Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen ihminen vie lapsen autolla tarhaan, vaikka matkaa on enintään kilsa?

Vierailija
26.08.2008 |

Ja ei siis jatka autolla töihin, vaan vie auton takaisin kotiin ja menee julkisilla töihin. Tai sitten jatkaa autolla lähellä olevaan työpaikkaansa (on muka pakko mennä lyhytkin työmatka autolla, kun lapsi on vietävä...). Olen aivan äimänä siitä, kuinka yleistä tällainen on. Lapsi aloitti nyt syksyllä tarhassa 4-5-v. ryhmässä ja ainoa ryhmästään, joka kävelee tarhaan. Muut lapset ja perheet ovat ihmetelleet kävelyämme, vaikka meiltä on matkaa tarhalle vain puoli kilsaa. Ymmärrän toki, että ne, jotka kulkevat pitkää työmatkaa autolla, tuovat myös lapsen kyydissä.

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä 4 vuotias jaksaa tuollaisen matkan kävellä, eikä siinä tarvtse niin mahdottoman akaisin herätäkään. ja tarpeen mukaan fillarlla.

ei tuossa matkassa ja siihen päälle joku kilometrn työmatkan kävelssä vielä hiki pääse tulemaan, joten vaatteitakaan ei tarvitse vaihtaa ja suihkussa käydä. jos aikuiselle tulee hiki 4-vuotiaan vauhdissa, iin johan on rapakunto.

t. 7 km matka mennään jo autolla ja joskus pyörällä

Toki jaksaa lapsi ja jaksaa varmaan (toivon mukaan) jokainen vanhempikin ilman, että tulee hiki mutta on asiassa sekin pointti, että riippuu hieman siitäkin minkälaisen varustuksen tarvitsee töihin mukaan. karmiva ajatus nimittäin mennä edes tuo 1km räntäsateessa jakkupuku päällä, paremmat kengät jalassa, kannettavan salkku yhdessä kädessä, tavallinen salkku toisessa ja vielä lapsi ja lapsen tavarat. Jotkut vanhemmat kun tekevät tällaisiakin töitä vaikka näitä vanhempia, ikävä kyllä, tälläkin palstalla haukutaan monesti aivan suotta. Siitä onko tämä 1km autolla meno ekologista vai ei on sitten toinen kysymys, joidenkin arki on vain erilasiat kuin toisten.

Vierailija
22/49 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

t: useassa ns. jakkupukutyössä ollut ja töihin läppärin kera pyöräilevä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sille, jonka mielestä kävely pidentää lapsen hoitopäivää.

Vierailija
24/49 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä, mutta ei kauhean korrektia saapua asiakkaan luo palaveriin käydäkseen siellä ensin suihkussa. Ei toimi ainakaan omalla, miesvaltaisella, alalla. Japyörällä on himena hankala mennä sitä omaa, välillä 200 km työmatkaa...

Vierailija
25/49 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai siis edes vaihtaa vaatteita piti kirjoittavani :) Hienoa että jollain on työ joka mahdollistaa vaatiden vaihdon työpaikalla yms. mutta kuten totesin aiemmin, kaikilla näin ei ole

Vierailija
26/49 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

t: se pyöräilijä

P.S. Ja varsinkin, jos palaveriin on 200 km...

kyllä, mutta ei kauhean korrektia saapua asiakkaan luo palaveriin käydäkseen siellä ensin suihkussa. Ei toimi ainakaan omalla, miesvaltaisella, alalla. Japyörällä on himena hankala mennä sitä omaa, välillä 200 km työmatkaa...

Vierailija
27/49 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

keillä LYHYT työmatka.

Vierailija
28/49 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huokaa eräs ympäristöasioiden parissa työskentelevä...

Meillä on kaksi autoa ja ehdottomasti kuljetan lapseni autolla hoitoon, joka on työmatkani varrella, kuitenkin vain n. 700 m kotoamme. Työmatkanikaan ei ole kuin 2 km, mutta ajan sen autolla. Lapsi tarvitsee herättää vasta 7.40, pukea ja pestä hampaat ja minä ehdin töihin silti klo 8.00. Muutaman kerran olen joutunut kävellen viemään ja lapsi pitää jo 7.00 herättää. Helpommalla pääsee autoillen. Iltaisin lenkkeillään. Käyn myös puolentunnin ruokkiksella kotonani syömässä, omalla autolla ees sun taas, että repikää siitä sitten pulttia. Minä nautin mieheni minulle ostamasta autosta ihan tätä varten! Eipä tartte pakkasellakaan värjötellä, ei lapsen, eikä minun!

Vierailija
29/49 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaksi autoa ja ehdottomasti kuljetan lapseni autolla hoitoon, joka on työmatkani varrella, kuitenkin vain n. 700 m kotoamme. Työmatkanikaan ei ole kuin 2 km, mutta ajan sen autolla. Lapsi tarvitsee herättää vasta 7.40, pukea ja pestä hampaat ja minä ehdin töihin silti klo 8.00. Muutaman kerran olen joutunut kävellen viemään ja lapsi pitää jo 7.00 herättää. Helpommalla pääsee autoillen. Iltaisin lenkkeillään. Käyn myös puolentunnin ruokkiksella kotonani syömässä, omalla autolla ees sun taas, että repikää siitä sitten pulttia. Minä nautin mieheni minulle ostamasta autosta ihan tätä varten! Eipä tartte pakkasellakaan värjötellä, ei lapsen, eikä minun!

Vierailija
30/49 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kotoa menee tarhalle 25 minuuttia kauemmin kuin autolla on lähdettävä aamulla 25 minuuttia aiemmin. Vaikka tämä onkin yhteistä aikaa, lapsen on herättävä aamulla vähintään 25 minuuttia aikaisemmin pelkästään matkan takia, ja lisäksi on varattava aikaa myös säänmukaiseen pukeutumiseen ja mahdollisesti aamupalaan ettei lapsen tarvitsisi kävellä tyhjällä vatsalla, vaikka autoon lapsen voisi heittää sadeasuja pukematta ja ilman aamupalaa. Sen jälkeen äiti tai isä kävelee töihin. Oletetaan, että tähänkin menee kävellen 25 minuuttia pidempi aika kuin autolla, ja sen lisäksi äiti tai isä vaihtaa työpaikalla vaatteita viisi minuuttia. Tämä ei enää ole lapsen ja vanhemman yhteistä aikaa vaan tämä on 30 minuuttia ylimääräistä hoidossa vietettyä aikaa. Kotoa on siis lähdettävä 50-60 minuuttia aiemmin kuin jos menisi autolla.

Kun äiti tai isä vaihtaa vaatteet ja kävelee töistä tarhalle, menee sama puoli tuntia kuin aamulla tarhalta töihin. Tästä tulee taas 30 minuuttia ylimääräistä

hoidossa vietettyä aikaa. Lapsen hoitopäivä on siis tunnin pitempi sen vuoksi, että äiti tai isä kävelee tarhalta töihin ja takaisin, ja sen lisäksi menee aamuin illoin yhteensä 2x25 minuuttia kauemmin päästä kotoa tarhaan/tarhasta kotiin. Tämä olisi yhteistä aikaa vaikka oltaisiinkin aiemmin kotona, joten lapsen ja vanhemman yhteinen aika lyhenee tunnin ja hoitopäivä pitenee tunnin.

Sille, jonka mielestä kävely pidentää lapsen hoitopäivää.

Vierailija
31/49 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain siinä tapauksessa, että vanhemmalta menee kävellen päiväkodilta töihin sama tai lyhyempi aika kuin autolla menisi.

Haloo. Yhteinen kävelykin on yhteistä aikaa. Sille, jonka mielestä kävely pidentää lapsen hoitopäivää.

Vierailija
32/49 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haen autolla, olen hakemassa lasta noin klo 16.10. Jos haen kävellen olen vasta 16.40 häntä hakemassa, jos tietenkin en mene juoksemalla :)

Vierailija
33/49 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki perheitä ja tilanteita on erilaisia, mutta olen silti ihmetellyt samaa kuin ap.

Meillä miehen on pakko mennä autolla töihin työpaikan sijainnin (ei julkista liikennettä) ja matkan pituuden (yli 30 km) takia. Hän yleensä vie lapset hoitoon autoillen, koska työnsä alkaa myöhemmin. Ei tulisi mieleenkään, että minua tai lasten kuskaamista varten meille pitäisi hankkia toinen auto, kun työmatkaa on vain 2,5 km ja tarha on matkan varrella! Kyllä pyörällä ja jalkaisin pääsee.

Vierailija
34/49 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensähän täällä aina paheksutaan yli kaiken sitä, että lapsia pidetään minuuttiakaan kauemmin hoidossa kuin on aivan välttämätöntä ja jos esim. työmatkojen takia hoitopäivä venyy yhdeksäntuntiseksi niin on aivan kamala, laiska ja välinpitämätön vanhempi. Nyt on sitten laiska vanhempi, jos ei kävele työmatkojaan.

Mitenköhän tämän yhtälön oikein ratkaisisi niin että kävelisi mutta matkaan menevä aika ei pidentyisi?

Vierailija
35/49 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalisti kävellään mennen-tullen ja tullessa yleensä tehdään vähän pitempi lenkki jotta pikkunen nukahtaa rattaisiin.

Tänään mentiin autolla koska mun oli käytävä tankilla ja mentiin sitten asioille useamman kilsan päähän pikkuisen kanssa. Samalla siis vietiin isompi kerhoon autolla.

Vierailija
36/49 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

1km matkan (jyrkkää ylämäkeä suurin osa matkasta).

Miksi:

- en halua lapselle yhtään aikaisempaa herätystä (nyt herää klo 7).

- jatkan itse tuosta työhön

Ja joo, luonto kiinnostaa samoin, terveys. Ulkoillaan sitten klo 16 jälkeen kun päästään päiväkodista ja työstä.

Ps. jos tarvitsee autoa vain kerran viikossa tai mummolareissuihin, ei kannata omistaa autoa, silloin taksi tai liisaus on järkevintä.

t. 15v elämästään pyöräillyt 20km päivässä

Vierailija
37/49 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedossa on, että serverit vievät älyttömät määrät sähköä. Tällaiset hupisivustot ja joutavanpäiväset haut pannaan!

t. maailma pelastuu

Vierailija
38/49 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan sen puoli kilometriä on matkaa hoitopaikkaan, mutta lähes aina mennään autolla 3-vuotiaan pojan kanssa. Sujuu paljon helpommin ja mukavammin. (Olen siis mukavuudenhaluinen ja laiska). Tapa on jäänyt siitä, kun itselläni oli 10 km töihin ja tietysti vein autolla lapsen hoitoon. Nyt työmatka on lyhyt, mutta silti menen autolla. Julkisia täällä peräkylällä ei juurikaan kulje ja taksi nyt on ihan liian kallis vaihtoehto muutenkin.

Vierailija
39/49 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekä tuodaan että haetaan autolla. Lopuista n. 50 prossaa kävelee/kärryttelee/pyöräilee molemmat matkat ja toiset 50 prossaa tulee vain sen toisen matkan autolla sen vanhemman kyydissä, jolla on pitkä matka tai huonojen yhteyksien päässä oleva työ. Eksoottinen lisä: lähes kaikissa kahden vanhemman perheessä isä joko vie tai hakee lapset...

Täällä on toki hyvät julkiset yhteydet, mutta ihmettelen silti, missä kuskataan aina autolla lapsia lähitarhaan, jos muita varteenotettavia vaihtoehtoja on. Missä ap oikein asuu?

Vierailija
40/49 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vielä palatessa. Meillä lapset herää kuitenkin jo kuudelta, tai viimeistään vartin yli. Siinä ehtis vaikka päällään seistä ja silti ajoissa töihin. Mutta työmatka on 15km, päiväkoti toiseen suuntaan (kylläkin vain sen kilsan). Julkisilla työmatka kestäis n. tunnin ja vartin suuntaansa. Tulis lapsille päivälle pituutta. Työmatka oli ennen 7km, sen pyöräilin. Muttamutta 15km ei vielä kunnollani onnistu, enkä uskalla pyöräillä talvikeleillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä viisi