Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tarvitseeko koirat oikeasti takkeja?

Vierailija
23.02.2023 |

Onko teidän koirilla takkeja? Meidän vinttikoira hieman tutisi kun täällä etelässä oli -15 celsiusastetta pakkasta. Mutta tarviiko keskimäärin koirat takkia?

Kommentit (706)

Vierailija
41/706 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei koirat palelleet ulkona 20 vuotta sitten?

No kyllä palelivat ihan samalla tavalla. 

Takkeja niille ei ainakaan puettu.

Ostin ensimmäisen koiran 20 vuotta sitten ja kyllä oli takkeja käytössä. Eihän 20 vuotta ole kuin vuosi 2003. Mutta 30-40 vuotta sitten on jo eri asia. 

Vierailija
42/706 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä trimmautin just mun villakoiran ja tarvisin kyllä varmaan näille tuulisille ja kylmille keleille sille jonkun takin. Onko teillä palstalaisilla jotain koirien takki suosituksia?

Netistä löytyy vaikka mitä koiran takkeja https://yleiskone.com/paras-koiran-takki/ omalla karvaturalla on tuo testivoittaja Rukka. Meidän koiralla on perheen kallein takki tänä talvena :D

Meidän pikku hauveli suostuu pukeutumaan vaan merkkivaatteisiin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/706 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koira ei tarvitse palelun vuoksi. Kovilla pakkasilla tehdään vain lyhyet lenkit, ihan sen takia ettei tassut ja muut ulokkeet palellu. 

Sen sijaan koiralla on sadehaalari ja kevyttoppatakki. Koira on lyhytjalkainen ja sillä on puolipitkä karkea turkki = vatsanalus on "oikealla" kelillä joko täynnä lumipalloja tai kuraa ja hiekkaa, joten vaatettaminen helpottaa meidän kaikkien elämää kun ei tarvitse mennä syväpuhdistukseen joka lenkin jälkeen. Huuhtelee vaan varpaat.

Vierailija
44/706 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma labbis käyttää takkia ja rukkasia

Vierailija
45/706 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ollut läpi elämän sekarotuisia koiria (yhteensä 8) ja on koirakohtaista tarvitseeko pakkasilla vaatteita. Kaksi ääripäätäni on olleet kaukasianpaimenkoiramix (ei tarvinnut ikinä mitään vaatetta eikä palellut koskaan - rakasti makoilla lumihangessa vaikka kuinka pakkasta) ja vinttikoiramix (tarvitsi jotain vaatetta heti kun meni miinuksen puolelle, vähänkin kovemmalla pakkasella tarvitsi puntillisen toppa-asun ja töppöset).

Vierailija
46/706 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai koira tarvitsee takin, turkin mielellään minkkiturkki hienointa laatua, kevät tulee joten olettehan jo ostaneet koirillenne Chanelin aurinkolasit alkaa häikäistä. Kengät myös Uggilla on kivoja koirien kenkiä. Timanttikaulapanta löytyy Cartierilta. Laukku vois olla Guccin valikoimasta sillä kehtaa mennä ostoksille. Näillä varmaan pääsee alkuun.

Vierailija
47/706 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hevoset kasvattaa lämpötilan mukaan turkkinsa, mutta koirat ei. Eli ehdottomasti takki päälle syksyllä/talvella. Sitten kesäisin ainakin omalla hurtalla on sellainen viilennyspeite.

Hevosiakin on eri rotuja. Ei todellakaan kaikki pärjää pakkasessa yhtä hyvin!

Hevosilla on myös käytetty loimia kylmällä/sateisella säällä ihan iät ja ajat.

Vierailija
48/706 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei koirat palelleet ulkona 20 vuotta sitten?

No kyllä palelivat ihan samalla tavalla. 

Takkeja niille ei ainakaan puettu.

Heh, mun isä oli kovasti sitä mieltä että hän ei kyllä koiralle ala takkia pukemaan. Kunnes se koira hänelle pitkän koirattoman ajan jälkeen kotiutui, ja kas kummaa nyt siltä koiralta löytyy useampiakin eri takkeja kun ohutturkkinen rotu ei pakkasessa pärjännytkään samalla lailla kuin aiempi pystykorva-mix. Ja toki sille rakkaalle perheenjäsenelle haluaa parasta eikä palelua.

Vierailija
49/706 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meidän tuplaturkkinen "goretex" ominaisuuksin ei tarvitse, paitsi treenipäivinä alkuverkan jälkeen vuoroaan odotellessa, että lihakset pysyy lämpimänä.

Sitten taas anopin perunkarvatonkoira pitää kääriä kokonaisuudessaan kaikkeen mahdolliseen villaan ja vällyyn. Se kaivautuu sisälläkin peittojen alle, jos sisälämpötila on alle 22 astetta.

Vierailija
50/706 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lippis myös! Tai karvalakki. 🧢

Vierailija
51/706 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on koirat aina pärjänneet ilman vaatteita ja tulevat pärjäämään tulevaisuudessakin. Mun mielestä todella naurettavaa tuo eläimien inhinmillistäminen. Hän sitä ja hän tätä... Eläimestä käytetään muotoa se ei hän.

Vierailija
52/706 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on koirat aina pärjänneet ilman vaatteita ja tulevat pärjäämään tulevaisuudessakin. Mun mielestä todella naurettavaa tuo eläimien inhinmillistäminen. Hän sitä ja hän tätä... Eläimestä käytetään muotoa se ei hän.

Samaa mieltä. Eläkkeellä olevana äidinkielen opettajana korvaani kolahtaa, kun eläimestä käytetään hän ilmaisua.

Vierailija
53/706 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinusta siis koiran palelluttaminen tietoisesti on vaan sitä ettei koiraa pidä inhimillistää?

Kyllä mun tekee pahaa kattoa kun naapurit ulkoiluttaa chihuahuaa ilman mitään vermeitä, vaikka ois pakkanen ja jäätävä tuuli / räntävesisade. Kyllä SE koira takin tarttis!

Palelu ei ole koiralle ainostaan ikävää, mutta se on myös haitallista mm. nivelille ja lihaksille.

Vierailija
54/706 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinusta siis koiran palelluttaminen tietoisesti on vaan sitä ettei koiraa pidä inhimillistää?

Kyllä mun tekee pahaa kattoa kun naapurit ulkoiluttaa chihuahuaa ilman mitään vermeitä, vaikka ois pakkanen ja jäätävä tuuli / räntävesisade. Kyllä SE koira takin tarttis!

Palelu ei ole koiralle ainostaan ikävää, mutta se on myös haitallista mm. nivelille ja lihaksille.

Mitähän vahinkoa noille lihaksille ja nivelille tuo palelu sitten aiheuttaa??

Vierailija
55/706 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mäkin haluan tietää? En ole moista ennen kuullutkaan.

Vierailija
56/706 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Eläkkeellä olevana äidinkielen opettajana korvaani kolahtaa, kun eläimestä käytetään hän ilmaisua.

Terveisiä vaan sinne historian havinaan kaikille mummoille ja paapoille. Maailma muuttuu ja kehittyy. Nykyään ymmärretään että koirakin tuntee ja ne ovat yksilöitä. Tavarasta sanotaan se. Ei ihmisen parhaasta kaverista. Jos joku fossiili ei sitä ymmärrä, niin mielestäni oma häpeänsä.

Vierailija
57/706 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveisiä vaan sinne historian havinaan kaikille mummoille ja paapoille. Maailma muuttuu ja kehittyy. Nykyään ymmärretään että koirakin tuntee ja ne ovat yksilöitä. Tavarasta sanotaan se. Ei ihmisen parhaasta kaverista. Jos joku fossiili ei sitä ymmärrä, niin mielestäni oma häpeänsä.

Pian varmaan kasvejakin sinutellaan ja kysellään, että miten hän voi. Tunteehan kasvitkin 🤣🤣🤣

Vierailija
58/706 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläin on eläin ja se on oikea muoto, kun puhutaan eläimestä.

Vierailija
59/706 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tossujakin tarvitaan! Helsinki muutti sen aineen koostumusta, jolla keskustan jalkakäytävät pidetään sulina, ja ainakin meidän koiran tassujen anturat alkoivat kutista niin, että koira nuoli niitä alinomaa. Siksi myös tossut!

Vierailija
60/706 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mäkin haluan tietää? En ole moista ennen kuullutkaan.

Pitkäaikainen kylmänherkkyys. Nivelissä ja luustossa muutoksia. Säryt ja kolotukset. Ihon vaurioituminen. Pahimmassa tapauksessa kudosvauriot, toiminnanvajaukset elimissä ja jopa kuolio paleltuneeseen alueeseen. Sitä todennäköisempiä ne kaikki ovat, mitä useammin koiransa palelluttaa ja mitä pidempiaikaisesti. Ja talvi on Suomessa tunnetusti pitkä

Vaivat on siis ihan samoja kuin ihmisillä; koirat ei ole immuuneja kylmälle, ellei niillä satu olemaan tietynlaista turkkia (suurimmalla osalla ei ole riittävää ja oikeanlaista karvapeitettä).

Ihan samalla tapaa koirat kärsivät kun lämpölukemat nousee sinne asteikon toiseen päähän ja niitä aletaan raijaamaan helteillä pitkiä lenkkejä, jätetään autoon vaikka siellä on saunalukemat jne.

Jotkut ihmiset ei tosiaan osaa kohdella koiraa inhimillisesti, se on vaan jokin tavara/hyödyke heille eikä elävä eläin.