Kuinka monta ihmistä tiedät joiden älykkyys on mitattu?
Tein mensan ÄO nettitestin. Alkoi kiinnostamaan millaisesta otannasta koostuu tuo äo asteikko. En tunne yhtään ihmistä jolle olisi tehty virallinen äo-testi. Kuitenkin vaikuttaa siltä että tiedetään aika paljon väestön äo:sta. Tehdäänkö esim koululaisille jotain satunnaisia testejä, entä aikuisille? Vai tehdäänkö näitä älykkyysarvioita jotenkin ilman että asianosaisille kerrotaan? Vai koostuuko tuo äo-käyrä vaan niistä jotka tosiaan menee sinne äo-testiin? Millaset ihmiset sinne ees menee???
Kommentit (52)
Olen Mensan jäsen, joten tiedän siis aika monta testattua. Meitä meni testiin aikoinaan koko koululuokka, minä olin ainoa joka ylitti pääsyrajan.
Miksi älykkyyttä ei saisi mitata, mitataanhan sitä kaikkea muutakin.
Itseni vain, kun aspergeria tutkittiin niin tuli tehtyä myös se wais-iv mikälie. yms.
Ja paljon paljon muita .
Varmaan moni, jotka ovat hakeneet vaativampiin tehtäviin, ovat osallistuneet soveltuvuustesteihin. Näissä tehdään erilaisia aikapaineisia loogisen ym päättelyn tehtäviä. Mitään pistemäärää niistä ei saa, mutta vertautuvuus gaussin-käyrällä näkyy joissain tapauksissa.
Kyllä nuo tietysti jotain mittaa, mutta näihinkin voi valmistautua ja harjoitella. Esimerkiksi ne kuvasarjat toimii aina samoja logiikoita toistaen. Kun nämä tietää, niin huomattavasti helpottaa.
Yhden virallisessa testissä käyneen tiedän eli itseni.
T. Melkein Mensa
Tunnen satoja. Toimin alalla, jossa älykkyystestaus on käytännössä osana rekrytointiprosessia avustavia henkilöitä lukuunottamatta.
Virallinen äo-testi on kumma käsite, ei sellaista suomessa ole. Päteviä äo-testaajia toki on. Älykkyystetstit ovat kalibroidut laajalla testauksella. Summittaisia älykkyysarvioita voi toki jokainen tehdä kertomatta siitä asianosaisille, mutta se ei ole testaamista. Äo-käyrän jakauma on kalibroitu, eikä sitä korjata testin varsinaisen hyötykäytön tuloksilla silloin, kun otosjoukko on rajoitettu.
Yhden. ÄO 160. Asioilla on puolensa.
Itseni. Osana Asperger-testausta tehdään WAIS - IV.
Vierailija kirjoitti:
Itseni vain, kun aspergeria tutkittiin niin tuli tehtyä myös se wais-iv mikälie. yms.
Ja paljon paljon muita .
Olen käynyt neuropsykologilla testeissä, haluttiin juurikin tietää onko mulla as, mutta en tiedä että multa olisi siellä älykkyyttä testattu, enkä tiedä/muista niiden testien nimiä. Lääkärin tulkinnan muistan vaan että on as. -ap
Vierailija kirjoitti:
Tunnen useitakin, tämä on kai sosiaaliluokka kysymys. Testeistä voidaan olla monta mieltä, mutta käyneiden tuloksia selittää myös se, että iso osa ihmisistä tietää jo valmiiksi että ko. testeistä ei mitään hyviä tuloksia saa ja jättää menemättä. Ja lisäksi tietysti matalampia tuloksia saaneet eivät niistä paljoa huutele. Tällaiset testit rakennetaan siten, että otetaan väestöstä otanta ja lasketaan sen jälkeen hajonta Gaussin käyrälle.
Selittäisitkö tarkemmin mitä meinaa tuo että väestöstä otetaan otanta? Joku kutsu laitetaan niille testeihin vai?
Mun älykkyys testattiin psykiatrisella aikanaan. En sen tarkemmin tiedä tuloksia, mutta keskimääräistä älykkäämpi.
Vierailija kirjoitti:
Mensan nettitesteissä lähes kaikki ovat neroja.
Minullekin tuli tuollainen fiilis. Että se on ihan pilipali testi ja että kaikki saa tuloksen "olet älykkäämpi kuin 90% ihmisistä" tjsp vaikka itsestä tuntuu että päinvastoin on tyhmempi kuin 90% ihmisistä.
Vierailija kirjoitti:
Mensan vapaaehtoisessa testissä käytiin aikoinaan koulun kanssa, sain silloin 120. Enpä sillä tiedolla ole mitään tehnyt sen jälkeen, mitä nyt kahvipöytäkeskusteluissa joskus jos tulee esille niin voi huvikseen vertailla. Älykkyydellä on silläkin optimaaliset rajansa, hyvin nykymaailmassa menestyvät omaavat noin 130-140 tuloksen, eli esim. insinöörit ja lääkärit sijoittuvat tuolle tasolle. On tutkittu että yli 140äo:n omaavilla alkaa piirteinä korostua pakko-oireyhtymät sekä erilaiset autistiset piirteet, myös sosiaalinen äly heillä on usein rajoittunutta- mistä johtuukin sanonta "nerot eivät ole hulluja, he ovat vain omalaatuisia".
No nyt selkisi täällä ne "älykkäät" keskustelut kun täällä pyörii niitä huippulukeman omaavia, samoin kun pörssimiljonäärejä.
Kyllä mä tiedän satoja, joille on tehty älykkyystesti. Itsekin olen tehnyt se sadoille. Ei noilla kuitenkaan ole mitään tekemistä Mensan testien kanssa.
Vanha koulukaveri ja hänen ystäviään. Kaikki erikoisia ihmisiä, mutta mukavia. Vaikka joku ei ymmärtänyt sosiaalista peliä -mm. lahjojen antamista-, oli silti kiltti eikä mikään H.Olli.
Oma älykkyyteni on tutkittu 1978 lastenpsykiatrilla. Olin ikäisiäni vastaavat erittäin hyvin kehittynyt 5-vuotias. Muistaisin että puhuttiin jopa 8-vuotiaan tasosta, vaikkei sitä ole missään papereissa.
Jokaisen armeijan alokaskauden olleen älykkyys on testattu P1-testillä, joten tiedän aika monta.
Vierailija kirjoitti:
Minä en tunne yhtäkään, eikä itselleni ole tullut edes mieleen käydä testissä. Mutta aina kun palstalla keskustellaan älykkyydestä, paikalle lehahtaa valtava määrä ihmisiä, jotka ovat käyneet Mensan testissä, ja kaikkien tulos on vähintään 160.
Useammin paikalle lehahtaa ihmiset jotka todistelevat miten älykkyyttä on erilaista eikä Mensan testi kerro mitään jne. Arka aihe monelle.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä tiedän satoja, joille on tehty älykkyystesti. Itsekin olen tehnyt se sadoille. Ei noilla kuitenkaan ole mitään tekemistä Mensan testien kanssa.
Ok, no mikä testi se siis on? Itse en ole kuullut kuin mensan testistä? Onko esim lääketieteen alalla joku testi mitä käytetään jos halutaan jostain syystä tietoa potilaan älykkyhdestä? Käyttääkö armeija, rekrytoijat (niihin "huippuvirkoihin"), tai jotkut muut tahot kaikki samaa testiä? Sisältyykö oppilaitosten psykologisiin testeihin älykkyystesti? Niistähän ei saa tuloksia itselleen. Ja miksi tää kaikki on niin salaperäistä? Vai onko se vaan, etten tajua nyt jotain mikä on kaikklle muille itsestäänselvää? Kertokaa jos tiedätte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mensan nettitesteissä lähes kaikki ovat neroja.
Minullekin tuli tuollainen fiilis. Että se on ihan pilipali testi ja että kaikki saa tuloksen "olet älykkäämpi kuin 90% ihmisistä" tjsp vaikka itsestä tuntuu että päinvastoin on tyhmempi kuin 90% ihmisistä.
koska mensan ilmaisen nettitestin tarkoitus on saada ihmiset hakeutumaan maksulliseen viralliseen mensan testiin eikä sinne hakeudu henkilö joka saa nettitestistä huonon tuloksen... hyvä bisnes
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, no mikä testi se siis on? Itse en ole kuullut kuin mensan testistä? Onko esim lääketieteen alalla joku testi mitä käytetään jos halutaan jostain syystä tietoa potilaan älykkyhdestä? Käyttääkö armeija, rekrytoijat (niihin "huippuvirkoihin"), tai jotkut muut tahot kaikki samaa testiä? Sisältyykö oppilaitosten psykologisiin testeihin älykkyystesti? Niistähän ei saa tuloksia itselleen. Ja miksi tää kaikki on niin salaperäistä? Vai onko se vaan, etten tajua nyt jotain mikä on kaikklle muille itsestäänselvää? Kertokaa jos tiedätte.
Se on nyt sanottu moneen kertaan jo ketjussa. WAIS.
Persuista ei yksikään pääse läpi