Miten joku voi hyvällä omatunnolla syödä Tapettua eläintä?
Itse en pysty syömään edes kananmunia tai maitotuotteita. Lehmäkin joutuu vuodesta toiseen väkisin raskaaksi vain, jotta voi tuottaa ihmiselle maitoa. Lehmä joutuu joka päivä olemaan lypsylaitteessa kiinni aamusta iltaan. Se on kärsimystä. Vapaa lehmä ei tee vasikoita joka vuosi, eikä maitoa turhaan. Lehmän maito kuuluu vasikalle ei ihmiselle. Eläinten pitäisi saada elää vapaana.
Kommentit (387)
Salaattia söin tänään kirjoitti:
Niin,se lehmä kävelee ite sinne lypsyautomaatille, ku utareet on täynnä. Ei oo mitään oikeaa syytä olla käyttämättä ravinnoksi eläimen lihaa tai muitakaan luonnosta saatavia tuotteita.
Niin, sille lehmälle tulisi katsos aika kipeät paikat, jos ei menisi sinne lypsylle. Lehmät on jalostettu tuottamaan hirveästi maitoa meille ihmisille. Ja katsos, tosiaan se lehmä valitsee lypsyn mieluummin kuin kivun.
Ja niin, jos sinä et voi ymmärtää, mitä seurauksia tällä massiivisella lihan- ja eläinperäisten tuotteiden tuottamisella on, ja mitä syitä niistä pidättäytymisellä on, niin on varmaan aika paljon muutakin, mitä et ymmärrä. :(
Helposti. Mutta miten joku voi hyvällä omatunnolla syödä elävää eläintä? Osterit esim?
Luonnossa aika moni eläin syö toista eläintä, pitäisikö leijonan alkaa vegaaniksi. Olen itsekin kasvissyöjä, mutta biologisten tosiasioiden kieltäminen on hölmöä.
Tiedostan syöväni lihaa, mutta nautin siitä silloin, kun sitä syön, enkä tunne syyllisyyttä. Ei kaikki ole niin mustavalkoista. Lihaakaan ei tarvitse joka aterialla mässäillä, mutta sopivassa määrin se on tärkeä osa terveellistä ruokavaliota.
Suomessa valtaosalla tuotantoeläimistäkin on hyvät oltavat. Lisäksi kotimainen ruoantuotanto on todella tärkeää, koska ollaan aikamoisessa pulassa, jos se ajetaan alas yhtään tätä enempää. Tukekaa paikallisia yrittäjiä ja ostakaa "merkkituotteita", ei kaupan halppismerkkejä, joista tuottajille ei jää käteen juuri mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihansyönnin vastustajat/vegaanit jäävät edelleen kiinni kysymykseen siitä mitä he syöttävät lemmikeilleen... jos syöttävät lihaa niin miten perustelevat asian? Ja jos eivät syötä niin vaarantavat lemmikin terveyden ja se on eläinsuojelun asia sitten jo?
Eli yhtä suurta huijausta koko lihansyönnin mustamaalaaminen...
Miks tätä tarvii sulle nyt perustella?
Asia on aika yksinkertainen; kissa ja koira tarvitsevat lihaa. Ihminen voi olla vegaani vaikka ostaisi sille kissalleen lihaa; kissa syö sen, ei se ihminen.
Vaikka olen vegaani, ostan joskus harvoin lihaa tai muuta eläinperäistä sisältäviä elintarvikkeita kaupasta, sillä mieheni on sekasyöjä. Eli en voi olla vegaani jos mulla on sekasyöjä mies? Meneekö multa nyt uskottavuus kokonaan ja mureneeko kaikki perustelut siitä miksi haluan omalta osaltani välttää tuottamasta tuskaa eläimille? Samalla tavalla voisin ostaa lihaa kissalleni, jos mulla kissa olisi. Se onkin sitten ihan eri asia, jos oma maailmankuva menee lemmikin terveyden edelle, ei kai kukaan terve ihminen kieltäydy antamasta kissalleen sen tarvitsemaa lihaa.
Lemmikit ovat myös ns. turhia eläimiä ja niiden kärsimys on se, etteivät ne pääse toteuttamaan lajityypillistä elämää vapaana. Siksi vegaanina sinun tulisi ymmärtää, että lemmikit rinnastuvat suoraan tuotantoeläimiin, koska niiden ainoa edellytys on tuottaa mielihyvää omistajilleen. Kissa eläisi mieluiten reviirillä, jossa se pääsisi vapaasti ulkoilemaan ja toteuttamaan viettejään pienpetona, saalistamaan hiirä ja muita pieniä eläimiä ja vapaasti myös lisääntymään. Ei ole eläimen kannalta oikein, että ihminen rajoittaa sen sosiaalista elämää / reviiriä ja lisääntymistä vain omien halujensa pohjalta. Lemmikit myöskin kastroidaan ihmisten tarpeiden vuoksi, koska esim. uroskissan seiniinkuseskelua ja ulvontaa ei kukaan jaksa.
Miksi teillä vegaaneilla on niin ristiriitainen tuo sallitun ja kielletyn eläintenhyötykäytön näköala? Lemmikki elää vain omistajaansa varten, se ei ole mitenkään pelastettu mistään. Se on aivan samalla tavalla tuotantoeläin, tuote on vain mielihyvää tai paremmuutta, jota omistaja voi kokea.
Oletko koskaan kuullut ravintoketjusta?
Veela kirjoitti:
Helposti. Mutta miten joku voi hyvällä omatunnolla syödä elävää eläintä? Osterit esim?
Mitä omalla tunnolla on mitään tekemistä biologisen robotin ja solumöykyn eli osterin syömisen kanssa, jonka kyvykkyys havainnoida maailmaa ei eroa juurikaan sienistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole omaatuntoa, minusta on mukava olla eläinten kävelevä hautausmaa. Voisin syödä ihmistäkin. Tärkeintä on oma makunautinto ja minun nautinto, muiden kärsimyksestä viis. Itseasiassa kuulema kärsimys tekee lihasta maukkaampaa.
Kerrottakoon vielä että tämän mielipiteen tarkastusnumeroksi tuli kuusi kuusi kuusi, häh hää hyvesignaloijat. Pahuus voittakoon.
Olet totaalisen sairas yksilö.
Ihan tavallinen lihansyöjä olen, niin kuin suurin osa suomalaisista ja tämänkin palstan kirjoittajista. Harvaa kiinnostaa eläimen kärsimys kunhan vain saa itse sen makunautinnon. Siksi te itupipit saatta aina täällä enemmän miinuspeukkuja kuin me oikean ruoan syöjät. Niin se vaan on että eläimen ruho kuuluu ihmisen ruokavalioon. Vahvempi alistaa heikomman sanoi minun kansakoulun opettajakin.
Vierailija kirjoitti:
Oikein hyvin pystyn hyvällä omatunnolla syömään. Jos kaupasta ei enään saisi niin sitten hankkisin itse lihani luonnosta :)
Samaa mieltä. Hyvä omatunto on vaikka kuinka monta eläintä r'''kättäisiin kuoliääksi. Rååto vatsassa=parempi mieli. Väkivalta=parempi mieli. Musta on kivaa katsella kun eläimiä lähdataan. Se on ihmisluonto se.
Vierailija kirjoitti:
Lypsylaitteessa kiinni aamusta iltaan?
😂😂😂
Miksi ihmiset jotka ei ymmärrä mistään mitään yrittää päteä.
Minun sukulainen, maalta, 90-v. haluaa alkaa vegaaniksi koska eläimet on niin ihania. Ei kuulema lehmille ole oikein pitää niitä parressa kiinni koko elämänsä.
Joidenkin on pakko syödä naudanlihaa, maitotuotteita, kananmunia, kanaa jne että ei tule kipuja ja pysyy jossain kunnossa. Naudanliha on voitu vähentää, ei kalaa, ei usein sianlihaa. Ja on jo ne kivut vähentämisen vuoksi ja jäykkyydet. Olisi eri asia jos joku syö rusakkoa, se tuntuu väärältä tai supikoira jne.
Vierailija kirjoitti:
En tunne mitään tuollaista kun syön lihaa, hyvää se vaan on.
Tänään söin jauhettua naudanliha.
Sitä paitsi en syö sitä eläintä vaan sen lihaa.
Toisekseen, se on kuolleen eläimen lihaa, ei siis elävän eläimen.
Miksi pitäisi heittää kuolleen eläimen lihaa hukkaan kun sen voi syödä?
Sinä tosin syöt kasviksia elävältä, jos kuulisit miten ne kirkuu kun rouskutat menemään..
Sama täällä. Ei hetkauta suuntaan eikä toiseen vaikka eläin on tapettu ja ehkä vähän karsinutkin. Minua ei haittaa muiden kärsimys pätkääkään, en vaivaa sellaisilla asioilla mieltäni.
Vierailija kirjoitti:
Olen ravintoketjun huipulla. Kasvissyöjät ovat pykälää alempana kuin pedot. Liha on paitsi terveellistä, myös ihan luontaista ja hyvää. Mistä sen paremmin vitamiinit ja hivenaineet saisi kuin lihasta?
Tai paksusuolen syövän.
Vierailija kirjoitti:
Tiedostan syöväni lihaa, mutta nautin siitä silloin, kun sitä syön, enkä tunne syyllisyyttä. Ei kaikki ole niin mustavalkoista. Lihaakaan ei tarvitse joka aterialla mässäillä, mutta sopivassa määrin se on tärkeä osa terveellistä ruokavaliota.
Suomessa valtaosalla tuotantoeläimistäkin on hyvät oltavat. Lisäksi kotimainen ruoantuotanto on todella tärkeää, koska ollaan aikamoisessa pulassa, jos se ajetaan alas yhtään tätä enempää. Tukekaa paikallisia yrittäjiä ja ostakaa "merkkituotteita", ei kaupan halppismerkkejä, joista tuottajille ei jää käteen juuri mitään.
Samaa mieltä, nautin lihasta enkä tunne syyllisyyttä. Päinvastoin, iloitsen kun eläimet laitetaan lihoiksi. Ajelen monesti eläinrekan takana ja nautin siitä tunteesta että tuolla ne possut nyt menevät, kokevat pelkoa, ahdistusta, kauhua. Jonossa ne laitetaan sinne teurastamoon, onko niillä sähköpiiskatkin apuna, millaista kauhua ne kokevatkaan viimeisinä hetkinään. Sitten minä saan siitä ihanaa ruokaa. Kyllä nautin.
Vierailija kirjoitti:
Joidenkin on pakko syödä naudanlihaa, maitotuotteita, kananmunia, kanaa jne että ei tule kipuja ja pysyy jossain kunnossa. Naudanliha on voitu vähentää, ei kalaa, ei usein sianlihaa. Ja on jo ne kivut vähentämisen vuoksi ja jäykkyydet. Olisi eri asia jos joku syö rusakkoa, se tuntuu väärältä tai supikoira jne.
Kasvisruokavalio on parast kivunhoitoon. Esim. reumaan.
Hauet syö elävältä pikkukaloja, hirmuista.
Huvittavaa kun lihansyöjät on että hui kauhea, kasvitkin tuntee kipua jne. No, sekasyöjät syö myös kasveja, ja eläimille syötetään myös ensin kasveja, ennen kuin ihminen syö eläimen. Lihansyöjät kuluttavat siis välillisesti paljon enemmän kasveja kuin vegaanit.
Vegaanisuudessa on pointtina kärsimyksen vähentäminen. Typerää sulkea siltä silmänsä. Vaihtoehdot ei esim ole, että maailmassa on kymmeniä ja satoja miljardeja tuotantoeläimiä ja eläintuotteilla mässäillään kuten nyt, tai kaikki tuotantoeläimet hävitetään sukupuuttoon ja kukaan ei enää koskaan syö mitään eläinperäistä. Laiskaa, mustavalkoista ajattelua. Nykytilanne vaatii muutoksia ympäristön ja eläinten hyvinvoinnin suuntaan ja niiden puolesta voidaan tehdä järkeviä ratkaisuja ja eläintuotteiden kulutusta hillitä lopettamatta sitä täysin.
Raaka planeetta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ihminen ole ainut joka syö lihaa. Myös moni eläin syö lihaa. On jopa lihansyöjäkasveja olemassa. Joten eiköhän sallita ihmiselle myös lihansyönti.
Muut eläimet eivät vangitse toisia eläimiä, pakota raskaaksi, jalosta eläintä sellaiseksi että eläin joutuu kärsimään ...
Ap
Useat muurahaislajit ja mehiläisetkin pitävät muita orjinaan ja järjestävät jopa sotaretkiä kerätäkseen näitä pesiinsä.
Ja loispistiäiset munivat munansa kuoriaisiin, ampiaisiin ym., ja niiden toukat syövät isäntänsä sitten elävältä. Luonto on äärimmäisen julma paikka.
Kesällä kaunista kukkaketoa katsoessaan ei tule aina ajatelleeksi että siellä on käynnissä armoton taistelu elintilasta,valosta ja ravinteista, kasvien kesken. Lisäksi siellä vielä muut eliölajit metsästävät siellä toisiaan.
Tarkoittaako se sitä, että ihmisen kaltainen ajatteluun (joskus) kykenevä ihminen saa rääkätä eläimiä miten tahtoo? Meillä on kyky ajatella ja toimia toisin kuin jollain loispistiäisellä. Ihminen ei myöskään tarvitse eläinperäistä ruokaa selviytyäkseen hengissä ja terveenä, toisin kuin vaikka susi.
Julmempaa se olisi haukata elävästä eläimestä pala.
Jo raamattu antaa oikeuden syödä ja hallita kaikkea, mitä jumala on ihmiselle antanut. Vegaanit polkevat jo jumalan sanankin. Se on syntiä.