Miten joku voi hyvällä omatunnolla syödä Tapettua eläintä?
Itse en pysty syömään edes kananmunia tai maitotuotteita. Lehmäkin joutuu vuodesta toiseen väkisin raskaaksi vain, jotta voi tuottaa ihmiselle maitoa. Lehmä joutuu joka päivä olemaan lypsylaitteessa kiinni aamusta iltaan. Se on kärsimystä. Vapaa lehmä ei tee vasikoita joka vuosi, eikä maitoa turhaan. Lehmän maito kuuluu vasikalle ei ihmiselle. Eläinten pitäisi saada elää vapaana.
Kommentit (387)
Vierailija kirjoitti:
Miten joku voi syödä elävää porkkanaa tai salaattia. Hirvittävää rääkkäystä. Kasvit ovat eläviä ja tuntevia.
Niinpä eläin kuitenkin lopetetaan inhimillisesti. Kasvit vaan paloitellaan elävinä...
Vierailija kirjoitti:
Syön lihaa enkä eläintä.
Mutta syöt eläviä kasviksia
Ei tule lihansyönti loppumaan meidän elinaikana, vaikka ei se tuotanto kyllä kovin eettistä ole.
Itse toivoisin, että lihantuotantoa ja myös mm maidon ja munien tuotantoa kehitettäisiin vahvasti eettiseen suuntaan. Itse voisin lopettaa eläintuotteiden käytön, ainakin lihan, mutta haluaisin, että tuotantoa kehitettäisiin pakottavalla lainsäädännöllä ja valvonnalla eettisemmäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedostan syöväni lihaa, mutta nautin siitä silloin, kun sitä syön, enkä tunne syyllisyyttä. Ei kaikki ole niin mustavalkoista. Lihaakaan ei tarvitse joka aterialla mässäillä, mutta sopivassa määrin se on tärkeä osa terveellistä ruokavaliota.
Suomessa valtaosalla tuotantoeläimistäkin on hyvät oltavat. Lisäksi kotimainen ruoantuotanto on todella tärkeää, koska ollaan aikamoisessa pulassa, jos se ajetaan alas yhtään tätä enempää. Tukekaa paikallisia yrittäjiä ja ostakaa "merkkituotteita", ei kaupan halppismerkkejä, joista tuottajille ei jää käteen juuri mitään.
Samaa mieltä, nautin lihasta enkä tunne syyllisyyttä. Päinvastoin, iloitsen kun eläimet laitetaan lihoiksi. Ajelen monesti eläinrekan takana ja nautin siitä tunteesta että tuolla ne possut nyt menevät, kokevat pelkoa, ahdistusta, kauhua. Jonossa ne laitetaan sinne teurastamoon, onko niillä sähköpiiskatkin apuna, millaista kauhua ne kokevatkaan viimeisinä hetkinään. Sitten minä saan siitä ihanaa ruokaa. Kyllä nautin.
Psykopaatti, törmää rekkaan ja leviä tielle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan kuullut ravintoketjusta?
Oletko koskaan kuullut vastuullisuudesta. Ilmastonmuutoksesta. Ihmisyydestä. ?
Ilmastoon vaikuttavat nyt ihan muut tekijät kuin lihansyönti. Ihmisyydestä on turha puhua. Ihminen on ollut lihansyöjä alkuajoista asti
Oikein hyvin, kiitos kysymästä!
Hyvin kypsennettynä ja mureana oikein mainiosti. En inhimillistä eläimiä.
-metsästäjä-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoja aasinsiltoja kuljet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmastoon vaikuttavat nyt ihan muut tekijät kuin lihansyönti. Ihmisyydestä on turha puhua. Ihminen on ollut lihansyöjä alkuajoista asti
Lihansyöjät on kyllä ehdottomasti tietämättömintä ja muutokseen kykenemättömintä porukkaa. Minä ja minun vatsa, hellikää minua lihalla ja mitä ikinä haluan!
Mitenhän se meni?
Ihminen tuottaa 1% planeetan hiilidioksidipäästöistä.
Oletko kykeneväinen muuttamaan ajatusmaailmaasi pois siitä, että ihminen aiheuttaa ilmastonmuutoksen?
Ahaa...
Vierailija kirjoitti:
Hyvin kypsennettynä ja mureana oikein mainiosti. En inhimillistä eläimiä.
-metsästäjä-
Niin, käyttäydyt itsekin kuin eläin. Saalistat ja syöt. Tunnistatko itsessäsi eläimestä poikkeavia ansioita ihmisenä?
Kaipa minä luotan, että tiloilla puhutaan totta ja eläimistä pidetään huolta. Tulee hirveän raskaaksi jos alkaa selvittämään kaikkien ruokien eettisyyttä, joten lähtökohtaisesti luotan suomessa tuotettujen tuotteiden eettisyyteen.
Muualla maailmalla tilanne on eri. Olen katsonut ruoan tuotannosta paljon dokumentteja ja voin kertoa, että ruoan takana voi olla köyhä perhe, joka vaarantaa terveytensä ruuan eteen. Esimerkiksi eksoottiset marjat ja hedelmät ja suola voivat olla tällaisia.
Syömisestä ei pitäisi tehdä sen enempää omantunnon kysymystä kuin nukkumisesta tai paskalla käymisestä.
Syön lähinnä vegaanisesti mutta pari kertaa kuussa maistuu kebab tai hyvä pihvi.
Totta. Tästä hetkestä alkaen syön vain elävää eläintä.
Mulle ei tuota mitään tuskaa ja mulle olis ihan yhtä ok, että palattais aikaan jolloin ihmiset joutui ihan itse tappamaan oman ruokansa. Ihminen on sekasyöjä ja näin kuuluu ollakin, tosin ihminen on jo niin monta lajia metsästänyt sukupuuttoon, että ei liene tyhmä idea kasvattaa ihan ruuaksi, luonnonvaroja kun ei kannata käyttää loppuun.
Miten voi hyvällä omallatunnolla katsella videoita tapetuista ihmisistä?
Tälle aatteelle tyypillistä on, että sitä ajetaan mielenterveysongelmaisille tyypillisellä laidasta laitaan kilahtamisella.
Sen sijaan, että asiaa ajettaisiin eteenpäin jotenkin järkevillä argumenteilla kuten:
Mitäs jos syötäisiin vähemmän sitä lihaa, eikä edes ihan joka päivä. Sehän on terveellistäkin.
Argumetit on "ttu murhaajasika kärsimys".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuunnelkaapa ylen podcast-osiosta muutama relevantti lähetys. Itseäni jäi kaivelemaan erityisesti ohjelma siitä, miten ihminen kauan sitten keksi lopettaa metsästäjä-keräilijänä olemisen ja jäädä aloilleen. Hiljalleen keksittiin että maata voi muokata, että eläimiä voi kesyttää ja hyödyntää ja PAM! keksittiin elinkeino nimeltä Maatalous.
Mitä kaikkea siitä sitten seurasikaan tälle pallollemme. Kuunnelkaa mitä historia kertoo ja katsokaa miltä maailma nykyään näyttää. Muodostakaa kokonaiskuva, ottakaa faktat huomioon - ja kantakaa vastuunne: meidänkin jälkeemme tulee sukupolvia, joille täytyy jättää elinkelpoinen planeetta, ei sellainen joka kuolemankielissä korisee.
Mitään ongelmia ei olisi jos lapsia tehtäisiin ympäri maailman yhtä vähän kuin länsimaissa. Väestönkasvuhan on pahinta maailman köyhissä maissa joissa lapset ovat vanhemmilleen eläketurvavakuutus. Kun lapsia tehdään jopa kymmenen per perhe ja maa**nmuutto perustellaan ilmastopak**aisuudella ja työp**äisellä tarpeella niin kohta sitä väkeä on joka paikassa ja joka maassa enemmän ja enemmän vaikka länsimaissa oma kantaväestö lakkaisi pikkuhiljaa olemasta.
Siihen väkimäärään planeetta tukehtuu, ei siihen mitä joku yksittäinen tyyppi jossain Suomessa tekee ja onko sillä roskasähkösopimus kotona ja syökö se pihviä. Voi ***kele.
Mitään ongelmia ei olisi? Eläisimme taivaassa? Niin kauan kuin ihminen on, on ongelma. On ahneus, on sotaisuus, on eläimiin kohdistuva raakuus, niitten esineinä ja välineinä pitäminen, on luontoarvojen väheksyntä, on jatkuvan talouskasvun vaade, on kuluttamisen ja omistamisen pyrkimys ja ihanne, on kateus, on kilpailu, on riisto, on etuoikeudet ja jokamiehenoikeudet ja yksilön ikuinen oikeus itsekkyyteen, joutumatta siitä koskaan vastuuseen.
Tässä vastaus kirosanaasi.
Aivan varmasti on noin aina jossain mittakaavassa. Vähemmällä väestöllä se mittakaava on pienempi.
No en minä ainakaan ala syömään elossa olevaa karjaeläintä.
Ei kai kun vatsa on pilattu lihamössöillä.