pakon sanelemaa, sillä lapsella voi olla maksuvaikeuksia, velkoja tai muuten tiukkaa. Jotkut haluavat tukea lastaan omaksi ilokseen. Eräs tuttava kertoi loukkaantuneena, että hänen aikuinen lapsensa oli kieltäytynyt ottamasta vastaan rahaa vanhemmilta, koska ei tarvinnut apua. Vanhemmat olisivat kovin mielellään antaneet jotakin.-

Vierailija
105/150 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen maksanut lapseni vuokran, lastenlasten harrastusmaksuja, lapseni harrastusmaksuja, auton vakuutusmaksuja, bensakuluja, maksanut ostokset ruokakaupassa, maksanut ulkomaan matkoja, puhelinlaskuja jne.

Mieluummin apua nyt kuin turhaakin turhempaa perintöveroa verottajan pohjattoman säkkiin. Lapseni sitten voivat laittaa omia rahoja säästöön tai sijoituksiin. Tai maksaa asuntolainaa nopeammin pois.

Vierailija
106/150 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En, työnantajansa maksavat

Tulipa tästä selitystä.. toinen on metsäteollisuuden hommissa ja toinen it-alalla.

Opiskelujensa ohessa.

Vierailija
107/150 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei tietenkään. Mitäs järkee siinä olisi. Jokainen pärjää omillaan . Ei  kait kukaan niin tee.

Näköjään hämmentävän moni tekee, kun tätä ketjua lukee. Itsekin luulin, että korkeintaan opiskeluajan maksetaan ja sitten loppuu. Näköjään olin väärässä. 

Aika monet tukevat aikuisia lapsiaan. Joissakin tapauksissa se on pakon sanelemaa, sillä lapsella voi olla maksuvaikeuksia, velkoja tai muuten tiukkaa. Jotkut haluavat tukea lastaan omaksi ilokseen. Eräs tuttava kertoi loukkaantuneena, että hänen aikuinen lapsensa oli kieltäytynyt ottamasta vastaan rahaa vanhemmilta, koska ei tarvinnut apua. Vanhemmat olisivat kovin mielellään antaneet jotakin.-

Aika vajaa pitää olla, jos siitä loukkaantuu, että aikuinen lapsi ei halua roikkua mamman kukkarolla, vaan haluaa pärjätä omillaan. Menisi vaikka kasvohoitoon tai ostaisi siivouspalvelun, jos rahaa on pakko saada johonkin käytettyä. 

Vierailija
108/150 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksanen varmaan, jos en jaksa siirtää liittymää. Nyt 19-vuotias ja asuu kotona. Toisaalta minulle ei ole koskaan maksettu puhelinlaskuja, mutta vanhemmat maksaa vieläkin hoitovastikkeen, vaikka olen 48-vuotias. Ja se on aika iso, lähes 500 Euroa. Ovat maksaneet hoitovastikkeet kulloisestakin asunnosta siitä lähtien, kun ostin ekan asunnon. Olen töissä, ihan kohtuullisen hyvä palkka kuten miehelläkin. Vanhemmat on eläkkeellä, mutta ovat riittävän varakkaita antamaan jatkuvaa ennakkoperintöä.

Tämähän on kuin satu aikuisille.

Vierailija
109/150 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen maksanut lapseni vuokran, lastenlasten harrastusmaksuja, lapseni harrastusmaksuja, auton vakuutusmaksuja, bensakuluja, maksanut ostokset ruokakaupassa, maksanut ulkomaan matkoja, puhelinlaskuja jne.

Mieluummin apua nyt kuin turhaakin turhempaa perintöveroa verottajan pohjattoman säkkiin. Lapseni sitten voivat laittaa omia rahoja säästöön tai sijoituksiin. Tai maksaa asuntolainaa nopeammin pois.

Minusta olisi aikuisena noloa, jos äitini maksaisi minulle melkein kaiken. Olen sitä mieltä, että hänen kuuluu käyttää rahat itseensä. Säästää vaikka tulevaa hoivakotipaikkaa varten, jos muuta ei keksi. 

Vierailija
110/150 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työliittymät, -puhelimet ym. on yksi asia mikä kannattaa myös huomioida kun pohtii "kannattaako töissä käydä".

Jos työn kautta saa verotusarvolla netin, reittimen, puhelimen ja puhelinliittymän, tuossa säästää paljon vuositasolla.

Työpuhelimen yleensä saa parin vuoden välein ostettua pikku summalla itselle, ja laitteen voi antaa eteenpäin perheenjäsenelle/myydä jolloin hyötyy rahallisesti.

Vierailija
111/150 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elättekö te kaiken lapsillenne maksavat vanhemmat lastenne kautta?

Vierailija
112/150 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siltä se kuulostaa. Napanuora tiukasti kiinni. Eräänlainen kontrollinmuoto tuokin, vaikka tekopyhästi väittävät maksavansa ennakkoperintöä. 

Vierailija
113/150 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On maksettu   pojan  puheli nliittymää noin  15 vuotta. Ensin opiskeli,  sitten  meni avoliittoon ja sai  3 lasta. Nykyään puhelimen maksaa työnantaja. Toisen pojan liittymän ja  tietokoneen maksaa työnantaja kuten miniän  puhelimen ja koneet. Tabletteja joskus vaihdellaan kun ollaan  lomilla  paljon  kaikki yhdessä.

Vierailija
114/150 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vippaa kaverilta, jollei itsellä ole rahaa.

Laskut on vähän tabu, asia, josta ei olla valmiita kertomaan

aina edes kysyttäessä.

Tuli tietooni tuo 20 e per kk on puhelinetu työllisellä olemassa verottajan kautta.

Kumpi tänään maksaa?  Näin voi kysyä,

kun molemmat osapuolet yhtä köyhiä.

Se maksaa, kenellä on mistä maksaa.

Lapsemme ovat tällä haavaa parempituloisia kuin me

vanhemmat. Olen yrittänyt opettaa, ettei rahalla leikitä.

Mutta toteavat, ettei kuun lopussa heilläkään tilillä lepää

kuin satanen tai kaksi vain, eli ynnäillä saa, euroja ja senttejä venytellä.

Vierailija
115/150 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen että tässä on kyse ns. perhekulttuurieroista:

Osassa "perheitä/sukuja" ajattelee että lapsi heivataan iässä x ulos kotoa ja sitten saa pärjätä omillaan.

Osassa taas lapsia tuetaan rahallisesti pitkällekkin aikuisuuteen eri tavoilla. Kyse ei ole siitä etteikö lapsi pärjäisi itsekkin, mutta halutaan tasottaa tietä jos siihen mahdollisuus on.

Minäkin tuen sukulaislapsia KOSKA HALUAN (ei sitä minulta kukaan odota tai vaadi) antamalla rahaa/ostamalla jotain, mukavia ja fiksuja tapauksia (omia lapsia ei ole jos asialla merkitystä)

Vierailija
116/150 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelläni on työnamtajan puhelin. Aina ollut ja kauan.

Vierailija
117/150 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulen että tässä on kyse ns. perhekulttuurieroista:

Osassa "perheitä/sukuja" ajattelee että lapsi heivataan iässä x ulos kotoa ja sitten saa pärjätä omillaan.

Osassa taas lapsia tuetaan rahallisesti pitkällekkin aikuisuuteen eri tavoilla. Kyse ei ole siitä etteikö lapsi pärjäisi itsekkin, mutta halutaan tasottaa tietä jos siihen mahdollisuus on.

Minäkin tuen sukulaislapsia KOSKA HALUAN (ei sitä minulta kukaan odota tai vaadi) antamalla rahaa/ostamalla jotain, mukavia ja fiksuja tapauksia (omia lapsia ei ole jos asialla merkitystä)

Outo ajatus, ettei olisi välimuotoa "heivataan iässä x ulos" ja "tuetaan rahallisesti vielä työssäkäyvänäkin" välillä. Esimerkiksi sellainen aika tavallinenkin tapa, että lapsi saa muuttaa omilleen, kun kokee olevansa siihen valmis ja työssäkäyvä aikuinen hoitaa itse omat kulunsa. 

Vierailija
118/150 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin maksamme.

Ja laajakaistan.

Ja kk-rahaa vähän, että opiskelijat pärjää.

Vierailija
119/150 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin maksamme.

Ja laajakaistan.

Miksi kukaan vanhempi, jolla on taloudellisesti mahdollista tehdä se, ei auttaisi tuollaisten pikkulaskujen kanssa?

Vierailija
120/150 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin maksamme.

Ja laajakaistan.

Kahdelle yliopistopojalle maksamme

-kännykän

-laajakaistan

-kotimatkat (kun harvakseltaan käyvät)

-150 e käyttörahaa.

Ei se paljoa ole. Yksi syy tuohon on, että tuleepa nuo laskut maksettua varmuudella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kuusi