Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

4 päiväinen työviikko

Vierailija
24.02.2023 |

Olisi jo aika lyhentää työviikko 4 päiväiseksi, pienentämättä palkkaa. 100 vuotta jo painettu viittä päivää. Tuottavuus on noussut 14 kertaiseksi, osingot ovat järjettömän suuria. Eikö olisi aika keventää työntekijän taakkaa? Työntekijästä revitään edelleen kaikki jaksaminen. Palkat ovat pieniä, mielenterveysongelmat suuria. Palkkatyössä olet orjan asemassa, jokapäiväisen leivän saat ja mökin ehdit maksaa ennen eläkeikää. Eläkkeelle jäädessä mökki on homeessa ja arvoton. Ei jää perintöä jälkipolville, duunari pysyköön lestissään. Ja huom! Ei auta äänestäminen?! Vai oletteko nähneet eduskunnassa tavan duunareita?! Suhteellinen vaalitapa takaa sen, että päättäjinä pysyvät samat "ammatti" poliitikot vuosikymmenestä toiseen, samat suvut itsenäisyydestä lähtien. Onko järkee vai ei?

Kommentit (56)

1/56 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 päivää on ainut oikia 😍

Vierailija
2/56 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän on helppo ratkaisu eli lopetetaan palkkatyö ja tehdään kaikista yrittäjiä. Ainoastaan perinteisessä oppipoikasysteemissä saisi olla palkkatöissä, muuten pitäisi itse tienata elantonsa ilman työnantajan maksamia sairauslomia jne. Kaikki olisi tyytyväisiä, ei olisi enää köyhiä eikä kukaan valittaisi, että työstä ei saa kunnon korvausta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovin on populistipersut aikasessa

Vierailija
4/56 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kuolisin tylsyyteen jos pitäs kolme vapaata putkeen. Nyt teen usein kuutta-seitsemää päivää/viikko kun viikonloppuisin ylityömahdollisuus. Mulle riittää kun illat vapaat, sillonkin tylsää.

Vierailija
5/56 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kuolisin tylsyyteen jos pitäs kolme vapaata putkeen. Nyt teen usein kuutta-seitsemää päivää/viikko kun viikonloppuisin ylityömahdollisuus. Mulle riittää kun illat vapaat, sillonkin tylsää.

no varmasti saisit tehdä ihan kuinka paljon töitä vaikka tuollaiseen kokeiluun/käytäntöön siirryttäisiinkin. 

Vierailija
6/56 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä täällä kohta tarvita työntekijöitä kun veroilmoitukset, pankkiasiat tehdään itse netissä, ym asiapaperit.

Vierailija
7/56 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 päiväinen työviikkoni on vaatinut vain 2 tuntia pidempiä päiviä 4 päivänä viikossa.

Vierailija
8/56 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä täällä kohta tarvita työntekijöitä kun veroilmoitukset, pankkiasiat tehdään itse netissä, ym asiapaperit.

Suomessakin työllistävät ammatit, ajoneuvojen kuljettajat ja kauppojen myyjät, ovat lähitulevaisuudessa rajun rationalisoinnin kohteena ja myös erilaisten asiantuntija- ja erityisasiantuntija-ammattien työvoimatarve vähenee rajusti.

Vierailija
9/56 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö teillä ole elämää? Minä ainakin haluaisin lisää vapaa-aikaa. Työllä itsellään ei ole arvoa, vain siitä saatavalla korvauksella. Ja mitä yrittäjiin tulee, kyllähän nuo suurimmat osingot valuvat kolmannen polven yrittäjien taskuun, ei yksinyrittäjien tilille.

Vierailija
10/56 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merja Mähkä paasaa instassaan EK:n rahoittamana, että tuollaiseen ei kerta kaikkiaan voi siirtyä. Itse hän varmaan lopettaa työnteon 50 v ja elää kivasti sijoituksillaan.

Vierailija
11/56 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatetaan. Jaksaisi paremmin. To jo ihan kaput.

Vierailija
12/56 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinpä, jos nyt jo viidennes työikäisistä burnoutin tai mielen vuoksi sairaslomilla, kalliiksi sekin tulee. Olisi hyvä jos voitaisiin realistisesti laskea vähentyneiden sairaslomien tuomat säästöt. Huom, myös lapset sairastavat enemmän 40h hoitoviikkojen rasituksessa.

Hyvinvointivaltio on valtio jossa kansalaiset voivat hyvin. Tuottavuus taatusti parantuisi, kuten kaikkialla maailmassa tehdyt kokeilut ovat kiistattomasti osoittaneet.

Vierailija
13/56 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun työpaikalla asiasta on puhuttu, mutta tässä suurin ongelma on asiakas. Miten saada asiakkaalle vakuutettua että tehdään samat työt nopeammin, mutta 20% kalliimmalla tuntitaksalla.

Vierailija
14/56 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinpä, jos nyt jo viidennes työikäisistä burnoutin tai mielen vuoksi sairaslomilla, kalliiksi sekin tulee. Olisi hyvä jos voitaisiin realistisesti laskea vähentyneiden sairaslomien tuomat säästöt. Huom, myös lapset sairastavat enemmän 40h hoitoviikkojen rasituksessa.

Hyvinvointivaltio on valtio jossa kansalaiset voivat hyvin. Tuottavuus taatusti parantuisi, kuten kaikkialla maailmassa tehdyt kokeilut ovat kiistattomasti osoittaneet.

Ei ne työt vähene lyhyempää viikkoa tekemällä.

Vierailija
15/56 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palvelualoilla ei ainakaan tuottavuus nouse vähemmillä työvuoroilla.

Vierailija
16/56 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen jo saavuttanut 0 työpäivää viikossa, ai että jaksaa kivasti. Sen verran pitää valveutua, että 1h viikossa menee, siihen että väsää jonkun hakemuksen näköisen sätöksen ja pistää sen menee johonkin yritykseen. Ja mieluusti haku sellaiseen ilmoitukseen missä pyydetään palkkatoive, saa sitten miettiä ihan sellaista reipasta palkkapyyntöä jossa on jo mukana tulevat inflaatiokertoimet.

T:Työtön

Vierailija
17/56 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä 5 päiväinen 40t viikko on ajalta, jolloin vaimo oli kotona ja hoiti lapset ja kodin asiat. Nyt pitäisi kummankin vanhemman tehdä tämä ja sen lisäksi vielä kaikki kodin asiat, ihan hullua! Ihmekkään että moni on uupunut, eikä halua perhe-elämää, kun arki on 8-16 työtä sitä ennen heräät laitat itsesi töihin, laitat lapset valmiiksi ja matkustat töihin, sama toiseen suuntaan ja olet kotona klo 17. Heti laittamaan ruokaa perheelle, harrastuksia, siivoamista, lasten hoitoa/läksyjä ja lapset 20-21 nukkumaan. Pitäisi itse mennä nukkumaan klo 22, jotta jaksaa edes etäisesti taas tätä. Missä välissä aikuiset lepää ja huolehtii itsestään? Ihan käsittämätöntä!

Palkkojen pitäisi olla sellaisia, että yhden palkalla pärjää ja toinen voi hoitaa kotiasiat!! Asuntojen hinnat, ruuan hinta, autot ja polttoaine saataville myös pienillä palkoilla! 

Vierailija
18/56 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teollisuudessa teho on nyt 60% se että tehotonta lorvimista vähennettäisiin, ei vaikuttaisi tuottavuuteen pätkän vertaa.

Vierailija
19/56 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palvelualoilla ei ainakaan tuottavuus nouse vähemmillä työvuoroilla.

Keskustelussa on 40h työviikko, kukaan ei ole lyhentämässä kassahenkilön 25h viikkoa.

Vierailija
20/56 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän 5 päivääkään viikossa ole mikään Jumalan luoma asia. Ihan ihmisen kehittämä konstruktio. Työaika voi olla mitä tahansa muutakin, vaikka 9h neljänä päivänä tms. Joissain hommissa on aina jonkun oltava paikalla mutta menisi niidenkin järjestely ihan millä tahansa tunneilla.