Eero hakee töitä vain, koska on pakko: "Täyttä pelleilyä"
https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/7aa432a7-671d-43e6-bad1-daed2df3731e
"Päälle kuusikymppinen Eero on uransa aikana tehnyt monenlaisia töitä.
Nyt hän on työtön työnhakija, ja hän kokee, ettei ole enää työkunnossa.
Työvoimaviranomaiset edellyttävät kuitenkin, että Eero hakee töitä.
Aktiivimalli kakkosen mukaan työttömän työnhakijan on haettava pääsääntöisesti neljää työpaikkaa kuukaudessa, jotta hänen työttömyysetuutensa pysyvät voimassa. Määrä voi olla pienempikin tilanteen mukaan.
-Käytännössä tilanne on se, että eihän minulle ole semmoisia työpaikkoja enää olemassa, joihin työnantaja haluaisi minut enää palkata. Tämä on naurattava tilanne, mutta minun pitää kuitenkin näennäisiä työpaikkoja hakea, Eero sanoo.
Eeron mielestä hänen ei ole mitään järkeä olla enää työnhakijoiden joukossa, koska ei ole enää kuin kuukausia, kun hän pääsee viralliselle eläkkeelle.
-Eihän tämmöinen monisairas, yli kuusikymppinen mies ole mitään kuuminta hottia työmarkkinoilla. Senhän jokainen ymmärtää. Se on täyttä pelleilyä. Minun on pakko hakea kahta työpaikkaa kuukaudessa. Neljähän se on nuoremmilla velvollisuutena. Minulla sitä on terveydellisistä syistä helpotettu, Eero pohtii."
Kommentit (55)
Olen itse moniongelmainen neljäkymppinen pitkäaikaistyötön. Yhtään työpaikkaa en joudu hakemaan, enkä ole sitten hakenutkaan. Ihan suunnitelmassakin tämä lukee. En tule koskaan työllistymään yhtään mihinkään. Itselleni oikea paikka olisi eläkkeelle pääsy, mutta sinne en pääse. Kohdallani työttömänä olo taitaa olla ainoa keino saada laillisesti rahaa. Vain rahan takia olen työttömäksi ilmoittautunut. Jos olisi jotain muuta niin heti tämän työttömyyden lopettaisin. Työttömänä olen kuitenkin saanut nyt olla aika rauhassa. Viimeksi lokakuussa oli tapaaminen, johon kuntakokeilu pakotti. Yhtä tyhjän kanssa tuokin tietysti oli.
Tsemppiä Eero! TE-keskukselta ala-arvoista kohtelua. Siis kun vielä noinkin lähellä vanhuuseläkkeelle jäävää kiusataan.
Itsekin olen 9 kk:n päästä vanhuuseläkkeelle pääsevä (tämän vuoden joulukuussa) ja niin vain juuri jouduin tekemään työnhakusuunnitelman. Olin järkyttynyt! Luulin, että kuusikymppiset jätetään rauhaan. Olin töissä Helsingin yliopistossa ja sieltä joitain vuosia sitten saneerattiin paljon työntekijöitä. Hallituksen säästölinjauksia silloin yllättäen. Hallituksen linjauksia siis tämäkin työnhakuehto. Mikään ei riitä! Kouluttautunut olen ja pitkä työura.
- En tule äänestämään ellei joku saa tolkkua tähän!
Mikä tuossa on ongelma? Laittaa ne neljä hakemusta kuussa, vartissa ehtii. Tuossa iässä on varmaan talot ja muut jo maksettu, lopun aikaa nauttii elämästä. Mikä ihme tuossa on nöyryytystä? Työttömät on kovin herkkähipiäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse moniongelmainen neljäkymppinen pitkäaikaistyötön. Yhtään työpaikkaa en joudu hakemaan, enkä ole sitten hakenutkaan. Ihan suunnitelmassakin tämä lukee. En tule koskaan työllistymään yhtään mihinkään. Itselleni oikea paikka olisi eläkkeelle pääsy, mutta sinne en pääse. Kohdallani työttömänä olo taitaa olla ainoa keino saada laillisesti rahaa. Vain rahan takia olen työttömäksi ilmoittautunut. Jos olisi jotain muuta niin heti tämän työttömyyden lopettaisin. Työttömänä olen kuitenkin saanut nyt olla aika rauhassa. Viimeksi lokakuussa oli tapaaminen, johon kuntakokeilu pakotti. Yhtä tyhjän kanssa tuokin tietysti oli.
Mene töihin, ei huvita elättää sinunkaltaisia.
TE-keskuksen touhusta jää järkyttynyt ja ahdistava mieli pitkäksi aikaa, jopa hautaan. Se pitkä työura, joka sinulla oli ja josta olet ylpeä, poljetaan. Yhteiskunnalle tästä kertyy kasvavia sote-kustannuksia, vaikka on ehkä laskettu yksisilmäisesti toisin.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku kyselee, että miksi ei jää työkyvyttömyyseläkkeelle, niin selvennettäköön kaikille heille, että se asia ei ole ihmisen itsensä päätettävissä. Siitä asiasta päättävät vakuutuslääkärit ja nämä ns. asiantuntijalääkärit, jotka eivät useinkaan päästä työkyvyttömyyseläkkeelle vasta kuin silloin, että sinne hakevalla on pää kainalossa. Jos silloinkaan. Tai jos hakija on mt-ongelmainen. Sillä näyttää nykyään hyvinkin moni pääsevän tai joutuvan työkyvyttömyyseläkkeelle. Nuorikin. Sen sijaan esimerkiksi eläkeikää lähestyvillä monisairailla ei useinkaan ole mitään mahdollisuuksia työkyvyttömyyseläkkeeseen.
Vakuutuslääketieteellä ei ole mitään tekemistä lääketieteen kanssa. Periaatteessa neliraajahalvaantunut sopii vallan mainiosti sänkyjen koemakaajaksi ja kuollutkin sopisi vaikka Mersun tehtaalle törmäysnukeksi (siitä on historiaa). Mt-ongelmat ovat selkeä este, mutta sekin tullaan torppaamaan.
Kysymys kuuluukin: miksi maksat veroja tällaiseen maahan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten jos kumpikin tehdään mitä huvittaa ja töihin haetaan eikä mennä. Minua huvittaisi vähän muokata hammaskalustoasi mutta koska se olisi ikävää sinun kannaltasi ja olet anonyymi en voi sitä tehdä. Sinähän et suoranaisesti elätä ketään vai mitä. Sinun maksamasi vero (jos siis maksat) pitäisi korvamerkitä juuri jonkun työttömän hyväksi jotta sinä voisit kehua elättäväsi mitään tai ketään.
-eri
Pienellä paikkakunnalla asuvana, on aika ikävää hakea aina vaan niitä samoja paikkoja. Kuukaudesta toiseen. Olen jo lähellä eläkeikää, enkä työn perässä rupea enää muuttamaan. Lähihoitaja koulutusta painostavat, mitä järkeä kun koulutus kestää kolme vuotta ja silloin olen jo eläkkeellä . Työnhaku valmennukseen nyt jouduin, osaan kyllä hakea työtä. Tämä on niin turhauttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielelläni olisin normaali ja kuten kaikki muut. Ongelmistani ja diagnooseistani sekä vaikeasta elämäntilanteestani luopuisin myös heti jos se olisi mahdollista. Todellakin olisin mielelläni jotakin muuta kun ongelmiensa ja vaikeuksiensa kanssa ilman apua jäänyt toivoton pitkäaikaistyötön. Asiat alkoivat menemään pieleen jo aikaisessa vaiheessa ja silloin niihin olisi ollut vielä helppo puuttua, mutta sitä ei tehty edes silloin. Eipä se ihme ole, että asiat ovat sitten paljon huonompaan suuntaan. Kuten sanoin yksi ratkaisu ongelmiini olisi se eläkkeelle pääsy. Jopa kuntakokeilussa on sanottu, että en työllisty ja olen hankala ja vaikea tapaus ongelmieni ja rajoitteideni takia. Mikään ei kuitenkaan muutu, apua ei saa ja todennäköisesti pysyn työttömänä niin kauan kunnes lopulta sinne eläkkeelle pääsen.
En hae minäkään vain pakosta olen vajaa kuntoinen
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta: Onko se nyt niin paha rasti klikata te-toimiston sivuille kerran kuussa, että "joo joo hain kahta paikkaa". Eihän ne kuitenkaan tarkista hakiko oikeasti vai ei.
Eeron ikäisille, tod. näk. rehellisesti koko ikänsä töitä paiskineille ihmisille ei ole mitenkään helppoa ruveta valehtelemaan työnhaussa. Tätä on tietysti nuorempien lusmujen vaikea ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
sussuuuuxx kirjoitti:
Työttömien työnhakijoiden joukossa on todella paljon ihmisiä, jotka eivät voi terveydellisistä syistä tehdä töitä. Kelan lääkäri hylkää automaattisesti eläkehakemukset tai jo pelkät sairaslomatkin jos diagnoosi on ns. "vääränlainen" tai sairasloma on kestänyt "liian pitkään".
Kunpa kansanedustajat ottaisivat asian joskus käsittelyyn ja tekisivät sairaiden pompottamiselle stopin. Nykyinen malli on pelkkää sairaiden kiusaamista. Jo lyötyä lyödään lisää.
Lisäksi pitäisi osoittaa, että tila on aiemmasta muuttunut, jos jossain välissä on ollut työllistetty edes keikkatyöläisenä. Siis muuten vakuutuslääkäri päättelee, ettei ole estettä tehdä samaa työtä.
Missäs se työnantajan suoma palkkatyö sitten on, koska eipä ole näillä mailla halmeilla näkynyt ilmoituksia vuosiin omalta alaltani? Ja jos on jotain ollutkin, niin ei niin "Uunoa" työhönottajaa ole olemassakaan, joka palkkaisi valmiiksi työkyvyttömän ja liki työeläkeikää lähestyvää henkilöä, kun jonossa on nuorempia, terveitä ja tuoreimpien tutkintojensa sekä digitaalisin taidoin paremmin hallitsevia ihmisiä pyrkimässä töihin!
Vierailija kirjoitti:
Jos joku kyselee, että miksi ei jää työkyvyttömyyseläkkeelle, niin selvennettäköön kaikille heille, että se asia ei ole ihmisen itsensä päätettävissä.
Tässä on se hölmö juttu, että ihan samalla tavalla yhteiskunta maksaa työkyvyttömyyseläkeläistenkin elämän. Lopputulema ihan sama, joten sairaiden voisi antaa olla työkkärin kirjoilla ilman velvoitteita.
Minä olen kyllä niin kateellinen Eerolle, hänellä asiat ovat sentään ajallisesti aika hyvin, kun minä joudun vielä 10 vuotta kituuttamaan tässä pakkojärjestelmässä, kukaan ei palkkaa minua puolikuntoista 18% invaliidia 50-kymppistä, eikä kelan lääkärit anna mitään myötätuntoa.
Mikä oikeus vain olla työttömänä? Mikä oikeus on hakea vain itselleen sopiviin ammatteihin. Ja toiset tekevät töitä niska limassa ja maksavat tämän helvetin pelleilyn ja hyvinvointiyhteiskunnan loisijoidenkin elon. Kannatan huomattavaa tiukennusta aktiivimalliin ja korvaukset pois tietyn ajan jälkeen.
Miksi näin kova asenne? Koska olen asunut myös vuosia ulkomailla ja ei ole sossua tai työkkäriä joka elättää, vaan ihan itse olet elannostasi vastuussa. Entä sitten, että on mielenterveysongelmia, myös siinä sairaudessa on hyviä ja huonoja kausia ja ketään ei pitäisi mielenterveyssyistä eläkkeelle laittaa alle viisikymppisenä. Aivan eri asia vaikka saada aivovamman takia sairauseläke, tai etevän neurologisen sairauden vuoksi, jossa joudut pyörätuoliin. Monesta sairaudesta voit kuntoutua, mutta kyllä se vaatii yksilöltä itseltäänkin kovan ponnistelun.
Jos Eero asuisi jenkeissä, Eero olisi jo aikapäiviä sitten tippunut pois niiden joukosta, jotka ylipäätään saavat työttömyysetuutta. Jenkeissä pitää löytää uusi työ, jotta säilyttää työttömän statuksen mahdollista tulevaa työttömyyttä varten, Suomessa sentään voi olla työtön vuosikausia.
Joten kyllä Eeroa (ja muitakin) kyykytetään aika minimaalisesti. Kerran viikossa yksi hakemus, niin etuudet pyörii. Ja jos kerta työkuntoa ei oikein ole, ei myöskään taida olla pelkoa työllistymisestä.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta: Onko se nyt niin paha rasti klikata te-toimiston sivuille kerran kuussa, että "joo joo hain kahta paikkaa". Eihän ne kuitenkaan tarkista hakiko oikeasti vai ei.
Kyllä tarkistavat ja tarvittaessa tulee karenssi. Vaikka olin itse hakenut tarvittavat työpaikat, ja niistä oli todisteet, mutta en kirjannut niitä määräpäivään mennessä, niin virkailija uhkaili minua.
Vierailija kirjoitti:
Mikä oikeus vain olla työttömänä? Mikä oikeus on hakea vain itselleen sopiviin ammatteihin. Ja toiset tekevät töitä niska limassa ja maksavat tämän helvetin pelleilyn ja hyvinvointiyhteiskunnan loisijoidenkin elon. Kannatan huomattavaa tiukennusta aktiivimalliin ja korvaukset pois tietyn ajan jälkeen.
Miksi näin kova asenne? Koska olen asunut myös vuosia ulkomailla ja ei ole sossua tai työkkäriä joka elättää, vaan ihan itse olet elannostasi vastuussa. Entä sitten, että on mielenterveysongelmia, myös siinä sairaudessa on hyviä ja huonoja kausia ja ketään ei pitäisi mielenterveyssyistä eläkkeelle laittaa alle viisikymppisenä. Aivan eri asia vaikka saada aivovamman takia sairauseläke, tai etevän neurologisen sairauden vuoksi, jossa joudut pyörätuoliin. Monesta sairaudesta voit kuntoutua, mutta kyllä se vaatii yksilöltä itseltäänkin kovan ponnistelun.
Eli mitä vaan työtä, vaikka 0- sopimuksella , pska palkalla ja semmoisella tunneilla, että et saa edes vuokraasi, laskujasi, ja ruokaasi maksettua?
Vierailija kirjoitti:
Eero on oikeassa. Naurettavaa pelleilyähän tuo on. Resurssit voisi käyttää järkevämpäänkin toimintaan kuin Eeron kaltaisten ihmisten kiusaamiseen.
Samaa mieltä. Ei tässä ole mitään järkeä että haetaan paikkoja mitä ei voi saada. Jokaiselle työttömälle velvollisuus osallistua risusavottaan joka arkipäivä klo 8-16 niin heistä on edes jotain hyötyä yhteiskunnalle eikä makseta korvauksia täysin tyhjästä
Jos hakemussivulle syötetyistä tiedoista selviää että olet...
1) pitkäaikaistyötön tai
2) yli 50-vuotias (kumpi tahansa riittää)
...on yhdentekevää mitä hakemuksessasi on koska kukaan ei tule lukemaan siitä riviäkään.