Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka monta ihmistä tiedät joiden älykkyys on mitattu?

Vierailija
24.02.2023 |

Tein mensan ÄO nettitestin. Alkoi kiinnostamaan millaisesta otannasta koostuu tuo äo asteikko. En tunne yhtään ihmistä jolle olisi tehty virallinen äo-testi. Kuitenkin vaikuttaa siltä että tiedetään aika paljon väestön äo:sta. Tehdäänkö esim koululaisille jotain satunnaisia testejä, entä aikuisille? Vai tehdäänkö näitä älykkyysarvioita jotenkin ilman että asianosaisille kerrotaan? Vai koostuuko tuo äo-käyrä vaan niistä jotka tosiaan menee sinne äo-testiin? Millaset ihmiset sinne ees menee???

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne ketään.

Mielestäni oikeasti fiksu ihminen ei edes hakeudu testiin. Vai mitä ja etenkin keitä varten se tulos on? Lesoilua vartenko?? :D

Vierailija
42/52 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

WAIS - IV. Tutkittiin autismikirjoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tunne ketään.

Mielestäni oikeasti fiksu ihminen ei edes hakeudu testiin. Vai mitä ja etenkin keitä varten se tulos on? Lesoilua vartenko?? :D

Minut joskus psykan polilla tutkittiin. Tulos oli joku keskivertoa jonkin verran älykkäämpi.

En kyllä sen testin varaan laskisi mitään. :D

Musteläiskiä, kysymyksiä tyyliin "montako jäsentä on eduskunnassa?" ja mm. erinäisiä muistitestejä.

Tosi tekemällä tehtyä minusta, mutta olenkin kaiken suhteen suht skeptinen.

PS: Kertoisin myös, jos olisin keskivertoa tollompi kyseisen testin mukaan. :D

Vierailija
44/52 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien jotka menevät armeijaan älykkyys mitataan, mutta tulosta ei saa tietää.

Vierailija
45/52 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin itse testissä lukiolaisena. Olin utelias. Arvelin olevani kohtalaisen älykäs, mutta halusin tietää tarkemmin. Silloisella asteikolla Mensan raja oli 148 ja omat pisteeni 145/97%. Veljeni kävivät myös testissä tämän jälkeen. Varsinkin isoveljeni piti itseään minua älykkäämpänä, mutta molemmat jäivät tuloksistani kauas. Koulukavereita sain myös muutaman innostumaan, eikä heistä yksikään saanut minua huonompaa tulosta.

Aikuisiällä olen tutustunut yhteen, joka on käynyt Mensan testissä.

Uteliaisuus se varmaan useimmat vie testiin. Käyväthän monet vaa'allakin nähdäkseen painonsa, vaikka peilikuvastakin voi jotain päätellä. Ei siinä mitään sen kummempaa ole.

Vierailija
46/52 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut on nuoruuden Mensan testin lisäksi tutkittu aikuisena, mutta se oli WAIS-testi osana autismin kirjon häiriön tutkimusta. Ainakin itseäni kiinnosti tietää, minkälaisista asioista aivoni selviävät hyvin ja mikä tuottaa vaikeuksia. Halusin tämän tietää ihan ammatinvalintaakin ajatellen, kun tuoreehkon ADHD-diagnoosin myötä aloin miettiä, onnistuisiko minulta nyt lääkityksen ja muun tuen avulla opiskelukin.

Nämä testit on ihan työkaluja siihenkin, kun selvitetään, minkälaista tukea ihminen tarvitsee, jotta pystyy selviytymään niistä tavallisista asioista (arki, opiskelu, työ, sosiaalinen kanssakäyminen), mitkä valtaosalle eivät tuota minkäänlaisia vaikeuksia.

Vierailija
47/52 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen yhden, joka aikoinaan voitti Valtakunnan valopää -kilpailun. 

Vierailija
48/52 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan kukaan tuntemani ihminen ei ole kertonut olleensa testissä, saati testin tulosta.

Vierailija
49/52 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tutun tuttu oli mielentilatutkimuksessa sen jälkeen, kun hän teki henkirikoksen. Älykkyysosamäärä oli hieman normaalia korkeampi. Ei se silti estänyt syyllistymästä toiseen henkirikokseen myöhemmin.

Vierailija
50/52 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä tiedän satoja, joille on tehty älykkyystesti. Itsekin olen tehnyt se sadoille. Ei noilla kuitenkaan ole mitään tekemistä Mensan testien kanssa.

Ok, no mikä testi se siis on? Itse en ole kuullut kuin mensan testistä? Onko esim lääketieteen alalla joku testi mitä käytetään jos halutaan jostain syystä tietoa potilaan älykkyhdestä? Käyttääkö armeija, rekrytoijat (niihin "huippuvirkoihin"), tai jotkut muut tahot kaikki samaa testiä? Sisältyykö oppilaitosten psykologisiin testeihin älykkyystesti? Niistähän ei saa tuloksia itselleen. Ja miksi tää kaikki on niin salaperäistä? Vai onko se vaan, etten tajua nyt jotain mikä on kaikklle muille itsestäänselvää? Kertokaa jos tiedätte.

Se on nyt sanottu moneen kertaan jo ketjussa. WAIS.

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/%C3%84lykkyystesti

Pienille lapsille se on WPPSI, koululaisille WISC ja aikuisille WAIS. Näitä kaikkeja olen tehnyt.

Kyllä noista kaikista tulee kirjallinen palaute asiakkaalle.

T. 34

Vierailija
51/52 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

WAIS on tehtynä ja keskimääräistä älykkäämpi olen sen mukaan. En ole hakeutumalla hakeutunut sitä testiä tekemään. Olen myös äänestänyt persuja useampaan otteeseen, tuossa kun edellä joku tiesi kertoa, ettei "persut pääse testiä läpi". Mitä lienee sillä läpi pääsemisellä tarkoittanutkaan?

Minulle ei ole näistä omista älynlahjoistani ollut elämässäni juurikaan hyötyä. Väitän että ihmisille on enemmän hyötyä tervepäisistä vanhemmista ja siitä, ettei heitä kohdella kaltoin, kiusata ja nujerreta.

Heikommalla älyllä varustetut ihmiset tuntuvat pärjäävän elämässään paremmin mitä itse.

Vierailija
52/52 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tunne ketään.

No mitä siinä olisi aivokasvaimen leikkauksen jälkeen tehdä, kun työnantaja vaati työkyvynarvioinnin ennen töihin paluuta. Tuohon arvioon kuului mm. Wais.

Minulla siis tulos oli työnantajaa varten, mutta olihan se itsekin kiva tietää olevansa fiksu ja parantunut.