Tarvitseeko koirat oikeasti takkeja?
Onko teidän koirilla takkeja? Meidän vinttikoira hieman tutisi kun täällä etelässä oli -15 celsiusastetta pakkasta. Mutta tarviiko keskimäärin koirat takkia?
Kommentit (706)
Kerrostalonaapurin whippet tärisi jo ulko-oven sisäpuolella kun näki että ulkona satoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on koirat aina pärjänneet ilman vaatteita ja tulevat pärjäämään tulevaisuudessakin. Mun mielestä todella naurettavaa tuo eläimien inhinmillistäminen. Hän sitä ja hän tätä... Eläimestä käytetään muotoa se ei hän.
Samaa mieltä. Eläkkeellä olevana äidinkielen opettajana korvaani kolahtaa, kun eläimestä käytetään hän ilmaisua.
Terveisiä vaan sinne historian havinaan kaikille mummoille ja paapoille. Maailma muuttuu ja kehittyy. Nykyään ymmärretään että koirakin tuntee ja ne ovat yksilöitä. Tavarasta sanotaan se. Ei ihmisen parhaasta kaverista. Jos joku fossiili ei sitä ymmärrä, niin mielestäni oma häpeänsä.
Pian varmaan kasvejakin sinutellaan ja kysellään, että miten hän voi. Tunteehan kasvitkin 🤣🤣🤣
Niin että sinä vertaat nyt kasveja koiraeläimeen?
Taidan jättää tämän keskustelun välistä.
Christiiina kirjoitti:
Kyllä tarvii, ellei ole kunnon turkki. Eräs koira-asiantuntija sanoi näin.
Niin koiran vaatteet lobbari oy ab 🤣🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on koirat aina pärjänneet ilman vaatteita ja tulevat pärjäämään tulevaisuudessakin. Mun mielestä todella naurettavaa tuo eläimien inhinmillistäminen. Hän sitä ja hän tätä... Eläimestä käytetään muotoa se ei hän.
Samaa mieltä. Eläkkeellä olevana äidinkielen opettajana korvaani kolahtaa, kun eläimestä käytetään hän ilmaisua.
Terveisiä vaan sinne historian havinaan kaikille mummoille ja paapoille. Maailma muuttuu ja kehittyy. Nykyään ymmärretään että koirakin tuntee ja ne ovat yksilöitä. Tavarasta sanotaan se. Ei ihmisen parhaasta kaverista. Jos joku fossiili ei sitä ymmärrä, niin mielestäni oma häpeänsä.
Eläin on eläin ja se on oikea muoto, kun puhutaan eläimestä.
Turun seudulla kaikki on hän. Varmaan leppäkerttukin on hän eikä se.
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Kyllä tarvii, ellei ole kunnon turkki. Eräs koira-asiantuntija sanoi näin.
Niin koiran vaatteet lobbari oy ab 🤣🤣🤣
Sut olis kiva työntää nakuna yöksi pakkaseen. Vois nauru vaieta 🙂
Olin kerran marraskuussa Meksikossa ja siellä oli n. +25C ja paikallisten mielestä niin kylmä, että chihulle piti laittaa lämmin takki päälle.
Täh? Nyt on absurdia ja disneymeininkiä. Koirille vaatteet?!?!
Pohjavillattomat ja ohut turkkiset tarvivat, se on se alukarva joka lämmittää. Ajattele esim malamuutteja, huskeja, lapinporokoiria ymym. Ei oo kiva kun kylmä vesi ja tuuli menee ihoon asti. Tossut ovat myös tarpeen, kaupungeissa suola tärvelee ja polttaa anturat joka koiralta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinusta siis koiran palelluttaminen tietoisesti on vaan sitä ettei koiraa pidä inhimillistää?
Kyllä mun tekee pahaa kattoa kun naapurit ulkoiluttaa chihuahuaa ilman mitään vermeitä, vaikka ois pakkanen ja jäätävä tuuli / räntävesisade. Kyllä SE koira takin tarttis!
Palelu ei ole koiralle ainostaan ikävää, mutta se on myös haitallista mm. nivelille ja lihaksille.
Mitähän vahinkoa noille lihaksille ja nivelille tuo palelu sitten aiheuttaa??
Mäkin haluan tietää? En ole moista ennen kuullutkaan.
En tiedä, mutta ainakin itselleni palelu aiheuttaa lihasten kiristymistä ja sen myötä kaikenlaisia jännitys- ja kiputiloja. Eiköhän se eläimillä ole ihan sama juttu. Kaikki eivät nauti palelusta ja osa palelee enemmän kuin toiset.
Meillä koirilla on ollut takkeja aina eli 2000-luvun alulta alkaen. Niitä pidetään vain tarpeeseen, ei ulkonäkämielessä. Pieniä ja alusvillattomia koiria kaikki entiset ja nykyiset ja viimeistään -10 asteeessa takki on ollut tarpeen.
leikatkaa niiden turkki vastaavasti helteellä
Meidän kaukkikset viihtyvät mieluusti ulkona oli keli mikä tahansa. Kumpaakaan ei ole saanut vapaaehtoisena sisälle pentuajan jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
leikatkaa niiden turkki vastaavasti helteellä
Moni leikkaakin. Ei kokonaan, mutta ohentaen. Turkki kuitenkin suojaa ihoa myös auringolta, joten ei kannata ajaa koiraa ihan kaljuksi 🙂
Jos koiralla ei ole kunnon aluskarvaa, niin totta kai se tarvitsee lisäsuojaa. Nykykoirat ovat päivät sisällä, niin kyllä se pakkaseen meno on melkoisen iso lämpötilan muutos ja varmasti paleltaa.
Pohjavillattomat koirat, kääpiörodut, trimmatut yleensä tarvitsevat
Normaalisti 20 asteessa sisällä elävälle koiralle on aika iso ero mennä -20 asteen pakkaseen ulos ilman lämmittävää aluskarvaa tai takkia.
Meillä koiralla menee lihakset jumiin pakkasesta ilman takkia, joka suojaa erityisesti isot reisilihakset (monet takit eivät näitä peitää). Näkyy muun muassa liikkeiden rajoittuneisuutena erityisesti harrastuksissa mm. käännöksissä.
Itse haluan huolehtia koirani kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista, jotta HÄNESTÄ on minulle mahdollisimman moneksi vuodeksi mukava harrastuskaveri.
Kyllä meidän kääpiövillakoira ainakin tarvitsee. Vähän riippuu varmaan koirasta yksilönäkin. Nopeille pissatuksille en yleensä laita, mutta jos ollaan pidempään, laitan. Koira myös palelee aina alkutalvesta enemmän kuin lopputalvesta. Ilmojen kylmetessä syksyllä, tarvitsee jo +5 kelillä paidan, mutta nyt lopputalvesta ei, ellei ole -5 tai kylmempää.
Vähän ohiksena, mutta toisten koirien omistajat on välillä huvittavia, kun kommentoivat omille koiralleen koirani takkia tai fleeceä. Useamman kerran olen kuullut onpas tuossa kaverilla hölmö paita, ei koira sellaista tarvitse tyylistä juttelua mukamas omalle koiralleen vaikka se on selkeästi osoitettu minulle.
Riippuu koiran turkista ja koosta. Yleisesti isot tai keskikokoiset kylmissä maissa jalostetut koirat ei tarvitse. Pienet tai lämpimissä maissa jalostetut rodut taas yleensä kyllä. Ja hyvä muistaa, että pennut, vanhat ja sairaat koirat palelevat helpommin.
Omalla koirallani on takki lähinnä talviretkeilyn taukojen ajaksi, ettei lihakset kylmety paikalla ollessa. Normaaleilla kävelyillä ei ole vielä koskaan ollut niin kylmä, että koiralla olisi ollut takille tarvetta, itse palelen paljon ennen koiraani :D
Sellaiset varmaan tarvii, joita ei ole jalostettu meidän ilmastoon.
Eläinrääkkäystä pitää koiraa ulkona ilman takkia
Vierailija kirjoitti:
Olin kerran marraskuussa Meksikossa ja siellä oli n. +25C ja paikallisten mielestä niin kylmä, että chihulle piti laittaa lämmin takki päälle.
Meksikossa on melko yleistä pukea noita pikkurotuja, oli sää mikä hyvänsä. Nartuilla näkee paljon balettitutuja, uroksilla espanjalaistyylisiä kirjaltuja liivejä. Ja juhliin on tietenkin juhlavaatteet. Nartuilla silloin enemmän bling-blingiä, uroksilla vaatteissaan upeita käsintehtyjä kirjailuja.
Ei siinä mitään. Maassa maan tavalla.
Ei totisesti, enkä ole havainnut sen palelevan