Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eero hakee töitä vain, koska on pakko: "Täyttä pelleilyä"

Vierailija
23.02.2023 |

https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/7aa432a7-671d-43e6-bad1-daed2df3731e

"Päälle kuusikymppinen Eero on uransa aikana tehnyt monenlaisia töitä.

Nyt hän on työtön työnhakija, ja hän kokee, ettei ole enää työkunnossa.

Työvoimaviranomaiset edellyttävät kuitenkin, että Eero hakee töitä.

Aktiivimalli kakkosen mukaan työttömän työnhakijan on haettava pääsääntöisesti neljää työpaikkaa kuukaudessa, jotta hänen työttömyysetuutensa pysyvät voimassa. Määrä voi olla pienempikin tilanteen mukaan.

-Käytännössä tilanne on se, että eihän minulle ole semmoisia työpaikkoja enää olemassa, joihin työnantaja haluaisi minut enää palkata. Tämä on naurattava tilanne, mutta minun pitää kuitenkin näennäisiä työpaikkoja hakea, Eero sanoo.

Eeron mielestä hänen ei ole mitään järkeä olla enää työnhakijoiden joukossa, koska ei ole enää kuin kuukausia, kun hän pääsee viralliselle eläkkeelle.

-Eihän tämmöinen monisairas, yli kuusikymppinen mies ole mitään kuuminta hottia työmarkkinoilla. Senhän jokainen ymmärtää. Se on täyttä pelleilyä. Minun on pakko hakea kahta työpaikkaa kuukaudessa. Neljähän se on nuoremmilla velvollisuutena. Minulla sitä on terveydellisistä syistä helpotettu, Eero pohtii."

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos Eero asuisi jenkeissä, Eero olisi jo aikapäiviä sitten tippunut pois niiden joukosta, jotka ylipäätään saavat työttömyysetuutta. Jenkeissä pitää löytää uusi työ, jotta säilyttää työttömän statuksen mahdollista tulevaa työttömyyttä varten, Suomessa sentään voi olla työtön vuosikausia.  

Joten kyllä Eeroa (ja muitakin) kyykytetään aika minimaalisesti. Kerran viikossa yksi hakemus, niin etuudet pyörii. Ja jos kerta työkuntoa ei oikein ole, ei myöskään taida olla pelkoa työllistymisestä. 

No siinä maassa laitetaan lapsiperheetkin surutta asumaan sillan alle ja koko suku voi velkaantua korviaan myöten, kun isoäiti sairastuu vakavasti.

Samoin sikiö on todella tärkeä, mutta syntyneestä lapsesta ei kukaan voisi vähempää välittää...

Vierailija
42/55 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse moniongelmainen neljäkymppinen pitkäaikaistyötön. Yhtään työpaikkaa en joudu hakemaan, enkä ole sitten hakenutkaan. Ihan suunnitelmassakin tämä lukee. En tule koskaan työllistymään yhtään mihinkään. Itselleni oikea paikka olisi eläkkeelle pääsy, mutta sinne en pääse. Kohdallani työttömänä olo taitaa olla ainoa keino saada laillisesti rahaa. Vain rahan takia olen työttömäksi ilmoittautunut. Jos olisi jotain muuta niin heti tämän työttömyyden lopettaisin. Työttömänä olen kuitenkin saanut nyt olla aika rauhassa. Viimeksi lokakuussa oli tapaaminen, johon kuntakokeilu pakotti. Yhtä tyhjän kanssa tuokin tietysti oli.

Mene töihin, ei huvita elättää sinunkaltaisia.

Itse olen +50-vuotias, tules- vaivoista johtuen en voi tehdä kuin kevyttä työtä. Pitkäaikaistyötön, sanottiin irti töistä pari vuotta sitten. Töitä olen kuitenkin tehnyt 12- vuotiaasta lähtien, eli varmasti 25 vuotta. Tämän lisäksi vapaaehtoistöitä eri järjestöissä varmasti 15 vuotta.

Oletko itse tehnyt yhtä paljon ja kauan töitä? Oletko itse tehnyt vapaaehtoistyötä, palkatta, ja omalla ajallasi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse moniongelmainen neljäkymppinen pitkäaikaistyötön. Yhtään työpaikkaa en joudu hakemaan, enkä ole sitten hakenutkaan. Ihan suunnitelmassakin tämä lukee. En tule koskaan työllistymään yhtään mihinkään. Itselleni oikea paikka olisi eläkkeelle pääsy, mutta sinne en pääse. Kohdallani työttömänä olo taitaa olla ainoa keino saada laillisesti rahaa. Vain rahan takia olen työttömäksi ilmoittautunut. Jos olisi jotain muuta niin heti tämän työttömyyden lopettaisin. Työttömänä olen kuitenkin saanut nyt olla aika rauhassa. Viimeksi lokakuussa oli tapaaminen, johon kuntakokeilu pakotti. Yhtä tyhjän kanssa tuokin tietysti oli.

Itse olen +50-vuotias, tules- vaivoista johtuen en voi tehdä kuin kevyttä työtä. Pitkäaikaistyötön, sanottiin irti töistä pari vuotta sitten. Töitä olen kuitenkin tehnyt 12- vuotiaasta lähtien, eli varmasti 25 vuotta. Tämän lisäksi vapaaehtoistöitä eri järjestöissä varmasti 15 vuotta.

Oletko itse tehnyt yhtä paljon ja kauan töitä? Oletko itse tehnyt vapaaehtoistyötä, palkatta, ja omalla ajallasi?

Olen 39v ja olen tehnyt kauemmin töitä kun sinä

Vierailija
44/55 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eero on oikeassa. Naurettavaa pelleilyähän tuo on. Resurssit voisi käyttää järkevämpäänkin toimintaan kuin Eeron kaltaisten ihmisten kiusaamiseen. 

Samaa mieltä. Ei tässä ole mitään järkeä että haetaan paikkoja mitä ei voi saada. Jokaiselle työttömälle velvollisuus osallistua risusavottaan joka arkipäivä klo 8-16 niin heistä on edes jotain hyötyä yhteiskunnalle eikä makseta korvauksia täysin tyhjästä

Ai että ihan risusavottaan? Susanna Koskiko tai hänen faninsa siellä? Miten kävi Susannalle? Sai potkut työstään, ei saanut mitään uutta työtä, ja eli 4 vuotta todella suurilla tuloilla ilman risusavottaa.

Vierailija
45/55 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä oikeus vain olla työttömänä? Mikä oikeus on hakea vain itselleen sopiviin ammatteihin. Ja toiset tekevät töitä niska limassa ja maksavat tämän helvetin pelleilyn ja hyvinvointiyhteiskunnan loisijoidenkin elon. Kannatan huomattavaa tiukennusta aktiivimalliin ja korvaukset pois tietyn ajan jälkeen.

Miksi näin kova asenne? Koska olen asunut myös vuosia ulkomailla ja ei ole sossua tai työkkäriä joka elättää, vaan ihan itse olet elannostasi vastuussa. Entä sitten, että on mielenterveysongelmia, myös siinä sairaudessa on hyviä ja huonoja kausia ja ketään ei pitäisi mielenterveyssyistä eläkkeelle laittaa alle viisikymppisenä. Aivan eri asia vaikka saada aivovamman takia sairauseläke, tai etevän neurologisen sairauden vuoksi, jossa joudut pyörätuoliin. Monesta sairaudesta voit kuntoutua, mutta kyllä se vaatii yksilöltä itseltäänkin kovan ponnistelun.

Eli mitä vaan työtä, vaikka 0- sopimuksella , pska palkalla ja semmoisella tunneilla, että et saa edes vuokraasi, laskujasi, ja ruokaasi maksettua?

Protestanttista työetiikkaa vastaan on tavallaan turha argumentoida, koska kyseessä on uskonnollinen ideologia. Protestanttisessa työetiikassa työ on pyhää, ja pyhyys tahrautuu puhumalla rahasta.

Vierailija
46/55 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 39v ja olen tehnyt kauemmin töitä kun sinä

Et ole. 25+15 vuotta vapaaehtoistyötä= 40 vuotta. Vai aloitko jo sikiönä, kohdussa töitä tekemään?

Vierailija
47/55 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä ja sinun maksamasi verosi uppoavat kuule pikkumurusen verran vain johonkin kulkemaasi tien pätkän ylläpitoon, jota pitkin kuljet itsekkin päivittäin asioillesi. Toisaalta jos olet pienestä pitäen rokotettu ja hoidettu tarhatapaus ennen varsinaista oppivelvollisuuttasi vanhempiesi saamien verottomien lapsilisien ja myöhemmin edes sen ilmaisen kansakoulun tai peruskoulun läpi kulkenut kansalainen jne. ja miltei ilmaisen terveyden/sairaudenhoitosi saaneena ja jos olet ollut ikäsi niin pienituloinen, niin olet nyysinyt myös esim. asuntotukea, ja vaikka et olisikaan, niin et millään pysty maksamaan kaikkea yhteiskunnallesi takaisin elämäsi aikana, mitä ole saanut ja tulet vielä saamaan yhteiskunnalta vastineeksi maksamillesi veroillesi. Listaa voitaisiin jatkaa loputtomiin yritystukineen, maatalouden pinta-alatukineen, jos olet edellämainittujen piiriin kuuluva työmyyrä. Itsekkin siis veroistamme saamapuolella oleva kansalainen.

Vierailija
48/55 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eero on oikeassa. Naurettavaa pelleilyähän tuo on. Resurssit voisi käyttää järkevämpäänkin toimintaan kuin Eeron kaltaisten ihmisten kiusaamiseen. 

Samaa mieltä. Ei tässä ole mitään järkeä että haetaan paikkoja mitä ei voi saada. Jokaiselle työttömälle velvollisuus osallistua risusavottaan joka arkipäivä klo 8-16 niin heistä on edes jotain hyötyä yhteiskunnalle eikä makseta korvauksia täysin tyhjästä

Ai että ihan risusavottaan? Susanna Koskiko tai hänen faninsa siellä? Miten kävi Susannalle? Sai potkut työstään, ei saanut mitään uutta työtä, ja eli 4 vuotta todella suurilla tuloilla ilman risusavottaa.

Voi olla jotain muutakin yleishyödyllistä. Jokainen kunta päättäköön itse. Pointti on että rahan eteen pitää tehdä töitä

Vierailija
49/55 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä oikeus vain olla työttömänä? Mikä oikeus on hakea vain itselleen sopiviin ammatteihin. Ja toiset tekevät töitä niska limassa ja maksavat tämän helvetin pelleilyn ja hyvinvointiyhteiskunnan loisijoidenkin elon. Kannatan huomattavaa tiukennusta aktiivimalliin ja korvaukset pois tietyn ajan jälkeen.

Miksi näin kova asenne? Koska olen asunut myös vuosia ulkomailla ja ei ole sossua tai työkkäriä joka elättää, vaan ihan itse olet elannostasi vastuussa. Entä sitten, että on mielenterveysongelmia, myös siinä sairaudessa on hyviä ja huonoja kausia ja ketään ei pitäisi mielenterveyssyistä eläkkeelle laittaa alle viisikymppisenä. Aivan eri asia vaikka saada aivovamman takia sairauseläke, tai etevän neurologisen sairauden vuoksi, jossa joudut pyörätuoliin. Monesta sairaudesta voit kuntoutua, mutta kyllä se vaatii yksilöltä itseltäänkin kovan ponnistelun.

Jos työtön on kouluttautunut tiettyyn ammattiin vuosien ajan ja kustantanut itse opintonsa pankista saatavalla opintolainalla ja sivussa töitä osa-aikaisesti tekemällä, niin ei sitä tarvitsekaan mihinkään ammattiaan ja jo kerrytettyä työkokemustaan alaltaan vastaamattomaan työhön mennäkkään.

Ei ole yksilön vika, jos yhteiskunta ei kykene tarjoamaan työtä alalta, mihin työhön ihminen on koulutettu ja yhteiskunnan kuitenkin pitäessään yllä verovaroin näitä opinahjojaan.

Vierailija
50/55 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeee työnhakuvelvoite loppuu mulla toukokuussa!!!!!!!!!

sitten voin rallatella ympäri maailmaa eikä ole sitä 2-3 työpaikanpakkohakua enää!!!!

Vierailija
51/55 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti turhauttaa. Olen työssä ja haen uutta työtä. Pelkästään tässä kuussa olen hakenut 15 paikkaa. Kiitoseitä vaan pukkaa. Kohta minäkin pään takia työkyvytön kun joudun jumimaan työssä jossa teetetään neljän ihmisen työt, kiitokseksi saa vaan paskaa niskaan jne.

Vierailija
52/55 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelleilyähän se on.

Totta. Eero on pelle. Miten edes kehtaa narista noin turhasta asiasta. Se parin paikan hakeminen on olematon vastine niistä korvauksista ja tuista, joita yhteiskunta lapioi Eerolle.

Kumma narisia, kun todellakin korvaukset ovat kohtuuttomat ja hakuaikaa vain kuukausi enää jäljellä.

Vierailija
53/55 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa teeskennellä mt-ongelmaista, niin saa uuden asunnon ja kaikki kulut maksetaan. 

Kuulostaapa hyvältä! Kenelle hakemus osoitetaan? Kukaan ei ole viitsinyt kertoa minulle tällaisesta mahdollisuudesta, vaikka lääkäreillä ja eri hoidoissa olen juossut vuosia masennuksen vuoksi :( Hölmönä olen vaan töissä käynyt ja maksellut itse menoni.

Vierailija
54/55 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta: Onko se nyt niin paha rasti klikata te-toimiston sivuille kerran kuussa, että "joo joo hain kahta paikkaa". Eihän ne kuitenkaan tarkista hakiko oikeasti vai ei. 

Kyllä tarkistavat ja tarvittaessa tulee karenssi. Vaikka olin itse hakenut tarvittavat työpaikat, ja niistä oli todisteet, mutta en kirjannut niitä määräpäivään mennessä, niin virkailija uhkaili minua.

Miksi et ilmoittanut hakemistasi työpaikoista niin kuin pitää? Mikä siinäkin on niin vaikeeta?

Vierailija
55/55 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eero tekee mitä Eeron täytyy. Hakee niitä paikkoja. 110% varmuudella ne ei Eeroa palkkaa. No, työttömyystuki tulee ja hyvä niin. Jos järjestelmä halutaan pitää näin päättömänä, niin siinä karusellissahan sitä sitten on pyörittävä. Aikamoista Kafkaa, mut Suomi on.